هر چند وقت یک بار بهتر است قند خون تان را با انجام آزمایش چک کنید؟

هر چند وقت یک بار بهتر است قند خون تان را با انجام آزمایش چک کنید؟

با اینکه چکاپ همیشگی می تونه واسه تشخیص به موقع بعضی از بیماریا مناسب باشه و تجدید دیداری هم با دکتر همیشگی مون باشه اما پژوهشای گذشته انجام داده شده نشون داده، انجام این کار ضرورتی هم نداره.

تحقیقات گذشته انجام گرفته در مرکز سلامت دانشگاه «دوک» نشون داده در میان آدمایی با سنین کمتر از ۳۰ سال، هر دو یا سه سال یه بار، افراد بین ۳۰ تا ۴۰ سال، یه سال در میان و افراد ۵۰ سال به بالا هم سالی یه بار چکاپ پزشکی واسه شون بسه اما گسترش بیماریای رایجی چون چاقی، دیابت نوع دوم، نشونه های بروز دیابت و بقیه بیماریای در رابطه درمیون مردم آمریکا، نشون داده که شاید بهتر باشه در هر بار مراجعه به دکتر قند خون رو چک کنن.

دیابت که یه جور بیماریه که در اون سطح قند خون موقع صبح و قبل از خوردن صبحونه ۱۲۶ و یا بالاتره، بیشتر از ۲۹ میلیون آمریکایی رو دربرگرفته که از این میان ۸ میلیون اونا تحت درمان قرار ندارن.

بدیش اینه اینجور وضعیت مزمنی می تونه مخاطراتی رو واسه بدن به همراه داشته باشه که از اون جمله میشه به بیماریای قلبی و عروقی، آسیب به اعصاب بدن، آسیب کبد، مشکلات بینایی، آسیبای پوستی، مشکل شنوایی و فراموشی اشاره کرد.
همچینین می تونه دلیل مرگ زودرس در افراد هم بشه. تا آنجایی که آمار نشون داده هفتمین دلیل مرگ و میر در آمریکا همین مریضی دیابته.

پس بسیار طبیعیه که اگه به این مریضی گرفتار باشین، می خواین که دائم اونو تحتِ کنترل داشته و از عواقب احتمالی اون جلوگیری به عمل بیارین. عواملی چون اضافه وزن، گذشته ابتلای به این مریضی، نژاد، فشار خون بالا، دچار شدن به سندرومی به نام PCOS از نشونه های بروز این مریضی هستن. خیلی خوبه که نشونه های این مریضی خاموش مورد توجه افراد قرار داشته باشه.

در نوع اول دیابت که بیشتر هم در سنین کودکی و نوجوونی نمودار می شه، سیستم ایمنی بدن، سلولای تولید کننده انسولین به وسیله غده پانکراس رو نابود می کنه و درنتیجه یا کمی انسولین یا بعضی وقتا هیچ انسولینی باقی نمی ذاره. انسولین همون ماده ایه که به بدن اجازه میده از غذا واسه تولید انرژی استفاده کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عادت هایی که با ترک آن ها می توانید مسافرتی ارزان داشته باشید

داده های بدست اومده از «کلینیک مایو» نشون میده آدمایی که گرفتار به نوع اول دیابت هستن، لازمه بین ۴ تا ۸ بار در روز اندازه قند خون خود رو بررسی کنن. در بعضی موارد این کار رو قبل از وعده های اصلی یا میان وعده ها، انجام فعالیتای ورزشی و یا قبل از خواب و در مواردی هم در طول شب انجام میدن.

یکی دیگه از وضعیتای مربوط به قند خون که بسیار هم پیشرفته مرحله قبل از دچار شدن به این بیماریه یعنی مرحله ای که در اون قند خون زیاد می شه اما کمتر از میزانیه که منتهی به نوع دوم این دیابت شه.

این وضعیتیه که بیشتر از یه سوم مردم آمریکا با اون درگیرن که باید از اون به عنوان وضعیت هشداردهنده سلامت یاد شه.
رژیمای خاص غذایی و تمرینای ورزشی می تونه در این مرحله نقش بسیار پررنگی داشته باشه. در بعضی از موارد هم نیاز به مصرف دارویی به نام «متافورمین» هست.

طبق یافته های بدست اومده از تحقیقات انجام شده در دانشگاه فلوریدا و گفته های دکتر «آرچ مینوس» رئیس مرکز سلامت این دانشگاه، حدود ۹۰ درصد از آدمایی که در اینجور وضعیتی قرار دارن از اون آگاه نیستن. از این میان هم حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد پس از گذشت ۵ سال به دیابت گرفتار می شن.

ممکنه شمام مثل خیلی از افراد دیگه علاقه چندانی به دادن آزمایش خون نداشته باشین اما با وجود آمار بدست اومده از اون می تونین با دادن یه آزمایش ساده، حتی درمواقعی جون خود رو نجات بدین.