دانلود پروژه رشته روانشناسی در مورد تحولات دوران كودكی – قسمت اول

دانلود پایان نامه

تحولات دوران كودكی

زمان های انتقال در زمان عبور و گذر كودك در یك فعالیت، فعالیت بالاتر رخ می دهد. ورود به مدرسه و ترك كردن آن زمان گذراست. رفتن به بستر خواب یك زمان گذر است و این گونه از عصر دوچرخه به قرن هنر پای می گذارد. اكثر تحولات در حین گذر از گروه ها رخ می دهد، مثلاً حركت از یك گروه بزرگ به یك گروه كوچك. اكثر معلمان كودكان را به فعالیت هایی طی روز وادار می كنند. امروزه در اكثر مدارس بچه‌های جوان كار خود را جهت گذر از یك فعالیت به فعالیت دیگر انجام می دهند و منتظر عبور زمان و دوره های عمر هستند. روش فعلی بهینه از انتظار و برای گذر عمر حمایت نمی كند. این فرصت ها و زمان ها یك فرصتی برای كارآموزی هستند. توصیه‌های عمومی برای تسهیل و آسان كردن عبور سالم از این مراحل شامل تقسیم بندی كودكان به گروه های كوچك تر، وجود معیارهای مرسوم روزانه و به كارگیری توصیه ها و اجتناب از خطرات دوران مختلف می باشد. دوره گذرJenn Felman بعضی كارهای متفاوت را انجام دهید و بازی های دوران قبل از مدرسهGrace، فعالیت های دوران گذر برای كلاس های قبل از مدرسه شما 2 كتاب است كه ایده های متغیری برای بهینه كردن دوران گذار برای شما مهیا می كند، یك آهنگ گوش كنید، محاسبه كنید، دست هایتان را حركت دهید یا چهره خود را تغییر دهد یا از راه های متفاوتی برای عبور از یك محل به محل دیگر استفاده كنید. تحولات فرصت مناسبی برای كار و بهبود مهارت های زبانی و كلامی ایجاد می كنند. سئولات باز و گسترده ای از كودكان در مورد طرح بازی های آنها، ؟؟ آنها یا هر كار دیگری بپرسید.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

تأخیرهای تكاملی:

كودكان دارای تأخیر تكاملی نیاز به زمان طولانی تر و توجه بیشتر و كمك جهت عبور از این زمان های گذر دارند. این كودكان اغلب نیاز به چند دقیقه وقت اضافی تر قبل از انجام كارها دارند یا منتظر بمانند تا كودكان دیگر ابتدا این كار را انجام دهند و یا منتظر پیشنهاد معلم خود هستند. اكثر اوقات شما باید این مسأله را تنها یادآوری مختصری كنید: “مایكل لطفاً به لیزا كمك كن تا این مهره ها را داخل بسته قرار دهد. این نمونه ویژه ای است، كلمات عمومی تو نیزبه كار می رود مانند الآن نوبت تمیز كردن است. اكثر كودكان دارای تأخیر متوسط تا شدید از نظارت مستقیم و الگو برداری معلم خود سود می برند. زمانی كه یك كودك با تأخیر تكاملی تازه وارد مدرسه یا كار جدیدی می‌شود روزها یا حتی هفته های بیشتری برای تطابق با محیط نیاز دارد و باید قبل از اینكه او را جهت فعالیت های عادی و روزمره از كودكان دیگر ؟؟ دانست به وی فرصت بیشتری داد. حتی زمانی كه كودك متوجه تأخیر خود می شود گاهی ممكن است رفتاهای نابهنجاری از خود بروز دهد. بعضی روزها كودك احساس بیهودگی می كند چرا كه نمی تواند به خوبی و به طور مستقل فعالیت های خود را انجام دهد. در بعضی روزها كودك احساس بیهودگی می كند چرا كه نمی تواند به خوبی و به طور مستقل فعالیت های خود را انجام دهد. در بعضی روزها كودك حتی ممكن است10 قدم بزرگ به عقب بردارد. به عنوان مثال كودكی را در نظر بگیرید كه قادر است لباس خود را به تنهایی بیرون آورد و ناگهان قادر به انجام این كار نباشد، ممكن است اضطراب و نگرانی كودكان در لباس پوشیدن برای یك عمل خارج از منزل گیج كننده و نگران كننده باشد یا ممكن است بعضی جزئیات در زندگی روزمره آنها تغییر كند و كودك را كاملاً مأیوس و نا امید كند. به ایندلیل كودك احتیاج به مقادیر كمك بیشتری از یك روز به روز دیگر جهت انجام كارهای خود بدون كمك دارد. اصلاحات زیر برای كودكان دچار تأخیر تكاملی در ذهن آنها ذكر می شود، گرچه اغلب برای كودكانPOD، اوتیسم، ADHO و یا اشكالات رفتاری مفید باشد. سعی كنید فعالیت های پوشیدن و بیرون آوردن لباس در زمان مشابهی انجام شود. نظارت بیشتری بر كودك در حین انجام كارهایش داشته باشید. جسیكا ابتدا دستكش هایش را بیرون می آورد. او به خوبی دستكش هایش را بیرون آورد. سپس جسیكا كلاه خود را بیرون می آورد او به خوبی كلاهش را بیرون می آورد. از روش هایی برای كمك استفاده كنید تا او بیرون آوردن و لباس پوشیدن مستقل لباس را بیاموزد. در روش سلسله های پیشین از كودك خواسته می شود تمام مراحل را به جز مرحله آخر به طور كامل انجام دهد. سپس مرحله آخر را با نظارت و كمك بیشتری انجام دهد. زمانی كه كودك تواسن تبه طور مستقل مرحله آخر را انجام دهد سپس وارد مرحله بعدی می شود. این روش را تا زمانی كه كودك قادر به انجام مستقل تمام مراحل پوشیدن و بیرون آوردن لباس باشد ادامه دهید.

در مورد كودكی كه مهارت های كلامی محدود شده ای دارد پوشیدن لباس در خارج از منزل ممكن است مشابه زمان انجام آن در منزل باشد. از عكس هایی استفاده كنید تا كودك معنا و مفهوم دوره گذار را متوجه شود. به عنوان مثال عكسی از اتوبوس مدرسه یا مینی بوس نشانگر زمان رفتن به منزل است در حالی كه تصویری از زمین بازی یا تصویری از وسایل بازی نشانگر این است كه وقت رفتن به بیرون جهت بازی می باشد. از لباس هایی استفاده كنید كه پوشیدن و بیرون آوردن آن ساده باشد، از لباس های انعطاف پذیر و شل استفاده كنید، از شاكت های شل استفاده كنید، از لباس های بدون دكمه استفاده كنید و به طور كلی لباس های بلند و شل و 1 تا2 سایر بزرگتر را كودكان راحت تر می پوشند.

چند روش برای پوشیدن و بیرون آوردن لباس ها وجود دارد یك راه دوختن نوارهای كوتاهی به ژاكت به جای دكمه و چفت ها است، اگر احساس می كنید كودك چگونگی باز كردن دكمه را آموخته است از دكمه های بزرگتر برای سوراخ های لباس استفاده كند. در مورد بچه هایی كه ضعف عضلانی یا كاهش توان و قدرت عضلانی دارند از دكمه‌های كوچك تر و كوتاه تر استفاده كنید تا كودك به سادگی زیپ لباس خود را بالا و پایین كند. چندین راه برای آموزش به كودك برای پوشیدن مستقل یك ژاكت وجود دارد: 1) دكمه های ژاكت را باز كنید و آن را روی میز قرار دهید تا كودك بتواند آن را به اسانی بپوشد، به كودك نشان دهید كه چگونه دست هایش را وارد لباس كند و سپس چگونگی وارد كردن دست دیگر را نیز به او یاد دهید. 2) زیپ ژاكت را باز كنید تا كودك به راحتی آن را بپوشد. 3) ژاكت را در كمد از 2 طرف آویزان كنید. سپس به او یاد دهید كه به سمت ژاكت رفته و دست ها را وارد آستین لباس كند. سپس به او یاد دهید كه لباس ها را بیرون اورد. 4) ژاكت باز را روی صندلی كودك قرار دهید و از وی بخواهید روی صندلی بنشیند. به او كمك كنید تا یك دست خود را وارد استین لباس كند و در مورد دست دیگر نیزا ین كار را تكرار كنید. این كارها را تا جایی كه كودك قادر است به عنوان كارهای روزمره او قرار دهید. در هر روز برای كودك ریتم یا آهنگ پخش كنید تا به وسیله آن كودك با شوق بیشتری كارش را انجام دهد.

گاهی اوقات این آهنگ با نیازهای كودك نامتناسب است و كودك نیاز نداد قبل از انجام كارها آن را گوش كند. به عنوان مثال آهنگ كشاورز در دره كوچك “صبح بخیر مایكل. صبح بخیر مایكل. او با این كار از دیدن شما خوشحال می شود و به مدرسه اش می‌رود. لطفاً وسایل او را آماده كنید. سپس یك وسیله مركزی پیدا كرده و با او بازی كنید. در صورت امكان هر روز صبح با كودك بازی كرده و عصر آن را به پایان برسانید. انجام مكرر این عمل برای ایجاد حس كنترل و دفاع مناسب است. برای كمك به كودك تا در یك مسیر ثات در زمان حركت از یك عمل به عمل دیگر قرار داشته باشد نواری با باریكه های رنگ امیزی شده در دو پای وی قرار دهید. یك برنامه تصویری از كارهای روزمره وی را در اتاقش نصب كنید. با این روش كودك فعالیت های روزانه خود را به درستی درك خواهد كرد. نام كودك یا عكس وی را در مركزی كه قرار است در مرحله بعد برود نصب كنید.

تجهیزات و مشكلات ارتوپدی (اختلالات اورتوپدی) :

كودكی كه دچار اشكالات اورتوپدی است به طور مكرر جهت حركت از یك محل به محل دیگر به كمك دیگران محتاج است. این كمك ممكن است كمك فیزیكی از یك فرد بزرگسال یا كودك دیگری باشد كه او را داخل صندلی چرخ دار قرار دهد یا در را برایش باز كند تا كودك را روی صندلی چرخ دار حركت دهد تا جلوی برخورد كودك به وسایل دیگر را بگیرد. یكی از بزرگترین مشكلات این كودكان طی دوره گذار این است كه بتواند در مدت زمان مشابهی با كودكان هم سن و سال سالم خود از یك محل به محل دیگری بروند. به طور مكرر معلمان از كودكان می خواهند در مدت زمان بیشتری را نسبت به كودكان سالم هم سن و سال خود برای انجام كارهایش نیاز دارد. بهتر است كودكان دیگر منتظر بمانند تا كودك معلول كارهایش را انجام دهد یا این كه بهتر است دیگران به كودك معلول در انجام كارهایش كمك كنند. ما امیدواریم برخی توصیه های ذكر شده در زیر به كودك معلول كمك كند كه بتواند كارهای روزانه خود را تا جایی كه ممكن است به طور صحیح انجام دهد. اجازه دهید تا كودك قلاب لباس ها را در یك طرف صندلی چرخ دار قرار دهید و این رضایت به كودك اجازه می دهد فضای بیشتری را برای حركت نسبت به همسالان سالم خود داشته باشد، قلاب لباس ها را در جایی از صندلی چرخ دار در دسترس كودك قرار دهید. این بدان معنی است كه قلاب لباس ها به راحتی به سمت بالا و پایین حركت كند تا جایی كه قد كودك به آن برسد. همیشه كودك دست خود را وارد آستین لباس كند و لباس را بپوشد. زمانی كه كودك لبا میی پوشد همیشه یك دست را ابتدا داخل باس كند. برخی روش های مناسب لباس پوشیدن در بخش اختلالات ذهنی ذكر شده است كه برای كودكان دارای مشكل ارتوپدی مناسب است ولی باید با یك متخصص اورتوپدی برای توصیه های بیشتر مشورت كنید. برخی كودكان كه اشكالات اورتوپدی كمتری دارند، ممكن است برای لباس پوشیدن روی كف زمین یا صندلی بچه گانه بنشیند. برخی كودكان از كمك های اضافه تر مانند تشك های كناره ای یا بالشتك هایی در اطراف و عقب بدن خود سود می‌برند. یك كودكی كه دور صندلی چرخ دار است وقتی از او خواسته می شود درب اتاق را برای كودكان دیگر باز كند احساس سودمندی و مفید بودن می كند. این كارها برای كودكان دچار اشكلات ارتوپدی مفید است.

از آنجایی كه این كودكان مدت زمان بیشتری برای عبور از یك محل به محل دیگر نیاز دارند به آنها اجازه دهید كه زودتر از بچه های دیگر حركت كنند.

اتاق كودك را طوری طراحی كنید كه تمام قسمت های آن در دسترس كودك باشد. گاهی ممكن است نیاز به جابجا كردن وسایل اتاق باشد تا كودك به راحتی با صندلی چرخ دار خود در اتاق عبور و مرور كند باید گوشه های فرش ها یا موكت ها را چك كند تا لبه هیا آنها برجسته و یا پاره نباشد یا كناری اتاق شیب دار نباشد تا كودك به راحتی عبور و مرور كند. حركت از یك عمل به محل دیگر را ابتدا از گروه های كوچك‌تر آغاز كنید. به عنوان نمونه اگر كودكان سالم به راحتی به اتاق مخصوص شستشو می روند كودكان معلول ممكن است با یك گروه برند و در ؟؟ گروه دیگر برگرندند و لذا باید به این كودكان مدت زمان بیشتری برای انجام كارهایشان به طور مستقل داد. از آنجایی كه این كودكان قادر به عبور و مرور به طور مستقل نیستند ممكن است وقتی در یك محل متوقف شوند به كار خود خاتمه دهند. اگر كودك میسیرهای تعددی برای عبور از یك جا به جای دیگر دارد او آماده حركت خواهد شد و یا شما چندین راه ارتباطی را برای این كار در اختیار او قرار دهید تا با كمك شما از یك محل به محل دیگر حركت كند. به عنوان مثال توپ های كوچكی در صندلی وی قرار دهید یا اجازه دهید تا از یك وسیله ارتباطی مناسب استفاده كند. كاتالوگ لیست شده در صفحه190 را برای اطلاعات بیشتر مطالعه كنید. اجازه دهید تا كودكان سالم به كودك معلول برای عبور و مرور كمك كنند. البته نظارت دقیق والدین الزامی است، زمان های مختلف عبور و مرور و توانایی های مختلف كودكان متفاوت موجب ایجاد یك فعالیت عملكردی در آنها می شود.

اختلالات تكاملی منتشر شونده (PDD) و اوتیسم :

كودكان دچارPDD و اوتیسم فعالیت های ذهنی نامناسب را در حین انجام عمل مختلف دارند. این نوع رفتار شامل كار با دستگاه های نخ ریسی، تكان دادن های شدید، لرزش دست ها و دیگر فعالیت های تحریك كننده بینایی می باشد و باید شما به این كودكان نه تنها به خاطر كارهای معمولی روزانه بلكه حتی در موقعیت های عملكردی پیشرفته تر آنها كمك كنید. بعضی از این كودكان توصیه های اختصاصی در مورد این كارها در مدرسه خود قرار می گیرند و اغلب به خوبی در منزل آنها را به كار می برند. روش ها و توصیه هایی برای عمل این كودكان وجود دارد. تمام والدین و افراد نزدیك به این كودكان باید جهت بهینه شدن اعمال روزمره آنها به این كودكان كمك كنند. اطلاعات اخیر نشان دهنده 80-75 درصد عقب ماندگی ذهنی در كودكانPDD و اوتیسم می‌باشد. لطفاً بخش تأخیر تكاملی را برای چگونگی برخورد با این كودكان مطالعه فرمایید.

طرفی از عكس یا تصاویری از برنامه روزانه كودك تهیه كنید، صبح ها این برنامه روزانه را برای كودكان شرح دهید. این تصاویر را در كادرهایی قرار دهید تا هر وقت لازم شد آنها را بیرون آورید و كودك بتواند تصویر مناسب را در محل خودش قرار دهید و با این كار روحیه وی برای تغییر فعالیت هایش تقویت می شود. تلاش كنید فعالیت ها در یك زمان مشابهی انجام شود، به عنوان مثال ابتدا دستكش ها، سپس كلاه و بعد ژاكت را بپوشد و بیرون آورد. كودك را به دلیل كمك كردن به خودتان تمجید كنید نه اینكه وی را سرنش كنید. “دست هایت را به من بده تا كلاهت را درآورم، متشكرم”.

  • — روحیه كودك را فقط در كارت هایی كه اعمال روزانه وی را نشان می دهند تقویت كنید تا پروسه مرحله به مرحله را به خوبی انجام دهد. خطوط سیاه و سفید برای كار بهتر از تصاویر رنگی می باشد.
  • — برخی كودكانPDD، اوتیسم یا تأخیر تكاملی كه دچار اشكال در مهارت كلامی نیز هستند به سختی قادر به درك دلیل بیرون آوردن لباس های خود می باشند، این مسأله اكثراً در زمان رفتن به منزل یا زمان بیرون رفتن از منزل برای بازی رخ می‌دهد. در این كودكان یك تصویر به خوبی دلیل این كار را به آنها نشان می دهد. به عنوان نمونه تصویری از اتوبوس مدرسه یا مینی بوس اشاره به رفتن به منزل دارد در حالی كه عكس وسایل بازی یا زمین بازی نشان دهنده زمان رفتن به بیرون از منزل برای بازی دارد.
  • — از كلمات و مفاهیم مشابه و ساده ای برای هر كاری استفاده كنید. به عنوان نمونه “زمان دوچرخه سواری است یا زمان خوردن میان وعده است یا زمان رفتن به بیرون است، لباست را اینجا بگذار” در زمانی كه با كودك صحبت می كنید به چشم های وی نگاه كنید. از آهنگ هایی استفاده كنید تا كودك متوجه فرارسیدن عمل بعدی شود. آهنگ های خود یا كتاب های مرتبط با آنكه در معرض این بخش در صفحه 127 ذكر شده ببینید.

كودكانPDD یا اوتیسم به آهنگ های معمولی كه در مدارس استفاده می شود پاسخ نمی‌دهند. شما باید به كار كودك خاتمه دهید و با یك آهنگ ملایم كار وی را شروع كنید. به عنوان یك الگوی رفتاری مورد انتظار هر رفتاری را به صورت قطره قطره داخل سبد یا سطل بیاندازید كه حدود چند اینچ بالاتر از سطح وسیله قرار داده می شود برخی كودكان نیاز به كمك در زمان آموختن این اعمال دارند.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment