بررسی تطبیقی زمینه های پیشرفت قرآنی و جامعه هدف
شاخص های تحول فرهنگی از دیدگاه قرآن
شاخص های همبستگی اجتماعی از دیدگاه قرآن
شاخص های امنیت اجتماعی از دیدگاه قرآن
تلخیص
سلطه النظام الرآسمالیه علی جری التوسع الغربی دلیل علی ان هذه الواقعیه المخدوشه الواحده الابعاد ، فی انواع اتجاهاته کان لم یعتمد به لوصول الحیاه الانسانیه الی منطقه المطمئنه و السعاده الابدیه فی الدنیا و الاخره و فی المصطلح ان النساخ هذا البرنامج الدنیوی لایقدر ان یفتح المغالق المجتمعات الانسانیه و ترسیم سبل النجاح و الفلاح. من الدلایل الاصلیه لهذا هو عدم اتکاء علی المتکی المطئنه و العاری من النواقص و عدم الاستفاده من برنامج الجامع و المستفاد من منابع الاسلامیه لکل الاعصار و الثقافات و الاخری عدم وجود هدف المتعالی لاتخاذ الجهه الکامله لکل سعی فی هذه الحیاه الدنیویه.
و فی ای حال، هل یجب علینا و هل نحتاج ان یتکی علی هذه النواقص او یجب علینا ان یجتهد و یستخرج سبیل الخروج من هذه الوضعیه فی المجتمعات لاسیما المجتمع الاسلامیه و الامه الاسلامیه مع الرجوع الی الکتاب العزیز الکریم و القران المجید؟ من القطع ان الاتجاهات فی خصوص الترقی و التوسعه فی القرآن هو المتفاوت جدا مع ما کان فی المکاتب و المدارس الغربیه فی معانیه و اصوله و برنامجه و اهدافه.ان الهدف الاصلی فی الترقی من منظر القرآن هو التحقق السعاده الدنیویه و الاخرویه معا و ان اصول هذه الترقی هو الاتکاء بالتوحید الاصیل و المعاد و مستفاد من هدایه النبویه و العلویه (علیهما السلام) و علی مدای الصراط المستقیم . فی هذه الاتجاه، السعی المشکور و المستمر هو من الضرورات فی مجتمعات الانسانیه علی مدار هولاء المهمات المذکورات و ان المتجلیات و المظاهر هذه الحرکه القویمه ان یترصد فی مواقع المختلفه الاقتصادیه ،الثقافیه، الاجتماعیه و السیاسیه بالخصوص فی المجتمع المومنین الذین یخاطبهم القرآن العزیز. لهذه الحرکه یوجد عیارات مهمه و مشخصات الاصولیه: .الاول الاصول الالهیه و المعتقدات العالیه لحرکه المجتمع المومنین علی هولاء الاصول کی یمکن بل یجب ان یتغیر کل القواعد الباطله الموجوده علی طریقه القرانیه و الثانی التعاون و المشارکه وعدم التفرق و شقوق و الشیع فی الامه الاسلامیه و الوحده فی الطریق و الاهداف و التعاون مع سایر الاعضاء المومنین فی المجتمع فی الساحات الداخلیه و الخارجیه و الثالث هی الامنیه المجتمع فی ظل هولاء الاصول و مع الوحده المجتمع الایمانی حتی ان الاهالی المجتمع یحسون بان الوصول باهداف المتعالیه المذکوره یمکن فی هذه الحیاه المادیه مع مراعات الحقوق السائرین و اعضاء المجتمع و حفاظه حرمتهم مع حس الامن فی کل الادوار مجتمعا و منفردا لیعبدون الرحمان و یکتسبون الجنه انشاءالله.
Abstract
Mentality’s autonomy of capitalism on process of western development, have to this one aspects facts it all of kinds theories couldn’t making good all of society in the world and couldn’t open even one burr of their problems in human society in the all of economic , cultural, polity and etc aspects.
The basic risen of this is depends to noting safety and completely back and no using the completely and usefully program and plan for all ages and cultures and finely don’t partake of a highly gold for direction to this gold.
So, if we must to back to these halves or we would better and need to find very good and important ways and methods for giving these theories from Quran and giving all of Qurans’ answers to all question about these? Before going to using Quran in this important subject, it is had been clear that:
First, Qurans’ removal of progress is very different in meaning, program and gold from western development. The gold in Qurans ‘progress and advance making a good life in this world and afterworld. The bases of progress in Quran is building on unitary(Tohied) and hereafter(Maad) thought that have guided by prophets(p.b.u.t)that as a important factor in Believer’s society . That they are basic addressee of Quran. one of the indices that Quran’s process can show, is highly believes and values that doing according that and going to use Quran as a sours of plan and program for these values and believes .
The second that is social solidarity in Quran to make a good relation and community between people to another and between people and their society.
The third is social safety that makes all gold, relations and community possibility and safe the society in good situation and makes removal all of problems.
فهرست منابع و مآخذ
الف- منابع فارسی و عربی
قرآن کریم
آراسته خو، محمد، جامعه شناسی سیاسی، تهران، نشر صدوق، ۱۳۷۱.
آرون، ریمون، مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی، باقر پرهام، تهران، نشر سهامی، ۱۳۷۰.
آزاد، تقی، عقلانیت در جامعه شناسی، نامۀ انجمن جامعه شناسی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات، ۱۳۷۶.
آشوری، داریوش ، تعریف ها و مفهوم فرهنگ، تهران، نشر آگه ، ۱۳۸۰٫
آقایی. محمد رضا. انسان شناسی فرهنگی با رویکرد تبلیغ بین الملل،قم، مرکز نشر و ترجمه المصطفی،۱۳۹۳.
______________ روش شناسی تفسیر اجتماعی. دوفصلنامه قرآن و علم.شماره پنجم.۱۳۸۸
غرب زدایی از توسعه،رویکرد قرآنی پیشرفت،مجموعه مقالات دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،ج۲،تهران،۱۳۹۲
آلوسى سید محمود ، روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم‏، قم،دارالکتب العلمیه،‏۱۴۱۵ ق‏
آلستون، پییر ، دین و چشم اندازهای نو، ترجمۀ غلام حسین توکلی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۶.
آئینه وند، صادق، تاریخ سیاسی اسلام، تهران. نشر رجاء، ۱۳۷۱.
آیتی
، محمد ابراهیم،تاریخ پیامبر(ص) اسلام، تهران، نشر دانشگاه، ۱۳۶۶
.
ابن خلدون،عبدالرحمن، مقدمه، بیروت، دارالکتب، ۲۰۰۷م.
ابن عاشور محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، بیروت،موسسه التاریخ،قرن‏۱۴
ابوالفتوح رازى، حسین بن على،‏ روض الجنان و روح الجنان فى تفسیرالقرآن،‏مشهد، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى،‏۱۴۰۸ ق‏
اختر شهر،علی،اسلام و توسعه، قم،پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، ۱۳۸۶
ازکیا، مصطفی، نظریه های توسعه،تهران،نشر لویه، ۱۳۸۹.
اسملسر، نیل، نوسازی و روابط اجتماعی، ترجمۀ رحمت الله مراغه ای(نوسازی و جامعه مایرون وینر)، تهران، نشر سهامی، ۲۵۳۵.
اف بیر، پیتر، خصوصی سازی و نفوذ عام دین،( درمجموعۀ دین، اینجا، اکنون) تهران، نشر قطره، ۱۳۷۷.
العلی، احمد، حجاز در صدر اسلام، ترجمۀ عبد المجید آیتی، قم، نشر مشعر، ۱۳۷۵
امامی، مهدی، نظری اجتماعی بر فرایند دنیوی شدن و نگرش دنیاگرایی در فرهنگ مغرب زمین، قم، در نخستین همایش دنیا و دنیاگرایی، ۱۳۷۶.
امزیان،محمد.محمد.از اثبات گرایی تا هنجارگرایی،ترجمه سوادی، قم.حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۰
اورعی.صدیق غلامعلی، بررسی نظام اجتماعی اسلام. تهران، نشر صدا و سیما. ۱۳۸۲.
اینکلس، الکسی،نوسازی انسان، ترجمۀ مراغه ای، در مجموعۀ نوسازی وینر، همان، ۲۵۳۵.
احمدی، بابک، مدرنیته و اندیشه انتقادی، تهران، نشر مرکز، ۱۳۷۷.