نشانه هایی که ثابت می کند بیش از اندازه ورزش می کنید

نشانه هایی که ثابت می کند بیش از اندازه ورزش می کنید

فواید خیلی زیاد ورزش واسه سلامتی جسم و روح بر کسی پوشیده نیس اما بر خلاف تصور عادی، هر چی بیشتر حتماً بهتر نیس و رعایت تعادل حتی در مورد به درد بخور ترین چیزها هم چیزی لازمه. هدف از ورزش کردن حفظ سلامتیه، نه آسیب زدن. اما ممکنه فکر کم کردن وزن یا داشتن یه اندام تراشیده و قشنگتر ما رو گرفتار زیاده روی در ورزش کنه.
اما از کجا می تونین فهمیده باشین بیشتر از اندازه ورزش می کنین؟

۱- آسیب دیدین

درد زانو، حساس شدن شونه ها و کمر دردتون، همه یه پیام دارن: زیاده روی در ورزشای تکراری می تونه منتهی به صدمات جسمی شه.
شاید بدن خود رو بیشتر از اندازه تحت فشار گذاشته اید و فرصت کافی نمی دین تا بدن بتونه خود رو بازسازی کنه.
همین مسأله باعث آسیب دیدن عضلات و مفصلای می شه.
از حرکات و تمرینات متنوعی در برنامه ورزش کردن تون استفاده کنین تا هر روز به یه قسمت برابر از بدن تون فشار وارد نشه. این تصور رو نداشته باشین که استراحت کردن به معنی تنبلی کردنه. واقعا شما به بدن خود فرصت می دید تا خود رو احیا و بازسازی کنه.

۲- کارکرد بدن تون افت کرده

به سختی میشه گفت دقیقا چقدر ورزش کردن، زیاده روی در ورزش حساب می شه اما یکی از نشونه های اصلی اون افت کارکرد بدنه. شاید این روزا یواش تر می دوید یا بلند کردن وزنه هایی که همیشه از اونا استفاده می کردین براتون سخت تر شده و یا طاقت تون در کل کمتر از حد عادی شده.
وقتی به بدن تون فرصت کافی نمی دین تا خود رو بازسازی کنه، سطح هورمونای بدن دچار تغییر می شه و این مسأله می تونه باعث ویرانی عضلات شه.
کاهش توانایی عضلات منتهی به افت کارکرد بدن و حتی بالا رفتن خطر وقوع صدمات فیزیکی می شه.

۳- همیشه احساس خستگی می کنین

ورزش کردن با اینکه موقتاً باعث خستگی می شه اما در کل باید انرژی بیشتری در طول روز به شما ببخشد. اگه به جای اینکه انرژی بیشتری پیدا کنین، احساس خستگی و بی حالی می کنین، شاید باید زمان ورزش کردن تون رو کمتر کنین.

۴- دردهای عضلانی شدیدی دارین

اگه دردهایتان تا چندین روز ادامه داشته باشین نشون دهنده اون هستش که زمان اون رسیده تا به خودتون استراحت بدین. بعضی از دردهای عضلانی بعد از ورزش طبیعی هستن اما دردهای شدید عضلانی (مثلا، تا حدی که نتونین دست هاتون رو صاف کنین) می تونه یکی از نشونه های زیاده روی در ورزش باشه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   راه‌حل سنتی ستاره‌ها برای تسكين درد؛ بادكش در المپيک

۵- سیستم ایمنی بدن تون ضعیف شده

اگه احساس می کنین بیشتر از عادی ضعیف هستین و مریض میشین، این مسأله می تونه نشون دهنده زیاده روی شما در ورزش کردن باشه. تحقیقات نشون میده ورزش متعادل شاید تاثیر خوبی در سیستم ایمنی بدن داره، اما طبق دلایل زیاده روی در ورزش سیستم ایمنی رو ضعیف کردن می کنه.

۶- خواب مناسبی ندارین

با اینکه ورزش منظم می تونه به داشتن یه خواب شبونه آروم کمک کنه، اما ورزش بیشتر از اندازه اثری برعکس بر خواب داره.
زیاده روی در ورزش باعث می شه بدن نسبت به این فشار عکس العمل نشون بده و سطح هورمونایی مثل کورتیزول و آدرنالین زیاد شه.
این مسأله روی چرخه خواب-بیداری شما اثر میذاره، اینطوری شبا بیدار می مونید یا کیفیت خواب تون تحت اثر قرار میگیره.

۷- بی اشتها شدین

بی اشتهایی یکی از نشونه های اصلی زیاده روی در ورزشه. ورزش کردن می تونه باعث شه کمتر احساس گرسنگی کنین چون سطح هورمون گرلین رو که محرک اشتها هستش کاهش داده و سطح هورمون پپتید YY رو که سرکوب کننده اشتها هستش زیاد می کنه.

۸- حساس و زودرنج شدین

اگه احساس می کنین همون آدم همیشگی نیستین، اضطراب تون زیاده شده، تمرکزتون کم شده، حساس شدین و خودباوری تون کم شده، زمان اون رسیده که در برنامه ورزش کردن تون تجدید نظر کنین. با اینکه فعالیت بدنی می تونه و باید کاری خوشحال کننده و باحال و لذت بخش باشه، اما ورزش بیشتر از اندازه می تونه منتهی به فرسودگی روانی، بی انگیزه شدن و احساس نارضایتی از ورزش کردن شه.
واقعا، نغییرات خلقی می تونه از نشونه های اولیه زیاده روی در ورزش باشه یعنی قبل اینکه علائم جسمی اون بروز پیدا کنه.

۹- خونواده و دوستان تون نگران شمان

اگه خونواده، دوستان و همکاران تون همیشه به شما می گن بیشتر از اندازه ورزش می کنین، ممکن احست حق با اونا باشه. ورزش کردن نباید در روابط اجتماعی شما اخلال بسازه و اگه از وقتی که باید با بقیه سپری کنین، فقط به خاطر رفتن به باشگاه و ورزش کردن بیخیال میشین، شاید زمان اون رسیده که در مقدار ورزش کردن تون تجدید نظر کنین و در برنامه خود تعادل بسازین.