راه‌حل سنتی ستاره‌ها برای تسکین درد؛ بادکش در المپیک

راه‌حل سنتی ستاره‌ها برای تسکین درد؛ بادکش در المپیک

روی بدن بعضی از ورزشکاران حاضر در المپیک ۲۰۱۶ ریو، کبودی‌های مدوری به چشم می‌خورد، مخصوصا در ژیمناستیک و شنا و مخصوصا در ورزشکاران آمریکایی از جمله مایکل فلپس رکورددار مدال در تاریخ المپیک و حتی حمید سوریان خودمون. اما به چه دلیل بدن این ورزشکاران اینجور لکه‌دار شده؟ جواب اینه که این ورزشکاران به روشی سنتی واسه کاهش درد و بازتوانی روی آورده‌ان: بادکش.

بادکش جزء اساسی حجامت طب سنتی ایرانیه اما این ورزشکاران حجامت نمی‌کنن، فقط بادکش می‌کنن، بدون خونریزی. پایه بادکش ایجاد خلا نسبی در سطح پوسته که باعث مکیده شدن پوست به داخل فنجون حجامت می‌شه. واسه ایجاد مکش، هوای داخل فنجونِ بادکش باید طوری گرم شه، حال با گرم کردن اون از بیرون یا با آتیش زدن فتیله‌ای بر بالای فنجون. پس از اینکه هوای گرم داخل فنجون شروع به سرد شدن و انقباض کرد، پوست رو کمی به داخل می‌کشد. وقتی پوست از بافت زیر خود دور می‌شه جریان خون به محل بادکش حمله می‌آورد، مویرگ‌های ریز رو پاره کرده و در پوست منتشر می‌شه و همین باعث کبودی می‌شه. گفته می‌شه این کار معمولا بدون درده یا درد مختصری داره.

جای این کبودی چند روزی باقی می‌موند.

اما به چه دلیل ورزشکاران بادکش می‌کنن؟ ورزش اونم در سطح المپیک، درد، کوفتگی و خستگی داره و ورزشکاران واسه کاهش درد، رفع خستگی، بازتوانی و آرامش به این روش قدیمی روی آورده‌ان. هر چند بادکش در المپیک ریو جلب توجه کرده و در شبکه‌های اجتماعی موج به راه انداخته اما پدیده تازه‌ای نیس و دستکم ورزشکاران چینی از المپیک پکن از بادکش استفاده کرده‌ان. واسه استراحت و رفع خستگی و کوفتگی البته راه‌های زیادی هست؛ سونا، ماساژ، حوضچه یخ، پوشش فشارنده مثل گن، شکم‌بند یا بازوبندهای تنگ و فشارنده، اما به نظر می‌رسد بادکش جای خود رو در بین اونا باز کرده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   از مادر ترزا تا مرلین مونرو؛ با الهام‌بخش‌ترین زنان تاریخ آشنا شوید

الکس نادور عضو تیم ملی ژیمناستیک آمریکا گفت که راز سلامتی‌اش در بادکش بوده که اونو از درد و رنج زیادی نجات داده: “بادکش موثرتر از هر چیز دیگه ایه که براش پول داده‌ام.” کریس کوک کاپیتان تیم ملی ژیمناستیک آمریکا می‌گوید با به کار گیری بادکش مکانیکی، خودش واسه خودش بادکش می‌کنه.

با این حال این روش مختص ورزشکاران نیس.

بادکش تقریبا یه دهه‌ای هست که در میان چهره‌های سرشناس مخصوصا در عالم موسیقی و سینما هم محبوبیت پیدا کرده، گویینت پالترو، ویکتوریا بکام، جنیفر آنیستون و جاستین بیبر از کسایی هستن که بادکش کرده‌ان. با این که گفته می‌شه بادکش واسه درمان خیلی از دردها و مریضی‌ها خوبه، اما دلایل علمی و طبی واسه سودمندی اون وجود نداره. پروفسور ادزارد ارنست، استاد طب تکمیلی دانشگاه اکستر می‌گوید که بادکش در سه هزار سال گذشته مطمئنا اسباب رضایت خاطر بسیاری رو جفت و جور کرده و روشی تقریبا بی‌ضرر و بی‌آسیب س، اما “هیچ دلیلی واسه به درد بخور بودن اون وجود نداره و کارآزمایی بالینی معتبری هم در باره اون انجام نشده.”

موثر یا بی‌اثر، بادکش یکی از پدیده‌های المپیک ریوه.