فصل دوم

2-1 مقدمه 12

2-2 گردشگری 12

2-2-1 مفاهیم و تعاریف گردشگری 12

2-2-2 تعاریف فنی صنعت گردشگری 14

2-2-3 انواع گردشگری 15

2-3 توریسم درمانی 18

2-3-1 مفاهیم و تعاریف توریسم درمانی 18

2-3-2 انواع فعالیتهای گردشگری با هدف بهبود جسمی و درمان امراض 19

2-3-3 تاریخچه توریسم درمانی 22

2-4 بررسی توریسم درمانی در جهان 25

2-4-1 عوامل موثر در توریسم درمانی 27

2-4-2 آثار رشد و توسعه توریسم درمانی بر کشورها 31

2-4-3 موانع گسترش توریسم درمانی 31

2-4-4 پیش بینی آینده توریسم درمانی در جهان 33

2-4-5 مروری بر توریسم درمانی در برخی کشورها 37

2-5 توریسم درمانی در ایران 39

2-5-1 جایگاه و ساختار برنامه ریزی برای توریسم درمانی 42

2-5-2 نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و چالش های توریسم درمانی در ایران 44

2-5-2-1 نقاط قوت و فرصت ها 44

2-5-2-2 نقاط ضعف و تهدیدها 45

2-5-2-3 چالش ها و موانع پیش روی صنعت گردشگری درمانی در ایران 46

 

فصل سوم

3-1 مقدمه 48

3-2 جغرافیای طبیعی منطقه 48

3-3 پیشینه تاریخی شهر مشهد 48

3-4 موقعیت شهر مشهد 49

3-5 مشخصات اقلیمی 50

3-6 جغرافیای انسانی 50

3-6-1 تعداد جمعیت 50

3-6-2 سواد و تحصیلات 51

3-7 مروری بر وضعیت کشاورزی، صنعتی، تجاری و فرهنگی مشهد 51

3-7-1 وضعیت کشاورزی 51

3-7-2  وضعیت صنعتی 51

پایان نامه

3-7-3 وضعیت تجاری 52

3-7-4  وضعیت فرهنگی 53

3-8 ظرفیت های گردشگری 54

3-8-1 جاذبه های تاریخی، فرهنگی 54

3-8-1-1 مجموعه آستان مقدس رضوی 54

3-8-1-2 مجموعه فرهنگی- تاریخی توس 56

3-8-1-3 مجموعه فرهنگی- تاریخی آرامگاه نادری 59

3-8-1-4 دیگر آثار 60

3-8-2 جاذبه های طبیعی 60

3-8-2-1 تفرجگاه ها و باغ ها 60

3-8-2-2 ییلاقات 61

3-9  بررسی وضعیت گردشگری شهر مشهد 62

3-9-1 تاسیسات گردشگری موجود 62

3-9-2 ورود مسافر 64

3-10 زیرساختهای درمانی موجود شهر مشهد 67

3-10-1 بیمارستان امام رضا(ع) 67

3-10-2 بیمارستان رضوی 68

3-10-3 بیمارستان تخصصی چشم خاتم الانبیاء 69

3-10-4 بیمارستان امید 70

3-10-5 بیمارستان دکتر شیخ 70

3-10-6 بیمارستان پیوند اعضاء منتصریه 71

3-10-7 بیمارستان قائم 72

3-11 وضعیت موجود توریسم درمانی در مشهد مقدس 72

 

فصل چهارم

4-1 مقدمه 77

4-2 متغیرهای توصیفی تحقیق 77

4-3 یافته های حاصل از ویژگی های پاسخگویان 78

4-3-1 ویژگیهای مربوط به جنسیت پاسخگویان 78

یک مطلب دیگر :

یک مطلب دیگر :

4-3-2 ویژگیهای مربوط به سن پاسخگویان 79

4-3-3 ویژگیهای مربوط به سابقه کار پاسخگویان 80

4-3-4 ویژگیهای مربوط به سطح تحصیلات پاسخگویان 81

4-3-5 ویژگیهای مربوط به سطح شغلی پاسخگویان 82

4-4  یافته های بدست آمده از سوالات پرسشنامه ها 83

 

فصل پنجم

5-1 مقدمه 91

5-2  خلاصه نتایج تحقیق 91

5-2-1 شاخص اداری- اجرایی 91

5-2-2 شاخص اقتصادی 93

5-2-3  شاخص قانونی- سیاسی 95

5-2-4  شاخص بازاریابی- اطلاع رسانی 95

5-3  راهکارها جهت توسعه گردشگری درمانی در مشهد مقدس 98

5-4  پیشنهادات 103

5-4-1 پیشنهادات اجرایی تحقیق 103

5-4-2 پیشنهادات پژوهشی 104

 

فهرست جداول                     

جدول 2-1 : روند تاریخی و رشد گردشگری سلامت…………………………………….…………………….22

جدول 2-2 : روند تاریخی و رشد توریسم درمانی………………………….……………………………………23 جدول 2-3 : گردشگری درمانی در کشورهای مبدا و مقصد…………………………….…..………………….27

جدول 2-4 : مقایسه قیمت برخی خدمات در کشورها……………………….………………………………….28

جدول 2-5 : آثار رشد گردشگری پزشکی بر کشورها…………….…….…………………………….…………31

جدول 3-1 : هتل ها………………….…………….……….……………………….………………………………63

جدول3-2 : هتل آپارتمان ها…………………………….…………………………………..……………………..63

جدول 3-3 : مهمانپذیر ها……………….…….………………………………………………..………………….63 جدول 3-4 : منازل شخصی……………..………….……………………….……………………………………..63

جدول 3-5 : تعداد افراد خارجی وارد شده به مشهد در سال ………………….………………………..139264

جدول 3-6 : وضعیت تورگردانی دفاتر خدمات مسافرتی مشهد در سال………………..….………… 139264

جدول 3-7 : نوع تورهای دفاتر خدمات مسافرتی مشهد در سال…….……………………………….. 139265

جدول 3-8 : آمار مقایسه ای مسافران خارجی شهر مشهد از …………..……..……………..1384 – 139265

جدول 3-9 : آمار مقایسه ای مسافران داخلی شهر مشهد از…………….…….………………1384 – 139266

جدول 4-1 : ویژگی های مربوط به جنسیت پاسخگویان…………..….……………………………………….78

جدول 4-2 : ویژگی های مربوط به گروههای سنی پاسخگویان……………….…..………………………….79

جدول 4-3 : ویژگی های مربوط به سابقه کار پاسخگویان…………..……….……..…………………………80

جدول 4-4 : ویژگی های مربوط به سطح تحصیلات پاسخگویان…………..………….……..……………..81

جدول 4-5 : ویژگی های مربوط به سطح شغلی پاسخگویان………………..……….……………..………..82

جدول 4-6 : فراوانی نظر کارشناسان به راهکارهای پیشنهاد شده…………….….………….…………………88

جدول 5-1 : راهکارهای اداری- اجرایی……………….……………………………..………………………….91

جدول 5-2 : راهکارهای اقتصادی…………….…………………………………………………………………..93

جدول 5-3 : راهکارهای قانونی- سیاسی…………….…………………………………………………………..95

جدول 5-4 : راهکارهای بازاریابی- اطلاع رسانی……………………….…………..………………………….96

 

 

 

فهرست نمودارها و اشکال

نمودار 3 – 1 : واحدهای اقامتی مشهد …………………………………………………………………62

نمودار 3 – 2 : هتل ……………….……………………………………………………………………………..63

نمودار 3 – 3 : هتل آپارتمان ……………………………………………………………………………………63

نمودار 3 – 4 : مهمانپذیر…………………………………………………………………………………………63

نمودار 3 – 5 : تاسیسات گردشگری شهرستان مشهد ………………….…………………………………….64

نمودار 3 – 6 : آمار مقایسه ای مسافران خارجی شهر مشهد از 1384 – 1392……………………………65

نمودار 3 – 7 : نوع وسیله سفر مسافران ورودی به مشهد مقدس ………………………………………….66

نمودار 3 – 8 : آمار مقایسه ای مسافران داخلی شهر مشهد از 1384 – 1392…………………………….66

نمودار 5 – 1 : فراوانی نظر کارشناسان درخصوص راهکارهای اداری- اجرایی….…….………………..93

نمودار 5 – 2 : فراوانی نظر کارشناسان درخصوص راهکارهای اقتصادی ……….………………….…….94

نمودار 5 – 3 : فراوانی نظر کارشناسان درخصوص راهکارهای قانونی- سیاسی……….………………..96

نمودار 5 – 4 : فراوانی نظر کارشناسان درخصوص راهکارهای بازاریابی- اطلاع رسانی…….…………98

 

فهرست اشکال و عکس ها :

شکل 2 – 1 : تقسیم بندی گارسیا وبنگا، 2005 ……………..……………………………………………..21

عکس 3 – 1 : حرم مطهر امام رضا(ع)………………..……………………………………………………..54

عکس 3 – 2 : آرامگاه فردوسی …………………………………………..…………………………..………57

عکس 3 – 3 : بنای هارونیه ………………..…………………………………………………………………58

عکس 3 – 4 : مجسمه نادرشاه در باغ نادری ………………………………….……………………………59

 

چکیده :


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *