قسمت 5تحقیق درباره وکیل و وکالت از نظر حقوقی

دانلود پایان نامه

تاریخچه تاسیس کانون وکلا مشخص نیست ولی در قرن چهارم بعد از میلاد وکلای مددافع خود را ملزم به رعایت مقررات حرفه ای در برخورد با همکاران خود می نمودندو این امر مقدمه تاسیس تشکیلاتی گردید که آن را(( نظام )) نام نهادند. (1) اینک به طور اختصار به چگونگی تشکیل و پیدایش کانون وکلا در تعدادی از کشورها می پردازیم :

  1. فرانسه

برای دانلود متن کامل پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته حقوق (همه گرایش ها) می توانید اینجا کلیک کنید

در زمان سلطنت سن لوئی یعنی در سال 1270 میلادی برای وکلا مصوباتی به تصویب رسید که مورد اجرا نیز قرار گرفت. یکی از فصول این مصوبات مربوط به چگونگی دفاع در دعاوی توسط وکلا بود . (2)

در سال 1274 نیز توسط فیلیپ لو هاردی یکی دیگر از پادشاهان فرانسه فرمانی راجع به وکلا صادر گردیده که در آن قواعدی برای شغل وکالت در نظر گرفته شده بود. در این فرمان نوعی نظارت بر کار وکلا در نظر گرفته شده بود .

سپس شورای وکلا بوجود آمد. در سال 1327 وظایف اعضای شورای وکلا معین گردید. درسال 1334 نیز سلسله مراتبی میان وکلا بوجود آمد. مشاوران در راس این سلسله قرار داشتند. بعد از مشاوران وکلای مرافعه و بعد وکلای جدید و بالاخره وکلای مستع قرار داشتند. (3)

در سال 1345 لیستی از اسامی وکلا توسط پارلمان این کشور تهیه گردید. تا قرن 14 شورای وکلا تحت نظر پارلمان این کشور بود ولی بعد از قرن 14 شورای وکلا به استقلال رسید . این وضعیت ادامه داشت تا انقلاب کبیر که شورای وکلا از بین رفت ولی وکلا همچنان آزادانه به اعمال خود ادامه می دادند تا اینکه وکلای هر حوزه قضایی دور هم جمع شدند و کانون وکلای حوزه خود را تشکیل دادند.

ناپلئون زمانی که به سلطنترسید کانون وکلا را تعطیل نمود. وکلا در طول زمان مبارزاتی را جهت احیای مجدد کانون وکلا انجام دادند تا اینکه در سال 1830 تحولاتی دروضع کانون بوجود آمد و قانون سازمان وکلا به تصویب رسید.

مقرراتی در جهت تکمیل این قانون در سال 1870 به تصویب رسید. نهایتا” در سال 1920 لایحه قانونی استقلال کامل وکلا به تصویب رسید. نهایتا” در سال 1940 و 1945 نیز حقوق و وظایف کانون را توسعه بخشید.(4)

 

 

  1. در ایران                                                                   سابقه تشکیل نهادی برای وکلا مربوط به سال 1300 شمسی می با شد. در این سال جمع وکلای دادگستری خود وکلا آن را تشکیل داده بودند نظام نامه ای را تصویب نمودند. به موجب این نظام نامه چنانچه تعداد وکلا در هر حوزه قضایی 20 نفر باشد وکلا بتوانند مجمع وکلای آن حوزه را تشکیل دهند و یک هیئت مدیره نیز انتخاب نمایند. این مجمع در سال 1302 منحل گردید. در سال 1309 کانون وکلای عدلیه افتتاح گردید.

بموجب قانون سال 1314 تاسیسی بنام کانون وکلا پیش بینی شد ولی عملا” این کانون هیچ زمانی تشکیل نشد تا سال 1315 که بموجب قانونی در این سال اصول تشکیلات کانون وکلا تصویب گردید. نهایتا” در سال 1331 لایحه قانونی استقلال وکلا به تصویب رسید. این قانون در سال 1333 تغییراتی نمود و در آن سال قانونی همراه با آئین نامه اجرایی آن به تصویب رسید.

 

 

 

 

 

  1. انگلیس

در انگلیس اولین نهادی که بوجود آمد انجمن وکلا بود که تعدادشان نیز زیاد بود و اعضاء آن افرادی که می خواستند فن وکالت را یاد بگیرند به همراه یک قاضی که به عنوان مدرس بود تشکیل می دادند. به تدریج این انجمن ها تعدادشان کم شد. در طول سالهای متوالی انجمن وکلای دادگستری در لندن ساختمان خود را منظم ساخت و در ولایتهای دیگر نیز سازمانی به تبعیت از این انجمن بوجود آمد.

تا قرن 18 نیز این انجمنها وجود داشتند. در سال 1883 کمیته کانون وکلا بوجود آمد. در سال1895 نیز شورای عمومی کانون وکلا بوجود آمد.(1) امروزه نیز نهاد کانون وکلا در این کشور وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. مجله حقوق امروز ,آذر ماه 1342 تهران ,ص29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جهت تصدی به شغل وکالت اولین مسئله ای که مطرح می باشد این است که شخص باید در رشته حقوق تحصیل کرده باشد. این موضوع تقرریبا” در اکثر نقاط جهان مطرح است. به همین علت در این فصل در خصوص مدارس حقوق در امریکا و انگلستان توضیحاتی را ارائه بطور جداگانه ارائه خواهیم نمود.

  1. مدارس حقوق انگلیس

در زمانهای قدیم تعلیم وکلا بوسیله قضات انجام می یافت و اینها حق داشتند وکلایی را که قدرت دفاع در برابر دادگاهها را احراز می کردند برای انجام آن وظیفه انتخاب کنند. به تدریج دیده می شد که گروه جوانان کار آموز و دانشجو در خانه یک وکیل بزرگ و یا قاضی گرد می آمدندو با راهنمایی آنها تعلیم می گرفتند. به مرور زمان این گروهها جمعیت های دائمی تشکیل دادند که هر یک ازآنها انجمن ها و یا باشگاههای ویژهای داشت که اعضای آنها زندگی کم و بیش مشترکی داشتند . این انجمن ها که زمانی تعدادشان زیاد شده بود بتدریج از بین رفته و اکنون به عنوان مجامع وکلا تنها چهار انجمن باقی مانده است که عبارتند از :لینسکو لنزاین ,اینر تمپل ,میدل تمپل ,گری زتمپل .

در حقیقت انجمن های مزبور مدارسی شبانه روزی بودند که در آنها دانشجویان کار آموز وکالت مثل دانشگاه به فراگرفتن کا من لا مشغول می شدند و علاوه بر علم حقوق دروسی مانند موسیقی , تاریخ , آداب معاشرت را نیز فرا می گرفتند.(1)

انجمن های وکالتی سه گروه از اشخاص مختلف را قبول کردند. نخستین گروهها بنچرها بودند که هیئت مدیره را تشکیل می دادند و وظیفه قضات را در دادگاههای فرضی آموزش به عهده می گرفتند این دادگاهها که فراوان تشکیل   می یافتند یکی از وسایل تعلیم دانشجویان بود و در آنها با روش عملی تدریس   می کردند.

گروه دوم آوترها یا اوتر باریسترز بود که برای طرح شکایت و اقامه دعوی در دادگاههای مزبور تعلیم کافی دیده بودند. سومین گروه اینر باریسترز ها یا دانشجویانی بودند که هنوز مجاز برای طرح شکایت یا دفاع در دادگاهها نبودند ولی برای یاد گرفتن وکالت در دادگاههای فرضی آموزش شرکت می کردند.(2)

در انگلستان در قرن 16 چهار مدرسه بنامهای مدیل تمبل ,اینر تمبل ,لینکزاین و گرایزاسین وجود داشت که به عنوان مدارس حقوق نامیده می شدند البته تدریس در انگلستان فقط مختص اشراف زادگان بود و افراد عادی وارد این  مدارس   نمی شدند.(3)

به تدریج امر نظارت بر تعلیمات قضایی از دست قضات به دست انجمن وکلای دادگستری افتاد. این سازمان وظیفه نظارت بر تعلیمات قضایی را بر عهده داشت.

  1. وکالت حسینقلی کاتبی ,ص 152
  2. //         //       //     ,ص 153
  3. تاریخ تمدن ویل دورانت ,ترجمه اسماعیل دولتشاهی ,چاپ سوم 1371 تهران

علاوه بر این در مورد پذیرش داوطلب شغل وکالت یا رد آن و نظارت بر اخراج و تعلیق وکلا نیز این انجمن ها نظارت داشتند. امروزه دانشگاههای مختلفی از جمله کمبریج و آکسفورد در این کشور وجود دارند و داوطلبین می توانند جهت تحصیل وارد این دانشگاهها شوند البته ضوابطی برای ورود به این دانشکده ها نیز وجود دارد.

  1. مدارس حقوق امریکا

اکثر دانشگاههای این کشور برای پذیرش لزومی بر وجود مدرک لیسانس حقوق نمی دانند ولی در هر رشتهای که تحصیل کرده باشند باید ابزارهای لازم برای مطالعه و تمرین عملی حقوق برخوردار باشند. این ابزارها عبارتند از قدرت انتقال صحیح مفاهیم ,قدرت مطالعه و درک دقیق ,توجه به ظرایف متون حقوقی و قدرت استدلال و ارزیابی وقایع حقوقی.(1)

هدف مدرسه حقوق اینست که به دانشجویان تعلیمات حرفه ای بدهد. البته افرادی نیز وجود دارند که به کارهای پژوهشی می پردازند و نمیخواهند وارد حرفه وکالت گردند.

برای ورود به دانشکدههای حقوق تنها داشتن دیپلم کافی نیست بلکه شروع به تحصیل مستلزم داشتن تحصیلات دانشگاهی است. بعضی از دانشکده های حقوق حد اقل سه سال تحصیل در یک دانشگاه و اکثر آنها داشتن حداقل مدرک لیسانس را برای شروع به تحصیل حقوق الزامی می دانند. (2)

روشی که در مدارس امریکایی حقوق برای آموزش به کار می رود روش قضیه ایست و آن بدین ترتیب است که دانشجو قبلا” تعدادی از آرای قضایی را باید بخواند و منافعی را که در دعوی مطرح است با راهنمایی استاد برای سایر دانشجویان شرح دهد. دانشجویان درباره نکاتی که روشن نیست سوالاتی را مطرح می کنند استاد نیز از دانشجویان سوال ما کنند. امروزه اکثر دانشگاهها گرایش به روش کلینیکی دارند. در این روش استاد مسئله ای را برای دانشجو مطرح می کند و دانشجو موظف است بررسی نماید و به مراجعه کننده راه حلی ارائه دهد. همچنین این مسئله که چگونه قاضی باید در مورد این مسئله حکم دهد را نیز باید موردبررسی قرار دهد.

پس از ورود به دانشگاه اولین مدرکی که افراد می توانند دریافت کنند ,مدرک j.d است. این عبارت مخفف juris doctor می باشد. این مدرک به عنوان مدرک پایه است پس از آن افراد میتوانند مدارک دورههای تکمیلی را به شرح زیر دریافت دارند.

L.L.M.1 که مخفف عبارت master of law میبا شد.

M.C.L .2 که مخفف master of comparative law میباشد.

S.J.D.3 که مخفف doctor of juridical seince میباشد.

 

  1. مجله وکالت ,شماره 6 , ص55
  2. //     //     //     // ,ص54

D.S.L.4 که مخف doctorof comparative law میباشند.                         دارندگان مدرک J.D می توانند به مشاغل حقوقی و یا تدریس در دانشگاه بپردازند. جهت جهت شرکت درامتحان کانون وکلا داشتن مدرک J.D لازم است.(1)

در سال 1815 برای نخستین بار رشته حقوق در دانشگاه هاروارد تدریس گردید.(2)

تعلیماتی که در این دانشکده ها به دانشجویان داده می شود بیشتر مربوط به کلیات حقوق این کشور است. در یک دادگاه به نام صوری دانشجویان هنر وکالت را می آموزند. دانشجویان در این کشور مجلاتی را تهیه می نمایند که به عنوان مجله حقوقی دانشکده انتشار می یابد. در این مجلات مقالاتی را ارائه می دهند که این مقالات کمک موثری به تکمیل قوه استنباط آنها می نماید.(3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. مجله وکالت ,شماره 6 وص56
  2. حقوق ایالات متحده امریکا ,تألیف سید حسین صفایی ,ص104
  3. دکتر سید حسین صفایی ,منبع ذکر شده ,صص 104 و 105

 

Leave a comment