دانلود پروژه رشته برق در مورد موقعیت كلی نیروگاه گازی ری – قسمت چهارم

دانلود پایان نامه

نحوه بهره برداری واحدهای میتسوبیشی در حالت استاندارد و مواقع اضطراری شبكه

1 ـ گاهی اتفاق می‌افتد كه به علت ضربه خفیف شبكه بریكر ژنراتور باز می‌شود و آلارم OVER CURFENT 51A ظاهر می‌گردد ولی بریكر 230 KV بسته می‌باشد ، در این حالت واحد تریپ نكرده و واحد به صورت NO LOAD در می‌آید و تغذیه داخلی واحد از طریق ترانس اصلی واحد تأمین می‌گردد كه پس از ریست كردن رله و آلارم ظاهر شده ، واحد را می‌توان با شبكه پارالل نمود .

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

2 ـ چنانچه بریكر 230 KV واحد 32 باز گردد. در این حالت اگر واحدهای میتسوبیشی در حالت كار با گازوئیل باشند تریپ می‌نمایند و علت آن این است كه پمپهای انتقال سوخت گازوئیل ( ترانسفر ) كه از خطی بنام STATON – C/C-1 كه از ترانس STATION – TR-1 تغذیه می‌گردد و در واحد 32 قرار گرفته است، تغذیه می‌گردند و در صورت باز شدن بریكر 230 KV واحد 32 این خط بی برق شده و پمپهای ترانسفر گازوئیل از كار افتاده و واحدها تریپ می‌نمایند . لذا در صورت باز شدن بریكر 230 KV واحد 32 باید واحدها روی گاز تغییر سوخت داده شوند تا مانع تریپ آنها گردد.

3 ـ چنانچه خط N.M كه از طریق واحدهای A.E.G برقدار می‌شوند ،‌ به عللی بی برق شود و از طرفی چون پمپهای روغن هیدرولیك بریكر 230 KV واحدهای 32 و 33 و 34 میتسوبیشتی از این خط تغذیه می‌گردند ، لذا با بی برق شدن خط NM باعث افت فشار روغن بریكر 230 KV می‌گردد . لازم به توضیح است كه فشار روغن بریكر بایستی 300 باشد و چنانچه با افت فشار روغن به 250 برسد بریكر 230 KV باز خواهد شد . لذا چنانچه واحد در مدار باشد می‌بایست بار واحد را به حداقل كاهش دهیم. با بر قدار شد ن خط N.M فشار روغن بریكر تأمین خواهد شد و در این حالت برای بستن بریكر 230 KV باید ابتدا بریكر ژنراتور را باز كرده و سپس سریعاً بریكر 230 KV بسته شود و بعد واحد را با شبكه پارالل نمود.

4 ـ گاهی به علت ضربه شبكه بریكر 230 KV و نیز بریكر ژنراتور ( GEN BKR ) هر دو باز می‌گرد ند . در این حالت باعث از كار افتادن ( TRIP ) واحدهای میتسوبیشی می‌گردد و علت آن این است كه تغذیه داخلی واحدها قطع شده و الكترو موتور فنهای كولرهای روغن، فنهای كولر هوای خنك كن ، فن خنك كن هوای اینسترومنت و كمپرسور هوای اینسترومنت و غیره از كار می‌افتند و در نتیجه باعث افزایش درجه حرارت روغن جهت روغنكاری و یا بالا رفتن درجه حرارت هوای خنك كن روتور و دیسكاویتها می‌گردد و همین امر باعث تریپ واحد خواهد شد ، لذا بعد از كار افتادن واحد تا وقتی كه شبكه برقدار شود ممكن است به زمان طولانی بیانجامد و باید سریعاً اعمال زیر انجام گیرد.

1 ـ 4 ـ‌ به علت قطع تغذیه داخلی واحدها و از كار افتادن پمپ روغن و ترنینگرAC ، پمپ روغن و ترنینگر DC وارد مدار خواهد شد و برق تجهیزات مذكور توسط باطری ها تأمین می‌گردد. چنانچه خط NM توسط واحدهای A.E.G برقدار باشد كلید تغذیه باطری شارژر واحدها از وضعیت MIT در وضعیت A.E.G قرار داده تا برق AC
جهت شارژ باطری‌ها تأمین گردد و اگر در زمان طولانی ، تغذیه داخلی قطع باشد، برای جلوگیری از تخلیه باطریها می‌بایست ابتدا ترنینگر DC را از مدار خارج كرده و بعد پمپ روغن DC را خارج نمائیم تا زمان كافی برای شارژ باطری ها آماده گردد سپس پمپ روغن DC و بعد از آن ترنینگر DC را به مدار آوریم و تا وقتی كه تغذیه داخلی نداشته باشیم بایستی كارهای فوق انجام گیرد.

2-4 ـ با ضربه شبكه و باز شدن بریكر 230 KV ، در پانل پست اتاق فرمان اصلی آلارم های

TRIP SIGNAL FROM 230 KV MAIN S/S

230 KV ZONE PROTECTION 87

ظاهر شده و رلة حفاظتی ( PROTECTION ) كه در اتاق تغذیه داخلی واحدهای A.E.G قرار دارد نیز عمل می‌نماید.

رلة حفاظتی كه به رلة دیفرانسیل F 321 معروف می‌باشد كه بصورت زیر است:

Mitsubisgi – ds line diff.protection

كه در حالت تریپ (T) قرار می‌گیرد و پس از عملكرد آن باید ریست گردد .

علاوه بر رلة فوق دو كلید سه وضعیتی Y-300 و Y-301 كه به صورت زیر می‌باشد:

Y- 300 = BUS COUPLING MITSUBISHI DIFF.PRT.TRIP

Y- 301 = BUS COUPLING MITSUBISHI PILOT WIRE DISTURBED

كلیدهای فوق از حالت ( 1) به حالت ( Trip ) تغییر وضعیت می‌دهند .

برای بسته شدن بریكر 230 KV ، مربوط به سه واحد باید رلة F 321 را ریست و كلیدهای فوق در وضعیت ( 1 ) قرار گیرد تا آلارمهای مربوط به اتاق فرمان اصلی ریست شده و بریكر بسته شود.

5 ـ گاهی از مواقع به علت ضربه شبكه فقط بریكر 230 KV باز شده ولی بریكر ژنراتور ( GEN BKR ) بسته باقی می‌ماند . در این حالت برای بستن بریكر 230 KV ابتدا باید بریكر ژنراتور باز شود و با باز شدن آن تغذیه داخلی واحد قطع می‌گردد و با قطع شدن آن فنهای روغن و كولر هوای خنك كن و غیره از كار افتاده و باعث افزایش درجه حرارت روغن و نیز هوای خنك كن روتور می‌گردد و همین امر باعث تریپ واحد می‌شود پس باید با هماهنگی اپراتورهای پست این كار انجام گرفته و اول بریكر ژنراتور باز شود و پس از باز شدن آن سریعاً بریكر 230 KV بسته شده و سپس واحد را با شبكه پارالل نمود.

تغذیه داخلی واحدهای میتسوبیشی

واحدهای میتسوبیشی هر كدام دارای یك ترانس اصلی كه توان آن 111MVA بوده كه به آن MAIN TRANS گفته می‌شود،‌به شبكه متصل می‌گردند. تولیدی هر واحد توسط ترانس مذكور به باس محلی 88 BUS منتقل شده و بوسیله خط هوایی به پست اصلی انتقال پیدا می‌نماید.

علاوه بر ترانس فوق یك ترانس دیگر در هر یك از واحدها وجود دارد كه به آن ترانس واحد (UNIT TRANS ) می‌گویند كه توان آن 5000 KVA بوده و این ترانس ولتاژ 11KV را به 6.9 KV كاهش می‌دهد و بوسیله كلید ( 1 )

UNIT TRANSFORMER INCOMING                                                                    

خط 6.9 KV را به دو قسمت تقسیم می‌نماید:

قسمت اول به منظور تغذیه الكتروموتور راه انداز واحد كه كاركرد آن با ولتاژ 6.9 KV و دارای توان 1500KW می‌باشد، توسط كلید G/T STARTING MOTOR ارتباط پیدا می‌كند.

قسمت دوم، كلید (2) UNIT AUXILIARY TRANSF FEEDER كه تغذیه ترانس كمكی AUXILIARY TRANS را بعهده دارد و این ترانس دارای توان 1000KVA بوده و ولتاژ 6.9KV را به 380V تبدیل نموده و با بسته شدن كلید 380V، UNIT AUXILIARY TRANSF INCOMING (3) خط اصلی 380V تغذیه داخلی واحد برقدار شده و به دو قسمت زیر تقسیم می‌گردد.

(لازم به توضیح است كه كلیدهای 1 و 2 و 3 توسط كلید سلكتوری در اتاق فرمان واحد قابل مانور خواهد بود. )

قسمت اول توسط كلید اصلی FUEL OIL PUMP ، تغذیه 380 V جهت الكترو موتور پمپ اصلی سوخت گازوئیل تأمین می‌گردد.

قسمت دوم با بسته شدن كلید UNIT MCC خط G/T UNIT CONTROL CENTER را برقدار می‌نماید و با برقدار شدن آن مصرف كننده های این خط توسط تابلوهای موجود در اتاقی به نام مركز كنترل موتورها یا M.C.C ( NOTOR CONTROL CENTER ) تغذیه می‌گردند.

ضمناً كلیدهای 6.9 KV

  • UNIT TRANSFORMER INCOMING
  • UNIT AUXILIARY TRANSF FEEDER
  • G/T STARTING MOTOR

هر كد ام در یك پانل و كلیدهای 380 V

  • UNIT AUXILIARY TRANSF INCOMING
  • FUEL OIL PUMP
  • UNIT MCC

هر سه در پانل 380 V POWER CENTER نصب شده اند .

خط G/T UNIT. CONTROL CENTER كه كل واحد را تغذیه می‌نماید، نیز دارای انشعاباتی می‌باشد كه یكی از انشعابات آن توسط كلیدی ،‌ باطری شارژ واحد را تغذیه می‌نماید و از طرفی توسط یك كلید به خط N.M( مربوط به واحدهای A.E.G ) متصل است و انشعاب دیگر آن جهت تغذیه موتورهای كمكی استفاده می‌شود .

ورودی باطری شارژر ولتاژ AC 380 V می‌باشد كه توسط ترانس به AC 125 V تبدیل و بوسیله دیود یكسو شده و به ولتاژ DC 125 V تبدیل می‌گردد و برای تغذیه باطری‌ها و نیز از طریق خط G/T DC CONTROL CENTER جهت مصرف كننده های DC مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خط N.M ، علاوه بر اینكه تغذیه باطری شارژر واحدهای میتسو بیشتی را در زمانیكه فاقد تغذیه داخلی می‌باشند بعهده دارد ، همواره نیز تغذیه 380 V AC مربوط به پمپهای روغن بریكر 230 KV را عهده دار خواهد بود .

در حالت فوق تغذیه باطری شارژر واحدها توسط كلید دو وضعیتی ،‌ بر روی ‌A.E.G قرار می‌گیرد.

علاوه بر ترانس اصلی واحد (UNIT TRANS) و ترانس كمكی ( AUX.TRANS) دو ترانس دیگر در واحد 32 قرار دارد كه به ترانسهای STATION SERVICE معروفند. این ترانسها دارای توان KA 1200 می‌باشند و ولتاژ KV 11 شین واحد32 را به 380 V كاهش داده و برای مصارف مشترك سه واحد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در قسمت فشار ضعیف ، برای هر كدام از ترانسهای یك كلید كه دارای ظرفیت
A 2000 می‌باشد كه این كلیدها در داخل پانل STATION CONTROL CENTER قرار دارند و با تشكیل دو خط بنامهای STATION CONTROL CENTER-1 و STATION CONTROL CENTER-2 كه توسط یك كلید كوپلاژ كه ظرفیت آن با ظرفیت كلیدهای مذكور برابر می‌باشد ، به هم اتصال پیدا می‌نمایند و در صورت خارج شدن یكی از دو ترانسها ، با بستن كلید كوپلاژ، خط بی برق ترانس دیگری برقدار خواهد شد.

خط STATION CONTROL CENTER-1 از STATION TR-1 تغذیه می‌شود و توسط كلیدهایی برق مربوط به پمپ های انتقال سوخت ( پمپمهای ترانسفر) ، هیترها ، روشنایی محوطه و همچنین تغذیه ساختمان میتسوبیشی را تأمین می‌نماید و با توجه به موارد فوق به علت اینكه پمپ های انتقال سوخت از این خط تغذیه می‌شوند لذا با باز شدن بریكر 230 KV واحد 32 این خط بی برق شده و چنانچه هر كدام از واحدها با سوخت گازوئیل در حال كار باشند ، به علت از كار افتادن پمپهای انتقال سوخت گازوئیل ، واحد تریپ می‌نماید.

خط STATION CONTROL CENTER-2 از STATION TR-2 تغذیه می‌شود و از انشعابات این خط به عنوان OWNER’S USE می‌باشد و جهت مصارف مورد لزوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شكل صفحه بعد دیاگرام تغذیه داخلی واحدهای میتسوبیشی را نشان می‌دهد.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment