دانلود تحقیق در مورد پروژه روش های مطالعه و برنامه ریزی -قسمت دوم

دانلود پایان نامه

 

– در شیوه صحیح تست زنی ملاك ترتیبی نیست بلكه ملاك گزینشی و انتخابی است. یعنی در این روش نباید به ترتیب به سئوالات پاسخ دهید. بلكه باید در مرحله اول به سئوالات ساده جواب داده به سئوالات نیمه مشكل در مرحله دوم و به سئوالات مشكل یا اصلا” جواب نمیدهید و یا آنكه در مرحله سوم و درصورت داشتن وقت اضافی بر روی آن فكر كنید و بدون جهت و با احتمال شانس شروع به پاسخ دادن به سئوالاتی كه بلد نیستید نكنید.

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

– در كنكور تمام سئوالات مربوط به یك درس برخلاف سئوالات تشریحی كه یك سئوال مشكل نمره بیشتری از یك سئوال ساده دارد از نظر نمره ارزش یكسانی دارند یعنی سئوالی كه پاسخ آن فقط چند ثانیه طول می كشد با آن سئوالی كه چند دقیقه وقت برای پاسخ دادن نیاز دارد هیچ تفاوتی ندارد. بنابراین برروی سئوالات مشكل خیلی فكر نكنید این طور نباشد كه راه حل های گوناگون را امتحان كنید و بعد از مدتی فكر تفكر و حل كردن متوجه شوید كه نمی توانید به جواب صحیح برسید. در این صورت هم وقت را تلف كرده اید و هم از نظر ذهنی خسته شده اید و وقتی به ساعت نگاه می كنید متوجه می شوید كه زمان زیادی گذشته و شما بیش از چند سئوال را پاسخ نداده اید. این امر باعث دلهره و اضطراب شما می شود و در نتیجه تمركز كافی بر روی سوالات را نیز از دست می دهید. بنابراین بار دیگر تاكید می كنیم كه به سئوالاتی كه مشكل هستند یا جواب صحیح آنها را نمی دانید وقت نگذارید. صحیح پاسخ دادن مهم است نه پاسخ دادن به همه سئوالات.

– هرگز از امتحانات تستی هراس به خود راه ندهید. این گونه امتحانات بسیار ساده تر از امتحانات تشریحی هستند مخصوصا” اگر روش تست زنی را آموخته باشید. به خصوص در دروسی مانند ادبیات و معارف اسلامی و زبان و … كه وجود گزینه در كنار تست به علت تداعی مطلب با پاسخ مورد نظر انتخاب جواب درست را آسان تر می كند. تنها مطلبی كه باید به دقت مورد بررسی قرار دهید دقت شما در خواندن تست و درك صحیح مطلب مورد سئوال و كمبود وقت است. بنابراین سعی كنید با انجام تمرینات زیاد و دستیابی به سرعت های بالا در خواندن و رعایت نكاتی كه در مورد تست زنی صحیح ارائه شده توانایی های خود را افزایش دهید و بر مشكل كمبود وقت فائق آیید.

– اضطراب و امتحان: اصولا” هر امتحان و آزمونی هیجان و اضطراب خاص خودر را دارد. همه هنر انسان در این است كه با حداقل اضطراب از  عهده بزرگترین امتحانات براید. انسان بالفطره موجود است كه كمال طلب، تشویق پذیر و تنبیه گریز و بر این اساس دانش آموزان نیز همواره طالب آنند كه رفتارهایشان مورد تائید و تشویق دیگران، بالاخص الگوهای مطلوب آنها واقع شود. همچنین این نیاز كاملا” فطری و طبیعی است كه همه انسان ها به خصوص كودكان و نوجوانان دوست دارند همان طور كه هستند مورد توجه و تشویق دیگران قرار گیرند. لذا فرآیند ارزشیابی به هر صورتی كه باشد چندان خوشایند نیست ولی اینكه نتیجه آزمون نتیجه ای خوشایندتر همراه داشته باشد انسان را خوشحال می كند به طور كلی انسان دوست ندارد رفتارها همواره مورد ارزیابی دیگران واقع گردد، به همین دلیل هر زمان كه در موقعیت امتحان و آزمون قرار می گیرد، به گونه ای مضطرب می گردد. التبه بدیهی است كه وجود اضطراب به خودی خود امری غیرعادی نیست و مقداری از آن لازمه كار است اما آنچه كه می تواند به عنوان یك عامل آزاردهنده و بازدارنده مورد توجه قرار گیرد، شدت هیجان زده گی و یا اضطراب فوق العاده است كه به هنگام حضور در محافل اجتماعی یا شركت در آزمون های مختلف دامن گیر بعضی از افراد می شود. بنابراین یكی از رسالت های مهم اولیا و مربیان و مشاوران توجه به عامل اضطراب و اتخاذ تدابیر لازم برای كاهش آن در بین دانش آ؛موزان می باشد چنین اضطرابی می تواند آثار زیستی – روانی زیانباری را همراه داشته باشد و زحمات چند ساله یك فرد را از بین ببرد.

اضطراب شدید، بر غدد درون ریز اثر گذاشته، با متأثر نمودن ذهن انسان زمینه فراموشی های زودگذر و خطاهای ادراكی را فراهم می آورد، به همین دلیل در بسیاری از موارد نتیاج حاصله در آزمون های انجام شده از دانش آموزانی كه شدیدا” دچار اضطراب می شوند بیانگر فراموشی های آنی و خطاهای اداركی آنهاست. در این میان دانش آموزان كمرو و خجالتی، در موقع امتحان بیش از دیگران دچار اضطراب می شوند. اضطراب ناشی از امتحان نه تنها باعث می شود كه دانش آموزان نتوانند با مهارت و سرعت مناسب و به طور كاملا” واضح فكر كرده و پاسخ های مطلوب را ارائه نماید، بلكه آرامش روانی آنها را نیز به مخاطره می اندازد. بسیاری از اختلالات روانی و بیماریهای جسمانی در كودكان و نوجوانان ناشی از یك منبع قوی اضطراب می باشد. اضطراب ناشی از امتحان در نزد دانش آموزانی كه تجارب ناخوشایندی از شكست های پی در پی داشته یا همواره به دلایل عدیده انتظار كسب بهترین نمرات را دارند، فوق العاده چشمگیرتر است.

همچنین آن دسته كه به لحاظ شیوه خاص تربیتی و نظام ارزشی حاكم بر خانواده و محیط زندگیشان احساس خود ارزشمندی و عزت نفس آنها صرفا” ناشی از موقعیت های آموزشگاهی است عمدتا” با اضطراب بیشتری مواجه هستند. در حقیقت سطح انتظارات خانواده زمانی كه تناسبی با توان واقعی فرزندان نداشته باشد خود می تواند زمینه ساز اضطراب و نگرانی مستمر آنان باشد. همانطوری كه قبلا” اشاره شد سعی كنید در امتحانات داخلی و كنكورهای آزمایشی تمام نواقص را رفع كنید تا در كنكور سراسری دچار مشكل نشوید.

برای كاهش اضطراب ناشی از امتحان علاوه بر داشتن انتظارات معقول از خود تشویق نقاط مثبت و توانمندی های آنها تقویت اعتماد به نفس ایشان و سرانجام فراهم ساختن آرامش خاطر آنان شایسته است بر تلاش هر چه بیشتر دانش آموزان در حد توانشان تأكید نمایید تا تسلط بیشتری بر موضوع مورد نظر داشته باشند. بدیهی است هر قدر انسان با تسلط بر موضوع درسی آمادگی ذهنی و روانی بیشتری برای آزمون داشته باشد اضطراب او كمتر خواهد بود به عبارت دیگر آنگاه كه دانش آموز تصویر روشنی از آینده خویش دارد در حد توان تلاش می كند و تسلط نسبی بر مطالب درسی پیدا می كند.

در این شرایط انتظاری كه دانش آموز از نتیجه امتحان و آزمون دارد معقول است و لذا دچار اضطراب كمتری می شود. همچنین هرگاه دانش آموز قبل از جلسه امتحان چندبار در آزمون های فرعی و شرایط متفاوت شركت كند در این زمینه تجارب متنوع و موفقیت آمیزی كسب می نماید و با رفع مشكلات از بهداشت روانی، اعتماد به نفس و احساس خودارزشمندی مطلوب تر و نگرشی مثبت و خوشایند نسبت به معلم و موضوع امتحان برخوردار می شود. لذا اضطراب به حداقل می رسد.

 

نحوه زمانبندی مطالعه دروس

برای تنظیم زمان برای مطالعه هر درس، من روشی رو ابداع کردم که الان چند ساله به شاگردهای خودم آموزش می دهم، و می تونم ادعا کنم که نتایج نسبتاً خوبی رو هم داشته. اون روش به این صورته که شما اول داخل یه برگ کاغذ در یه ستون اسم تمامی دروس کنکوری رشته خودتون رو می نویسید، و بعد در ستون مقابل، جلوی هر درس، ضریب مربوط به اون رو در کنکور مرقوم می کنید. خوب همونطور که گفتم بهتره که میزان مطالعه هر درس در هفته با توجه به ضریب اون باشه. یعنی معقوله که مثلاً اگه فرض کنیم که بچه های ریاضی به تعداد جمع ضرایب دروس در هفته (مثلاً 38 ساعت در هفته) درس می خونند، از این 38 ساعت به تعداد ضرایب هر درس، برای اون درس وقت اختصاص بدند. مثلاً 12 ساعت ریاضی در هفته، 9 ساعت فیزیک در هفته و الی آخر. و در انتها ضرایب تمام دروس رو با هم جمع ببندید. برای نمونه علیرضا، در جدول زیر این کار رو برای رشته ریاضی انجام داده:

نام درس ضریب درس ساعات مطالعه
ریاضی 12 12
فیزیک 9 9
شیمی 6 6
ادبیات 4 4
بینش 3 3
عربی 2 2
زبان خارجه 2 2
جمع کل 38 38

 

خوب همونطوری که می بینید در این جدول با فرض 38 ساعت مطالعه در هفته، به هر درس متناسب با اهمیت اون درس وقت اختصاص داده شده. اما قبلاً گفتیم که باید میزان توانایی ما در هر درس هم، در برنامه ریزیمون مورد توجه قرار بگیره. یعنی وقتی در درسی ضعیفتریم، طبیعیه که باید یه مقدار وقت بیشتری رو به خوندن و مطالعه اون درس اختصاص بدیم. به این منظور شما جلوی ستون آخر جدول فوق یه ستون دیگه باز کنید و تو اون ستون جلو هر درس بنویسید که آیا در اون درس قوی هستید یا ضعیف یا متوسط. اگر در درسی ضعیف بودید توصیه می شه که یه مقدار زمانش رو بیشتر کنید و اگر در درسی قوی بودید، می تونید یه مقدار زمان کمتری رو به خوندن اون درس اختصاص بدید، و مابقیش رو صرف مطالعه دروسی کنید که در اونها ضعیف ترید. به مثال زیر توجه کنید:

نام درس ضریب درس ساعات مطالعه

(اولیه)

توانایی ساعات مطالعه

(اصلاح شده)

ریاضی 12 12 قوی 10
فیزیک 9 9 متوسط 9
شیمی 6 6 ضعیف 8
ادبیات 4 4 قوی 3
بینش 3 3 متوسط 3
عربی 2 2 ضعیف 3
زبان خارجه 2 2 قوی 2
جمع کل 38 38   38

 

همونطور که می بینید، چون علیرضا در درس ریاضی قویه، تصمیم گرفت بجای 12 ساعت، 10 ساعت در هفته مطالعه کنه، و دو ساعت دیگه رو به ساعات مطالعه شیمی اضافه کرد چون در درس شیمی ضعیفه. همچنین از ساعات ادبیات هم که توش قویه، یکی کم کرد و اون رو به عربی اضافه کرده. اما در دروس فیزیک و بینش چون متوسط بوده تغییری در ساعات مطالعه اونها ایجاد نکرده. همچنین با وجودی که در درس زبان قویه اما چون همینطوریش هم فقط دو ساعت در هفته زبان می خونه، پس دلیلی نداره که بخواد از این دو ساعت هم یه مقداری کم کنه و به خوندن درس دیگه اضافه کنه، پس برای زبان همون دو ساعت رو در نظر گرفت.

خوب حالا شما الان و برای این هفته خودتون یه برنامه منطقی و معقول دارید، و برای مطالعه هر درس (منظور از مطالعه خوندن مفهومی دروس، حل تمرین، و تست زنیه) با توجه به اهمیت اون درس و توانایی خودتون برنامه ریزی کردید. و از هیچ درسی غافل نشدید. اما همونطور که میبینید جمع ساعتهای مطالعه هفتگی شما 38 ساعت شده که ممکنه با واقعیت همخوانی نداشته باشه. ممکنه شما دوست داشته باشید هفته ای مثلاً 50 ساعت درس بخونید، یا اینکه نه مثلاً هفته ای 20 ساعت می خواهید درس بخونید. حالا چاره چیه؟ خیلی ساده تناسب ببندید. مثلاً بگید از 38 ساعت باید 10 ساعت درس ریاضی رو بخونم از 50 ساعت چقدر می شه؟ مثلاً علیرضا تصمیم داشت که در هفته 30 ساعت درس بخونه و با تناسب بندی ساعات مطالعه هر درس رو به شرح زیر بدست آورد:

 

نام درس ساعات مطالعه

از 38 ساعت

ساعات نهایی از 30 ساعت
ریاضی 10 8
فیزیک 9 7
شیمی 8 5/6
ادبیات 3 25/2
بینش 3 25/2
عربی 3 25/2
زبان خارجه 2 75/1
جمع کل 38 30

 

خوب امیدوارم این روش به دردتون بخوره. در نهایت هم میزان ساعات مطالعه هر درس رو در هفته پخش بکنید و بنویسید که هر روز و چه ساعاتی رو می خواهید چه درسی بخوانید.

فقط یادتون باشه، که این برنامه برای یه هفته تنظیم شده. بهتره که شما هر هفته (یا اگه تنبلیتون میاد هر ماه) برنامه هفتگی تون رو بازبینی کنید ببینید آیا هنوز هم تواناییهاتون در مورد دروس همونه که قبلاً بوده یا تغییر کرده، و میزان تعهد هفتگیتون رو هم بیشتر کنید و دوباره برنامه ریزی کنید. و یادتون باشه که آماده کردن این برنامه اما عمل نکردن به اون، هیچ دردی رو از شما دوا نمی کنه. پس بعد از آماده سازی برنامه سریعاً اجراش کنید.

 

 

 

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment