دوران حکمرانی رنگ بنفش در صنعت مد آغاز شد

دوران حکمرانی رنگ بنفش در صنعت مد آغاز شد

اگه هنرمند، طراح مد یا آرشیتکت هستین، کیت‌های رنگی خود رو از سبز به بنفشِ ماورایی تغییر بدین. رنگ سال ۲۰۱۸ پنتون (Pantone) «اولترا وایولت» یعنی «فرابنفش» اعلام شده که در هر دو سیستم استاندارد رنگ و پارچه و پلاستیک پنتون هست.

شاید امسال در همه فروشگاه‌ها تماشاگر کالاهایی با رنگ بسیار زیبای بنفش هستین.

پنتون به‌عنوان تعیین کننده غیر رسمی «رنگ سال» در سراسر دنیا می شناسنش و بیشتر صنایع منتظر اعلان رسمی این شرکت واسه رنگ سال می‌مانند تا براساس اون اجناس جدید خود رو طراحی، تولید و روونه بازار کنن.

رنگ سال ۲۰۱۷ خونواده رنگای سبز بود تا تازگی، جوونی و زندگی رو به بیننده منتقل کنه.
امسال هم مثل سال پیش، رنگی غیر قابل انتظار رو به عنوان رنگ سال معرفی کرد که شاید کمتر تماشاگر به کار گیری اون در صنایعی مثل پوشاک و معماری بوده‌ایم.

رنگ فرابنفش – Pantone 18-3838 – ترکیبی پیچیده و جذابه که علاوه بر  بنفش، سایه‌های از الوان کهکشانی، روح‌نواز و خلاقانه هم در خود داره.

 

پنتون رنگ سال ۲۰۱۸ رو «فرابنفش» اعلام کرد

 

دلیل تعیین رنگ فرابنفش واسه ۲۰۱۸ چی بود؟

«لیاتریک آیزمن»، مدیر اجرائی موسسه رنگ پنتون، در این رابطه گفته: «بنفش یه رنگ غنی و معنویه و بیشتر واسه نمایش آگاهی و بینش و حواس‌جمعی استفاده می‌شه. هم اینکه، به‌یه جور رمزآلود و جادویی هم بشمار می‌رود. مطمئنا همه سایه‌های رنگ بنفش تحریک‌آمیز هستن و با ثروت، پیچیدگی، زندگی لوکس و احساسات الهی رابطه مستقیم دارن.»

به باور آیزمن با اینکه بنفش رنگی مخالف حساب می‌شه اما پرقدرت و شدیده و به طرزغیرقابل‌باوری در دسترس میشه و می‌تونید اونو با همه چیزه کنین.

بنفش به‌یه جور رمزآلود و جادویی بشمار می‌رود

در سال ۲۰۱۸ منتظر چه چیزایی در مورد رنگ فرابنفش باید باشیم؟

شاید رنگ فرابنفش نشونه‌ای واسه رنسانس فرهنگی در سال ۲۰۱۸ میلادی باشه. الترا وایولنت با خاصیت پیچیده‌ای که داره می‌تونه در مسایل عادی فرهنگی در سراسر دنیا تغییرات خیلی مهمی بسازه. باید منتظر موند و دید که طراحان و هنرمندان چیجوری از گذشته غنی این رنگ بهره می گیرن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۲ پیشرفت بزرگ در حوزه تکنولوژی که در جریان جنگ جهانی اول رخ دادند

به طور مثال، مجله Vogue واسه کارای هنری و مفهومی خود بیشتر از بنفش استفاده می‌کنه. یا مثلا بد نیس بدونین که بنفش رنگ موردعلاقه پیروان سبک نقاشی فوویسم بود. فوویسم‌‎ها، گروهی از نقاشان فرانسوی بودن که در آثار خود از رنگ‌های تند و نامتعارف و شکل‌های ساده‌شده استفاده می‌کردن و هیچ سایه‌روشن‌کاری یا سه‌بعد‌ی‌نمایی در آثارشون دیده نمی‌شد. آثار پیروان این مکتب، به‌یه جور خشن، پرانرژی، غیرواقعی و زمخته.

شاید رنگ فرابنفش نشونه‌ای واسه رنسانس فرهنگی در سال ۲۰۱۸ میلادی باشه.

رنگ فرابنفش رو با چه رنگ‌های دیگری می‌توان جفت کرد؟

آیزمن در این رابطه گفته: «از اون‌جا که بنفش ترکیبی از رنگ‌های گرم و سرده، تواناییه شدن با رنگ‌های هر دو گروه‌های رنگی (از نظر دمایی) رو داره.
حتما نباید بنفش رو با ترکیبات خانوادگی خودشه کنین، این رنگ حتی توانایی نشستن در کنار رنگ سبز بسیار تند رو هم داره.
شما با این رنگ می‌تونید ترکیبات جدید خلق کرده و فرهنگ معاصر رو کمی تغییر بدین.»

از اون‌جا که بنفش ترکیبی از رنگ‌های گرم و سرده، تواناییه شدن با رنگ‌های هر دو گروه‌های رنگی (از نظر دمایی) رو داره.

بیشتر باور دارن که رنگ‌های زرد و طلایی مکمل‌های مناسبی واسه بنفش هستن. اما شما می‌تونید از رنگی مثل سفید هم در کنار اون بهره بگیرین.

واسه اینکه بدونین دقیقا چه ترکیب رنگای با رنگ سال ۲۰۱۸ متناسب هستن می‌تونید از پالت‌های رنگی ارائه شده به وسیله خودِ شرکت پنتون استفاده کنین که در زیر ارائه شدن.

رنگ‌های تیره و دودی

رنگ‌های دوست‌داشتنی و زنده

رنگ‌های غنی و سایه‌هایی از رنگ خاک

رنگ‌های ملایم و گرم

رنگ‌های جیغ

رنگ‌های داستانی با درخششی از خورشید بیابان

رنگ‌های پاستلی، ملایم و شیرین که عمق و تیره بودن رنگ فرابنفش رو خوب نمایان می‌کنن