دانلود پروژه رشته روانشناسی در مورد راههای موفقیت – قسمت دوم

دانلود پایان نامه

اضطراب امتحان

چگونه بر اضطراب قبل از امتحان غلبه كنیم؟

در كل همه ما پیش از امتحان یا وقایع مهم دیگر، در جائی از نگرانی یا تنش را تجربه می كنیم. در واقع مقادیر كم ترس و نگرانی ما را بر می انگیزد و به ما كمك می كند ولی نگرانی بیش از حد می تواند مشكل ایجاد كند مخصوصاً اگر در جریان آماده سازی خود برای امتحان باشیم.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

برای مقابله با اضطراب باید به این نكات توجه كنیم.

اولین گام این است كه بین دو اضطراب تمایز قائل شویم. اگر اضطراب شما نتیجه مستقیم عدم آماده سازی باشد آن را واكنش طبیعی و منطقی در نظر بگیرید اما اگر كاملاً آماده اید ولی با این حال هنوز وحشت زده و یا حساس هستید واكنش شما منطقی نیست. با این كه هر دو این اضطراب ها طبیعی تلقی می شوند( چون هر كسی ممكن است آنها را تجربه كند) ولی حقیقتاً آنچه اهمیت دارد به دست آوردن دانش و اطلاعات در زمینه چیره شدن بر آثار این گونه اضطراب ها می باشد.

آماده سازی می تواند كمك كند

آماده سازی بهترین شیوه به حداقل رساندن اضطراب منطقی است به نكات زیر توجه كنید.

از تلنبار كردن مطالب امتحان اجتناب كنید. تسلط بر كل مطالب یك نیمسال تحصیلی یك روز قبل از امتحان شیوه یادگیری غلطی است و به آسانی اضطراب ایجاد می كند چون وقت كافی برای این همه مطالب در اختیار ندارید. كل مطالب و اطلاعاتی را كه در طول یك نیمسال تحصیلی به شما ارائه شده تركیب كنید و به منظور تسلط بر مفاهیم كلیدی و اساسی درس به كار گیرید.

به هنگام مطالعه از خود بپرسید چه سوالی ممكن است از شما پرسیده شود آنگاه سعی كنید با ادغام و یكپارچه ساختن تمامی افكاری كه از سخنرانی ها، یادداشت ها، كتاب ها و خواندنی ها اضافی به دست آورده اید به آن سوال پاسخ دهید.

اگر وقت كافی برای خواندن كل مطالب ارائه شده در نیمسال تحصیلی ندارید، بخشی از آن را كه می توانید بخوانید روی آن كار كنید، انتخاب كنید. در امتحان یك هدف خود را ارائه دانش از طریق این اطلاعات قرار دهید.

تغییر دادن نگرش های خود

با تغییر دادن دیدگاه خود درباره تجربه امتحان، می توانید از مطالعه كردن لذت ببرید و عملكرد شما نیز بهبود می یابد. زیاد از حد به نمره اهمیت ندهید. نمره نه بازتابی از ارزش فردی شماست و نه می توانید موفقیت آینده شما را پیش بینی كند. نكات زیر را حتماً در نظر بگیرید.

به خودتان بگوئید كه یك امتحان تنها یك امتحان است چیزهای دیگر هم در زندگی هست

بعد از امتحان به خودتان پاداش دهید مثلاً فیلمی تماشا كنید، برای غذا خوردن بروید، دیداری با دوستان داشته باشید از تجسم احساسهای منفی پرهیز كنید.

شیوه هایی طرح ریزی كنید كه كار شما را در نیمسال تحصیلی بعدی بهبود بخشد. به خاطر داشته باشید كه منطقی ترین انتظارات این است كه سعی كنید هر چه را می دانید تا آنجا كه می توانید، نشان دهید

نكات پایه را فراموش نكنید

دانشجویانی كه برای امتحان خود را آماده می سازند نسبت به نیازهای زیستی. عاطفی و اجتماعی پایه خود بی توجه هستند. به منظور كسب بهترین كارآمدی باید به خودتان به عنوان یك شخص كامل فكر كنید نه فقط یك امتحان دهنده به خاطر داشته باشید كه

عادات خوب غذایی و ورزش كردن را ادامه دهید. تفریحات و فعالیت های اجتماعی را قطع نكنید همه اینها به سلامت جسمی و عاطفی شما كمك می كنند. وقتی مطالعه
می كنید آهنگ متوسط پیشرفت را دنبال كنید. هر گاه ممكن است تنوعی در كار ایجاد كنید و هر وقت نیاز است استراحت كنید.

شب قبل از امتحان خوب بخوابید وقتی بسیار خسته اید كارآمدی خود را از دست
می دهید.

وقتی احساس می كنید به قدر كافی برای امتحان آماده اید دست به فعالیتی آرامش بخش بزنید.

روز امتحان

برای اینكه بتوانید روز امتحان بهترین كارآیی را داشته باشید باید صبحانه سبك و مناسب بخورید و اگر مضطرب می شوید از نوشیدن قهوه یا چای غلیظ پرهیز كنید. حتی كسانی كه قهوه را خوب تحمل می كنند اگر روز امتحان در مصرف آن زیاده روی كنند ممكن است احساس سبكی سر، دلهره و دلشوره كنند

كاری كنید ساعتی قبل از امتحان احساس آرامش كنید. مرور توام با عجله مطالب درسی در آخرین دقایق شروع امتحان، تسلط شما بر كل مفاهیم درسی را زایل می كند و به آن آسیب می زند

سعی كنید زود در محل امتحان حاضر شوید این عمل به آرامش شما كمك می كند محلی را انتخاب كنید كه از درها، پنجره ها و دیگر عوامل پرت كننده حواس دور باشند

از همكلاسی هایی كه اضطراب ایجاد می كنند و سكون و ثبات شما را بر هم می زنند، پرهیز كنید

اگر انتظار شروع امتحان موجب اضطراب شما می شود با خواندن مجله یا روزنامه ای توجه خود را از امتحان منصرف كنید

به محض دریافت برگه امتحان پیش از پاسخ دادن به سوالات امتحانی، لحظه ای صبر كنید و نكات زیر را رعایت كنید:

ابتدا كل سوالات امتحانی را مرور كنید، سپس دوباره هر سوال را بخوانید. سعی كنید به امتحان به عنوان فرصتی نگاه كنید كه به شما این فرصت را می دهد تا با استاد نشان دهید چه می دانید. آنگاه زمان را به نحو مناسب سازماندهی كنید. آسانترین سوالات را ابتدا پاسخ دهید.

برای سوالات تشریحی، طرح كلی داشت باشید، سپس پاسخ خود را با جمله كوتاهی آغاز كنید. این عمل باعث می شود از درهم و برهمی و تكرار مطالب كه تصحیح كننده را عصبی می كند، جلوگیری شود. برای سوالات كوتاه فقط به آنچه كه خواسته شده پاسخ دهید و تنها به نكته اصلی اشاره كنید. اگر بخشی از پاسخ به یادتان نمی آید. آنچه را كه می دانید تا آنجا كه می توانید نشان دهید. اگر اصطلاح دقیقی از خاطر شما رفته آنچه را كه می دانید با عبارات خود بنویسید.

برای سوالات چند گزینه ای، ابتدا تمام گزینه ها را بخوانید سپس گزینه های آشكارا غلط بگذارید. اگر در مورد گزینه های باقیمانده هنوز مردد هستید به اولین برداشت خود تكیه كنید آنگاه سریع علامت بزنید. مراقب واژه های گمراه كننده های چون تنها، همیشه یا اكثراً در سوالات باشید. با شتاب امتحان ندهید. ساعت مچی به همراه داشته باشید و آهنگ ساعت خود را مكرراً با آن وارسی كنید. اگر به نظر می آید نمیتوانید كل سوالات امتحان را پاسخ دهید بر آن بخشهایی متمركز شوید كه پاسخ آن را به خوبی می دانید. اگر وقت اضافی دارید و تنها اگر مضطرب و مشوش نیستید پاسخ های خود را مجدداً وارسی كنید.

اگر اضطراب ادامه یابد

گاهی اوقات اضطراب ممكن است به گونه ای ادامه یابد كه نتوانید تمام توان خود را برای گرفتن نتیجة مطلوب بكار بگیرید وقتی این مسأله رخ داد سعی كنید توجه خود را با شیوه های زیر از اضطراب منحرف كنید

از ممتحن سوالی بپرسید اگر اجازه دارید چیزی بنوشید یا به دستشوئی بروید…

چیزی بخورید…

لحظه ای به پاداش پس از امتحان كه برای خود در نظر گرفته اید فكر كنید. به خود بگوئید( بعد می توانم مضطرب شوم ولی حالا وقت امتحان دادن است.) عضلات كل بدن خود را سفت و شل كنید، دوباره نفس عمیقی بكشید و سعی كنید نگرش مثبت را حفظ كنید

بعد از امتحان

چه خوب از عهده امتحان بر آئید و چه بر نیائید حتماً پاداشی كه به خود وعده داده اید برای خود بگیرید و از آن لذت ببرید و سعی نكنید روی اشتباهاتی كه مرتكب شده اید مكث كنید.

بسم الله

گویا خدا…؟

ورق، ورق

درد،

زمین جای خداست؟

گشوده شد دفتر من، بی انتهاست

گویا علی وهق بزن

هق هق من بی انتهاست

سر نزنم سوس سماء

گر كه خدا جای خداست

گل كه منم، گل كه تویی

روح خدا در تن ماست!

دست نزنم برید بف

دست خودت دست خداست

گویا خدا، گویا خدا، گویا خدا، جای خداست

ترق ترق

مرگ،

یكی یكی نوبت ماست

من نروم

گر كه خدا در تن ماست

گویا علی، گویا علی، گویا علی شیر خداست

گویا حسین، گویا حسین، گویا حسین خون خداست

گویا خودم، گویا خودت

گویا خدا خلق خداست

خلق، خلق

ترس

زمین جای خداست

ترس من از ترس شماست

درد من از دایره هاست

گویا خدا، گویا خدا، گویا خدا جای خداست.

«رحمانی»

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment