دانلود پروژه رشته برق درباره ITS – قسمت اول

دانلود پایان نامه

ایجاد سیستمهای هوشمند حمل و نقل ITS‌ یك زیرساخت مطلوب و مناسب جهت تحقق و دستیابی به اهداف متخصصین فراهم شده است.مدیریت و برنامه ریزی دقیق و كارآمد در حمل و نقل و ترافیك ، استفاده بهینه از منابع، كاهش صدمات و افزایش ایمنی و آرامش، كاهش هزینه و اثرات نامطلوب زیست محیطی، ‌كاهش مصرف انرژی و تأخیرهای ناخواسته در طول سفر و در نهایت جلب رضایت مسافرین و روانسازی جریان ترافیك و حمل و نقل، ‌همواره از مقاصد ومطلوبهای برنامه ریزان حمل و نقل در استفاده از ITS برشمرده می‌شوند.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

مفهوم ITS

حمل و نقل و جابجائی كالا و مسافر، بعنوان یكی از اساسی ترین نیازهای بشر، همواره به عنوان شاخصی مطرح بسیار مهم در برنامه‌ریزی‌های كلان هر جامعه، ‌مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

درعصری كه به آن ”عصر انفجار اطلاعات“ اطلاق می‌گردد، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بعنوان ابزاری كارآمد برای متخصصین رشته های گوناگون، موجبات تسهیل و تسریع ارائه خدمات را فراهم نموده است.

در همین راستا، مهندسین حمل و نقل نیز سعی بر آن داشته‌اند تا از فن‌آوری اطلاعات (IT )بعنوان راهكاری مناسب درجهت از میان برداشتن معضلات اساسی مدیریت ترافیك بهره‌ جسته‌ و مشكلات آنرا به حداقل ممكن كاهش دهند و در این مقاله سعی بر آن است تا اندكی از كاربرد‌های IT در حمل و نقل تشریح شود.

 در سالهای اخیر، جوامع پیشرفته با بهره جوئی از امکاناتی که امروزه بعنوان ره آوردهای IT شناخته میشوند، با ایجاد سیستمهای هوشمند حمل و نقل یا ITS‌ یك زیرساخت مطلوب و مناسب جهت تحقق و دستیابی به اهداف متخصصین فراهم شده است.

مدیریت و برنامه ریزی دقیق و كارآمد در حمل و نقل و ترافیك ، استفاده بهینه از منابع، كاهش صدمات و افزایش ایمنی و آرامش، كاهش هزینه و اثرات نامطلوب زیست محیطی، ‌كاهش مصرف انرژی و تأخیرهای ناخواسته در طول سفر و در نهایت جلب رضایت مسافرین و روانسازی جریان ترافیك و حمل و نقل، ‌همواره از مقاصد ومطلوبهای برنامه ریزان حمل و نقل در استفاده از ITS برشمرده می‌شوند.

در همین راستا میتوان بصورت دقیقتر ،‌مهمترین عملكردهای ITS را چنین برشمرد :

– مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیك و روانسازی حركت

– مدیریت و كنترل حوادث

– مدیریت و پشتیبانی وسائل نقلیه امدادی

– مدیریت اخذ الكترونیكی عوارض , هزینه پاركینگ , خرید و رزرواسیون بلیط و…

– مانیتورینگ و كنترل حمل و نقل سنگین

– مدیریت و ناوبری پیشرفته

– مدیریت حمل و نقل عمومی

– مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و …

روشن است که هر یك از موارد مذكور بدون بهره جوئی از ره‌آوردهای IT قابل دستیابی و انجام نبوده است. بطور مثال كنترل و برنامه‌ریزی چراغهای راهنمائی در داخل شهرها بعنوان یك مسئله مهم از مقوله مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیك و روانسازی آن , همواره مطرح می باشد. بصورت خلاصه نحوه عملكرد این سیستم را می‌توان بدین شرح توصیف نمود كه حجم و میزان تراكم خودروها توسط حسگرهای گوناگونی كه در زیر سطح جاده و یا در حواشی آن نصب شده‌اند ، سنجیده شده و جهت پردازش و اخذ تصمیم، توسط ابزارهای ارتباطی همچون فیبر نوری یا بصورت wireless، به مراكز كنترل مركزی ارسال می‌گردد و در آنجا بر اساس اصول و محاسبات مدیریت ترافیك و فاز بندی چراغها، توسط نرم افزارهای مفید با در نظر گرفتن شرایط متفاوت و مطروح، زمان بهینه توقف پشت چراغ و یا حركت در حالت سبز، پردازش و دستورات لازم به دستگاههای كنترل كننده چراغها ارسال می‌گردد.

امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا استفاده از این سیستم رایج و مرسوم است و در كلان شهر تهران نیز شاهد بهره‌جوئی از آن در بیش از 150 تقاطع می‌باشیم. از محاسن این سیستم می‌توان به کاستن از تاخیرهای بی مورد , کاهش زمان سفر و جلب آرامش و رضایت مسافر، ایجاد موج سبز در حركت ، كاهش تصادفات و… را نام برد.ایجاد چنین سیستمی ، همراه با اتصال آن به یك شبكه اطلاعاتی یا سایت اطلاع رسانی ، به سادگی می‌تواند قبل از شروع سفر، مسافر را در انتخاب مسیر مطلوب یاری رسانده و در كاهش حجم ترافیك تأثیر بسزائی داشته باشد.

 بدیهی است در صورت ایجاد چنین سیستمی حتی گوشی‌های تلفن همراه نیز كه امروزه توانائی برقراری اتصال با شبكه‌های اطلاع رسانی را دارا هستند , قابلیت دریافت اطلاعات و اخبار مربوط به ترافیك را خواهند داشت. روشن است بدین ترتیب پیشنهاد یك مسیر مطمئن و به دور از تراكم‌های ناخواسته توسط سیستمهای اطلاعاتی و هوشمند و انتخاب آن توسط مسافر در روانسازی جریان ترافیك تأثیر مطلوب و شایانی خواهد داشت. ضمن اینكه كاستن از مصرف سوخت خودرو و کاهش آلودگی هوا، زمان سفر و بالا بردن ضریب اطمینان در رانندگی و آرامش در مسافر از نتایج مطلوب و دائمی آن بوده و از آثار سیستمهای ناوبری پیشرفتهITS به شمار می‌آید. تكنیك اطلاع رسانی به رانندگان امروزه در شهر تهران بصورت رادیوئی و توسط کانال پیام و در برخی نقاط بر روی تابلوهای اطلاعاتی انجام می‌پذیرد که از ابتدائی ترین شیوه های مطرح در مطلع نمودن رانندگان از شرایط ترافیكی محسوب میگردد.

در برخی موارد ارائه اطلاعات جهت انتخاب سایر شیوه ها و سیستمهای حمل و نقل و دستیابی به مقصد توسط دیگر وسائط نقلیه و یا ارائه اطلاعاتی راجع به سطوح سرویس و عرضه خدماتی كه در مقصد به مسافر ارائه می‌شوند نیز بعنوان دیگر كاربرد ‌‌های سیستمهای ناوبری پیشرفته به شمار می‌آیند. در سیستمهای اطلاعاتی مربوط به كنترل و برنامه ریزی حمل و نقل انتقال اخباری كه به بروز شرایط غیر عادی و یا تصادفات مربوط می‌گردد حائز اهمیت است چرا كه در هر دو حالت میتوان به موقع تدابیر لازم جهت تغییر مسیر مسافر را اندیشید و از ازدحام‌های ناگهانی جلوگیری نمود.

سیستم های ITS و کاربرد آن در ترافیک

هفت نوع كاربرد ITS در سه زمینه عمده آورده شده است :

  • اطلاع رسانی مسافران منطقه ای چند ساختی
  • سیستم های عملكردی خودروهای باری
  • سیستم‌های ایمنی و كنترل خودرو پیشرفته

به علاوه در زیر ، فواید جمعی و ملی اجرای ITS در طول 20 سال آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد . همچنین اطلاعاتی در خصوص فواید و كاربردهای تجهیزات نصب شده كنونی ITS به خوانندگان ارائه می‌شود . و بالاخره فواید ITS برای فرمانداری های محلی ، نظیر فواید غیر مرتبط با حمل و نقل بررسی می‌گردد .

زمینه های اصلی سرمایه گذاری ITS :

سازمان حمل و نقل ایالات متحده ( US DOT) سرمایه گذاری های ITS را به سه بخش عمده تقسیم بندی کرده است :

  • مدیریت مسافران چند ساختی و اطلاع رسانی مسافرین
  • سیستم های راهبری خودروهای باری
  • سیستم های ایمنی و كنترل خودرو پیشرفته

دستیابی به امكان بالقوه فن آوری‌های ITS ، فقط با هماهنگی فن آوری‌ها و ارایه اطلاعات در طول اجرای آنها امكان پذیر است . مثلاً كسب اطلاعات بدست آمده از سیستم مدیریت بزرگراه برای سرویس مدیریت فوریت‌های ویژه جهت شناسایی ، ردیابی و ارزیابی موقعیت های اضطراری ارزشمند است و بالعكس اطلاعات ارسالی سیستم فوریت های ویژه مبنی بر دریافت و رفع حالت اضطراری برای اپراتورهای بزرگراه جهت به جریان انداختن ترافیك مفید می‌باشد . بنابر این در حالی كه این نمونه‌ها به عنوان سیستم ها و یا فن آوری‌های مجزا نشان داده شده‌اند، فواید كامل آنها فقط در صورتی تحقق می‌یابد كه به روشی هماهنگ با دیگر سیستم‌ها به اجرا در آیند .

سرمایه گذاری های سود آور ITS كه منجر به یك سیستم منسجم و هماهنگ می‌شود :

شهرداری یا مركز ترانزیت می‌تواند با استفاده از فن آوری سیستم های موقعیت یاب جهانی (GPS) ، سیستم مكان یاب خودرو خودكاری را اجرا نماید كه به یك مركز ترانزیت متصل می‌باشد . این امر موجب بهبود عملكرد به موقع سیستم می‌گردد. در مواقع دیگر لازم است سیستم اتوبوس رانی به مركز خدمات مدیریت فوریتهای ویژه محلی مرتبط شود تا اپراتور اتوبوس رانی ، موارد ویژه را گزارش دهد و كمك به موقع دریافت كند . در این مرحله نیاز به یك فن آوری ارتباطی سازگار بین سازمان های حمل و نقل ضروری است كه امكان ارتباط با خدمات فوریتهای ویژه را برای سیستم ترانزیت فراهم نماید. در موقعیت های دیگر ، مركز می‌تواند فن آوری دیگری را به سیستم خود بیفزاید و به خودروهای امداد اجازه دهد با سیستم های چراغ راهنمایی یا سیستم‌های اولویت دهی به چراغ راهنمایی ارتباط برقرار كند.مثلاً به این ترتیب ، چراغ سبز را برای عبور آمبولانس یا ماشین آتش نشانی طولانی تر نماید. برای انجام این منظور چراغ های راهنمایی باید دارای دستگاههای كنترل كننده ای باشند كه به سهولت به تكنولوژی ارتباطات سازگار مجهز می‌گردند . در همه موارد مراكز و سازمانها نیاز به ایجاد هماهنگی با طرح ITS ملی و استانداردهای آن دارد . همانطور كه می‌توان دید سرمایه گذاری های استراتژیك و سود آور منجر به سیستمی مركب از سیستم‌های سازگار و هماهنگ می‌شوند كه تبادل اطلاعات و داده ها در آن به سهولت انجام میگیرد و در انتها به سوی اطلاع رسانی موثرتر برای مدیران سیستم و افراد سوق داده می‌شود.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment