گشتی در پل طبیعت؛ گذرگاه رویایی تهرانی ها [قسمت اول]

گشتی در پل طبیعت؛ گذرگاه رویایی تهرانی ها [قسمت اول]

ظرف یه دهه گذشته، پایتخت ۲۳۰ ساله ایران، تماشاگر طراحی و گشایش پروژه های شهری بزرگ (از برج میلاد تا دریاچه خلیج فارس) بوده که سازه های بزرگ، بخشی از توان طراحی و عملیاتی مهندسین کشور رو در برابر دید هموطنان و ناظران بین المللی قرار دادن.

سازه هایی که بعضی مثل برج میلاد، بیشتر از ۳۰۰ متر ارتفاع داشته و غولی از آهن و سیمان رو بر فراز اتوبان همت و حکیم، به نمادی از تهران تبدیل کرده و صدها فرصت گردشگری و تجاری رو در اختیار پایتخت نشینان قرار داد و بعضی مثل پل طبیعت و پل طبقاتی بالاترین جایگاه، تهران عصر جدید رو در برابر دید گردشگران قرار میده.

گزارش امروز گردشگری ما، شما رو در گفتارهایی، به گشتی در پل طبیعت، گذرگاه رویایی ۳ طبقه پایتخت می بره تا بیشتر با این طرح بزرگ، طراح اون و ظرفیتای گردشگری و بوستون دور و برش، آشنا شیم.

اول بد نیس گشتی در این پل جذاب رو با گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی ایشون ایران تماشا کنین.

از برج میلاد، پاتوق گردشگران ارتفاع دوست تا مقصد گردشگری هیجانی دیگری تو تهران، تنها گذر از اتوبان همت و ورود به اتوبان حقانی شرق نیازه تا با یکی از نمادهای گردشگری مدرن تهران امروز آشنا شیم. پل طبیعت که از سال ۲۰۱۰ میلادی روند طراحی و ساخت اون شروع شد، ظرف ۴ سال به اتمام رسید.

پل طبیعت،‌ حالا بزرگ ترین پل غیر خودرویی ایران و خاورمیانه بوده و فرصت گردشگری جذابی رو در اختیار عاشقان پیاده روی در ارتفاع میده. پیاده روی روی سازه ای ۲ هزار تنی بزرگ سه طبقه با چشم انداز زیبایی از شمال تا مرکز شهر، فرصتی رو در اختیار گردشگران بر فراز اتوبان مدرس قرار میده که تقریبا استثنایی و خاص هستش.

پل طبیعت، در کنار بوستون آب و آتیش ساخته شده که خود، با امکانات گردشگری متنوعی، پذیرای بازدید بوستون گرده ها و عاشقان پاتوقای طبیعی در شمال شرق پایتخته و پل چوبی اون، حالا محفل شبونه خونواده ها به خصوص جوانان، واسه گردشگری با طعم غذاهای فود کورتی ملل هستش.

پل به‌ صورت قوسی کشیده شده تا عابران و رهگذران تصوری از انتهای راه نداشته باشن و اونو نبینن. علاوه بر این وجود پیچ و خما از سرعت هم کم می کنه.
پل به صورت نمادگرایانه طراحی شده و مسیرهایی داره که روی خطوط توپوگرافی زمین حرکت می‌کنه و در آخر در هر دو پارک پخش می شن.
دوطبقه بودن پل هم دو نوع دسترسی رو واسه اون ایجاد کرده.

پل طبیعت، مکانی جذاب واسه گرفتن سلفی و تصاویری هیجانی از تهران، البته در روزای غیر آلوده س و بخاطر این، بخشی در پل تعبیه شده تا گردشگران، واسه گرفتن تصاویری با چشم انداز بهتر، به اون قسمت رفته و بخشایی از تهران و حرکت تند ترافیک اتوبان مدرس رو با چشم اندازی از کوه های البرز و پوشش گیاهی سرسبز مدرس، ناظر باشن.

پل طبیعت، یکی از مقصدهای گردشگری در ارتفاعه که قبل از اون، در انحصار بام تهران، برج میلاد و دربند و نقاطی دیگه در پایتخت بود. این پل، تماشای چشم اندازی قشنگتر از پایتخت همیشه بیدار ایران رو واسه ما ممکن می کنه و هم اینکه گردشگری بر فراز اتوبانای همیشه شلوغ و پر سر و صدای شمال شهر.

داستان یه پل

موقع طراحی اراضی عباس آباد دو پل پیاده رو واسه اتصال دو بخش شرقی و غربی بزرگراه مدرس در نظر گرفته شد.
بعدا تصمیم بر این شد که این دو پل با همدیگه ترکیب و به صورت یه پل در چند سطح در بیاد و سازه ای جدید شکل بگیره.

شرکت نوسازی عباس‌آباد وابسته به شهرداری تهران پژوهشایی رو درباره یه جاذبه متفاوت و محل قرار گرفتن اون انجام داد. این شرکت در سال ۱۳۸۸  مسابقه ای رو واسه طراحی یه سازه متفاوت درست کرد.
موضوع این مسابقه درباره طراحی یه پل بود  و در اون ویژگیای متمایزی وجود داشت.

پل باید به شکلی طراحی می شد که: مسائل زیست محیطی در طراحی اون روش زوم بشه، دارای جاذبه های تفریحی باشه و فقط واسه عبور و مرور به کار نره و مناظر ارتفاعات البرز رو از جنوب به شمال خراب نکنه.

معماران و مهندسان مختلفی ایده هایی رو مطرح کردن و در آخر ۴ طرح پایانی برگزیده شد.
در مرحله پایانی طرحی از یه معمار جوون به نام خانوم لیلا عراقیان واسه ساخت پل انتخاب گردید. عملیات ساخت از اواخر ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۹ شروع شد.

لیلا عراقیان

 لیلا عراقیان متولد سال ۱۳۶۲ و مهندس و معمار اهل ایرانه که اسمش به دلیل معماری و طراحی منحصر به فرد پل طبیعت تهران بر سر زبانا افتاده. ایشون علم آموخته رشته ریاضی در دبیرستانه ک علاقه زیادی به نقاشی داره.

اون داستان یه پل رو در کنفرانس TEDX توضیح میده که در ویدیو زیر تماشا کنین.

به دلیل ترکیب ریاضیات و نقاشی در رشته معماری، ایشون این رشته رو واسه تحصیل در دانشگاه انتخاب کرد و در سال ۱۳۸۰ تحصیل خود رو در دانشگاه شهید بهشتی شروع کرد.
ایشون بعد از تموم شدن دوره کارشناسی، به تحصیل خود در دانشگاه British Colombia کانادا ادامه داد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد از این دانشگاه شد.

ایشون در سن ۲۶ سالگی در مسابقه طراحی پل طبیعت شرکت کرد و طرحی رو با کمک آقای علی بهزادی ارائه داد که به عنوان طرح برگزیده انتخاب شه.
اون که یکی از اعضای مؤسس شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیباه.

در مورد طراحی خود گفته بود:

وقتی که طرح این پل تنها روی کاغذ بود فکر نمی‌کردم روزی اجرایی شه.
این احساس خوبیه که می‌بینم مردم از اون لذت می‌برند. این موضوع به من اعتماد‌ به‌ نفس بیشتری واسه انجام پروژه‌های بیشتر در آینده می‌دهد اما بعضی وقتا فکر می‌کنم اینجور پروژه‌ها و فرصت‌هایی شاید تنها یه بار در زندگی آدم پیش بیاد.

دریافت جایزه معماری آقاخان درسال ۲۰۱۶ هم مهم ترین افتخار اونه که به خاطر طراحی پل به اون اهدا شده.
از فعالیتای برون مرزی ایشون میشه به پوشش پارچه‌ای سقف و نمای ورزشگاه بی‌سی پلیس در ونکوور کانادا اشاره کرد که به وسیله شرکت آلمانی هایتکس تنستایل استراکچرز اجرا گردید و اون به عنوان دستیار فنی در این پروژه شرکت داشته.

۱۴ هزار قطعه و ۱۲۰ کیلومتر جوشکاری در پل طبیعت

 پل طبیعت، به شکلی طراحی شدکه حس تعامل بین طبیعت و محیط زیست رو به مخاطب منتقل کرده و گفته شده که طراحی اون، از پل خواجوی اصفهان الهام گرفته.

پلی که محلی تلاقی شریان اصلی پایتخت (حقانی-همت و مدرس) بوده و نمونه ایی عالی در خاورمیانه هستش که با ۷۰ هزار متر مربع مساحت، یکی از ظرفیتای گردشگری جدید پایتخت رو معرفی می کنه.

فعالیتای عمرانی و روش اجرای این پل با در نظر گرفتن روند برشکاری، مونتاژ قطعات، نصب و جوشکاری در کنار بهره مندی از سازه های فضایی در ارتفاع ۴۰ متری در کل ایران بی نظیره. سازه ای با وزن ۲ هزار تن که در ساخت اون از ۱۴ هزار قطعه فولادی با ۱۰۲ کیلومتر جوشکاری استفاده گردید و در ساخته شدن اون، ۱۵ هزار تن بتن ریزی انجام شد.

پل طبیعت یه پل سه پایه واسه تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس، مکث و دیدار از مناظر پیش‌رو و هم اینکه تجربه آرامشی فوق‌العاده در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمینه. مساحت این پل ۷۰۰۰ مترمربعه که ۷۲۰ متر اون به فضای سبز و ۴۸۰ متر اون به رستوران‌ها، کافی‌شاپ و دیگه فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص داره.
شهروندان می‌تونن روی کفپوش‌های چوبی پل با مساحتی حدود ۵۱۰۰ متر مربع پیاده روی کرده یا از مسیرهای دوچرخه‌سواری و کالسکه‌سواری لذت ببرن.

پل طبیعت: گذرگاهی متفاوت واسه گردشگری در ارتفاع

گردشگری در ارتفاع، حس و حال خاص خود رو داره.

پل طبیعت با سه طبقه، تنها محل عبور و مرور عابران بوده و خودرویی در اون جا دیده نمی شه.
گر چه شما می تونین با اجاره segway، روی این پل با کف چوبی، تردد کنین و از مناظر دور و بر لذت ببرین. پل طبیعت، وصل کننده بوستون آب و آتیش به پارک طالقانی، از جمله پارکای معروف تهرانه.

نورپردازی پل طبیعت در شب، واسه کسایی که از زیر پل گذر می کنن، فضایی رویایی رو به تصویر میکشه که خیلی مهمه. هم اینکه واسه کسایی که روی پل و دور و بر اون در حال گذر هستن، منظره ای جذاب داره که خیلیا بخاطر گردش شبونه در جشنواره ای از رنگ و نور پل طبیعت، به اون جا سفر می کنن.

این فقط پایه ها و بدنه پل طبیعت نیس که نورپردازی زیبایی رو در برابر دید گردشگران قرار میده. اگه شما به طبقات سه گانه پل برید، نوار سبز رنگ طولانی رو می بینین که در داخل اون، نور افکنایی قرار گرفته که فضای جذاب پر نور و ملایمی رو ایجاد می کنن. هم اینکه گل کاری انجام شده در این نوار سبز رنگ، از جمله جذابیتای چشمی در دکوراسیون داخلی پل طبیعته.

تموم شهر مشخصه . . .

از روی پل طبیعت، گر چه تموم شهر معلوم نیس، اما جاهای زیادی رو میشه بر فراز طبقه سوم پل طبیعت به نظاره نشست که از اون جمله میشه به:

  • بخشایی از بزرگراه مدرس، همت، حقانی و رسالت
  • منظره جنگلی بوستون طالقانی و برجای آتیش بوستون حضرت ابراهیم و فانوس دریایی بوستون و گنبد مینا.
  • دامنه جنوبی رشته کوه های البرز و هم اینکه کوه دماوند.
این مطلب را هم از دست ندهید :   کارآفرینی دیجیتالی از نوع سوئدی‌

از فراز پل طبیعت می تونین پرچم سه رنگ ایران رو که روی بوستون طالقانی به اهتزاز در اومده، تماشاگر باشین که سومین پرچم بزرگ جهان هستش.

گشتی در پل طبیعت

بعد از سلفی گرفتن روزانه و شبونه بر فراز پل سه طبقه پل طبیعت، یه پیاده روی رویایی در ارتفاع ۴۰ متری، با مناظر قشنگتر از تهران در زمانایی که آلودگی نداشته باشه، بسیار مهم میشه.

پل طبیعت پر از کافه و رستورانه که در اون، می تونین غذای ایرونی و فرنگی و شکلای جور واجور و اقسام نوشیدنیا رو سفارش بدین. محاصره پل طبیعت با فود کورتا، بحث ایه که با انتقاد رسانه ها هم همراه شده.
به هر حال، واسه مشاهده مناظر جذاب تهران با طعم اسپرسو و پپرونی، به کار گیری این مغازه ها خالی از لطف نیس.
تجربه ای متفاوت از گردشگری غذا در ارتفاع چهل متری.

البته در طبقه اول پل، تعداد خیلی از انتخابای خوشمزه و هوس انگیز، شما رو با انتظار میکشه که مبلمان خوبی واسه توقفای گروهی داره.
در روزای گرم تابستون هم، سیستم خنک کننده محیطی، فضا رو واسه کافی شاپ گرده های ارتفاع، قابل تحمل می کنه.

روی این پل، سکوهایی چوبی تعبیه شده که میشه روی اون استراحت کرده و به واسطه قرار گرفتن اون در دو طرف پل، تهران رو از زوایای جور واجور ناظر باشین.

در انتهای پل طبیعت، پل چوبی با دیواره های چوبی کوتاه قرار داره که شما رو به گشتی در داخل بوستون طالقانی می بره، ساعتی پر از شادی و هیجان رو براتون به ارمغان میاره. پس، اگه عاشق موندگاری پیاده روی خود در پل طبیعت هستین،  به پارک طالقانی و محوطه جذابش برید که در روزای سرد زمستون هم حس و حال خاص خود رو داره.

 طراحی پل طبیعت

بد نیس درباره طراحی پل طبیعت و طراحش هم اطلاعاتی داشته باشیم.

سازه پل طبیعت یه نوع خاص از طراحی ارگانیک رو نشون میده که به طور کاملً مثل درخته. در این طرح منحصر به فرد اصول سازگاری با طبیعت به طور کامل رعایت شده و این ویژگی از جمله عاملای روشن در طراحی این پله که به وسیله لیلا عراقیان، معمار جوون تهرانی اون در نظر گرفته شده بود.

اینجور سبک طراحی طبیعت گرا، در پارک‌های ملی و طبیعی کشورای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا فت و فراوون دیده می شه.
البته به کار گیری این فرم درختی در ستونای پل و انتخاب نام طبیعت واسه اون بر ترتیب دو فضای سبز و اتصال اونا به همدیگه به وسیله اون داره.

یکی از ظرفیتای خاصی که در معماری و دکوراسیون پل طبیعت تماشاگر هستیم، فضاهای مکث و مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگی‌های این سازه هم روی پله که جلوه خاصی به اون بخشیده.

بخاطر این، وجود جلوه های متفاوت در بیست و چاری،  توجه به ویژگی نظرگاهی پل و رنگ به عنوان یکی از عناصر طراحی و نورپردازی منحصر  به فرد ویژگیای دیگه ایه که در پل طبیعت به چشم می خورن.

چیزی که باید درباره طراحی پل طبیعت بدونین

نکات مهمی که از نظر طراح واسه این سازه در نظر گرفته شدن عبارتند از:

۱- این سازه بزرگ دو هزار تنی تهران، فقط واسه اتصال دو نقطه بر فراز اتوبان مدرس  نیس و در واقع، ادامه دو پارک و فضایی واسه موندن رو هم در بر میگیره. اول و انتهای پل انشعاباتی در نقاط کلیدی دو  طرف اون داره.

۲- طراحی به شکلی انجام شده که محل اتصال در هر دو طرف پخش شه، به‌ جای این‌ که فقط دو نقطه در هر پارک به هم وصل شه و بخاطر این، به همه نقاط کلیدی دو پارک  دسترسی داریم.

۳- موضوع بعدی مهم در طراحی پل طبیعت، چگونگی قرار گرفتن ستونا هستش تا درخت کمتری در راه احداث پایه ستونا قطع شه.

۴- اگه به فرم سازه پل طبیعت به دقت نگاه کنین، به شکل شاخه های در هم تنیده بوده و یدونه‌ ستون‌های پراکنده‌ای دیده می شه و خود بدنه خرپا هم  المان‌های نامنظمی داره.

۵-ما در پل طبیعت، با یه دهانه بزرگ طرف هستیم که موجب ایجاد یه عمقِ سازه ای شده.

۶- از دید معماری و طراحی مهندسی، ابعاد پل طبیعت به شکلی در نظر گرفته شده که فضا و معماری تبدیل به المان‌های جدایی‌ناپذیر شن.

بحث بعدی که باید به اون توجه کنیم، نگاه چشمی خاصی بوده که در طراحی اون در نظر گرفته شده و نقطه اتکای اون هستش.

در واقع بر عکس تموم پلا که واسه بهینه سازی به صورت صاف طراحی می شن، پل طبیعت یه جور پرسپکتیو یه نقطه‌ای ایجاد می‌کنه که کنجکاوی آدم رو بر می انگیزد.

مشخصات فنی پل

  • طول: ۳۰۰ متر
  • عرض: ۶ تا ۱۳ متر

  • مساحت: ۷ هزار متر مربع

  • مساحت فضای سبز: ۷۳۰ متر

 

  • مساحت رستورانا: ۴۸۰ متر

 

    • مساحت کف پوش: ۵۱۰۰ متر مربع از نوع چوبی و کامپوزیت که ۱۰۰ ٪ قابل بازیافته.

 

  • طول بلندترین دهنه پل : ۹۰ متر

 

  • طول کوتاه‌ترین دهنه پل:  ۲۰ متر

 

 

  • وزن سازه: ۲ هزار تن که روی سه پایه قرار گرفته.
  • استواری سازه، مقاوم در برابر زلزله هفت ریشتری.

چیجوری به پل طبیعت بریم؟

واسه لذت بردن از امکانات پل طبیعت و بوستون آب و آتیش و هم اینکه پارک طالقانی تهران، راه های زیادی واسه سفر به پل طبیعت دارین که در ادامه دربارش صحبت می کنیم.

مترو

اگه در روزای سرد تهران، به دنبال وسیله ای سریع، ارزون و گرم هستین، مترو انتخاب اول میشه. در نزدیکی پل طبیعت، ایستگاه مترو حقانی قرار داره که نزدیک ترین ایستگاه به این مجموعه تفریحی شمال تهرانه.

اگه از ایستگاه حقانی به سمت پارک طالقانی برید و راه پل رو در پیش بگیرین، پس از گذشت یه ربع به پل طبیعت می رسین.

اتوبوس

از هر جای تهران، می تونین خودتون رو به سید خندان یا میدون ونک رسونده و از اونجا، اتوبوسای ونک – رسالت رو سوار شید. اگه از اتوبوسای ونک استفاده کردین، در ایستگاه آخر پیاده شید. اگه هم به سمت رسالت می رید، اولین ایستگاه رو واسه پیاده شدن انتخاب کنین و بعد پیاده به سمت بوستون آب و آتیش برید.

تاکسی

واسه به کار گیری تاکسی، مسیرهای زیادی در دسترسه. از میدون ونک به مترو حقانی، تاکسی خطی و عبوری زیاده و خیلی راحت می تونین با ۱۵۰۰ تومن خود رو به پل طبیعت برسونین.

 خودروی شخصی

اگه مشکل پیدا کردن جای پارک رو مخصوصا در آخرهفتها در نظر نگیریم می تونین خیلی راحت با خودروی خودتون به یکی از دوبوستانی که در دوسوی پل طبیعت قرار دارن برسونین. به این منظور دو راه هست.
یکی اینکه از خیابون میرداماد وارد خیابون آفریقا (نلسون ماندلا) شید و به سمت شمال حرکت کنین. قبل از رسیدن به بزرگراه در خیابون ماشین رو پارک کنین و به طرف پل برید.

دومی راه غرب به شرق بزرگراه حقانی رو در پیش بگیرین و وارد خیابانی که میان بوستون طالقانی و باغ موزه دفاع مقدس قرار داره بشوید. ماشین رو پارک کنین و پس از گذر از بین پارک طالقانی وارد پل طبیعت شید.

پیشنهادای روزیاتویی

۱- پل طبیعت ۲۴ ساعته باز نیس.

به این موضوع توجه کنین.

۲- پارکینگ بزرگی در کنار بوستون آب و آتیش واسه پارک خودرو در اختیار شما هستش که میشه ازش استفاده کرد.

۳- اگه رستورانا و یا کافی شاپای موجود در پل طبیعت، جهت فروش مواد غذایی و آشامیدنی، بهای خیلی از شما گرفت، رسید پرداخت وجه و هم اینکه رسید سفارش غذا رو نگهداشته تا از راه سامانه سازمان بارزسی صنعت، معدن و تجارت استان تهران، شکایت خود رو ثبت و پیگیری کنین.

۴- روبروی پل طبیعت و ضلع غربی بوستون آب و آتیش، معمولاً نمایشگاه موقت جهت فروش اجناس صنایع دستی و غذای شهرستانا عرضه می شه که میشه واسه نوشیدن چای داغ یا آش گرم و خرید سوغات جور واجور از اون بهره برد.

۵- رستوران بزرگ پل طبیعت در طبقه اول قرار داره که در شب، چشم انداز زیبایی از تهران رو بر فراز اتوبان مدرس مشاهده می کنین.

۶- پیشنهادای تریپ ادوایزریا رو هم واسه سفر به پل طبیعت بررسی کنین که خالی از لطف نیس.

در قسمت بعدی، با بخشای دیگری از پل طبیعت تهران آشنا میشیم.