راهنمای سفر سه روزه به زنجان؛ از «سلطانیه» تا «کتله خور»

راهنمای سفر سه روزه به زنجان؛ از «سلطانیه» تا «کتله خور»

اگه در خرداد امسال می خواید تا به مقصدی کمتر شناخته شده سفر کنین و به تماشای بخشی از تاریخ برید، سفر به استان دیدنی زنجان رو پیشنهاد می کنیم.

بسته گردشگری امروز سفری ۳ روزه به استان زنجان، سرزمین شگفتیا، دیار جاذبه های هزار رنگ و مقصد غارگردی رویایی ایران است. با زنجان گردی ما همراه باشین.

خرداد در سرزمین شگفتیای ایران

در ماه خرداد ۹۶ میشه به یکی از دیارای عجیب ایران زمین سفر کرد.
جایی که شاید در طوفان تبلیغات مقصدهای گردشگری لاکچری شمال و جنوب ایران و کشورای همسایه، کمتر شناخته شده.
جایی که با مردان نمکی، بزرگ ترین گنبد آجری جهان، غاز عجیب کتله خور، رختشوخانه منحصر به فردش، طولانی ترین بازار سرپوشیده جهان و بزرگ ترین دسته عزاداری محرم (پایتخت شور حسینی) و تاریخ و طبیعت چند هزار ساله، معروفیت خاص و بیشتر.

سلطانیه فقط شهر سلطان محمد خدابنده با اون گنبد خشتی بزرگش نیس و میشه مجموعه تاریخی چلبی اوغلی، بقعه علامه حلی، چشمه شاه بلاغی که وقتی میزبان پادشاهان قجری بود و در آخر معبد «داشن کسن» رو در اون پیدا کنین. از سلطانیه تا شهر زنجان راهی نیس اما نرسیده به پلیس راه در سمت راست تقاطعی هست که شما رو به پشت کوه های برف گرفته و سر به فلک کشیده می بره تا تماشاگر هوای معتدل، بهاری و بسیار لطیف طارم باشین.

شهرستان طارم خود منطقه ای بزرگ از شگفتیا هستش و میشه در هر فصل شکلای جور واجور میوه های تازه رو در اون یافت، از سبزی باغا و دشت هاش لذت برد و هم راه بره بزرگ قزل اوزن شد و دست در دست باغای زیتون تا شهرای شمال کشور رسید. اما شهر زنجان خود قصه ای دیگه داره و مرکز استان حساب می شه.

سرزمین عجیب زنجان، با آثار تاریخی فراوون و ظرفیتای طبیعت گردی و داهات گردی عالی، حتما می تونه یکی از مقصدهای جذاب واسه سفر هموطنان در تابستون امسال باشه. تنوع آب و هوایی زنجان دلیل شده تا واسه همه سلایق، انتخاب خوبی به حساب بره.

قدمتی چند هزار ساله با مردمانی خونگرم و مهمون نواز، از مناطقی از کشوره که در حاشیه جاده ابریشم قرار گرفته و راه تجاری راه هند و چین به قاره سبز بود. بخاطر این، زنجان همیشه یکی از نقاط تجاری و راهبردی کشور بوده و هست.

صحبت از مردان نمکی کردیم. در واقع مردان نمکی، ۶ مومیایی کشف شده از معدن نمک چهره آباد زنجانه که رازهای هزاران سال در خود داره.
سه مرد از دوران هخامنشیان و دو مرد دیگه به اواخر دوره ساسانیه.

با توضیحات مختصری که گفته شد و ده ها خوردنی و سوغاتی که در انتهای این گفتار به عنوان تحفه سفر به دیار رنگارنگ زنجان معرفی می کنیم، بسته گردشگری چند روزه به زنجان رو تقدیم حضوتون می کنیم.

آشنایی با زنگان ایران

زَنجانْ دربارهٔ این پرونده تلفظ راهنما·اطلاعات یا زنگان، مرکز استان و شهرستان زنجان در شمال‌ غرب ایران و از بزرگترین شهرهای شمال غرب کشور هستش. براساس آمار نامه‌ های منتشر شده دارای بیشتر از ۴۰۰ هزار نفره.  نام زنجان، عرب‌شده واژه زنگانه.

مردم منطقه هنوزم تلفظ زنگان رو به کار می‌برند. شهر زنجان در دره زنجان‌ چای (از شاخه‌های قزل‌اوزن قرار گرفته و سر راه شوسه و راه‌آهن تهران به تبریزه. همونطور که در انتهای این گفتار مشاهده می کنین، صنایع دستی مثل ورشو سازی، نقره‌ سازی، ملیله کاری، چاروق‌ دوزی، چاقو سازی و فرش‌بافی (فرش زنجان) اون معروفیت جهانی داره.

زنجان از شمال به شهرستان طارم و خلخال و میونه و از مشرق به سلطانیه و طارم و از جنوب به خدابنده و ایجرود و از غرب به شهرستان ماه‌نشون محدوده و از سطح دریا ۱۶۶۳ متر ارتفاع داره.
همونطور که در تصویر زیر مشاهده می کنین، استان زنجان با قطبای گردشگری و طبیعت گردی ایران که بخشی از تاریخ این مرز و بوم رو به خود دادن، همسایه س.

هم جواری با استان زیبای گیلان، استان تاریخی قزوین، استان تاریخی همدان، استان قشنگتر کردستان و آذربایجان شرقی و غربی، خود نشون دهنده جایگاه مهم استان زنجان در تحولات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و گردشگری کشوره که در شمال غربی کشور قرار داره.

از جمله شرایطی که فلسفه وجودی شهر زنجان رو در منطقه تبیین و توجیه می‌کنه، وجود راه ارتباطی فلات مرکزی ایران به منطقه آذربایجان در منطقه، حاکم بودن شرایط مناسب شرایط توپوگرافی، وجود اراضی صاف با شیب ۲٪ در منطقه کوهستانی و در آخر ضرورت مرکز مبادلاتی تولیدات کشاورزی و سرویس دهی دوطرفه به روستاهای بخش نفوذ مخصوصا ایالات پنجگانه موجود در منطقه بوده‌است می‌رساند که این پدیده در تشکیل شهر و محله بندی اون عامل تعیین کننده س.

شکم گردی در زنجان

زنجان، به عنوان منطقه ای بین مقصدهای گردشگری مهم غرب و شمال کشور، واسه کسایی که از جنوب و شرق، به سمت استانای همجوار زنجان حرکت می کنن، مقصدهای شکم گردی زیادی داره.

رستوران سنتی زرتشت، یکی از اوناست که در بلوار خرمشهر و روبروی صدا و سیمای زنجان واقع شده.
این رستوران با محیطی گرم و صمیمی و البته غذای خوشمزه، محلی مناسب واسه خونواده‌ها هستش.

رستوران صدف یکی دیگه از رستورانای بلوار خرمشهره که مثل: رستوران پلو واقع در چهارراه معلم و رستوران اعتمادیه، محیط دنج و آرومی رو با غذای باکیفیت و خوشمزه میشه در اختیار داشت. از جمله مقصدهای دیگه غذاخوری زنجان میشه به :‌ رستوران گلریز، واقع در خیابون امام- میدون هنرستان، مجموعه تالارهای ایرانیان، ورودیِ شرقی شهر، میدون بسیج، رستوران کافی‌شاپ بام‌شهر واقع در گاوازنگ اشاره کرد.

رستوران بام شهر، دید مناسبی به سد گاوازنگ داره و از اون جا، شهر زنجان دیدنیه. یکی از مقصدهای شب گردی شما در استان زنجان میتونه  این منطقه باشه.

ناصر جگرکی با ۸۰ سال قدمت، واقع در سبزه‌میدون، مجموعه جگرکی‌های بازار پایین. یکی از مکانهای دیدنی زنجان و هم اینکه فرهنگ غذایی که از گذشته های بسیار دور در زنجان هست رو معرفی می‌کنه.اگه به زنجان رفتید، بازدید از مجموعه‌ی بازار سنتی زنجان و هم اینکه جگرکیای بازار پایین و بالا خاطره‌ای بسیار پر شور و هیجان رو واسه تموم بازدیدکنندگان به‌همراه داره.

واسه کسایی که اهل دیزی هستن هم ، زنجان جاهای زیادی داره. دیزی سرای عابدینی، واقع در چهار راه امیر کبیر، میدون اصغریه، میدون ورکچیها انتخاب خوبی میشه. البته این رستوران فقط نهار سرو می‌کنه؛ با این‌همه رفتن به این رستوران، خالی از لطف نیس.

سفره‌خونه سنتی کاروانسرا سنگی واقع در میدون راه آهن و رستوران تازه‌ تاسیس دورچین، مکانی شیک همراه با غذاهای بسیار خوشمزه س که در خیابون خرمشهر و نزدیک بلوار آزادی واقع شده. رستوران آفتاب واقع در خیام شرقی نرسیده به میدون بسیج از جمله دیگه رستورانای زنجانه که گردشگران ازش استفاده می کنن.

تجربه مستر تستر در ناصر جگرکی

، یه چند وقت پیش به ناصر جگرکی معروف زنجان زد.

شب رفتم گاوازنگ روی کوه های دور و بر زنجان. خیلی سرد بود. قرار شد صبح زود بریم جگرکی ناصر با رضا سیدین و بقیه دوستان تا جغور بغورای معروف بازار قدیم زنجان رو تیست کنیم.
صبح ساعت ۸ صبح با دوستان از هتل بزرگ زنجان رفتیم به سمت بازار.

ماشین رو پارک کردیم و پیاده رفتیم واسه خوردن صبحونه. خیابونای قدیمی که بیشتر مغازه ها مسگری بودن و حال و هوای خاص خودشو داشت. مغازه های جگرکی زیادی هم بودن که همیشه تعارف می کردن که بریم و غذاشون رو تیست کنیم ولی مستر که بر خلاف ترک بودن فقط ساغل و چند کلمه دیگرو بلده همیشه با گفتن ساغل ازشون تشکر می کرد.

رفتیم و رسیدیم به جگرکی که کل شب خوابش رو می دیدم. رفتیم داخل. آدما هم همه تیپای قدیمی داشتن و عکسای فردین و اسطوره ما ایرانیها غلامرضا تختی و عکسهای خیلی قدیمی به در و دیوار این جگرکی بود. آهنگای قدیمی هم رو کاست در ضبط صوت قدیمی سانی مشغول نواختن بود و آقا ناصر هم داشت جغور بغور درست می کرد.

سینیا فازی, کفگیر دست آقا ناصر و ترازویی که با سکه های قدیمی و وزنه به آقا ناصر کمک می کرد که جگرا رو وزن کنه و بعد با فلفل و گوجه و دنبه(به جای روغن) درست کنه. البته آقا ناصر از قدیم به خاطر تابلویی که خطاب به رییس جمهور وقت گرفته بود و تو رسانه ها چاپ شده بود معروف بود خیلی. تو تابلو گفته بود که ۲ تا بچه تحصیل کرده دارم در منزل و یه باغ کوچیک دارم که هیچ امکاناتی واسه پرورش ماهی اختصاص نمی دن.

فضا خیلی کوچیک بود ولی به اندازه ای سوژه داشت که نیم ساعتی مشغول گرفتن عکس از بچگی آقا ناصر و روزنامهای قدیمی رو دیوار بودم. به اندازه ای ذوق کرده بودم که خوردن رو واسه اولین بار تو زندگیم از یاد بردم! از آقا ناصر ویدیو از گوجه ریز کردنش هم گرفتم.

به اندازه ای سریع این کارو می کرد که وقتی ازش پرسیدم که چیجوری این کار رو می کنین گفت که کار رو که خوب انجام بدی یاد می گیری. از بچه هاش پرسیدم که گفت ۳ تا پسر دارم که یکیش پیشش کار می کرد.
می گفت همسایه هام و رقبام می خوان سر به تنم نباشه و اگه بپرسین آقا ناصر کجاس میگن از اینجا رفته.

البته این موضوع در شرکت کاسپید (شرکت مستر) هم صادقه و به طور کامل درکش کردم. می گفت که چهار نسل این مغازه چرخیده که حالا داره موفق این کار و انجام می ده و شاید قدمت و کیفیت غذاش همه رو می کشونه اونجا جوری که صف جلوی مغازش تو روز تعطیل تشکیل شده بود.

نشستیم و برامون جغور بغور رو آوردن. به اندازه ای خوشمزه بود که با اینکه مستر طرفدار جیگر نیس خیلی کم مونده بود که انگشتاشو بخوره. شاید تمیزترین رستوران نبود ولی گرما و صفا و غذاش بینظیر بود جوری که مستر ۲ تا ظرف کامل خورد تازه تو راه برگشت پشیمون شد که به چه دلیل یه ظرف برا تو جاده نگرفته.

موقعی که غذات رو می خوردی یه تیکه نون رو غذات می ذاشتی تا جیگرت سرد نشه و از دهن نیفته. بعد غذا هم ژتون چایی گرفتیم که از مغازه روبروییش چایی رو آوردن و انگار outsource شده بود!

با این توضیحات، پیشنهاد ما واسه سفر ۳ روزه به زنجان رو در خرداد و یا هر وقت سال دنبال کنین.

 

سفر ۳ روزه به زنجان

 

روز اول: قبل از سفر، آخرین اطلاعات هوا و گردشگری و اقامت رو از سازمان هوا شناسی و ادره کل گردشگری زنجان جویا شید.

به دلیل اینکه در ماه مبارک رمضان هستیم، پس احتمال تعطیلی مراکز اقامتی و پذیرایی رو قبل از اذان مغرب بدین و بخاطر این، از سلامت خودرو و همراه داشتن مواد خوراکی واسه طول سفر مطمئن شید.

مراکز اقامتی زیادی در استان زنجان هست که ۱۰ مورد اونو در انتهای این گفتار معرفی کردیم.

در روز اول سفر به زنجان، پس از استراحتی در هتل یا مهمانسرا و یا خونهای اجاره ای که قبلا رزرو کردین، به دیدار سلطان گنبدهای ایران و جهان، سانتاماریای ایران و سلطانیه زنجان برید.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آنچه درباره قانون بیمه بیکاری باید بدانید

واسه تماشای سانتاماریای ایران، باید به جاده قزوین- زنجان رفته و نرسیده به زنجان، یعنی در ۴۵ کیلومتری این شهر، تابلوی راهنمایی به سمت گنبد سلطانیه رو مشاهده می کنین. در سمت راست جاده تابلو راهنمایی سلطانیه، راه گنبد میشه دید. بازدید از این گنبد ۱ ساعت زمان نیاز داره و بلیط چند هزار تومانی هم باید پرداخت کنین.

گنبد سلطانیه همونطور که در تصویر نقشه بالا مشاهده می کنین، در راه ارهان، عمید آباد و المکیه. گنبد سلطانیه به عنوان ساعت آفتابی هم استفاده می شده و کاشی کاریای قشنگتر و معماری خاص اون، یکی از تحقیقات موردی مهم دانشجویان معماری و طراحی ایران بوده و یکی از مقصدهای دیدنی ایرانه که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

گنبدی آجری با روکش کاشیای فیروزه ای در میان دشتی در زنجان خودنمایی می کنه که افتخار ایرانیاس.

جالبه بدونین که در بخشی از منطقه سلطانیه (پایتخت ایلخانیان)، دشت پهناور چند صد ساله قرار داره که به چمن سلطانیه معروف شده و دور  تا دور اونو کوه های مرتفعی محاصره کرده.

اگه از بازدید سلطانیه آزاد شدید، پیشنهاد می کنیم به مجموعه داش کسن برید. نامی که تا کنون نشنیده بودین! در واقع باید همون راهی که رفتید رو برگردین و تا به سه راه جاده ابهر- زنجان و سلطانیه برسین. همونطور که قبلا گفتیم، یکی از راه های پیش راه در سفر به سلطانیه، عمید آباده.

معبدی در این منطقه قرار داره که معبد داش کسن نامیده می شه.
کنده کاریای معبد، یادآور طرحای چینیه که در دل کوه حک شده.
این مجموعه گردشگری، دارای سه غاره که در دل کوه جای گرفته و نگارگریای جور واجور در اون مشاهده می شه.

نگارهایی که در داش کسن می بینین، به فرمون الجایتو طراحی شده و طرحای اسلیمی رو رقم زده. این غار و محوطه اش، به عنوان آرامگاهی واسه ایلخانیان بوده.

به دلیل اینکه بعضی از مراکز پذیرایی سمنان در ماه رمضان، تا افطار تعطیله، میشه در فرصت باز شدن این مراکز، به بازار زنجان رفت. یکی از مقصدهای شکم گردی زنجان رو میشه سفره خونه سنتی حاج داداش دونست که در ورودی شهر و بلوار خرمشهر قرار گرفته.

روز دوم: در دومین روز زنجان گردی، پیشنهاد می کنیم که به موزه رختشوخانه زنجان برید. این موزه در سعدی وسط، کوی رختشوی خونه قرار داشته و از راه بلوار خرمشهر، خیابون امام خمینی- خیابون تلاش میشه به اونجا رفت.

در این مکان، حوضچه های بسیاری با کاربرده های متفاوت ساخته شده که از اون جمله میشه به حوضچه ای خاص شستشوی ظروف، مختص لباسای تقریبا تمیز و آبکشی و حوضچه ای که محل خروجی اون هستش اشاره کرد.

موزه مرد نمکی، دومین مقصد موزه گردی زنجانه که پیشنهاد می کنیم حتما در روز شنبه (۱۳ خرداد) بازدید کنین. این موزه در خیابون هفت تیر، خیابون طالقانی قرار داره.
مردان نمکی با مو و ریشای بلند، یادگاری از دوران هخامنشیان بوده که در موزه باستان شناسی زنجانیا مشاهده می شه و نشانی از قدمت ایرانه.داستان این مردان نمکی زنجانی رو در مستند ۱۶ دقیقه ای زیر تماشا کنین.

حتما در اولین و دومین روز سفر به سمنان، از بازار زنجان دیدن کنین. چون که در روز یکشنبه و دوشنبه که ۱۴ و ۱۵ خرداده، به احتمال زیاد تماشاگر تعطیلی سراسری بازار هستین. اگه از موزه مرد نمکی به سمت جنوب شهر حرکت کنین، از راه خیابون طالقانی و خیابون امام خمینی، به بازار تاریخی زنجان می رسید که مثل بازار مسقف تبریز و قزوینیا، از بازارهای دیدنی ایران و دنیاس. گشتی در طولانی ترین بازار ایران رو در مستند زیر ببینین.

مجموعه بازار قدیمی زنجان با ۵۶ راه ورودی اصلی و فرعی به شبکه ارتباطی شهر راه داره و راستها و تیمچها و کاروانسراهای زیادی در کنارش قرار گرفته و یکی از مقصدهای دیدنی بازار گردی در ایران زمین هستش.

روز سوم: در سومین روز از سفر خود به زنجان، پیشنهاد می کنیم به مجموعه گردشگری و تفریحی گاوازنگ برید. اگه به شمالی ترین نقطه شهر زنجان برید، تابلوی منطقه گردشگری گاوازنگ رو مشاهده می کنین. باید از سمت شرق خیابون امام خمینی زنجان، به سمت میدون انقلاب رفته و از شمال میدون، وارد خیابون سعدی شید و از خیابون زینبیه، به خیابون دلجویی برید.

در این منطقه جذاب، سفره خونهای سنتی، رستوران، مجموعه بازی و تفریح واسه کودکان و نوجوانان، پیست دوچرخه سواری و سینمای ۵ بعدی قرار داره که بعضی از امکانات بعد از افطار به روی گردشگران باز می شه.
البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در ماه های گرم سال مانند خرداد، ماهیگیری و قایق رانی هم در این منطقه در اختیار مسافران تابستونی قرار میگیره.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در ظهر یا افطار، یکی از مقصدهای شکم گردی معروف زنجان رو میشه سفره خونه سنتی زرتشت دونست که در بلوار اشراقی قرار داره.

در سومین روز حضور در زنجان، می تونین ۲ ساعتی وقت گذاشته به خروجی بزرگراه تبریز رفته و دود کش جن رو تماشا کنین؛ جایی در جاده بیجار به سمت بزرگراه تبریز (در خروجی ماهنشان). جایی که طبیعت دور و برش خشک و گرمه. مستند ۷ دقیقه ای زیر، شما رو به تماشای منطقه ماه نشون می بره.

غار کتله خور، یکی از دیدنی ترین غارهای ایرانه که در زنجان گردی خرداد ماهی، پیشنهاد می کنیم در آخرین روز سفر خود تماشا کنین. اگه از قیدار به سمت زرین رود حرکت کنین، در راه سی کیلومتری گرماب، غار کلته خور، یکی از دیدنی ترین مقصدهای گردشگری زیر زمینی ایران قرار داره.
غار، بازدید کننده زیادی داره و حدود ۱۰ هزار تومن هزینه بازدید از اون واسه هر نفره.

امکانات رفاهی در دور و بر غار در دسترسه. راه دسترسی به غاز با فضاهای طبیعی زیادی طراحی شده تا غارنوردی هیجان انگیزی رو واسه زنجان گرده های خردادی به ارمغان آورد. اگه قصد برگشت به مبدا رو در فردای روز سوم داشتین، پیشنهاد می کنیم که در گرماب استراحت کنین.

ویلاهای ساخته شده در دور و بر این غار هم فرصت خوبی واسه استراحتی کوتاه واسه پایان سفر به زنجانه.

اگه در روز سوم، به جای غار گردی هیجانی، میخواستین مناطق باستانی دیگه استان رو تماشا کنین، بازدید از قلعه بهستان در شهرستان ماه نشون زنجان رو پیشنهاد می کنیم.
جایی در نزدیکی رودخانه قزل اوزن معروف و در جنوب ماه نشون و در جوار روستای ایلی بلاغ زنجان.

در کنار رود قزل اوزن، قلعه ای با معماری منحصر به فرد قرار داره که یادگاری از دوران قدیمی بوده و در دل کوه ساخته شده.
قلعه ای دفاعی که یادگار پدافندی مردمون این خطه از سرزمین ایران هستش.

تخت سلیمان، یکی دیگه از آثار جهانی و پر افتخار دیار عجیب ایران، در ۴۰ کیلومتری شهرستان تکاب (در راه جاده زنجان) واقع شده و چند ساعتی واسه سفر به اون منطقه وقت نیازه.

آتشکده آذرگشسب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آتشکده‌های دوره ساسانی، آتشکده شاهی و جنگ‌آوران، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچیک و دروازه‌ها و دیواره های استوارش از دیگر بناهاییه که در این مجموعه مهم می بینین.

این مجموعه باستانی قبل از اسلام به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، آیینی، اجتماعی و نیایشگاه ایرانیان به حساب می‌رفت اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراتور رومیان به ایران خراب شد.
پس‌ازآن آبا قاخان داداش زاده هلاکو خان که به آیین اسلام گرویده بود روی ویرانه‌ های تخت سلیمان مسجدی ساخت که اونم بعدا ویرون شد و تنها کاشی‌هایی با نقوش و خط برجسته از اون به جا مونده.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که یکی از مقصدهای گردشگری تاریخی زنجان، زندان سلیمان اسمشه که در ۴۰ کیلومتری شمال غربی تکاب و ۳ کیلومتری تخت سلیمانه.

اگه قصد استراحتی کوتاه در این منطقه رو دارین، رستوران شمشمیری که در سه کیلومتری تخت سلیمان قرار داره رو در نظر داشته باشین.

در سفر چند روزه به زنجان چی بخوریم و چی بخریم؟

اگه در ماه رمضان، زنجان رو واسه ایرانگردی انتخاب کردین، با وجود اینکه بعضی از مراکز رفاهی در مرکز استان و شهرهای دور و بر، تا یه ساعت به اذان مغرب تعطیله، اما میشه از افطار تا سحر، از خوراکیای خوشمزه این دیار هزار رنگ جذاب استفاده کرد.

نون اردک، یکی از نونای سنتی معروف زنجانیا هستش که زنجان گرده های حرفه ای، معمولا اونو تحفه ای از دیار سلطانیه می دونن. این نون، ترکیبی از آرد نون بربری، تخم مرغ، شیر، شکر و بعضی وقتا هم آب پنیره. سرخ شدن خمیر مواد اولیه اشاره شده، نون اردک رو دلیل می شه که در بعضی از مغازه های فروش نون سنتی، میشه اونو پیدا کرد.

سبزیجات کوهی، از جمله سوغات طبیعی زنجانه. چون زنجان در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا واقع شده، بارندگی مناسب دلیل شده تا گیاهان بسیاری در منطقه رشد کنن. اگه به بازار زنجان در یکی از روزای سفر خود برید، سبزیجات کوهی خشک شده رو مشاهده می کنین.

گیاهانی چون: غاز یاغی (گیاهی خودرو که واسه تصفیه خون خوبه)، گل آقا (تره کوهی که واسه افزایش توان سیستم دفاعی بدن پیشنهاد شده)، ماتار ( گیاه مخصوص آشپزی در زنجان با خواص فراوون) و پیاز کوهی که واسه کاهش دچار شدن به سرطان میشه ازش استفاده کرد، از جمله سوغات خوردنی زنجانه.

سقز، صمغ یا شیره غلیظ، از درختی به نام بنه یا درخت پسته وحشی بدست میاد که یکی از تحفهای سفر به دیار جاذبه های عجیب ایرانه. سقز در ساخت آدامس مصرف داد و واسه جلوگیری از پوسیدگی دندون پیشنهاد می شه.

شیرینی شستی، یکی از سوغات زنجانه. احتمال جفت و جور اون در قنادیای شهر بسیاره. این شیرینی رو معروف ترین شیرینی زنجان می دونن که مثل گز اصفهان و پشمک کاشانیا و قطاب یزدیا، خیلی معروفه.

چاقوی زنجان، مثل زیره کرمانیا و نارنج شیرازیا، معروفه. کیفیت چاقوی زنجان، زبانزد خاص و بیشتر. قدمت چاقو سازی در زنجان، به قبل از عصر صفویه برمیگرده. کیفیت و برندگی و دووم چاقوی زنجانیا، یکی از دلایل استقبال از این محصول استانه. چاقوی ساده، چاقوی میوه خوری و کاردهای شکاری و قمه ای و کمری و قلم تراش، از جمله چاقوهاییه که در بازار زنجان و مجتمعای تجاری اون، میشه بدست آورد.

یکی از ره یافتای سفر شما به این دیار، آشنایی با صنعت چاقو سازیه که مستند زیر هم در چند دقیقه، کلیات اونو به شما نشون میده.

اگه علاقمند به صنایع دستی ایران هستین، در سفر چند روزه به زنجان، چاروق دوزیای زنجانی ها رو هم یادتون نره. چاروق در واقع یه پاپوش قدیمی بدون پاشنه س که از جنس چرم خام بوده و با تسمهایی بلند به ساق پا بسته می شه.