سایت دانلود

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
عمران

پروژه رشته عمران درباره ساختمان اسکلت فلزی – قسمت دوم

در این محل بیشتر از قیر  استفاده می نمایند. در موقع قیروگونی کردن باید دقت شود که به هیچ وجه منفذ یا سوراخی خالی نمانده و در همه لایه ها قیر کلیه سطح را بپوشاند. بهتر است در همین مرحله قیر و گونی تا روی کرسی چینی دیوار زیرزمین بطور یکسره ادامه پیدا کند. در کلیه مراحل باید به وسیله قیر کلیه سطح دیوار پوشانیده شده باشد. اگر خاک اطراف زیاد مرطوب نباشد یک لایه قیر و گونی کافی است. ( دو قشر قیر و یک لایه گونی)، ملات این دیوار به علت مجاورت با قیر و گونی حتماً باید ماسه سیمان باشد. اگر مجبور باشیم برای ساختن دیوارهای اصلی زیرزمین از ملات دیگری به جزء ماسه سیمان استفاده کنیم باید روی قیرو گونی عمودی و افقی را حتماً با یک قشر ماسه سیمان بپوشاینم. نظر به اینکه به علت غیر قابل نفوذ بودن سطح قیرو گونی شده ملات به قیر و گونی عمودی نمی چسبد لذا باید ابتدا روی آن را تور سیمی کشیده و بعد روی توری را ماسه سیمان بکشیم. چنانچه برای اتصال توری به دیوار اصلی از میخ استفاده نمائیم بدیهی است که میخ قیرو گونی را سوراخ کرده و ایجاد نقطه ضعفی در آن می نماید. بهتر است دوباره روی میخ ها را با قیر و گونی بپوشانیم. حداقل ضخامت این دیوار 35 سانتیمتر است.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه   کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان   کنید

شمشه گیری

پس از دیوار چینی با توجه به اینکه دیوارهای داخلی را به صورت گری( آجرچینی بدون شمشه ملات) می چینند و دقت این نوع دیوار چینی از لحاظ شاقول بودن و تراز بودن زیاد نیست. به وسیله شمشه گیری دیوار را در یک سطح قرار می دهند و یا به اصطلاح کارگری دیوار را در یک باد قرار می دهند و آن بدین گونه است که ابتدا با چشم بلندترین نقطه دیوار را معین می کنند (البته در سطح نما) و با گچ و ماله نقطه صافی را در آن محل ایجاد می نمایند و بعد این نقطه را با شاقول به پایین منتقل کرده و سطح کوچکی نیز هم باد آن با گچ و خاک پایین دیوار ایجاد می نمایند آنگاه در گوشه دیگر دیوار نقطه را انتخاب کرده و باز با گچ و خاک نقطه صافی را در آن  ایجاد می نمایند. حال سه نقطه داریم که طبق اصول هندسی بر آن می توان سطحی مرور داد و حال بوسیله ریسمان که بین دو نقطه می کشند به فاصله یک متر به یک متر زیر ریسمان نقاطی با گچ و خاک و ماله ایجاد کرده بطوریکه کلیه این نقاط هم باد ریسمان باشد بعد بوسیله شاقول این نقاط را به پایین دیوار منتقل می کنند. آنگاه شمشه صافی را انتخاب کرده و به دو نقطه هم سطح و در امتداد یک شاقول متکی می نمایند و با گچ و خاک پشت آن را پر نموده و بدین وسیله روی دیوار خطی به پهنای چند سانتیمتر و به طول دیوار ایجاد می نمایند و این عمل را هر یک متر به یک متر و یا قدری کمتر تکرار می کنند. به این کار شمشه گیری می گویند و آنگاه بین این خطوط را با گچ و خاک پر کرده و بدین وسیله گچ و خاک کردن اتاق را تکمیل می نمایند. در مورد سیمانکاری هم همین کار را انجام می دهند ولی به جای گچ و خاک از ملات ماسه سیمان استفاده می نمایند.

ملات گچ

گچ ملاتی بسیار تندگیر است و باید بلافاصله بعد از ساخته شدن به مصرف برسد. گرفتن ملات گچ در  حدود 10 دقیقه طول می کشد و به سبب ازدیاد حجمی که پس از مصرف و قبل از سخت شدن پیدا می کند کلیه خلل و فرج سطح کار را پر کرده و مانع رشد و نمو میکروبها و باکتریها در خود می شود. همچنین اندود گچ از نظر اکوستیک ماده بسیار خوبی بوده و کمتر تولید پژواک می نماید.

ملات گچ و خاک

خاک رس را الک کرده و با گچ مخلوط می نمایند. نسبت این مخلوط به قدرت گچ و یا زودگیری آن بستگی دارد هر قدر گچ زودگیرتر باشد به خاک بیشتری نیاز دارد و معمولاً نسبت تقریبی این مخلوط پنجاه درصد می باشد. پس از مخلوط نمودن گچ و خاک در ظرفهای کوچکی که به آن استانبولی می گویند قدری آب ریخته و آنگاه این مخلوط را روی آب میپاشند تا بدین وسیله کلیه دانه های گچ در تماس با آب باشد. آنگاه آن را مخلوط کرده تا به صورت خمیری یکنواخت درآید و بعد فاصله بین شمشه گیری را که قبلاً توضیح داده شد بوسیله آن پر می نمایند. علت مصرف خاک در گچ و خاک این است که هم ملات ارزانتر تمام می شود و هم ملات دیرگیرتری بدست می آید و پلاستیک تر از ملات گچ می باشد.

سفید کاری

بعد از اتمام گچ و خاک و خشک شدن آن اقدام به سفید کاری می کنند. به علت زودگیر بودن ملات گچ آن را مانند گچ و خاک به مقدار کم در استانبولی می سازند در موقع ساختن ملات گچ، باید پودر گچ را توی آبی که در استانبولی می ریزند بپاشند تا تمام ذرات گچ در مجاورت آب قرار گرفته و تر بشود. آنگاه آن را با ماله روی گچ و خاک می مالند بطوری که سطح کاملاً صاف و یکنواخت ایجاد شود.

کشته کشی

به علت زودگیر بودن گچ نمی توان سطح آن را کاملاً پرداختی و صاف نمود بدین علت بعد از سفیدکاری و قبل از آنکه ملات گچ خشک شود روی آن را یک ورقه کشته به ضخامت چند دهم میلیمتر می کشند و با ماله خوب پرداخت می کنند تا سطحی کاملاً صاف و آماده نقاشی بدست آید. کشته ملات گچی است که دیگر سخت نمی شود.         ( خشک شدن با سخت شدن اشتباه نشود) و آن را بدین طریق تهیه می نمایند که ابتدا پودر گچ را از الک بسیار ریزی گذرانیده و آنگاه آن را مانند تهیه ملات گچ معمولی توی آب می پاشند و بوسیله همزدن ملات با دست مانع سخت شدن آن می شوند و عمل هم زدن را تا 10 الی 15 دقیقه ادامه داده تا گچ حداکثر ازدیاد حجم خود را بدست آورد. این ملات کاملاً یکنواخت بوده و هرگز سخت نمی گردد بلکه در اثر تبخیر سطحی خشک می شود. گچ ساختمان به رنگ سفید بوده و روی آن را میتوان نقاشی نمود. بوسیله گچ روی دیوار و سقف ساختمان گل و بته و نقش های زیبای دیگری می سازند که به این هنر به طور کلی گچ بری می گویند.

بتن سبک برای شیب بندی بام

بتن سبک بتنی است که از سیمان و دانه های سبک مانند پوکه های معدنی و غیره که وزن مخصوص آن از دانه های سنگی کمتر می باشد تشکیل شده است. این بتن باربر نبوده و فقط برای پر کردن فضاهای خالی که باری به آن وارد نمی شود مورد استفاده قرار می گیرد. در بام آن را برای شیب بندی و هدایت آب باران به طرف ناودان استفاده می نمایند. بتن سبک را با خرده آجر یا پوکه مصنوعی یا پرلیت که نوعی سنگ آتشفشانی است نیز می سازند. وزن مخصوص بتن سبک بر حسب دانه مصرفی بین 350 تا 1500 کیلوگرم بر متر مکعب است.

شیب بندی

این شیب باید در حدود 5/1 تا 2 درصد باشد و آن را بدین طریق ایجاد می نمایند که ابتدا محل ناودان را تعیین نموده و فاصله آن را تا دورترین نقطه بام اندازه گرفته و ارتفاع دورترین نقطه را با توجه به شیب لازم تعیین می نمایند و آن ارتفاع را به وسیله چند رج آجر ایجاد کرده و از آنجا ریسمانی تا محل ناودان که ارتفاع آن صفر است می کشند در نتیجه این ریسمان شیب بام را تعیین می نماید بعد زیر آن را به وسیله ملات ماسه و سیمان و تکه های آجر به عرض حدود 10 سانتیمتر پر می نمایند. بعد از نقاط دیگر نیز به همین طریق و با همان شیب ریسمان کشی نموده و زیر آن را پر می نمایند. به وسیله این کار که به آن اصطلاحاً کرم بندی می گویند کلیه قسمتهای بام به طرف ناودان شیب بندی می شود آنگاه بین این کرم ها را با بتن سبک پر می کنند. هر قدر اجرای این قسمت از لحاظ شیب بندی دقیقتر باشد هدایت آب به طرف ناودان راحت تر بوده و اجرای قسمتهای بعد آسان تر و بهتر انجام می شود. در نتیجه عمر ایزولاسیون بام بیشتر خواهد بود.

ملات ماسه سیمان جهت زیر قیرو گونی

پس از خشک شدن و سخت شدن بتن سبک باید سطح صافی برای زیر قیرگونی ایجاد نماییم این سطح را می توان به وسیله یک لایه ماسه سیمان به ضخامت حدود 2 سانتیمتر ایجاد نموده و یا می توان این سطح را به وسیله آسفالت ایجاد نمود با توجه به اینکه ماده چسبنده آسفالت قیر می باشد برای زیر قیروگونی مناسب تر به نظر می رسد . ضخامت آسفالت هم باید پس از غلطک زدن در حدود 1 سانتی متر باشد و پس از ریختن باید بخوبی غلطک زده شود و همچنین باید از آسفالتی استفاده نمود که دانه های آن ریزتر باشد به هر حال باید کاملاً توجه داشته باشیم که شیب بام حفظ شده و ناهمواریهای موضعی ایجاد نشود. برای حصول اطمینان از این موضوع بهتر است قبل از اجرای قیر وگونی از شیب بندی این لایه به وسیله ریختن آب مطمئن شویم زیرا با ریختن آب ملایم روی لایه ماسه سیمان یا آسفالت گودیهای موضعی به وسیله جمع شدن آب و برجستگی های موضعی بوسیله خشک شدن سریع آب معلوم می گردد که باید بلافاصله نسبت به اصلاح آن اقدام نمود. اگر این لایه با ماسه سیمان انجام می شود باید تا دو یا سه روز روی آن را مرطوب نگه داشت تا سیمان به خوبی سخت شود. در سرمای کمتر از صفر درجه اجرا ماسه سیمان صحیح نیست زیرا در این صورت آب ملات یخ بسته و بعد از ذوب شدن یخ ماسه سیمان به صورت قشر جدا از هم و پورد مانندی درخواهد آمد که به هیچ وجه برای زیر قیروگونی مناسب نیست.

قشر قیر و گونی زیر و روی کف خواب

به خاطر مهم بودن محل در کناره های ناودان وبرای حصول اطمینان کامل از غیر قابل نفوذ بودن این محل را دو لایه بیشتر از سایر نقاط بام قیرو گونی می کنند. بدین طریق که قبل از شروع عملیات ابتدا اطراف ناودان را به وسعت تقریبی یک متر مربع با قیر سیاه می نمایند و بعد یک تکه گونی روی آن پهن می کنند به طوری که قسمتی از گونی که قبلاً آن را مطابق محل بریده و پرو نموده اند در داخل سوراخ ناودان قرار گیرد. بعد روی آن را با قیر سیاه نموده و کف خواب را روی آن قرار داده و روی کف خواب را نیز قیر می ریزند و دوباره یک لایه گونی روی آن می چسبانند و دوباره روی آن را با قیر سیاه می کنند بدین صورت لایه کف خواب بین دو لایه قیر و گونی قرار می گیرد. آنگاه شورع به قیر و گونی کردن بام می نمایند. باید توجه نمود که آن قسمت از گونی که در داخل سوراخ ناودان قرار می گیرد کاملاً آغشته به قیر باشد. در مورد اجرا این قسمت باید توجه نمود که شیب بام به واسطه این لایه های اضافی از بین نرود و قبلاً در محاسبه ارتفاعات ضخامت این لایه ها منظور گردد.

قیر و گونی

قبل از انجام قیرگونی روی بام باید یک سری کارهای مقدماتی انجام شود اولاً باید دقت شود که سطح سیمان کاملاً خشک باشد زیرا در صورتی که سطح مرطوب باشد آب موجود در سطح حد فاصلی بین قیر و سطح ماسه سیمان ایجاد خواهد نمود و مانع چسبیدن این دو قشر به یکدیگر خواهد شد. ولی اگر این لایه به وسیله آسفالت انجام شود این مشکل وجود نداشته و به واسطه هم جنس بودن آسفالت و قیر این دو لایه بهتر به همدیگر می چسبد. قبل از شروع به قیر و گونی باید سطح بام کاملاً به وسیله جارو تمیز شده و کلیه برگ و خاک و خاشاک و سایر مواد خارجی از روی بام جمع آوری گردد. باید قبلاً تمام چتایی های مصرفی را در قطعات مورد نیاز در دو سری، یک سری به اندازه طول و یک سری به اندازه عرض پشت بام بریده به طور لوله ای پیچیده و در محلی که باید به مصرف برسد قرار داد. افرادی که بادید در امر قیروگونی کردن بام دخالت داشته باشند باید تعیین شده و مخصوصاً کفش آنها باید عاری از میخ و برجستگی هایی که سطح قیر و گونی را سوراخ نماید باشد برای حمل قیر مذاب به بالا باید حتماً از بالابر و یا قرقره و طناب استفاده نمود و از آوردن قیر از طریق پلکان خود داری گردد زیرا این کار علاوه بر اینکه موجب سرد شدن قیر می گردد پله های ساختمان را نیز به قیر آغشته می نماید. در این مدت که این کارهای مقدماتی انجام      می شود قیر باید کاملاً ذوب شده و به حداکثر حرارت خود برسد. برای قشر اول ایزولاسیون در مناطق معتدل معمولاً از قیر  که قیرکاران اصطلاحاً به آن قیر شل می گویند استفاده می شود زیرا این قیر به علت روانی به راحتی تمام سطح ناهموار ماسه سیمان و یا آسفالت را می پوشاند. در موقع انجام ایزولاسیون باید حداقل 4 نفر در روی بام مشغول به کار باشند. یک نفر مسئول حمل و نقل قیر و سطل خالی بین محل قرقره و محل کار. یک نفر قیر گرم شده را در محل مصرف خالی نماید و یک نفر دیگر با تخته مخصوصی آن را روی زمین پهن کند و در همین هنگام نفر چهارم چتایی     های لوله شده را آهسته آهسته روی سطح قیری بام پهن کرده و به وسیله فشار دست آن را بر روی قیر کاملاً بچسباند. باید توجه نمود قبل از آنکه قیر سرد شود باید گونی را به آن بچسبانند. قیر و گونی در ردیفهای موازی  هم از پایین ترین نقطه بام ( محل ناودان) شروع می شود و به بالاترین نقطه آن خاتمه می یابد.

چنانچه قیر و گونی از پایین ترین قسمت پشت بام شروع نشود برجستگی لایه های چتایی قبلی مانع عبور آب باران خواهد شد و این خود موجب نقطه ضعف در پشت بام خواهد گردید. ولی چنانچه از پایین ترین نقطه قیر و گونی انجام شود این مزاحمت ایجاد نخواهد شد. باید دقت نمود که قیر در اثر گرم شدن نسوزد. هر ردیف چتایی باید حداقل 10 سانتیمتر روی چتایی قبلی را بپوشاند باید دقت شود که به وسیله قیر کلیه قسمتهای زیرچتایی سیاه شده و این قیر حتی در حدود 10 سانتیمتر نیز روی قشر قبلی را بپوشاند. حداقل لایه های قیر و گونی برای بام دولایه گونی و سه لایه قیر است. در بعضی مواقع برای حصول اطمینان بیشتر حتی تا 4 لایه هم گونی و 5 لایه قیر مصرف می کنند. لایه ها باید در جهت های مخالف هم کشیده شود( یک لایه از عرض و یک لایه از طول) لایه های قیر و گونی باید بلافاصله پشت سر هم انجام شود زیرا در غیر این صورت لایه قبلی به وسیله گرد و غبار هوا پوشانیده شده و این گرد و غبار حدفاصلی بین لایه های بعدی ایجاد خواهد نمود.اگر برای آخرین لایه قیرو گونی از قیر 90-15 و یا 85-25 ( قیر سفت) استفاده شود بهتر است.

قشر محافظ روی قیر و گونی

در این مرحله هدف کلی آن است که قشر محافظی برای قیرو گونی ایجاد نمایند تا بدین وسیله عمر آن زیادتر شود. برای این کار روی قشر قیر و گونی را آسفالت نرمی به ضخامت یک سانتیمتر می ریزند و بعد از غلطک زدن روی آن را با ملات ماسه سیمان و موزائیک فرش می کنند

جان پناه

بعد از لایه ماسه سیمان یا آسفالت روی سطح اصلی بام دیوارهای جان پناه را تا یک رج ( در حدود 10 سانتیمتر) بالاتر از سطح بلندترین نقطه بام می چینند و بعد کف و بدنه عمودی آن را هم ماسه سیمان می کنند و قیروگونی را تا روی جان پناه ادامه می دهند به طوریکه بعد از انجام قیر و گونی اصلی، بام به صورت کاسه ای در می آید که لبه های آن در حدود 10 سانتیمتر ارتفاع دارد. پس از انجام این قسمت و اجرای کلیه پوششهای بام چیدن جان پناه پشت بام را تا ارتفاع مورد نیاز ( در حدود 60 الی 80 سانتیمتر) ادامه می دهند و آنگاه روی آن یک قطعه درپوش سنگی قرار می دهند. این درپوشها که محافظ دیوار بام از تأثیر عوامل جوی می باشد باید دارای شیبی یک طرفه به سمت بام باشد. عرض این درپوشها باید چند سانتیمتر از هر طرف از عرض دیوار جان پناه پهن تر باشد و زیر این لبه ها حتماً باید آبچکانی گذاشته شود تا آب باران دیوار مربوطه را تر و بدشکل ننماید. سطح داخلی جان پناه مخصوصاً آن قسمت که دارای قیروگونی عمودی می باشد باید حتماً با ماسه سیمان پوشانیده شود تا از معرض تابش آفتاب و پریدن قیر روی آن محفوظ گردد. بهتر است در محل برخورد بام با جان پناه ماهیچه از ماسه سیمان یا آسفالت ایجاد شود تا زاویه 90 درجه آنجا را از بین برده و اجرای کار قیر و گونی را تسهیل نماید.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

لینک متن کامل با فرمت ورد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *