آنچه متقاضیان تحصیل در رشته های هنری باید بدانند

آنچه متقاضیان تحصیل در رشته های هنری باید بدانند

هنر اگه نبود، واقعیت ما رو می کشت. این جمله معروف یکی از اندیشمندان نامدار تاریخ معاصر دنیاس و تا حدی  اهمیت مفهومی به نام هنر رو نشون می ده. واسه هنرمند شدن، تحصیل در رشته هنر نیاز نیس و چه بسا بعضی از هنرمندان نامدار عصر ما از نقاشان و خطاطان و فیلمسازان گرفته تا طراحان لباس و چیزای دیگه ای به جز اینا، حتی یه ساعت هم تحصیل آکادمیک هنر نکرده و در مورد هنر در دانشگاه ها و موسسات آموزشی و هنرهای قشنگتر، تحصیل نکردن. هنر بیشتر از تحصیلات، به همت و استعداد و از همه مهم تر، عشق نیاز داره.
شاید در رشته های فنی و مهندسی و پزشکی و علوم  انسانی شما نتونین بدون مدرک دانشگاهی اعتبار دهی شده، کار خاصی انجام بدین. اما در هنر، میشه بدون گذروندن دوره های اکادمیک، کارای عجیب و عمیقی انجام داد که تئوریسینا و آکادمیسینا و استادان هنر رو از سینما تا هنرهای  تجسمی، سورپرایز کنه.

همه مدارک موردنیاز  واسه اپلای رشته های هنری در دانشگاه های بیرون مرز کشور

اما به هر حال، شمار خیلی از مشتاقان تحصیل در دانشگاه ها به خصوص علاقمندان تحصیل در بیرون مرز کشور رو دانشجویان رشته های هنری تشکیل میدن که طیف خیلی از رشته ها فرا روی اوناست. در سلسله گفتارهایی که به معرفی فرصتای تحصیلی و بورسیه بیرون مرز کشور در ما در چند سال گذشته پرداختیم، رشته های هنری و بورسیه  های هنری کم تر پرداخته شده  است که در این گفتار، توجه مشتاقان تحصیل در این بخش رو به نکاتی جلب می کنیم.

با ما همراه باشین.

 

زبون تحصیل در رشته های  هنری

 

 

 

واسه تحصیل در رشته های هنری، اول کشور مقصد رو مشخص کنین. مثلا اگه در رشته مجسمه سازی کار میکنین، دانشگاه  هنر فلورانس گزینه خوبی واسه شما میشه. اگه فارغ التحصیل رشته کارشناسی موسیقی هستین، شک نداشته باشین دانشگاه وین می تونه یه گزینه قابل تامل واسه ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا باشه. اگه علم آموخته کارشناسی  کارگردانی سینما هستین، حتما فرانسه یکی از گزینه های پیش رو میشه. اگه علم اموخته بازیگری یا کارگردانی تئاتر  هستین، اسپانیا و ایتالیا رو پیشنهاد می کنیم.

اگه به دنبال تحصیل در مقطع ارشد و دکترا فلسفه هنر هستین، آلمان و انگلیس و سوئد به شما پیشنهاد می شه که دانشگاه هایی زیر نظر تئوریسینای فعال و شناخته شده فلسفه هنر اروپا دارن. به هر حال، واسه ادامه تحصیل در رشته هنر، اول کشور رو مشخص کنین. بعضی از کشورای اروپایی و آسیایی، در مورد بعضی از شاخه های هنر، خیلی فعال و شاخص هستن. مثل ایتالیا و فرانسه. این موضوع تاثیر زیادی روی انتخاب دانشگاه تحصیل داره و تکلیف شما رو واسه تقویت زبون روشن می کنه.

اگه خواهان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هنر در کشورهایی هستین که دانشگاه هایی به زبون انگلیسی دارن، آیلتس ۶ تا ۶.۵ آکادمیک یا تافل ۷تا ۸۵ اینترنتی لازمه. بعضی وقتا دانشگاه ها واسه دانشجویانی که نمره زبون پایین تر دارن، پذیرش مشروط صادر می کنن. ولی اینو حتما درنظر داشته باشین که با داشتن پذیرش مشروط، احتمال دریافت روادید دانشجویی  شما شدیدا کم میشه. پس تلاش کنین کمتری چیزای گفته شده رو رعایت کنین. واسه تحصیل در کشورای آلمانی زبون،‌ مدرک B1 نیازه. در کشورای فرانسوی زبون مثل سوییس، داشتن مدرکی که مورد تایید سفارت فرانسه تو تهران باشه اجباری میشه. پس، واسه موفقیت در رشته های هنری در بیرون مرز کشور، زبون خود رو در سطح  قابل قبول  برسونین.

تعامل با استادان دانشکده های هنر

فرض کنین شما علم اموخته رشته کارشناسی نقاشی هستین. قصد ادامه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد نقاشی در  ایتالیا دارین. دانشگاه میلان و فلورانس رو واسه ادامه تحصیل انتخاب کردین. اما نمیدونین که استادان دانشکده هنر این دانشگاه ها، علاقمند به همکاری با شمان یا خیر. شما می تونین فایل نقاشیای انجام شده، مقالات نوشتن شده به  انگلیسی رو به صورت یه ای میل به استاد مربوطه ارسال و نظر ایشون رو دریافت کنین. البته این روش واسه اخذ پذیرش  در رشته های دکترا هنر بیشتر متداوله تا کارشناسی ارشد.

پس، حفظ تعامل و مشورت گسترده با استادان هنر دانشگاه های جهان، یکی از مهم ترین کارهاییه که دانشجوی هنر باید بکنه. چون که چیزی که مهمه، سابقه کار و توانایی اون در رشته ایه که قصد اپلای داره و این موضوع واسه دانشجوی هنر حیاتیه. این موضوع رو جدی بگیرین. استادان دانشکده های هنر، بیشتر هنرمند و صاحب اثر و صاحب سبک هستن. فرقی بین تئاتر و نقاشی و موسیقی نیس.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آنچه درباره قانون بیمه بیکاری باید بدانید
با آثار خود با اونا حرف بزنین.

 

پاریس، میلان و لندن

 

پاریس، میلان و لندن،‌ پایتخت مد و لباس  اروپا هستش.
این سه شهر تاریخی و دیدنی و توریستی قاره سبز، پر از مدرسه ها و دانشکده ها و دانشگاه های هنری معروف بوده که بعضی وقتا تراز جهانی دارن. اگه قصد تحصیل پولی در اروپا دارین، اول دانشگاه های این سه شهر رو بررسی کنین. مخصوصا اگه قصد تحصیل در رشته های معماری، طراحی پارچه و لباس و مقولاتی در این بخش رو زیر نظر دارین، دانشگاه های پاریس و میلان و لندن و دانشگاه های حومه، گزینه ای عالی هستش.
نگران اقامت هم نباشین. می تونین از خوابگاهای خارج از مرکز یا خوابگاهای دانشگاه ها استفاده کنین تا پول کمتری واسه اجاره محل اقامت پرداخت کنین. خوبی کار اینجاس که شما رو با بهترین گالریا و موزه ها و موسسات و مدرسه های هنری مطرح جهان وصل می کنه.

کنفرانس  های هنری

در طول سال، صدها کنفرانس در بخش  های هنری در ۲۰۰ کشور جهان برگزار می شه که فهرست اونا رو می تونین از سایتای منبع معرفی برنامه های کنفرانس مثل کنفرانس آلرت پیدا کنین. شرکت در کنفرانسای هنری به صورت ارائه مقاله، ارائه پوستر، شنونده صرف، دلیل می شه تا شما با جدید ترین فعالیتای هنری در بخش مورد نظر آشنا شده و بتونین با کارا و طرحا و پروژه ها و تئوریسینای جور واجور از کشورای جورواجور آشنا شید.

موضوعی که باید به اون توجه شه اون هستش که خیلی از کارشناسانی که در کنفرانسای هنری بین المللی حضور  پیدا می کنن، گالری دار،  مجموعه دار،  استادان هیات علمی دانشکده  های هنر، شرکتا و موسسات فعال در این میدونا و فعالان این بخش هستن که شما رو به شبکه ای از  فعالان و علاقمندان حرفه ای هنر در رابطه می کنه که ظرفیتی عالی واسه کسب ادمیشن و بورسیه و حتی پیشنهاد نامه س.

پس شرکت در کنفرانسای هنری رو جدی بگیرین. مخصوصا اگه رشته کارشناسی ارشد مورد علاقه شما رابطه زیادی  با رشته کارشناسی نداره. مثلا کارشناسی معماری دارین و می خواید در رشته فلسفه هنر شرکت  کنین. شرکت در کنفرانسای معتبر بین المللی هنری و فرستادن مقاله  (حتی مرور مقاله حرفه ای) می تونه رزومه آکادمیک شما رو واسه دریافت بورس و ادمیشن تقویت کنه.

دوره های کوتاه مدت و مدرسه های تابستونی

تابستون نزدیکه. بعضی از مدرسه های به نام اروپا و آسیا، دوره های ۲ هفته ای تا ۶ هفته ای در زمینه های جور واجور  واسه علاقمندان در سطح عادی تا پیشرفته برگزار می کنن که فرصت خوبی واسه شما واسه گردش و تفریحی و آشنایی با روش ها و سبکا و تجارب در  رشته های جور واجور هنری مورد نظره.

مخصوصا که با استادان و طراحان و هنرمندان کشورای جور واجور اشنا شده و فرصت تعامل بیشتر با دانشگاه های شهر مورد نظر در کشور مقصد رو هم پیدا می کنین. خیلی از دانشکده های هنری اروپا و آسیا از کوالالامپور گرفته تا وین و ورشو و پاریس و استکهلم و حتی کپنهاگ و اسلو نروژ، دوره های هنری کوتاه مدت دارن که خیلی راحت می تونین در انا شرکت کرده و واسه خود فرصت آفرینی کنین. دریافت روادید واسه شرکت در دوره های کوتاه مدت هنری، اگه با دعوتنامه رسمی همراه شه، شدنیه. فقط باید ۲ ماه قبل از دوره واسه دریافت رواید دست به کار شین. وضعیت  سوئد و آلمان و فرانسه همیشه شلوغه.