دانلود تحقیق در مورد پروژه روانشناسی یادگیری-قسمت هفتم

دانلود پایان نامه

 

عامل تازگی : هر چقدر فعالیتی كه ارگانیسم بخواهد انجام دهد ، تازگی داشته باشد ، یادگیری بیشتر است و هر چقدر مطالب تكراری و كهنه باشد و از تازگی برخوردار نباشد آن تمرین ، زیاد تمرین موثر نخواهد بود . بنابراین معلمان در امر تدریس و آموزش بچه­ها باید به این دو امر توجه داشته باشد و اگر دو عامل شدت و تازگی در تمرین حذف شود ، درس جذابیت خود را از دست می­دهد اما در نگاه شناختی«برونر» بعنوان یكی از شاخصه­های این نوع تئوری مطرح می­باشد .

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

در حالیكه رفتارگراها معتقدند كه محیط یك عامل بسیار مهم در امر یادگیری است . همانطوری كه اسكینر اشاره كرد و می­گوید با دستكاری عامل محیط می­توانیم موجب یادگیری آن موجود زنده شویم اما در دیدگاه شناختیها ، یادگیری را . تنها عامل محیطی نمی­دانند بلكه آنرا یك عامل درونی و ذهنی ارتباط و شناخت پدیدها ، بصیرت و بینش تلقی می­كنند .

« برونر » در فرایند یادگیری بر چند عامل تاكید دارد


تاكید بر فرایند یادگیری :

رفتارگراها به نتیجه بیشتر توجه می­كنند . مثل خودمان كه چی یاد گرفتیم در حالیكه شناختیها مثل برونر به فرایند بیشتر توجه دارد . مثلاً چگونه یاد گرفتیم .

ممكن است یك دانش آموز در كلاس بیست بگیرد اما نه از طریق تجزیه و تحلیل و فهم و آزمایش بلكه فقط از طریق تكرار محض . « برونر » می­گوید : این واقعاً ارزشمند نیست . آن نتیجه­ای ارزشمند است كه در فرایند مطلوب كسب شود و یا ممكن است محصول یك كارخانه­ای بسیار مرغوب باشد اما همین كالای مرغوب در اثر استثمار كارگر بوجود آمده باشد . كالایی ارزشمند است كه در یك فرایند تولید عادلانه و در محیط سالم بوجود بیاید . بهمین خاطر برونر به فرایند بیشتر توجه می­كند .

تاكید بر ساخت شناختی­فرد فرد زمانی مسأله­ای را یاد می­گیرد كه زمینه و پایه آن را در ذهن داشته باشد و اگر زمینه و پایه آنرا در ذهن نداشته باشد یادگیری صورت نمی­گیرد .

تاكید بر بصیرت و شهود . یعنی كشف ارتباط .


انگیزش درونی :

البته « برونر » انگیزه بیرونی را رد نمی­كند می­گوید شما وقتی شاگرد فعالیتی را انجام می­دهد پاداش می­دهید و او را تقویت می­كنید ولی تا چقدر ؟ بالاخره بجایی می­رسید كه دیگر محركهای شما تأثیر­گذار نیست . ایشان می­گوید : یادگیری اگر بر اساس انگیزه­های درونی باشد مثل شاگردی كه پیشرفت و اعتبار را دوست دارد حتی اگر پدر و مادر توصیه كنند كمتر بخوان و كمتر كار كن ولی او علاقمند است چون انگیزه درونی دارد .

شناختیها به محرك درونی و انگیزهای درونی بیشتر بهاء می­دهند در حالیكه رفتارگراها به انگیزهای بیرونی بیشتر اهمیت می­دهند . این بدان معنی نیست كه رفتارگراها انگیزهای درونی را قبول ندارند یا شناختیها انگیزهای بیرونی را . بنابراین معلم خوب ، معلمی است كه در شرایط خاص تشخیص دهد كدام یك از محركها را استفاده كند و تا بتواند محركهای بیرونی را به محركهای درونی تبدیل كند .

یادگیری‌ از راه‌ دور: ابزار نیرومندی‌ برای‌ متخصصان‌ پرتوانمند

پرتوانمندی(multiskilling)‌ ‌ اصطلاح‌ جدیدی‌ در زبان‌ انگلیسی‌ است‌ و بواقع‌ آنقدر جدید است‌ كه‌ هنوز در تازه‌ترین‌ نگارش‌های‌ لغتنامه‌های‌ انگلیسی‌ آكسفورد و وبستر نیامده‌ است‌. من‌ تعریف‌ كوتاهی‌ برای‌ این‌ واژه‌ دارم‌: «به‌دست‌آوردن‌ و به‌كاربستن‌ مجموعه‌ای‌ از مهارت‌های‌ مختلف‌ در محل‌ كار». این‌ واژه‌ بسیار مورد استفادة‌ متخصصان‌ منابع‌ انسانی‌ قرار می‌گیرد.

در این‌ دوران‌ كه‌ خرید از مراكز خارجی‌ رواج‌ می‌یابد و اندازه‌ و قطع‌ كالاها كوچك‌ و كوچك‌تر می‌شود و در نتیجه‌، بیكاری‌ به‌ تهدیدی‌ جدی‌ بدل‌ می‌گردد، نیاز فزاینده‌ و فوری‌ ما این‌ است‌ كه‌ به‌ افرادی‌ پرتوانمند بدل‌ شویم‌. خصوصاً حرفة‌ اطلاع‌رسانی‌ در بریتانیا از ركود اقتصادی‌ و كاهش‌ تبعی‌ تعداد كاركنان‌ كتابداری‌ و اطلاع‌رسانی‌ صدمه‌ دیده‌ است‌. مشاهدة‌ افرادی‌ در كتابخانه‌ كه‌ هر یك‌ كار دو یا سه‌ نفر را انجام‌ می‌دهند، یا می‌كوشند كه‌ انجام‌ دهند، نامعمول‌ نیست‌. اكنون‌ افراد خیلی‌ زود درمی‌یابند كه‌ از آنان‌ انتظار می‌رود یك‌ شبه‌ مهارت‌هایی‌ را ــ مثلاً ــ در مدیریت‌ مالی‌، مدیریت‌ پروژه‌، یا بازاریابی‌، علاوه‌ بر تخصصی‌ كه‌ در مدیریت‌ اطلاعات‌ دارند به‌ دست‌ آورند.

مهندسان‌ اجتماعی‌ پیش‌بینی‌ می‌كنند كه‌ در آینده‌ای‌ نه‌ چندان‌ دور، زمانی‌ می‌رسد كه‌ م در طول‌ حیات‌ كاری‌ خود، چندین‌ بار حرفة‌ خود را تغییر می‌دهیم‌. حتی‌ امروز نیز انعطاف‌پذیری‌ در برخورد ما با كاركردهای‌ شغلی‌مان‌ برای‌ اشتغال‌ مداوم‌ و مستمر، یك‌ الزام‌ همگانی‌ است‌. آیا توانایی‌ چشم‌ بستن‌ بر این‌ گرایش‌ را داریم‌، یا این‌كه‌ می‌توانیم‌ برای‌ حفظ‌ شغل‌ خود گام‌هایی‌ برداریم‌ و چه‌ بسا شغل‌های‌ جدید و رضایتبخش‌ دست‌ و پا كنیم‌؟ چگونه‌ می‌توان‌ این‌ كار را انجام‌ داد؟ با پرتوانمندی‌؛ یعنی‌ با تضمین‌ این‌ كه‌ بتوانیم‌ به‌ كارفرمایان‌ ــ كنونی‌ و آتی‌ ــ خود نشان‌ دهیم‌ كه‌ دارای‌ مهارت‌های‌ مطلوب‌ هستیم‌.

برنامه‌های‌ مهارت‌آموزی‌ و ارزشیابی‌ علمی‌ در بریتانیا وجهة‌ فزاینده‌ای‌ یافته‌ است‌؛ در نتیجه‌ بازار تحصیل‌ و مهارت‌آموزی‌ در بریتانیا اكنون‌ دارای‌ گردش‌ سالانه‌ای‌ برابر با 5/3 میلیون‌ پوند است‌. كمیسیون‌ اروپایی‌ برنامه‌ای‌ با نام‌ «لئوناردو داوینچی‌» با هدف‌ ترویج‌ توسعة‌ خط‌مشی‌ها و اقدامات‌ مستمر شغلی‌ ارائه‌ كرده‌ و بودجه‌ای‌ در حدود 600 میلیون‌ دلار امریكایی‌ تنها به‌ همین‌ برنامه‌ كه‌ از 1995 تا 1999 اجرا خواهد شد تخصیص‌ داده‌ است‌.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment