دانلود تحقیق در مورد پروژه بازتاب موسیقی در ادب فارسی-قسمت ششم

دانلود پایان نامه

بلابارتورك مجاری پ‍ژوهشگر بزرگ موسیقی دنیا و از بنیان گذاران علم اتنوموزیكولوژی معتقداست كه:جمع آوری و ثبت و عرضه موسیقی فولكلورو شناساندن آن موجب فخر و غرور ملی نیز می­گردد . و در جای دیگر اینگونه مینویسد كه یك گرد آورنده موسیقی بایستی عملا  هم روان شناس بوده هم قوم شناس هم تاریخ دان- كنستانتین برایلولو در مقاله ای موسیقی محلی را اینگونه معرفی می­كند : موسیقی محلی در حقیقت در لحظات خواندن یا نواختن هستی می­یابد و حیات آن به اراده و روش دلخواه اجرا كننده ی آن بستگی دارد در این حال آفرینش و اجرا در هم می­آمیزد …  در دوره­ی عاشورپور هنرمندانی هنوز زنده بودند كه فریاد وامصیبتاسر میدادندكه نگذارید مردم از فرهنگ خود بیگانه شوند.

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

 

با نگاهی گذرا به نوشته ها ونظریات و آثارکلوددبوسی ریشارداستراوس-  ریشاردواگنر- باخ- فرانتس لسیت زولتان كدای و بسیاری از تأثیرگذاران موسیقی تطبیقی نگرانی اغلبشان در خصوص حفظ ملودی ها و الهام پذیری از آنها و كاربردهای درست و واقعی از داده های مردمی به چشم میخورد. اما عاشورپور در واقع از این مباحث بهره­ای نداشت و بسیار صادقانه اما جسارتی خاص ترانه های گیلانی را با جراحی های فراوان(كه عمدتا نیازی هم نداشتند) اجرا نمود و سپس گویش گیلانی را در قوالب اروپایی كه خود اروپاییان از آنها به تنگ آمده بودند و برای ایجاد تنوع در موسیقی شان راهی سرزمین های سرخ پوستان و سیاه پوستان و دیگر نواحی دنیا شده بودند به كار گرفتند . ساز و آواز جمعه بازار امروز دیگر به یك ترانه گیلانی ریشه دار مبدل گردیده چون هفتاد سال پیش خوانده شده ولی هیچ ردی ازگیلانی بودن در آن نیست.  شخصیت ارزشمند عاشورپور و جنبه های مبارزاتی و سخت گیری های دولتین پس و پیش انقلاب ایران از عوامل ماندگاری این بدعت ( نوآوری)‌ شدند در حالی كه میشد در فضایی كاملا باز به نقد و ارزیابی اینگونه آثار و اثراتش بر مردم گیلا ن پرداخت.

 قشر روشنفكر و عمدتا سیاسی گیلان مروج  ترانه ها و حامی بی چون وچرای عاشورپور گردیدند ولی هرگز ترانه های عاشور پور به درون مردم گیلان به خصوص در نواحی شرقی راه نیافت حتی پس از گذشت چندین دهه هنوز مردم گیلان شرقی ترانه ها و آوازهای خودشان را می خوانند گرچه مردم این مناطق در مورد دیگرخوانندگان گیلانی نیز اینگونه عمل كرده اند و از آنجا ترانه های بیه پیشی محلی برای اجرا در در رسانه های ملی و استانی نداشت و فقط ترانه های رشتی به گوش مردم میرسید مردم نیز  در تقابل با آنچه عرضه میشود به هویت خویش چسبیده و برای ترانه های پخش شده از رادیو و تلوزیون گیلان تره هم خورد نكردند گرچه امروز نیز چنین است. عاشور پور بر خلاف نظریه های برونونتل-زاكس و كونست نه اینكه میدانی تحقیق نكرد و به تعبیر مریام جزء اتنوموزیولوگ های خانه نشین محسوب شد(یعنی از مواد جمع آوری شده دیگران بهره گرفت)بلكه آنهارا تغییر داد به طوری كه برخی ترانه ها اساساً با اصل خود كمتر شباهتی نداشتند و جدای از همه مسائل فوق روندی را در موسیقی گیلان بنا نهاد كه كم و بیش همه خوانندگان گیلانی راتحت تآثیر قرار داد . شاید بزرگترین مشکل خوانندگان و هنرمندان گیلانی كم اطلاعی آنان از علم موسیقی و دانش های وابسته به آن و همچنین عدم شناخت کافی از مردم حوزه فعالیتی خود و ارتباط ناصحیح بامخاطبین باشد .امروزه قریب به اتفاق خوانندگان و نوازندگان صاحب نام گیلانی به این بیماری مبتلایند.

 با نگاهی به مصاحبه های احمد عاشورپور،فریدون پوررضا،ناصر مسعودی، داریوش علیزاده و دیگران می بینیم كه این مسئله مانندی زخمی بر پیكره موسیقی گیلان دهان گشوده است كه علاج آن جز با تحقیق صحیح در مورد موسیقی و بالا بردن بینش هنری و منش هنرمندانه و ارتقاء سطح سواد موسیقایی امكان پذیر نخواهد شد. اینجاست كه نظریه موسیقی دانان اروپایی مصداق عینی می یابد كه : مهمترین عاملی كه در موسیقی دهقانی،شبانی و یا موسیقی روستا وجود دارد نقش مخاطبین روستایی است كه خود آفریننده ملودیها و آوازهای جدیدتر و بداهه می شود.. و این تأثیر متقابل خواننده و مردم اگر به سر افكندگی مخاطب بینجامد مقصر مخاطب گیلانی نخواهد بود بلكه از عدم هوشیاری هنرمند سرچشمه می گیرد كه مردم زادگاهش را نشناخته برای او آوازهایی می خواند كه هرگز از مادران و پدرانش نشنیده وعمیقاً با آنها احساس بیگانگی می كند . عاشورپوردرمصاحبه های خویش بیشتر از این مسئله رنج می برد كه چرا مردم وجوانان ما از زبان مادری خویش می گریزند. وی معتقد بود كه هیچ قومی مانند گیلكان از فرهنگ و زبان خود فرار نمی كنند اما حتی یك بار هم از خود نپرسید كه چرا خود از فرهنگ زبان وملودیهای گیلانی گریخت و با ملودیهای لامبادا و باله و نمی دانم چه ترانه خواندی؟!مگر ترانه ها و ملودیهای گیلان شایستگی اجرا نداشتند كه با آن موهبت الهی{صدا وحمایت كننده های مقتدرسیاسی!}كه دیگریافت نمی شوند قدمی برای اجرای آنها بر نداشتید؟آیا موسیقی فولكلوریك گیلان بایستی با اركسترهای اسپانیایی و یا اروپایی اجرا شوند؟ دوست هنرمندی در مراسم تجلیل استاد عاشورپوردررشت بر این نكته به عنوان یك ارزش تأكید داشتند كه : هرگز عاشورپور برای اجرای موسیقی از اركستر های محلی استفاه نكرد و توصیه ایشان بر این بود كه هرگز از گروههای محلی بهره نگیرید در صورتی كه اجرای موسیقی محلی توسط گروه های بومی و هنرمندان حقیقی روستا مستندترین و درست ترین نوع اجرای موسیقی محلی است.

و الزاماً استفاده از گروههای كلیشه ای و تكراری كه هزاران بار تاكنون با دهها خواننده همراهی كرده اند و اصلاً فرقی برایشان نمی كند كه با چه كسی و چه آهنگی را اجرا كنند چون صرفاً بایستی صفحه نتی كه جلوی آنهاست با حرص هر چه بیشتر اجرا كنند خیلی قابل توصیه نیست این مطلب را هم ناگفته نگذاریم كه اجراهای روان و یكدست گروههای آماتور یا حرفه ای كه بر اساس نت و تنظیم های هوشمندانه نوشته اند همیشه جایگاه ارزشمند خود را داشته و هدف زیر سؤال بردن و یا تأیید و تكذیب یك خواننده و یا یك نوع شیوه اجرایی در موسیقی گیلان نیست و چه بسا اجراهای ارزشمند احمد عاشورپور با گروههای بزرگ ایرانی كه در واقع اولین تجربه های اجرای موسیقی فولكلوریك كشور بصورت مدرن بود هنوز پس از گذشت قریب به یك قرن جایگاهی قابل استناد دارند.فریدون پوررضا  ازخوانندگان بنام موسیقی گیلانی كه در فرازی از سخنانش در خصوص عاشورپور گفته بود كه عاشورپور ردیف موسیقی ایرانی را نمی شناخت البته این مطلب را بصورت تلویحی و كنایه وار بصورتی كه به مردمان انزلی بر نخورد گفته بود ولی جالب اینجاست كه دانستن ردیف و شناختن موسیقی گرچه از لازمه های آواز و خواندگی در موسیقی ایرانی است اما همه چیز نیست بلكه بسیار دیده شده بین خوانندگان ایرانی با اینكه همه شان اهل ردیف و شناخت موسیقیایی هستند اما از هر ده نفرشان یك نفر به زحمت خواننده ای فهیم می شود و می تواند جایگاهی برای خود نزد افراداهل نظر فراهم كند .

 

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment