دانلود پروژه رشته محیط زیست درمورد تأثیر انقلاب صنعتی بر آلودگی محیط زیست – قسمت سوم

دانلود پایان نامه

 

محیط زیست و اتوبوسرانی اختلاف دارند

گاز سوز یا دیزلی؟

شركت واحد می گوید در تامین سوخت و ظرفیت سازی برای جذب اتوبوس های گاز سوز جدید با مشكل مواجه است اما دكتر حجت می گوید: میزان آلایندگی اتوبوس های دیزلی 15 برابر بیشتر از اتوبوس های گاز سوز است

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

مسئولان شركت واحدو سازمان حفاظت محیط زیست هر كدام پاسخ خودشان را برای این سوال دارند: اتوبوس هلای گاز سوز بهتر ند یا دیزلی؟

در حالی كه شركت واحد از خرید و استفاده از اتوبوس های گاز سوز استقبال نمی كند سازمان حفاظت محیط زیست آنها را به دلیل« پاك بودن » ترجیح می دهد. شركت واحد عیوب اتوبوس های گازسوز را « لیست» می كند و سازمان حفاظت محیط زیست، محاسن آن را ،

این در حالی است كه 120 دستگاه اتوبوس گازسوز آماده تحویل در پاركینگ های شركت ایران خودرو دیزل خاك می خورد. ظرفیت تولید اتوبوس های گاز سوز این شركت سالانه نزدیك به 3هزار سال خودرو است كه تاكنون 856 دستگاه اتوبوس تحویل شركت واحد شده است. براساس تصویب دولت یارانه اتوبوس های گاز سوز از 65 در صد به 75 درصد افزایش یافته تا سهم پرداختی شهر داری برای خرید اتوبوس های گاز سوز به 25 درصد كاهش یابد اما شركت واحد و نیز شهر داری همچنان اتوبوس های دیزلی را ترجیح می دهند.

بهبهانی ، معاون حمل ونقل و ترافیك شهر داری، می گوید كه اتوبوس های گاز سوز به خصوص در جاده های شیب دار كارآیی چندانی ندارند و به همین دلیل باید اتوبوس های دیزلی را جایگزین آنها كرد.

هم اكنون تعداد 1200 دستگاه اتوبوس گازسوز MAN با موتور آلمانی ساخت این شركت و شهاب خودرو به اضافه تعداد حدود 200 دستگاه اتوبوس های دیزل تبدیل شده به گاز سوز كه جمعاً تعداد 1400 دستگاه را شامل می شوند در ناوگان اتوبوسرانی مورد بهره برداری قرار می گیرند.

چرا دیزلی ؟

مسئولان شركت واحد معتقدند كه مدیریت واحد، سیستمی و كلی نگر برای ایستگاه های شارژ گاز تعریف نشده و در صورت بروز مشكلات، مسئولان تنها بیننده قضایا هستند و معضلات ناوگان شركت واحد توسط آنان بررسی نمی شود. این مسئولان می گویند كه دینامیك ماشین و سیستم تعلیق اتوبوس های گاز سوز، مكانیزم غیر علمی اتوبوس های بنز 355 است كه بالای 50 درصد از اتوبوس های شركت را شامل می شود و خرابی های مكرر، شكستن هندل ها، اهرم های سیستم تعلیق، شكستن ستون ها ، مصرف بالای لاستیك و سوخت و روغن از عیوب بارز آنان به شمار می آید كه در آسیب پذیری اتوبوس های گاز سوز نقش اساسی را ایفا می كند. به گفته آنها عدم وجود قطعات یدكی سیستم های مكانیك و الكترونیك و سنسورهای گاز اگر در سیستم های دیزلی تنها توقف اتوبوس، سوانح حاد تری را حادث خواهد بود.

ضعف سیستم الكتریكی اتوبوس های بنز 355 تاكنون سوختن كامل چند دستگاه اتوبوس را باعث شده و اگر در اتوبوس های گاز سوز نیز باعث آتش سوزی خواهد داشت.

همچنین به گفته مسئولان شركت واحد افت قدرت موتور اتوبوس ها گاز سوز هنگام تغییرات فشار گاز مخازن از 200 بار هب 20 بار، مشكلاتی را در خطوط شیب دار در برداشته است.

شركت واحد می گوید در تأمین سوخت و ظرفیت سازی برای جذب اتوبوس های گاز سوز جدید با مشكل مواجه است و برای تعمیر و نگهداری این اتوبوس ها باید بیشتر هزینه كند.

یك منبع آگاه در شركت واحد در گفت و گو با «ایرانشهر» برخی از عیوب دیگر اتوبوس های گاز را ذكر می كند:

«قطعات یدكی حتی در دوره گارانتی هم به موقع تأمین نمی شود و قطعات این اتوبوس ها فوق العاده گران است. هم اكنون نزدیك به 200 دستگاه اتوبوس به دلیل كمبود و معیوب بودن جایگاه شارژ سوخت، متوقف شده اند و بقیه نیز باید به مدت 7 ساعت متوالی در طول روز برای شارژ از خط خارج شوند، ضمن این كه زمان سوختگیری اتوبوس های گازسوز نسبت به اتوبوس های دیزل 75 درصد بیشتر است.

چرا گاز سوز؟

سازمان حفاظت محیط زیست اما ایرادهای وارد شده به اتوبوس های گاز سوز را قبول ندارد. این سازمان ، گاز سوز شدن ناوگان اتوبوسرانی تهران را ضروری می داند و معتقد است در صورت تحقق این امر، گازوئیل كم گوگردی كه هم اكنون در اختیار شركت واحد قرار می گیرد به سایر خودروهای سنگین تعلق خواهد گرفت و كاهش آلایندگی این دسته از خودروها را نیز به همراه خواهد داشت.

یوسف حجت،‌معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، به ایرانشهر می گوید: «هم اكنون ظرفیت جایگاههای سوخت رسانی 5 برابر تعداد اتوبوس های گاز سوز است. با وجود اینكه یكهزار و چهارصد دستگاه اتوبوس گازسوز در ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد، اما روزانه 600 دستگاه اتوبوس در این جایگاهها سخوت می گینرد و اینطور به نظر می رسد كه یك مرتبه سوختگیری باعث عدم نیاز اتوبوس ها به سوخت به مدت 2 روز می شود.

حجت هم همچنین در رد این مسأله كه هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوس های گاز سوز بالاست، می گوید: «شركت واحد هیچ هزینه ای را تقبل نمی كند. حتی هزینه تأمین سوخت نیز به عهده شركت واحد نیست. این اتوبوس ها گارانتی شده و تعویض و تعمیر قطعات بر عهده شركت های سازنده است.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایرادهای وارده به اتوبوس های گازسوز را ایرادهای عمومی می داند و معتقد است چنین لیستی را می توان در باره اتوبوس های دیزلی نیز تهیه كرد . به عقیده حجت راندمان اتوبوس های گاز سوز بالاتر از اتوبوس های دیزلی بوده و عیب هایی نظیر نشتی گاز و عدم قراردادن محافظ روی لوله گاز و … ایرادهایی جزیی به شمار می آید كه به راحتی قابل رفع است.

او می گوید: ‌متأسفانه برخی از این ایرادها به صنعت خودروسازی در كشور بر می گردد. برای شركت های سازنده فرقی نمی كند كه موتور دیزلی روی اتوبوس سوار كنند یا موتور گازسوز. موتور همان موتور است. و روی هم سوار كردن قطعات دیگر نیز برای شركت سازنده تفاوتی ندارد. بنابارین ایراد را باید در مونتاژ قطعات جست و جو كرد. ایراداتی كه گزارش شده اصلا مربوط به موتور نیست. استفاده از اتوبوس های گاز سوز ضروری است و باید شركت های سازنده در رفع این ایرادهای جزیی همت كنند.

شركت واحد معتقد است كه تغییرات بنیادی در تكنولوژی دیزلی به وجود آمده و وجود موتورهای دیزلی بنز 457 و … با قدرت موتور 300 اسب بخار كه در خطوط شیب دار نیز كارآیی بالایی دارند و نیز عدم آلایندگی زیست محیطی آنها و تطبیق با استاندارد یورو و 2 ویورو و 3 می تواند دیدگاه منفی از این اتوبوس ها را از بین ببرد.

شركت واحد می گوید سهم این شركت از آلودگی 2 درصدی هوای تهران از عناصر گازوئیل سوز، تنها یك درصد است و گازوئیل مصرف شده نیز كمترین میزان گوگرد را دارد. به طوری كه آلودگی آنها در خودروهایی كه دارای استاندارد یورو هستند به میزان صفر می رسد. اما دكتر حجت می گوید: نمی شود به مردم گفت كه از خودروهای فرسوده استفاده نكنید، خودروهایتان سالم باشد، اما خودروهای متعلق به نهادها و سازمانهای عمومی باعث افزایش آلودگی هوای شهر شود، میزان آلایندگی اتوبوس های دیزلی 15 برابر بیشتر از اتوبوس های گازسوز است.

ممنوعیت از سال 85

مسئولان شركت واحد می گویند باید 35 درصد جا به جایی با ناوگان حمل و نقل شهری انجام شود و برای این كار به 10 هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال 85 نیاز است. اما در حالی كه اكنون 520 دستگاه اتوبوس شهری شامل 400 دستگاه اتوبوس دیزلی و 120 دستگاه اتوبوس گازسوز برای تحویل آماده اند، به دلیل سیاستگذاری نامناسب، خرید اتوبوس متوقف مانده است. به طوری كه به گفته مدیر عامل ایران خودرو دیزل برای خالی كردن انبارهای این شكرت 50 دستگاه اتوبوس به صورت امانی در اختیار شركت واحد اتوبوسرانی تهران قرار گرفته است. با این همه شركت واحد مایل است اگر اتوبوس دریافت می كند ترجیحاً دیزلی باشد. یوسف حجت می گوید: «تردد اتوبوس های دیزلی در تهران از سال 85 و در 7 شهر آلوده كشور از سال 86 ممنوع خواهد شد. ما معتقدیم گازسوز كردن اتوبوس های شركت واحد، به میزان صد درصد ذرات معلق هوا را كاهش می دهد.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment