دانلود پروژه رشته روانشناسی درباره خشم – قسمت سوم

دانلود پایان نامه

نتیجه‌گیری:
خشم را بجای انکار و سرکوب باید پذیرفت و ابراز کرد. ابرازی سازنده که در آن هدف نه تخریف دیگری بلکه بیان و رفع آسیب‌های عاطفی است.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

تهیه و تنظیم از دانیال خرسند

خشم زهرآگین است

فشار خون بالا، كاهش میزان قند خود، سردردها، میگـرن ها، اخـتلالات روانـی و حـتـی برخی از مرگ و میرها جزء اثرات جانبی عصبانیت مزمن بشمار میـرورنـد. بـرای سالهای متوالی تحقیقات و بررسیهای زیادی روی هزاران فرد داوطلب عصبانی انجام پـذیـرفـت تا دانشمـندان تـوانـستند الـگوی جـامعی بـرای ارتباط عصبانیت و سلامتی انسان بدست آوردند.

این تحقیقات اثرات خشـم بر شـرایط بالینی و حیاتی انسان را تا مشخص نموده است. بطور متوسط افرادی كـه در سراسر زندگی خود عصبانی بوده اند، 10 سال كمتر از افراد دیگری كه خشم و استرس خود را كنترل نموده اند، عمر كرده اند.

خشمی كه بر اثر استرس و تفكرات منـفـی حـادث مـی گـردد، مـوجـب كـاهـش سـطـح سروتونین مغز شده و عواقب زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • رفتار پرخاشگرانه عمومی را افزایش میدهد.
  • باعث افزایـش فـعـالـیـت سیـستم عصبی سمپاتیك از قبیل تنفس و ضربان قلب میگردد.
  • باعث كاهش فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیك از قبیل هماهنگی و تـمـركـز میگردد.
  • تاثیرات لذت بخش نیكوتین و سیگار را افزایش داده و منجر به افزایش عـادات بـد خواهد شد.
  • باعث پرخوری و افزایش وزن می شود.
  • مصرف الكل را افزایش میدهد.

 

 

روش ابراز خشم شما چیست؟
آیا شما میدانید که شیوه ابراز خشمتان چیست؟ اگر نمیدانید، ممکن است دلیل مشکلاتی که در خانه، محل کار یا زندگی اجتماعی دارید، همین باشد. نگذارید خشم، کنترل شما را به دست بگیرد، بلکه شما باید با شناختن سه روش اصلی مهار خشم، کنترل زندگی خود را به دست بگیرید. این سه شیوه عبارتند از: فرو نشاندن ، بیرون ریختن و منفجر شدن و کنترل یا مهار کردن خشم.

انواع خشم؟
هرچند اکثر مردم در زندگی روزمره ممکن است از همه این روشها استفاده کرده باشند، اما معمولا هر شخص یک شیوه را نسبت به دو شیوه دیگر بیشتر مورد استفاده قرار میدهد. این سه شیوه، مولود شرایط خارجی و محیطی و همچنین رفتارهای ژنتیکی هستند. هر خلق و خوی خاص، یک یا دو نوع از این روشها را بیشتر مورد استفاده قرار میدهد و فرهنگ، خانواده و اجتماع نیز نقش مهمی در این موضوع ایفا میکنند. اما مهمترین عامل در تعیین کردن روشی که هر فرد در برخورد با نزدیکترین کسان خود، مانند خانواده، به کار میبرد، آموختن است.

روشهای اکتسابی
تمام روشهای ابراز خشم، روشهای اکتسابی هستند و ما آنها را از دیگران می آموزیم. در نتیجه، هر نوع ابراز خشم میتواند با روش دیگر جایگزین شود یا فراموش شود. به این معنا که شخص میتواند روش خاص ابراز عصبانیت خود را تغییر داده، آنرا کنترل و هدایت کند.

فرو نشاندن
روش فرو نشاندن خشم، در اشخاصی وجود دارد که خشم را به طور کل چیزی ناپسند دانسته و سرکوب کردن آنرا کاری شایسته میدانند. اما خشم، احساسی خدا داده و طبیعی است که نمیتواند سرکوب شده یا از بین برود. در نتیجه، کسانی که خشم خود را مدام سرکوب میکنند، با گذشتن از مرز تحمل خود، در ناچیزترین و کوچکترین موقعیت عصبی ممکن، منفجر میشوند.

افرادی که از این روش پیروی میکنند عادت کرده اند که احساس و ابراز خشم را نادیده بگیرند. آنها مدام نگران این هستند که در صورت عصبانیت، دیگران درباره شان چه فکر خواهند کرد. مهمترین دل مشغولی آنها این است که سعی میکنند در تمام احوال موافق دل دیگران عمل کنند و همه آنها را به دید مثبت بنگرند. ممکن است آنها سرکوب کردن خشم را به خاطر ترس از انتقام طرف مقابل به کار برند یا اینکه قسم خورده باشند مانند والدین غضبناک خود رفتار نکنند.

بیرون ریختن و منفجر شدن
این روش درست نقطه مقابل شیوه قبلی است. چنین شخصی، برخلاف فرد سرکوب کننده، خشم خود را آزادانه و بدون کنترل ابراز میکند. آنها هیچ چیزی را در دل نگه نمیدارند و تحت تاثیر شدت موقعیت، بی رحمانه بر همه میتازند. هر کسی میتواند هدف حملات لفظی یا جسمی آنها باشد. آنها غالبا احساسات خود را “سیل آسا” توصیف میکنند و میگویند که چنان تحت تاثیر احساسات قرار میگیرند که نمیدانند در آن لحظه چه میکنند.

آنها معمولا به خاطر شیوه ابراز خشم خود دچار پشیمانی و احساس گناه میشوند و گاهی قول میدهند که رفتار خود را تغییر دهند. این دسته از افراد آموخته اند که ابراز خشم روشی سریع و مطمئن برایرسیدن به خواسته ها و کنترل دیگران است. کودکان در سن کم می آموزند که کج خلقی و رفتاری توام با گریه و جیغ و فریاد میتواند یک شکلات، اسباب بازی یا عملی شدن خواسته آنها را به دنبال داشته باشد و بزرگسالان نیز متوجه میشوند که عصبانیت میتواند موجب شود کودکان به حرفشان گوش دهند، هر چند که عمر این حرف شنوی ممکن است بسیار کوتاه باشد.

آنچه در کانون افکار این اشخاص وجود دارد، نیاز به قدرت و کنترل داشتن بر دیگران است. آنها بر خلاف ظاهرشان معمولا دارای حس نا امنی و عدم قدرت هستند و غیر از مواقهع ابراز خشم، خود را قوی نمیدانند. آنها از وابستگی رنج میبرند و هنگامی که دیگران ترکشان میکنند دچار انزوا و تنهایی شده و بیش از پیش به خشم فزاینده و انفجاری مبتلا میشوند.

کنترل یا مهار کردن
آخرین روش، کنترل یا مهار خشم است. شخصی که چنین روشی در ابراز خشم دارد، از میزان خشم خود آگاه است و آنرا در راهی سازنده ابراز میکند. او به جای سرکوب کردن یا منفجر شدن از غضب، به احساس خود واقف است و انرژی حاصل از آنرا در راهی صرف میکند که منجر به یک تغییر در موقعیت یا ارتباط آنها شود.

برای مثال، یکی از والدین مکن است اعلام کند: “من از اینکه تو اسباب بازیهایت را جمع نکرده ای عصبانی هستم” شخصی که خشم خود را کنترل میکند، گفتگو را طوری پیش میبرد که سازنده باشد و به جای اینکه بگوید چه چیزی نمیخواهد، به بیان واضح خواسته خود میپردازد. او ممکن است به فرزندش بگوید:” من میخواهم که تمام اسباب بازیهایت را جمع کنی، در غیر اینصورت مجبور میشوم مدتی آنها را کنار بگذارم.”

در این روش، والد، فرزند خود را به خاطر اجرای خواسته خود خجالت نمیدهد و او را مقصر جلوه نمیدهد. روش اول ممکن است در کوتاه مدت مفید باشد، اما همکاری کودک را در دراز مدت تضمین نمیکند و علاوه بر آن موجب بروز رنجش و کینه توزی خواهد شد.

باورهای غلط در ابراز خشم
کسی که میتواند خشم خود را کنترل کند، میداند که جملاتی نظیر: “خشم و غضب نادرست و مذموم هستند” و یا ” اگر داد بزنی خشمت به پایان میرسد” واقعیت ندارند و مهمتر از همه اینکه، چنین افرادی افکار غیر منطقی و بی معنایی که میتوانند موجب خشمشان شوند را تشخیص میدهند، با آنها مبارزه کرده و از ذهن خود خارج میکنند. آنها به خوبی متوجه هستند که چه چیزی خونشان را به جوش می آورد و با تمرین و ممارست توانسته اند در چنین برخوردهایی بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

عصبانیت یک خصلت انسانی نیست،مجبور نیستید چیزی را که هیچ فایده ای به حال یک انسان شاد و سازنده ندارد در وجود خودتان حفظ کنید.

عصبانیت واکنش فلج کننده ای است که هنگام برآورده نشدن توقعات شخص پیدا می شود و ممکن است به شکل خشم و غضب خصومت و یا سکوت ترشرویانه بروز نماید.

عصبانیت شدید نوعی جنون است بنابراین وقتی ما اختیار اعمال خود را نداشته باشیم به طور موقت دیوانه شده ایم .

عصبانیت از نظر جسمی انقباضهای شدید ، زخم معده ، جوش صورت ، تپش قلب ، بی خوابی و خستگی بوجود می آورد و در زمینه های روانی گسستن روابط عاشقانه ، پیدایش احساس تنفر و افسردگی بوجود می آورد .

با همه این مسائل ابراز عصبانیت بهتر است یا سرکو ب آن ؟؟

اولین و مهمترین کار این است در لحظه خشم از افکار خود آگاهی پیدا کنید و سعی کنید عصبانیت را به عقب بیندازید ،دفعه بعدی مدت را به 30 ثانیه افزایش دهید و سعی کنید طول فاصله ها را هر چه بیشتر کنید پس در واقع شما به تعویق انداختن عصبانیت یعنی خود داری کردن از عصبانیت را یاد گرفته اید .

سعی کنید ادای عصبانیت را در بیاورید صدای خود را بلند کنید قیافه عبوس به خود بگیرید ولی پذیرای دردها و رنجهای روحی خشم نشوید .

هنگام عصبانیت باید به خود یاداوری کنیم که هر کس حق دارد آن چیزی باشد که خودش انتخاب می کند .

از شخصی که مورد اعتمادتان است می توانید بخواهید در موقع عصبانیت با یک گفتار یا هشدار از قبل تعیین شده با عث به تعویق افتادن عصبانیت شما شود .

به خاطر داشته باشد هر چند ابراز خشم سالمتر از انباشتن آن است ،عصبانی نشدن سالمترین انتخاب است وقتی که دیگر خشم را به عنوان یک حالت طبیعی یا انسانی تلقی نکردید زمانی است که می توانید در صدد از بین بردن ان برآیید .

انسانها به نظر من باید سعی کنند خود را از شر توقعاتی که از دیگران دارند رها سازند و خودشان را دوست بدارند در این صورت هرگز خود را گرفتار خشمهای مخرب و نابود کننده شخصیت نخواهند کرد .

عصبانیت سد راه شما می شود و هیچ فایده ایی ندارد سعی کنید دیگران را مسئول چگونگی و حال و احساس خود قرار ندهید دیگران را فراموش کنید و از انتخابهای خشم الود احتراز کنید تا بتوانید برای همیشه با عصبانیت وداع کنید .

خصومت و عصبانیت بیش از سایر عوامل بر قلب اثر منفی دارد
براساس مطالعات جدید عصبانیت بیش از سایر عوامل خطر آفرین مانند کلسترول بالا، بیماری عروق کرونر و سیگار کشیدن در ایجاد بیماری های قلبی مؤثر است. به گزارش پایگاه خبری یورک در اینترنت، در این تحقیق که در شماره اخیر نشریه انجمن روان شناسی آمریکا منتشر شد، تعداد 774 نفر با متوسط سن 60 سال تحت بررسی قرار گرفتند و سطوح خصومت، عصبانیت، چربی خون، انسولین ناشتا، فشار خون، وزن، نوع غذا، میزان مصرف الکل و نیز میزان مصرف سیگار در آنها در یک دوره سه ساله مورد ارزیابی قرار گرفت. در پایان این تحقیق مشخص شد که میزان ناراحتی رگ های قلب در ارتباط با عامل عصبانیت و خصومت در مقایسه با سایر عوامل بیشتر است.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment