دانلود پروژه رشته برق در مورد نقش حیاتی استانداردها در محیطهای آموزشهای الكترونیكی-قسمت سوم

دانلود پایان نامه

سیستم های مدیریت محتوای آموزشی

Learming Content Momagement Systems

شكل ظاهری نوع دیگری از سیستم های مدیریتی كه اخیراً در عرضه آموزش الكترونیكی مطرح شده و عنوان آن LCMS می باشد، باعث سر در گمی هرچه بیشتر خریداران اجزای آموزش الكترونیكی شده است. این سیستم ها به دلیل از پیش بینی این موضوع تولید شدند كه LOهای زیاد در دسترس قرار خواهند گرفت كه با استانداردها مطابقت داشته باشند. نتیجه طبیعی پذیزش فن آوری LO به وجود آمدن بخشهای كوچك محتوایی بسیار زیادی می باشد.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

جدول 2-1 ساختار یك دوره سنتی را با دوره ای كه با استفاده از چندین LO تولید شده مورد مقایسه قرار می دهد. LCMSها به این دلیل درك این موضوع معرفی شدند كه برای كنترل LOها به مدیریت محتوای پیشرفته، سازمانهای پیشرفته و توانمندیها و قابلیتهای جستجوی پیشرفته تری نسبت به LMSهای موجود نیازمند می باشیم. LCMSها برای برآورده كردن الزامات زیر طراحی شده اند.

  • ایجاد یك تعریف واحد از LO
  • شناسایی LOی مورد نیاز (از طریق جستجو در بانك اطلاعات)
  • ذخیره سازی و سازماندهی LOها بر مبنای مدل های مختلف دسته بندی سطوح آموزشی
  • تسهیل ایجاد ساختارهای پیچیده دوره های آموزشی

بخش دیگری از نرم افزارهای سیستم های مدیریت در عرصه آموزش الكترونیكی «سیستم مدیریت محتوای آموزشی» LMS می باشد.

این بخش با توجه به پیشرفت سریع و گسترده استفاده از LOها در پدید آوری دوره های آموزش الكترونیكی و نیازمندی شدید به مدیریت آنها در مقایسه با سیستم‌های سنتی آموزش الكترونیكی با بخش های محتوایی محدود بوجود آمده اند.

LCMSها به دلیل نیاز به مدیریت پیشرفته تر محتوا و قابلیت های جستجوی قویتر نسبت به آنچه در LMSها موجود می باشد مطرح شده اند.

برخی از الزاماتی كه LCMSها به منظور برآورده ساختن آنها بوجود آمده اند عبارتنداز:

جدول 2-1: ساختار دوره سنتی در مقایسه با اشیای آموزشی (LOها)

آموزش سنتی مبتنی بر كامپیوتر LO ها
– بخشهای محتوای كم (عمدتاً كمتر از 20 درس) – بخشهای محتوایی متعدد (احتمالاً هزاران)
– سطوح آموزشی محدود (1 تا 3 سطح) در ساختار دوره – وجود سطوح آموزشی متعدد در ساختار دوره
– می توان هر درس را به راحتی با توجه به عنوان آن در جای مناسب خود قرار داد – LOها بایستی با دقت تشریح شوند.
– ساختار دوره، ساده است – ساختار دوره پیچیده است

یك LCMS عمدتاً اجزای زیر را شامل می شود:

  • ابزار تولید محتوا[1]
  • امكان شرح اختصاری[2] به محتوا و تلفیق آن اشیاء محتوایی برای تولید LOها
  • امكان ذخیره سازی داشته ها، LOها، CAها و سایر ساختارهای محتوایی
  • یك فصل مشترك برای ارائه، كاركردهایی مانند جستجو و سازماندهی LOها بمنظور فراهم آوردن

محیط یادگیری مناسب

آیا به LCMS نیاز داریم؟                                    Do I Need on LCMS

نیاز شما به یك LCMS به نحوه برنامه ریزی برای خرید و توسعه محتوای آموزش الكترونیكی وجه محتوای مورد نظر بستگی دارد. درصورتی كه رویكرد شما برای خرید یا توسعه بسیاری از LOهای كوچك، شی گرا می باشد، احتمالاً به LCMS نیاز خواهید داشت. هنگام نوشتن، میزان دسترسی به LOهای «آموزش عام» محدود بوده، و طراحی و تولید LOهایی كه از محتوا مستقل بوده و امكان استفاده مجدد از آنها وجود دارد، چالش بسیار وحشتناكی را برای یك دپارتمان آموزش الكترونیكی جدید و كم تجربه ایجاد می كند. با گذشت زمان میزان دسترسی به LOهای پیش ساخته و نیز توانمندی مورد نیاز در استفاده از آنها افزایش خواهد یافت. همچنین ابزارهای توسعه و طراحی جدید وارد بازار خواهند شد كه توسعه دهندگان مبتدی می‌توانند از آنها بهره بگیرند. شاید بهتر بتوان سوالی كه در ابتدای این قسمت مطرح شد بیان كنیم “طی چه مدت زمانی به یك LCMS نیاز پیدا خواهیم كرد”؟

به طور خلاصه،‌اگر در حال برنامه ریزی برای پیاده سازی و اجرای دوره های آموزش الكترونیكی ؟؟‌هستید،‌سعی كنید LO های نسبتاً كمی را مورد استفاده قرار دهید، یا اینكه توجه بیشتری به مدیریت و بررسی یادگیرنده داشته باشید، در این صورت به یك LCMS نیاز نخواهید داشت. یك LMS نیز می تواند نیازهای شما را برآورده نماید.

سیستم های ارزیابی

Assessment syote??

سیستم های ارزیابی سیستم های نرم افزاری دقیقی هستند كه برای ارزیابی یادگیرندگان و امتیازدهی به پاسخهای آنها مورد استفاده قرار می گیرند. عموماً این نرم افزار یك موتور ارزیابی نامیده می شوند. یك موتور ارزیابی دارای دو بخش عمده می باشد یكی برای نمایش دادن سؤالات ارزیابی و دیگری برای پردازش پاسخ های یادگیرنده به آنها.

به راحتی می توان امكان ارزیابی را در LO های متعارف قرار داد. معمولاً یك دوره معمولاً شامل یك یا چند AU یا SCO است كه صرفاً بمنظور ارزیابی طراحی شده اند.

نرم افزارهای ارزیابی مجموعه جامع و كاملی از سؤالات از پیش طراحی شده را جهت تولید سؤال در اختیار كاربر قرار می دهند، همچنین این نرم افزارها امكان ذخیره سازی و انتقال كتابخانه های سؤالات امتحانی را برای كاربر فراهم می آورند.

به طور كلی سیستم های ارزشیابی برای سازمانهایی كه به طور مستمر به تولید بانكهای بزرگی از سؤالات ارزشیابی ، نیازمند هستند، مفید می باشند.

ابزارهای تولید و توسعه

Development and Authoring Tools

سازمانهایی كه برای تولید محتوای آموزشی خود برنامه ریزی می كنند بایستی خرید یا چند ابزار توسعه اختصاصی را برای نوشتن محتوای آموزش الكترونیكی در برنامه خود مد نظر داشته باشند. عموماً پیچیدگی و هزینه این ابزارها مستقیماً باعث بالارفتن میزان پیچیدگی محتوای آموزشی كه می توانند تولید كننده می شود. از طرفی زمان دستیابی به تبحر و خبرگی در استفاده از ابزار نیز افزایش خواهد یافت. محتواهای بسیار ساده كه میزان تعامل آنها در سطح پائینی می باشد را می توان با استفاده از ابزارهای توسعه وب سایت مانند Microsaft Frontpage تولید كرد. ابزارهای اختصاصی تری مانند Mocromedia Author یا Click?? امكان تولید محتوایی با سطح تعامل بالاتری را فراهم می كند كه البته این در صورتی است كه توسعه دهنده مهارت كافی را در استفاده از آن ابزار داشته باشد.

ابزارهای مشاركت

Collaboration

ابزارهای مشاركت عبارتی است كه برای توصیف گروهی از اجزاء كه امكان برقراری تماس بین گروههایی از یادگیرندگان ، و یا بین گیرندگان و سازمان برگزاركننده آموزش یا هر دو را فراهم می آورد،‌به كاربرده می شود. بعضی از این ابزارها برای ایجاد محیطهای یادگیری الكترونیكی هم زمان كه پیش از این شرح آنها رفت، مورد استفاده واقع می شوند. ابزارهای مشاركت از اینترنت برای ارتباط در محیطهایی مانند اتاقهای گفتگو و ویدئوكنفرانس ها بهره می گیرند. یك نمونه بارز از این ابزارها Webcaot یا ارائه online می باشد كه در آن ارائه دهنده برای تعدادی مخاطب مطالبی را ارائه می كند. مخاطبین مجموعه ای اسلاید یا یك Whiteboard را كه بر روی صفحه نمایش كامپیوتری شان نمایش داده می شود، همراه با صداهای مربوطه ، از طریق اینترنت،‌مشاهده می كنند. یادگیرندگان می توانند با نوشتن پیغام برای ارائه دهنده سؤالاتی را بپرسند یا با استفاده از یك پنجره جداگانه با یكدیگر گفتگو كنند. برخی از ابزارهای مشاركت غیر هم زمان هستند، از جمله e-mail و میزگرد كه پیغامهای مربوط ارسال شده و بعدها پاسخ آنها دریافت می شود. بعضی از LMS ها ، دارای ابزارهای مشاركت نیز می باشند. اگر چه در هنگام تدوین این كتاب فعالیت هایی در مورد استانداردهای مربوط به ابزارهای مشاركت صورت گرفته ولی اطلاعات عمومی در دسترس به حدی نمی باشند كه بتوان آنها را در این كتاب بیان كرد.

چرا استانداردهای آموزشی الكترونیكی حائز اهمیت هستند؟

استاندارد و محصولات

Standard us praprietary

دلایل متعددی وجود دارند كه اهمیت استانداردهای آموزش الكترونیكی را بیان می نمایند. اول آنكه فرض كنید شما در حال طراحی سیستم آموزش الكترونیكی سازمان خود می باشید. قیمت گستردگی LMS فروشنده A را مناسب می دانید. در مورد محتوای آموزشی، دوره های ایمنی صنعتی فروشنده B دوره های نرم افزاری فروشنده C را مناسب می دانید . اگر تمام این فروشندگان از استاندارد مشتركی برای روشها و پروتكل های مربوط به پردازش داده استفاده كنند، می توانید مطمئن باشید كه این اجزا به خوبی با یكدیگر سازگاری خواهند داشت.

قبل از ؟؟‌استانداردها در صنعت آموزش الكترونیكی سازمانها مجبور بودند كه محصولات مربوط به آموزش الكترونیكی را فقط از یك فروشنده خریداری نمایند. دوره ها به طور كامل همراه با نرم افزار LMS آنها كه قبلاً طراحی شده مورد استفاده قرار می گرفتند. همچنین داده ها می بایست به راحتی بین دوره ها و در LMS جریان داشته باشند، پس هیچ راهی برای تعامل دوره ها یا LMS با سیستم یك فروشنده دیگر باقی نمی ماند. تصمیم گیرندگان مجبور بودند كه بین داشتن سیستم های یادگیری چندگانه در سازمانهایشان یا محدود كردن تعداد انتخاب های ممكن از دوره ها به یك تأمین كننده محتوا و پذیرفتن محصولات تأمین كننده چه خوب و چه بد یكی را انتخاب نمایند. چنین وضعیتی مشابه حالتی است كه فردی می خواهد كتابخانه ای ایجاد نماید كه كتابهای آن فقط از یك ناشر تأمین شوند. امروزه به دلیل اینكه فروشندگان بیشتری استانداردهای تهیه شده را مورد استفاده قرار می دهند،‌دسترسی به حالتی كه در بالا تشریح شده ] فروشنده C,B,A [ امكانپذیر خواهد بود. همچنین چون سازمانهای امروزی در انتخاب محتوای آموزشی، آزادی عمل دارند، رقابت برای كسب درآمدهای ناشی از دوره های آموزش باعث افزایش كیفیت و كاهش قیمت دوره ها خواهد شد.

علاوه بر تركیب محتواهای فروشندگان مختلف، امكان دارد بخواهید محتوای آموزشی را برای یك فرایند خاص از سازمانتان ، مانند یك كلاس آموزش فروش یا راهنمایی و آموزش نحوه استفاده از نرم افزار كامپیوتری خاص ایجاد نمایید. می توانید این كار را خود انجام داده یا از یك تیم متخصص خارجی بخواهید آن را به انجام برساند. در صورتی كه محتوای آموزشی مورد نظر براساس استانداردهای صحیحی تهیه و تدوین شده باشد، به راحتی می توانید این بخش را به آن اضافه نمایید.

در ابتدای این فصل عنوان شد كه چگونه استفاده از رویكردی برای توسعه محتوای آموزشی كه مبانی آن را LO تشكیل می دهد می تواند باعث ایجاد امكان استفاده مجدد از محتوا در وضعیتهای مختلف شود. استفاده مجدد از LO ها بستگی به استفاده از یك استاندارد یكسان برای تولید آنها دارد. همچنین یافتن LO به استفاده از روش استانداردی برای تشریح آنها بستگی دارد.

به طور خلاصه قوایدی كه آموزش الكترونیكی استاندارد نسبت به آموزش الكترونیكی غیراستاندارد به شرح زیر می باشد:

  • آزادی در انتخاب
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • دوره های قابل حمل
  • دوره های تشكیل شده از منابع متعدد
  • محتوای قابل استفاده مجدد و قابل شناسایی

مطالعات موردی

چهارمطالعه موردی كه در اینجا عنوان شده اند، وجود نیاز به استانداردها را در ؟؟ آموزش الكترونیكی روشن می كنند.

Accountants Ins

Accountants Ins یك مجموعه خدماتی ملی با نیروهای انسانی متخصص می باشد كه بیش از 30 شعبه در ایالات متحده دارد. حوزه فعالیت آن ارائه امور حسابرسی و مالی بوده و برای افرادی كه تمایل به كار در زمینه های مالی و حسابرسی دارند، فرصت شغلی فراهم می آورد.

دفتر اصلی این شركت كه در سال 1986 بنیان گذاری شد، در Burlingam در California بوده و عضو Select Appoint ments (Holdinas) Limited Graup af companies كه بخشی از ؟؟ ، در NV است می باشد و در عین حال ؟؟ شركت بزرگ در این زمینه در دنیاست.

نیازهای متعدد این شركت ، نیاز به آموزش الكترونیكی را روشن نمودند كه از آن جمله عبارتند از:

  • پراكندگی جغرافیایی شعب مختلف آن
  • افزایش قابل توجه نیروی انسانی آن در دفاتر میدانی[3]
  • تمایل به یادگیری و آموزش در هر زمان
  • نیاز به فراهم كردن محتوای آموزشی كه بتوان به راحتی آن را تغییر داده و بروز نمود بدون آنكه نیاز به توزیع مجدد آنها باشد.
  • نیاز به معرفی روشی كه بتوان به واسطه آن به طور مؤثر و كارآ به نیازهای آموزشی افرادی كه تازه استخدام شده اند، پاسخ داده (این افراد عمدتاً در شعب مختلف استخدام می شدند)

هدف فعالیتهای مربوط به آموزش الكترونیكی به شرح زیر هستند:

  • فراهم آوردن آموزش در زمینه فروش و دانش لازم برای كارمندان جدید
  • یكپارچه سازی آموزش الكترونیكی نسل اول و سایر محصولات آموزش به شكل یك شبكه داخلی [4] كه بتوان به سرعت آن را راه اندازی نمود.
  • توسعه یك زیرساخت مناسب برای محتوای آموزشی آینده
  • ایجاد محتوایی كه بتوان به راحتی و بدون نیاز به تولید و توزیع موضوعات هزینه بر آنرا به روز نمود.
  • ایجاد شیوه ای برای اندازه گیری و بررسی میزان رسیدن به اهداف آموزشی

راه حل آموزش الكترونیكی انتخابی ، یك LMS را كه مطابق مشخصه AICC CMI ( مدیر WBT از Integrity elearling ) شامل می شد. نیز اینكه این راه حل دوره هایی را كه توسط دپارتمان آموزش Accontants Inc طراحی شده و توسط یك شركت دیگر كه از Macromedia Authorware استفاده می كرد توسعه یافته بودن، در بر می گرفت.طراح دوره های Accountants Ins برای انجام موارد زیر از طراحی آموزشی و استانداردهای ارتباطی بهره گرفت:

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment