کارآفرینی دیجیتالی از نوع سوئدی‌

کارآفرینی دیجیتالی از نوع سوئدی‌

سوئد با ۹ میلیون جمعیت در قاره اروپا واقع شده . این کشور  اولین کشور دنیاست که از شرکتای دولتی خواسته س ،  بیانیه هرساله مسئولیت اجتماعی (CSR ANNUAL REPORT) منتشر کنن تا جامعه بدونه که وظیفه اونا در برابر محیط زیست و شهروندان، چیجوری بوده.
استکهلم رو حالا یکی از قطبای شرکتای نوظهور می دونن.

خلاقیت و کارآفرینی، یه فرهنگ عمومی در سوئده . سوئدیا حتی زبون انگلیسی رو از رسانه ها یاد می گیرن  و بیشتر برنامه های تلویزیونی سوئد، به زبون انگلیسی و زیر نویس سوئدی پخش می شه.
آشنایی سوئدیا به زبون انگلیسی، برگ برنده اونا در مقیاسه با بقیه ملتای اروپا و دنیا شده.

برخیا، سوئد رو با برنده های معروفی چون IKEA، VOLVO، SAB، H&M، Lindex، METRO و SKANIA می شناسن. شرکتایی که در زمینه های تولید لوازم خونگی، تولید خودرو، مد و لباس، اطلاع رسانی و تولید لوازم سنگین فعالند. نامایی که درامد هرساله هر یک، بعضی وقتا با درآمد یه کشور آفریقایی برابری می کنه.
در سوئد، خلاقیت و نواوری، یه اصله و به اون بهای زیادی داده می شه.

زندگی در کشوری با آب و هوای قطبی، شرایط خاص خود رو می خواد و بخاطر این، سوئدیا تلاش کردن که واسه کوچیکترین با بزرگ ترین چالشا، راه حلای خلاقانه پیدا کنن. فرهنگ خلاقیت و ایده پردازی در سوئد، زمینه کارای جالبی شده که یکی از اونا در میدون کارآْفرینی دیجیتالی کرد عینی پیدا میکنه.

سایتایی مانند اسکایپ و اسپوتیفای که سایتای فعال در مورد پیام رسانی تصویری و ویدئویی و به اشتراک گذاری فایلای موسیقی هستن، بخشی از دنیای کارآفرینی اینترنتی سوئدی هاست .

داستان اسکایپ

اسکایپ، نرم افزاری سوئدیه. این اپلیکیشن پیام رسان ، خدمات ویدئویی و تصویری واسه کاربران خود جفت و جور می کنه و در عین حال، میشه با شارژ کردن اعتبار، تماس بین المللی هم با اون گرفت. خدمات رایگان اسکایپ واسه کاربران عضو دلیل شده که از سال ۲۰۰۳ میلادی تا کنون، صدها میلیون نفر در سراسر جهان از این فناوری  واسه ارتباطات خود استفاده کنن. اسکایپ خدمات جالبی رو واسه کاربرانش جفت و جور کرده که از ان جمله میشه به ایجاد ویدیو کنفرانس بین اعضا اشاره کرد.
در آخر سال ۲۰۱۰ میلادی، شمار کاربران اسکایپ به بیشتر از ۶۰۰ میلیون نفر رسید که ازاین تعداد، ۳۰۰ میلیون نفر تا آخر آگوست ۲۰۱۵ میلادی به صورت فعالانه از این سرویس استفاده می کردن.

آقای Niklas Zensstrom سوئدی با کمک همکارش دانیل ژانوس فریس دانمارکی،  تونست این محصول رو به دنیای اینترنت عرضه کنه.
نیکلاس کارآفرین دنیای آنلاین در سوئده که واسه گسترش فعالیتای خود شرکتی به نام Atomico  راه اندازی کرد.
ایشون به فعالیتای بشر دوستانه هم علاقمنده و بنیاد آدم دوستی زنستروم رو هم پایه گذاری کرد.
ایشون یکی از علم آموختگان دانشگاه معتبر اوپسالاست و قبلا در اپراتور موبایل سوئد به نام Tele2 کار می کرد.

در سپتامبر ۲۰۰۵ میلادی، پرتال حراجی آنلاین ebay.com با رقمی بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار اسکایپ رو خرید. شش سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۱ میلادی، مایکروسافت با پرداخت ۸.۵ میلیارد دلار، مالک اسکایپ شد.
دفتر اسکایپ مایکروسافت در لوکزامبورگ قرار داره اما نصف کارمندان اسکایپ در شهر تالین استونی قرار دارن. این کسب و ترکیب (Merger & Acquisition) که به وسیله مایکروسافت اتفاق افتاد، گرون ترین خرید یه شرکت اینترنتی در چند دهه اخیراست.

واژه Skype از اصطلاح sky peer-to-peer میاد و فعالان اسکایپ رو skyper می گن.

در ژوئو ۲۰۰۳ میلادی، قرارداد همکاری اسکایپ با پرتال لهسانی Onet.pl امضا شد و این شرکت سوئدی وارد فضای کار و کاسبی لهستان شد.
البته در سپامبر ۲۰۰۹ میلادی، ebay تونست ۶۵درصد سهام خود در این شرکت رو به Silver Lake و Andresson Horwitz اعضای هیات مدیره شرکت کانادایی Pension Plan Investemnt به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار به فروش رساند. مایکروسافت از خرید اسکایپ، به عنوان بخشی از برنامه های بازاریابی و پیشرفت ای خود استفاده کرد.
سرویس دهی اسکایپ به خریداران اجناس مایکروسافت مانند Windows و MS OFFICE از جمله برنامه های مایکروسافت در سالای گذشته بوده.

(امکانات ویدیو کنفرانس رایگان در اسکایپ زمینه محبوبیت بیشتر این نرم افزار رو در  میدونای خبری هم درست کرد)

مثلا با عرضه آفیس ۲۰۱۳،  مایکروسافت ۶۰ دقیقه صحبت رایگان از راه اسکایپ رو به کاربرانش هدیه کرد.
کامل کردن خدمات یا پیام رسان windlows live از جمله دیگه برنامه های غول نرم افزار دنیا واسه پیشرفت فعالیتا در بستر اسکایپ بود. جدید ترین محصولی که مایکروسافت واسه اسکایپ نشون داد، Skype for Business بود که در کنار نرم افزار Lync در اختیار کاربران قرار گرفته.حالا مایکروسافت به ارائه تبلیغات تصویری و فلشی روی این نرم افزار اقدام کرده که درآمد زایی مطلوبی واسه این شرکت داره.
البته ظرفیتی که واسه تماسای بین المللی کم هزینه در اسکایپ جفت و جور شده، بخش دیگه درآمد زایی این شرکت رو از اسکایپ سوئدی جفت و جور می کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهنمای سفر سه روزه به زنجان؛ از «سلطانیه» تا «کتله خور»

داستان Spotify

شاید سایت Spotify.com   مثل اسکایپ شناخته شده نباشه . مخصوصا اون که خدمات این سایت بیشتر به کار علاقمندان به دنیای موسیقی و هنر میاد . درواقع این سایت  یکی از پرتالای فعال در به اشتراک گذاشتن فایلا و آلبومای موسیقی خوااننده گان جور واجور در سراسر دنیاس.

(موسیقی واسه هرکی، شعار Spotify.com)

شرکتای تولید  و پخش آثار موزیکال، با شرکت اسپوتیفای همکاری دارن تا اجناس اونا در این بستر ارائه و به فروش برسه. فایلای موسیقی در این سایت ، با درج نام هنرمند، آلبوم، ژانر اثر و شرکت تولید کننده قابل جست و جو و مشاهده س.

اسپوتیفای در سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی به وسیله شرکت سوئدی Spotify AB رو ه اندازی شد.
تا جون ۲۰۱۵ میلادی بیشتر از هفتاد و پنج میلیون کاربر فعال در این سایت مشغول به فعالیت بودن. بیشتر از بیست میلیون کاربر اسپوتیفای، از خدمات غیر رایگان سایت استفاده میکردن. ماه گذشته، شمار کاربران غیر رایگان این سایت به بیشتر از سی میلیون نفر رسید. دفتر مرکزی SPOTIFY در لندن قرار داره و واحد تحقیق و پیشرفت ان بازم در استکهلم، پایتخت سوئد واقع شده.
بیشتر از هزار و پانصد نفر در سراسر جهان واسه این شرکت سوئدی کارآفرین مشغول به فعالیت هستن.

اسپوتیفای براساس جدید ترین آمارهای الکسا، در فهرست ۲۸۰ سایت پر بیننده اینترنت قرار داره.
این خدمات به بیشتر از ۵۰ زبون در دسترسه و دانیل ای کی و مارتین لورنتزون، مدیریت مجموعه رو رو دوش دارن. کارآفرینان دیجیتالی اسپوتیفای، قبلا خدمات tRADEdOUBLER راه اندازی کرده بودن.

ریشه شناسی Spotify رو به ترکیب واژه هایی مانند Spot و Identify در رابطه دونسته ان. پس از راه اندازی این دامنه، سایتای خیلی از کارکتر fy‌در نام گذاری domain خود استفاده کردن.

(تصویر ایندکس جدید سایت اشتراک گذاری فایلای موسیقی)

ویژگی دیگه Spotify جنبه شبکه اجتماعی بودن اون هستش.

این سرویس با وصل شدن به فیس بوک ،شما رو به کشف و اشتراک گذاری موسیقی با دوستانتون همراهی می کنه.
فقط با درگ (کشیدن) و دراپ (رها کردن) نام موسیقی، اونو با دوست خود به اشتراک می ذارین! در واقع مشارکت این سایت با پرتالای شبکه اجتماعی اینترنت مانند فیس بوک و یوتیوب، دلیل معروفیت هر چی بیشتر این مجموعه در فضای موسیقی آنلاین شده.

شعار Spotify، موسیقی واسه همه (Music for everyone)‌ است. این سایت موفق سوئدی درعرصه موسیقی آنلاین، خدمات خود رو در در دو سطح FREE – PREMIM  ارائه می کنه.
هزینه خدمات غیر رایگان این سایت که طیف بزرگی از دسترسی به فایل ای موسیقی هنرمندان در سراسر دنیاس، ماهانه ۱۰ دلاره.

ظرفیتایی که اسکایپ و اسپوتیفای در مورد سرویس دهی اینترنتی پیام رسانی ویدئویی و به اشتراک گذاری فایلای موسیقی به کاربران وب به وجود آورد، فرصتای بسیاری رو واسه فعالان کار و کاسبیای اینترنتی جفت و جور کرده که بتونن از این امکانات واسه پیشرفت کار و کاسبی آنلاین خود استفاده کنن. در واقع اسکایپ و اسپوتیفای سوئدیا، الان بستری واسه بازاریابی، تبلیغات و تعامل میلیونا کاربر علاقمند به ارتباطات اینترنتی رایگان ویدئویی و آشنایی عاشقان موسیقی با همدیگه شده.
در واقع ۲ بحث ای که امروز در دنیای دیجیتال، محبوبیت زیادی داشته و خیلی از کاربران رو به سمت و طرف این فعالیتای نوآورانه جذب کرده.