پایان نامه نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود کیفیت آموزش

دانلود پایان نامه

پایان نامه روانشناسی

عنوان کامل پایان نامه :بررسی میزان و نوع استفاده معلمان از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه شهر بابل

روش مشارکتی

الگوهای تدریس مشاركتی رویكرد آموزشی مناسب برای استفاده از مساله گشایی و تفكر و تحقیق با توجه به برنامه، اهداف و امكانات در اختیار می گذارد. در الگوهای تدریس مشاركتی دانش آموزان نقش اساسی بر عهده دارند. معلم به عنوان راهنما و هدایت كننده عمل می كند و وظیفه دارد شرایط یادگیری را فراهم نماید. الگوهای تدریس مشاركتی دانش آوزان را به گفتگو، جستجو، تفكر و آموزش یكدیگر فرا می خواند.

مشارکت و درگیری فراگیر، جزء اساسی روش یادگیری است، اما این عمل می تواند شکل های بسیار متنوعی به خود بگیرد (اچ.آر، میلز، به نقل از گراییلی، ۱۳۸۵).

ایده ی کلی روش مشارکتی سابقه ای طولانی دارد، اما توسعه ی برنامه های آموزشی و پژوهش مداری[۱]، که روش مشارکتی را برنامه ریزی و مورد آزمون قرار داده است، تقریبا از اوایل سال ۱۹۷۰ آغاز شده است. این رویکرد حاصل اندیشه ی نظریه پردازان و محققانی است که می خواستند به نحوه ی یادگیری کودکان از تجربه پی ببرند. آنها با این اندیشه که دانش آموزان باید منفعل و تحت تسلط معلم باشند، شدیدا مخالف بودند. این دسته از صاحب نظران معتقدند که تجربه بیشترین نقش را در فرایند یادگیری دارد، به شرطی که همراه با تجزیه و تحلیل منظم و منطقی باشد. بنابراین روش مشارکتی روشی است که در آن:

  • دانش آموزان به منظور تسلط بر محتوا و مواد آموزشی به صورت گروهی کار می کنند.
  • اعضای هر گروه از نژادها، فرهنگ ها و جنسیت های مختلف دانش آموزی است.
  • اعضای هر گروه از دانش آموزانی، با موفقیت تحصیلی بالا، متوسط و پایین تشکیل شده است.
  • نظام پاداش به جای فرد مدار، گروه مدار است.

 ۱- Reaserch- Oriented

سوالات یا اهداف پایان نامه :

۱- میزان و نوع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات  در تدریس معلمان چقدر است؟

۲- نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات  در روش های تدریس معلمان چیست؟

۳- میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تهیه و تولید مواد و منابع آموزشی چقدر است؟

۴- موانع کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ی درسی مدارس متوسطه

  • 1

Leave a comment