دانلود تحقیق در مورد پروژه آموزش زبان خارجی و عوامل افت تحصیلی-قسمت پنجم

دانلود پایان نامه

نا گفته پیداست كه مشكلات دیگری نظیر مشكلات فردی و خانوادگی نیز كم و بیش وجود خواهند داشت كه اگر بر روی مشكلات قبلی افزوده شود، شدت عمل دوچندان خواهد شد… مسائل و مشكلات حین تحصیل صرف نظر از اندك تفاوت هایی كه می تواند برای دانشجویان شاغل و غیرشاغل وجود داشته باشد،

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

مسائل و مشكلات عمده دانشجویان را حین تحصیل می توان به شرح زیر دانست:

– تشكیل كلاس ها در بعد از ظهرها به دلیل خستگی مفرط ناشی از كارهای شخصی یا اداری و عدم آمادگی مناسب ذهنی برای دریافت مطالب باعث می شود كه درك و تفهیم موضوعات درسی به سختی صورت گرفته و نهایتاً منجر به كاهش درجه یادگیری می شود.

– چهره های خواب آلود و افسرده، ناهماهنگی در حضور به موقع دانشجویان در كلاس، تركیب نامتناسب دانشجویان از نظر سنی، شغلی، درجه یادگیری و بهره هوشی و … فضایی را به وجود          می آورد كه نه ارائه مطالب در حد مورد انتظار صورت می گیرد و نه جذب آن از سوی دانشجویان.

– عدم وجود كادر مجرب و دائمی هیأت علمی برای هر یك از رشته ها (شاید به دلیل كاهش هزینه ها) موجب استفاده از مدرسین پاره وقت حق التدریس شده و شرایطی فراهم می آورد كه امكان اعمال نظرهای شخصی روی انتخاب افراد (مدرسین) به سهولت انجام گرفته و گذشته از  بی توجهی به كیفیت تدریس مدرسین، یك دگرگونی شدید در شیونه ارائه مطالب و گاه سرفصل ها به وجود می آورد كه نمی توان گفت تأثیر آن بر افت تحصیلی كمتر از بندهای قبلی می باشد.

– گرانی كتاب، كمیابی برخی از كتاب ها و در نتیجه عدم تامین كامل آنها از سوی دانشجویان كمبود منابع جدید فارسی و بها ندادن به ترجمه منابع جدید موجب دسترسی ناقص و ضعیف دانشجویان به منابع درسی شده و بر روی كسب تحصیل آنان تأثیر منفی می گذارد.

مشكلات بعد از فارغ التحصیلی

– بیكاری فارغ التحصیلان و ترس از روند افزایشی آن حتی از مرحله قبل از ورود به دانشگاه، در جوانان ایجاد یك نوع یاس و ناامیدی می نماید كه بی شك روی انگیزه آنان برای تحصیل علم و دانش مؤثر خواهد بود. از این رو دانشجویان دائماً نسبت به وضعیت آیندة خود در حال نگرانی و تنش به سر می برند. واضح است كه تنش و اضطراب به عنوان یكی از عوامل مهم بازدارنده عمل خواهد كرد و تا زمانی كه منابع نگرانی از بین نرود نمی توان انتظار معقولی از آنان داشت.

– بی توجهی به میزان تحصیلات رشته تحصیلی و همچنین توانایی های علمی و عملی در برخی انتخابات سازمانی آن هم با در نظرگرفتن یكسان بودن سایر شرایط منطقی، الگوی نامناسبی را برای كاركنان و دانشجویان در حال تحصیل به تصویر كشیده و آنان را از آینده ای نامطلوب            می هراساند. در نتیجه میل و رغبت آنان را برای كسب علم و دانش هرچه بیشتر و بهتر، كمرنگ تر می نماید.

البته هرگز نمی توان ادعا نمود همه عوامل مؤثر در افت تحصیلی فقط موارد اشاره شده می باشد. چه بسا خود این عوامل در مكان های مختلف آموزشی به صورت های متفاوت جلوه نموده و شاید برخی از آنها به عنوان عامل مؤثر شناخته نشوند. همچنین برخی عوامل اشاره نشده دیگری نیز ممكن است وجود داشته باشد، ولی با توجه به شرایط مساوی حاكم بر جامعه و عمومیت داشتن عوامل یاد شده، می توان آنچه را كه از بررسی اجمالی و تجربیات طولانی در مراكز آموزشی مختلف به دست آمده است، به عنوان عوامل اصلی بازدارنده یا افت تحصیلی دانست.

تجلیات هیجان، تجلیات كلامی و غیركلامی است // هوش هیجانی با اكتساب و تحصیل افزایش می یابد.

دكتر سید محسن فاطمی- مدرس دانشگاه British Colombia و دكترای آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه British Colombia در دانشكده مدیریت دانشگاه تهران به تشریح هوش هیجانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهی “مهر”، دكتر سید محسن فاطمی در نشستی كه با موضوع هوش هیجانی و تقویت كارایی در دانشكده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، هوش هیجانی را دارای حداقل 4 مولفه دانست و گفت: اولین مولفه هوش هیجانی، آگاهی هیجانی است. هیجانات طیف وسیع و گسترده ای دارند. شادی، نور و شعف هیجانات مثبت و ترس و اضطراب از هیجانات منفی هستند. منظور از آگاهی هیجانی این است كه تا چه اندازه هیجانات خود را               می شناسیم و اینكه بدانیم در شرایط مختلف آنچه بر ما حاكم است چیست.

وی با اشاره به اینكه آگاهی هیجانی از مهمترین مولفه های هوش هیجانی است افزود:

آگاهی هیجانی یكی از ابعادش این است كه مثلا علی رغم اینكه (مثلا در یك جلسه كاری) خشمگین می شویم اما چون بر نقش خود و منافع ملی و سازمانی خود واقفیم آگاهانه و هوشیارانه عمل می كنیم.

دكتر فاطمی یادآور شد: تجلیات هیجان، تجلیات كلامی و غیركلامی است. هفت درصد از ارتباطات از طریق كلامی، 38 درصد با لحن و صدا و 55 درصد با ژست، حالت و غیره برقرار          می شود.

وی افزود: آگاهی هیجانی یعنی تجلیات و مصادیق هیجان را در كلام و غیر كلام تشخیص دهیم. اگر تجلیات كلامی همراه با حالت های مكمل از لحاظ لحن و تن صدا باشد و از لحاظ دیداری و تصویری ژست مناسب با آن ارائه شود پیام به بهترین وجه منتقل می شود و اگر اختلاف بین عامل كلامی و غیركلامی باشد عامل غیركلامی برتری خواهد جست.

فاطمی با بیان اینكه دومین مولفه از هوش هیجانی بیان خوب هیجانات است، افزود: یكی از محققینی كه بر روی این مسئله كار كرده از افراد می خواهد كه روزی 15 تا 20 دقیقه راجع به سخت ترین آسیب ها و ناراحتی هایی كه با آن برخورد كرده اند بنویسند. این امر باعث می شود كه فرد از جنبه های سلامتی سیستم ایمنی بدنش بهتر برخورد كند ناراحتیهای درونی اش كاهش یابد و مراجعات مكرر كمتری به پزشك از نظر بیماری های روانی داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشكل ترك تحصیل

بررسی های  انجام شده نشان می دهد كه پدیده افت تحصیلی در كشور ما در مقیاس وسیعی خودش را نشان می دهد و هر سال، ترك تحصیل زودرس و افت كیفیت تحصیل به شكل های گوناگون افزایش می یابد كه این امر باعث به هدر رفتن بخش زیادی از منابع مالی وانسانی جامعه می شود. به گفته كارشناسان، این امر در كوتاه مدت ممكن است تنها، تلفات محدود مالی را به همراه داشته باشد. ولی برخی از نمودهای آن در قالب ترك تحصیل سبب ایجاد بسیاری از نابسامانی های اجتماعی  و اخلاقی جلوه خواهد كرد.

حسین افشار كارشناس برنامه ریزی آموزش  بر این باور است: وقتی دانش آموزی بنا به دلایلی از مدرسه فاصله بگیرد و وارد اجتماع شود، چنانچه زمینه های مثبت  برای حزب او فراهم نشود این دانش آموزان خواه ناخواه به دنبال آسیب هایی خواهد رفت كه اولین مرحله آن انحراف و اعتیاد است.

وی تصریح می كند: در حال حاضر عوامل و شرایط مختلفی منجر به  بروز بی انگیزگی، عدم ادامه تحصیل و یا افت كیفی تحصیل دانش آموزان می شود.

این كارشناس، دوره بحرانی بلوغ و عدمتوجه والدین  به مسائل مربوط به این دوره، تغییرات فیزیولوژیكی و رفتاری نوجوانان، حركت به سوی هویت هایی و استقلال و نیز، خود نمایی را از جمله عوامل  در بروز افت تحصیلی دانش آموزان عنوان می كند و اضافه می كند: تفاوت دانش آموزان در قدرت یادگیری، عدم علاقه و آگاهی از روش مطالعه، ضعف پایه دوره ابتدایی، عدم آگاهی معلمان از روش های نوین تدریس و … از عوامل دیگر در بروز افت تحصیل و در نتیجه ترك تحصیل دانش آموزان در دوره راهنمایی، به خصوص دوره متوسطه، است.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment