گیاهان دارویی

دانلود پایان نامه

معرفی میشوند. بدیهی است که چنین محصولاتی قادر به برآورده کردن نیازها و انتظارات مشتریان نیستند .این موضوع با بررسی آمارهای فروش چنین سازمان‌هایی به سادگی قابل درک است.
اما رقبایی که صدای مشتریان خود را دریافت کرده و بر اساس آن به طراحی و تکوین محصولات جدید اقدام میکنند، به راحتی در بازارها نفوذ کرده و سهم بیشتری از فروش محصولات را نصیب خود میکنند همچنین در این سازمانها کارایی به حد اعلا رسیده و به عنوان شرکت‌های پیشرو در بازار شناخته می‌شوند.
سازمانها برای اطمینان از موفقیت تداوم کسب و کارخود، باید دائما خواسته‌ها، نیازها و سطح رضایت مشتریان را ثبت و تحلیل کنند. چرا که با درک صحیح صدای مشتری و بکارگیری آن در مراحل تکوین و توسعه محصول، می‌توانند محصولاتی تولید کند که مقبولیت بیشتری در عرصه رقابت داشته باشد. فرایند QFD نوعی متدولوژی طراحی محصول و خدمات است که اهرم اصلی آن صدای مشتری است. سازمانها با استفاده از QFD، ارتباط خود را با مشتریان حفظ کرده، فرهنگ کار تیمی را در سازمان خود ایجاد نموده و نهایتاً محصول جدید را در راستای رضایت مشتری نهایی توسعه می‌دهند. اگر سازمان‌ها تشویق شوند که درتکوین محصولات جدید از این متد استفاده کنند آنها را وادار میکند که به صدای مشتریان خود گوش دهند.
۴-۱- ضرورت انجام تحقیق:
در سالهای اخیر توجه زیادی به گیاهان دارویی شده است. این موضوع عمدتا بدلیل اثبات عوارض جانبی داروهای شیمیایی و تمایل بشر به استفاده هرچه بیشتر محصولات طبیعی به منظور حفظ سلامت خویش بوده است همچنین مشکلات سیستم دارویی مدرن مانند هزینه‌های بالا استفاده از منابع غیر تجدید شونده مانند منابع فسیلی، آلودگی محیط توسط صنایع دارویی و ناتوانی بشر برای ساخت برخی از مواد دارویی که در گیاهان وجود دارد باعث توجه هر چه بیشتر بشر به گیاهان دارویی گردیده است درحالی که مصرف داروها با منشا گیاهی تاریخچه طولانی دارد فاقد عوارض جانبی و جز میراث فرهنگی و گرانقدر کشورها می‌باشد، چنین روش درمانی بطور عمده مورد قبول جامعه بوده و بیماران آن را بهتر تحمل می‌نمایند به علاوه این روش حالت دوستانه با طبیعت دارند در حال حاضر یک سوم داروهای مورد استفاده بشر را داروهایی با منشا گیاهی تشکیل داده است و این میزان مسلما رو به افزایش است. البته چنین روندرو به افزایش داروهای گیاهی بدون توسعه به روشهای کاشت و مدیریت و برنامهریزی صحیح یک پیامد فاسد یعنی تخریب طبیعت را دربر خواهد داشت. اگر چه قیمت گیاهان جمعآوری شده از منشا طبیعی و وحشی بسیار ارزان‌تر است ولی به دلایلی مانند جلوگیری از نابودی عرصه‌های طبیعی، عدم یکنواختی محصولات جمع‌آوری شده و در بعضی موارد کیفیت آن‌ها، عدم اجرای موفقیت‌آمیز عملیات پس از برداشت و در نهایت ناکافی بودن آن‌ها جهت جوابگویی نیاز صنایع دارویی لازم است تولید زراعی و کشت گیاهان دارویی در سطح زراعی و امثال آن و همچنین فرآوری صنعتی آن‌ها به دست متخصصان مربوطه صورت گیرد با توجه به این موضوع که هنوز انسان تمام استعدادهای دارویی طبیعت را به طور کامل نشناخته است تاکید اصلی متخصصین، حفظ استعدادهای ناشناخته در قالب حفظ و حمایت از گونه‌های طبیعی در حال انقراض بوده است و توصیه می‌شود به منظور تامین مواد اولیه گیاهی مورد نیاز صنایع داروسازی، کشت و پرورش گیاهان دارویی به صورت جدی انجام پذیرد (بیگی ،۱۳۷۴-ص۴۳). در راستای بررسی عملیات زراعی مانند زمان کاشت، نحوه تکثیر، تغذیه و مدیریت آن، زمان برداشت و تیمارهای پس از برداشت در خصوص گیاهان دارویی نقش مهمی را در افزایش محصول و کیفیت آن‌ها بازی می‌کنند.
در کنار تمام عوامل عنوان شده باید گفت تولید گیاهان دارویی و عرقیجات (که از خانواده گیاهان دارویی میباشد)یکی ازمباحثی است که درسال‌های اخیرمتخصصین بهآن توجه خاصی نشان داده اند. گیاهان داروییگروه بزرگی ازگیاهان اقتصادی را تشکیل میدهند که این گروه از گیاهان دارای گونه‌های متفاوتی می‌باشند که ترکیبات و مواد موثره آنها در درمان بسیاری از بیماریها و سایر مصارف دیگر به کار می‌رود. علل اهمیت استفاده ازگیاهان دارویی عبارتند از:
۱-اثرات جانبی داروهای شیمیایی
۲-برخی از مواد موثره که توسط گیاهان دارویی ساخته می‌شود که امکان ساخت مصنوعی توسط بشر را ندارند.
۳-ترکیبات مصنوعی دارای هزینه خیلی بالایی هستند در صورتی کهاستخراج ترکیبات گیاهی هزینه کمتری را دارد.
۴- داروهای شیمیایی دارای آلودگی محیط زیست هستند و ….
اما یکی از چالش‌هایی که هم اکنون اکثر صنایع کشور به خصوص صنعت گیاهان دارویی با آن مواجه است عدم توجه به نظر مصرف کننده در تولید این محصولات است. شاید به جرات بتوان گفت که شرکت‌های تولید کننده گیاهان دارویی و عرقیجات تا حدی بازار را از وجود این محصولات اشباع کرده‌اند اما بندرت شرکت‌هایی را می‌توان یافت که در تولید محصولاتشان نظر مصرف کننده را هم لحاظ نموده باشند زیرا دغدغه اصلی این صنعت تاکنون تولید محصولی بوده است که به نوعی برای افراد جنبه درمانی داشته باشد اما در پژوهش حاضر چالشی را که در صنعت گیاهان دارویی با آن مواجه است را تا حدی از میان برده است.
در این پژوهش با ارائه مدل گسترش عملکرد کیفیت در شرکت تولید کننده عرقیجات گلچکان زمانی سعی در تولید و طراحی محصولات جدیدی را دارد که هم خواسته‌ها و انتظارات مشتریان در آ
ن لحاظ شده است و هم قابل رقابت با صنایع معتبر جهانی باشد. در این فرایند با شناخت خواسته‌ها و انتظارات مشتریان محصولاتی را ایجاد می‌کند که خلاقانه و هنرمندانه و قابل رقابت در بازارهای جدید باشد فرایندی که بتواند قدرت رقابت را افزایش‌دهد.
۵-۱- سوالات تحقیق:
از آنجاییکه این تحقیق جنبه اکتشافی دارد ناچار به طرح سوالات تحقیق می‌باشیم و پاسخگویی به این سوالات از طریق طراحی سه پرسشنامه امکان پذیر شد .این سوالات به شرح زیر می‌باشد:
۱-ابعاد کیفیت از نظر مشتریان شرکت گلچکان زمانی کدام موارد هستند؟
۲-کدامیک از ابعاد کیفیت برای مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
۳- این شرکت در کدامیک ازابعاد کیفیت، عملکرد مطلوبی دارد؟
۴- شرکت درکدامیک ازابعاد کیفیت، عملکرد ضعیفی داشته است؟
۵- با توجه به محدودیت‌های شرکت چگونه می‌توان بین انتظارات مشتریان و ارتقا کیفیت محصولات ارتباط برقرارکرد؟
۶-۱- اهداف اساسی تحقیق
“اهداف ملموس ناشی از بکارگیری QFDدر شرکتها را می‌توان در طراحی با هزینه کمتر، حذف تغییرات مکرر فنی، شناسایی تغییرات مکررفنی، شناسایی مقدماتی مکانهایی از تولید که بحرانیاند، کاهش قابل توجه از زمان برای توسعه محصول و اختصاص بهینه منابع خلاصه نمود در کنار تمام کاربردهای ملموسی که این مدل برای شرکت‌های خدماتی و تولیدی دارد، کاربردهای غیر ملموسی نیز می‌توان برای آن برشمرد از جمله افزایش رضایت مشتریان، تسهیل در کارگروهی با چندین نظام مختلف، ایجاد یک بنیان برای برنامهریزی بهبود محصول، ایجاد و نگهداری مستندات، ایجاد منبعی قابل تبدیل برای دانش فنی، تشویق اعضایQFD به انتقال دانسته‌هایشان به دیگر پروژه‌ها و اجرای دقیق و همزمان تمامی عناصر موجود در QFD باهماهنگی و انسجام کامل تمامی اجزا با یکدیگر.
(سایت Semnan Telecommunication company.ir 2008ص۳)
اما اهدافی که تحقیق حاضر دنبال خواهد نمود عبارت است از:
۱- تعیین اهمیت نسبی ابعاد کیفیت محصولات از دید مشتریان شرکت گلچکان زمانی
۲- تعیین میزان عملکرد شرکت در هریک از ابعاد کیفیت محصولات از دید مشتریان شرکت
۳- تعیین مهمترین بعد کیفیت محصول از دید مشتریان
۴- بررسی روابط بین نیازهای مشتریان (صدای مشتری) و الزامات و محدودیت‌های شرکت (صدای سازمان)
۵- شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت
۶- ترویج تصمیم‌گیری گروهی در تحقیقات بازاریابی
۷- ارائه پیشنهادات لازم مدیریتی جهت بهبود کیفیت محصولات
۷-۱- روش انجام پژوهش:
۱-۷-۱- روش تحقیق:
این تحقیق از نظر هدف کاربردی واز نظر روش پیمایشی – اکتشافی می باشدوبا استفاده از تکنیک QFD اقدام به بررسی ابعاد کیفیتی محصولات شرکت گلچکان زمانی از دید مشتریان این شرکت می‌کند. به منظور دستیابی به اطلاعات جامع و ساختار یافته مراحلی به ترتیب زیر انجام خواهد پذیرفت که عبارتند از:
۱- شناسایی وضع موجود و مشتریان شرکت گلچکان زمانی
۲- شناسایی نیازها، خواسته‌ها و انتظارات مشتریان شرکت گلچکان زمانی
۳- طبقه‌بندی خواسته‌های مشتریان و تعیین عملکرد فعلی شرکت و درجه اهمیت نیازهای مشتریان
۴- تشکیل تیم تصمیم
۵- تعیین هدف عملکرد و شاخص برتری
۶- تعیین الزامات فنی محصول توسط اعضای تیم تصمیم
۷- تعیین میزان ارتباط بین الزامات فنی وخواسته‌های مشتریان توسط ماتریس ارتباطات
۸- تعیین میزان ارتباط بین الزامات فنی با یکدیگر توسط ماتریس همبستگی
۲-۷-۱- روش گردآوری داده‌ها:
“طرح تحقیق روشی سازمان یافته منسجم است که پژوهشگر را در تنظیم و اجرای پروژه راهنمایی خواهد کرد. طرح تحقیق به سه نوع تقسیم می‌شود اکتشافی توصیفی و علی. از تحقیقات اکتشافی برای تعریف مشکلات و مسائل و توسعه فرضیه‌هایی استفاده می‌شود که بعدها باید مورد ارزیابی قرار گیرند. تحقیقات توصیفی ویژگی‌های برخی از متغیرها را شناسایی می‌کند در حالی که تحقیقات علی شامل یک موقعیت کنترل شده است که در آن تمامی متغیرها به جز یک متغیر ثابت نگاه داشته می‌شود” (ونوس، ابراهیمی وروستا ۱۳۸۵-ص۶۱و۶۲)
پژوهش حاضر نیز از نوع تحقیقات اکتشافی- پیمایشی می‌باشد که با استفاده از ابزار پرسشنامه اقدام به شناسایی نیازها و خواستههای مشتریان شرکت گلچکان زمانی نموده است. در حقیقت پرسشنامه فهرستی مدون از سوالات برای جمعآوری اطلاعات از پاسخ دهندگان می‌باشد. در این تحقیق از سه نوع پرسشنامه استفاده خواهیم کرد:
۱- پرسشنامه شناسایی نیازها، خواستهها و انتظارات مشتریان شرکت گلچکان زمانی
۲- پرسشنامه تعیین عملکرد فعلی شرکت و درجه اهمیت نیازهای مشتریان
۳- پرسشنامه ویژه تیم تصمیم
۳-۷-۱- قلمرو تحقیق:
از آنجایی که در انجام هر پژوهشی محقق با یک سری از محدودیت‌هایی روبرو است ما در این تحقیق نیز اقدام به مشخص نمودن قلمرو کاری خود نموده‌ایم. قلمرو این تحقیق شامل قلمرو مکانی، زمانی و موضوعی می‌شود.
از لحاظ قلمرو موضوعی این تحقیق مدل QFD را در مورد کیفیت محصولات شرکت گلچکان زمانی مورد بررسی قرار می‌دهد و از لحاظ قلمرو مکانی این تحقیق فقط در شرکت گلچکان زمانی در استان خراسان رضوی صورت می‌گیرد و از لحاظ قلمرو زمانی این پژوهش مدل QFD را در شرکت گلچکان زمانی از شهریور ۸۷ تا خرداد ۸۸ به مرحله اجرا گذاشته است.
۴-۷-۱-جامعه و نمونه آماری تحقیق:
در این پژوهش جامعه آماری ما شامل کلیه مشتریانی خواهد شد که
محصولات شرکت گلچکان زمانی در خراسان رضوی از ۵۰ عطاری که به نوعی شعبه فروش این شرکت هستند تهیه می‌کنند همچنین ۱۵ نفر از مدیران ارشد و میانی سازمان نیز شامل جامعه آماری ما می‌شوند و نمونه آماری آن نیز مجموعه فرعی انتخاب شده از داخل مشتریان عطاری‌ها و مدیران شرکت می‌باشد. که ۱۵ عطاری به صورت تصادفی انتخاب شدند و۱۵۰ پرسشنامه در میان مشتریان این عطاری‌ها توزیع گردید (انتخاب مشتریان با استفاده از فرمولN می‌باشد) همچنین ۸ نفر از مدیران ارشد و میانی که در امر بازاریابی، تولید، طراحی و کیفیت محصول دخیل هستند به طور تصادفی به عنوان اعضای تیم تصمیم انتخاب شدند.
در صورت کاربردی بودن طرح چه بخش‌هایی از جامعه میتوانند از آن استفاده کنند:
“گسترش عملکرد کیفیت به عنوان یکیاز ابزار مدیریت کیفیت جامع میباشد که امکان تحقق بسیاری از خواسته‌ها ذیل را برای اکثر صنایع تولیدی و خدماتی فراهم می‌کند:
۱- مشتری‌گرایی
۱-۱- ایجاد تمرکز روی خواسته‌های مشتریان
۱-۲- بکارگیری موثر اطلاعات رقبا
۱-۳- اولویت‌بندی منابع
۱-۴- تعیین آیتم‌هایی که بتوان روی آن کارکرد
۱-۵- ساختارمند کردن تجربه یا اطلاعات موجود
۲-کاهش زمان اجرایی
۲-۱- کاهش تغییرات میانی طرح
۲-۲- محدود کردن مشکلات ابتدایی
۲-۳- اجتناب از گسترش بیش از اندازه در آینده
۲-۴- تعیین فرمت‌های آینده
۳- ترقی گروهی
۳-۱- بر اساس اجماع
۳-۲- ایجاد ارتباطات داخلی
۳-۳- تعیین عملیات داخلی
۳-۴- ایجاد دیدی کلی خارج از جزییات.
(سایت .ir Semnan Telecommunication company 2008ص۲)
باید توجه کرد که QFD جایگزینی برای فرایند طراحی فعلی نیست، بلکه ازQFD باید به عنوان ابزاری کارآمد و توانا برای حمایت و پشتیبانی از تمامی فعالیتهایی استفاده کرد که در حوزه فرآیند طراحی انجام می‌شوند.
۸-۱- واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی
۱-کیفیت: “کیفیت عبارت است از مجموعه ویژگیهای یک کالا یا خدمت که عامل تعیین کننده‌ای برای پاسخگویی به نیازهای تصریحی و تلویحی از پیش تعیین شده مشتریان به شمار می‌رود.”(مصدق راد ۱۳۸۵-ص۴)
۲- مدیریت کیفیت فراگیر: “مدیریت کیفیت فراگیر اقدامی هوشمندانه، آرام و مستمر که تاثیر سینرژیک در جهت تامین اهداف سازمان دارد و در نهایت به رضایت مشتری‌، افزایش کارایی و ارتقا رقابت در بازار ختم می‌شود.” (حاجی شریف ۱۳۷۴-ص۴۷)
۳- مشتری: “همان کسی است که نیازش را خود تعریف می کند کالاها و خدمات تولیدی ما را مصرف می‌کند و حاضر است بابت آن هزینه‌هایی را بپردازد.” (محمدی ۱۳۸۲

Leave a comment