دانلود پروژه نقش حیاتی استانداردها در محیطهای آموزشهای الكترونیكی – قسمت اول

دانلود پایان نامه

پیست، هی، شنیده ام كه مطالبی را برای آموزش به دیگران آماده كرده ای. آموزش افراد زیادی در سراسر دنیا. من می توانم چیزی را كه شما به آن نیازمند هستید در اختیارتان قرار دهم. آموزش الكترونیكی. بر روی اینترنت و شبیه پست الكترونیكی و تجارت الكترونیكی می باشد. در حقیقت WBT بوده و مشابه CBT و بهتر از آن است. امروزه آموزش صرفاً بر روی اینترنت معنا و مفهوم دارد. حال می خواهم یك LMS مهم و خوب را به شما معرفی كنم. برای كمك به شما تعداد زیادی LO و SCO و AU را نیز طرح خواهم كرد. شاید بعدها بتوانید از یك LCMS نیز استفاده كنید، كه بهتر و مناسب تر نیز می باشد. حال LMS می تواند LOی شما را به سرعت به راه بیاندازد، LO می تواند وضعیت تمام یادگیرنده های شما را منعكس نماید.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

من همه چیز را در اختیار شما قرار خواهم داد. این سیستم می تواند نمرات آنها و مدت زمانی كه برای انجام كارهایشان صرف می كنند و نیز تعداد كلیكهایی كه بر روی كامپیوترهایشان انجام می دهند، در اختیار شما قرار می دهد. من می توانم رنگ جورابی كه آنها می پوشند را به شما اطلاع دهم. تمام قابلیتها ممكن، اتاقهای گفتگو، ویدئو كنفرانس و… را در بر می گیرد.

آها، استانداردها؟ ام… قطعاً تمام استانداردهای جدید- AICC، SCORM، HACP، QTI، IMS، LTSC/ TEEE، ISO، ABC، XYZ و…و تمام مطالبی كه موجود است را در بر می گیرد. ما متناسب با هر سازمانی بوده و حتی تایید شده ایم (Certified). ما همواره پیشرو هستیم….

این چه چیزی است؟ آیا برای دوره های افراد دیگر نیز قابل استفاده است؟ البته كه قابل استفاده است. استانداردها، به یاد می آورید؟ و بله شما می توانید مطالب خودتان را نیز بنویسید. فقط استانداردها را مورد استفاده قرار دهید و تمام این كارها را به سادگی انجام دهید.

چگونه كار می كنید؟ خوب … آه … من فقط فروشنده هستم و برنامه نویس نمی‌باشم. یك دمو؟ آن را برای شما تهیه خواهم كرد. ولی بدانید كه می توانید اعتماد كنید كه مفید خواهد بود. تمام آن براساس استاندارد می باشد.


مقدمه

درصورتی كه آموزش الكترونیكی و استانداردهای آن را ترك نمی كنید بدانید كه تنها نیستید. آموزش الكترونیكی برای كسانی كه به تازگی وارد این حوزه شده اند، فقط مجموعه ای از عبارات و لغات معمایی و مجهول، تعهداتی كه فقط امید تحقق آنها وجود دارد، بوده و به نظر آنها اطلاعات علمی موجود بسیار اندك است. كتاب حاضر برای روشن شدن موضوع و ارائه اطلاعات بسیار مفید طراحی شده در تصمیم گیری آگاهانه در قبال آموزش الكترونیكی در سازمانتان به خوبی عمل كنید.

اگرچه آموزش الكترونیكی به موضوعی بسیار مهم در آموزش سازمانهای كل دنیا بدل شده ولی نسبت به ماهیت آن عقاید و افكار بسیار گوناگونی وجود دارد. در این فصل در تمامی كل كتاب را با تشریح آموزش الكترونیكی و اجزای آن ترسیم می كنیم. سپس به بررسی دلایل موجود برای وابستگی اش موفقیت آمیز آموزش الكترونیكی به پذیرش همگانی استانداردها می پردازیم. در انتها نیز جهت درك روند تكامل استانداردهای آموزش الكترونیكی تاریخچه استانداردها را مرور می كنیم. این تاریخچه در حقیقت با طرح یك مساله شروع، راه حل آن ارائه شده و سپس این راه حل استاندارد می شود نهایتاً این راه حل به یك استاندارد مورد تایید بدل می شود.

آموزش الكترونیكی چیست؟

“آموزش الكترونیكی” عبارتی است كه در دنیای آموزش كامپیوتری نسبتاً جدید است. هر وقت كه یك كتاب یا مجله را در موردن این موضوع مطالعه می كنید، تعریف متفاوتی را دریافت خواهید كرد. دیدگاهی كه تقریباً مورد توافق می باشد، عبارت است از این كه آموزش الكترونیكی هر نوع محتوای آموزش كه به صورت الكترونیكی ارائه می شود را در بر می گیرد. براساس این تعریف، اطلاعاتی كه در قالب یك پست الكترونیكی ارسال می شود یا در نرم افزار مایكروسافت ورد (Msward) قرار می گیرد را می توان آموزش الكترونیكی دانست. البته ما قصد نداریم این تعریف را به كار ببریم چرا كه بسیار كلی بوده و با هدف این كتاب سازگاری ندارد. ما حوزه این كتاب را به گونه ای محدود كرده ایم تا استانداردهایی كه مطرح می شوند صرفاً به خریداران و توسعه دهندگان فن آوریها و محتواهای آموزش اینترنتی مربوط شوند. ما آموزش الكترونیكی را به شرح زیر تعریف می كنیم هر نوع یادگیری، آموزش یا پرورش كه با استفاده از فن آوریهای كامپیوتری شناخته شده خصوصاً فن آوریهای مبتنی بر شبكه اینترنت ارائه می گردد.

استفاده از فن آوریهای اینترنتی بدان معناست كه محتوای آموزشی بر روی یك وب سرور (Web Server) ذخیره شده و یادگیرندگان با استفاده از فن آوریهای معروف و مناسبی مانند جستجوگرهای وب و پروتكل های شبكمه ICP-IP به آنها دسترسی پیدا می كنند.

انواع آموزش الكترونیكی

روش‌های آموزش الكترونیكی را می‌توان براساس میزان تفاوت آنها با استراتژی‌های سنتی آموزش دسته بندی نمود.

معمولاً سیستم های آموزش الكترونیكی در كنار روش هایی نظیر آموزش توسط یك استاندارد راهنما مطالعه فردی، استفاده از كتابها ویدئو و… بعنوان بخش های یك سیستم جامع آموزش مطرح هستند. بهره گیری از مجموعه این روش ها زمانی اتفاق می افتد كه سازمان در حال حركت از سیستم سنتی آموزش به آموزش الكترونیكی می‌باشد. نتایج بررسی ها نشان می دهد كه اتخاذ چنین رویكردی بهترین راه حل برای برآورده ساختن نیازهای آموزشی سازمان می باشد. این رویكرد آموزش تركیبی[1] نامیده می شود.

آموزش الكترونیكی را می توان به دو دسته عمده تقسیم بندی نمود، هم زمان و غیر هم زمان. اگرچه استانداردهایی كه در این كتاب مطرح می شوند بیشتر به آموزش الكترونیكی غیر هم زمان می پردازند، ولی تعریفی از هر دو مقوله در اینجا ارائه می‌شود.

“آموزش الكترونیكی هم زمان” از یك مدل آموزشی استفاده می كند كه در آن یك كلاس درس، دوره، سخنرانی یا جلساتی با استفاده از اینترنت برگزار می شوند. این نوع از آموزش الكترونیكی به این دلیل هم زمان نامیده می شود كه در آن بایستی تمام شركت كنندگان به طور هم زمان حاضر باشند. چندین بسته نرم افزاری خاص برای این منظور وجود دارند كه امكان گفتگوی On-Line را فراهم آورده و وایت بردهایی الكترونیكی و… در اختیار كاربر قرار می دهند. این بسته های نرم افزاری، “ابزارهای مشاركت”[2] نامیده می شوند. جالب توجه است كه برخی از این بسته های نرم افزاری امكان ذخیره سازی مطالب ارائه شده جهت استفاده در آینده را فراهم می آورند. بدین نحو این نوع از آموزشها در دسته غیر هم زمان قرار می گیرند.

“آموزش الكترونیكی غیر هم زمان” نسخه تحت وب آموزش های مبتنی بر كامپیوتر[3] (CBT) می باشند كه عمدتاص از طریق CD-ROM یا شبكه محلی سازمان ارائه می شوند. عموماً “محتوای آموزشی”[4] از یك سرور تحت وب ارائه و در هنگام صدور تقاضا به كامپیوتر یادگیرنده ارسال می شوند. بدین ترتیب یادگیرندگان می توانند در هر زمانی كه بخواهند دوره های خود را دریافت كنند. معمولاً دوره های آموزشی به صورت تمام وقت (24 ساعته) و طی 7 روز هفته (7/24) در دسترس یادگیرنده بوده و در چهارچوب اجازه نامه های مناسب و مربوطه، از تمام كامپیوترهایی كه به اینترنت یا اینترنت سازمان متصل هستند، قابل دسترسی می باشند. محتوای آموزشی می تواند تركیبی از متن، تصاویر ثابت، تصاویر متحرك، صوت یا فیلم باشد. محتوای آموزشی خوب، تعاملی[5] بوده و به نوعی در آنها ارزشیابی نیز صورت می گیرد. عموماً محتوای آموزش تسوط یك سیستم مدیریت آموزش (LMS)[6] چنین سیستم هایی، امكان دسترسی به دوره ها را از طریق یك منوی شخصی برای یادگیرندگان فراهم آورده و میزان پیشرفت یادگیرنده در آن دوره ها را بررسی، ثبت و قابل ردیابی می كنند. بخش عمده استانداردهایی كه تا به حال در این زمینه تدوین شده اند به آموزش الكترونیكی غیر هم زمان مربوط هستند.

اجزای یادگیری الكترونیكی

برای آنكه بتوان آموزش الكترونیكی و استانداردهای مربوط به آن را درك كرد ضروری است بین دو دسته از اجزای آن تمایز قائل بشویم. یك دسته اجزایی را شامل می شود كه می توان آنها را “فیزیكی” نامیده این اجزا وجود فیزیكی (یا حداقل الكترونیكی) دارند. آنها چیزهایی مانند فایلهای محتوای آموزش، نرم افزار مدیریت، و بانك‌های اطلاعاتی را شامل می شوند. دسته دوم اجزایی را شامل می شود كه مفهومی هستند مانند دوره ها و دروس، درك واضح و روشن این اجزای مفهومی برای بحث در مورد‌ آموزش الكترونیكی ضروری بوده، و بنابراین در ابتدا این دسته را مورد بررسی قرار می دهیم.

اجزای مفهومی آموزش الكترونیكی

اشیای آموزشی- اجزای اصلی و مفهومی آموزش الكترونیكی.

یك شی آموزشی[7] (LO) كوچك ترین بخش محتواست كه به تنهایی می تواند به عنوان یك وحد با معنای آموزشی مطرح باشد. اندازه دقیق یك LO می تواند متغیر باشد، ولی بهترین عملكرد برای یك LO داشتن هدف یا منظور آموزش منحصر به فرد می باشد. هر LO بایستی معنادار و در عین حال مستقل از محتوا باشد، به عبارتی نباید جهت كامل شدن به بخشهای دیگر محتوای آموزش وابستگی داشته باشد. این بدان معناست كه هر LO می تواند در چندین درس یا دوره مورد استفاده قرار بگیرد.

با وجود این تعاریف، به نظر می رسد كه LOها بایستی كوچك و متمركز باشند، ولی اندازه واقعی و حوزه آنها به پدید آورنده آنها واگذار شده و بدین ترتیب مقاصد عملی و نه ایده آلی را منعكس می كنند. قابل توجه است كه هر LO مستقل از اندازه‌اش، كوچكترین واحد آموزشی است كه می توان به صورت اتوماتیك آن را مدیریت و بررسی نمود.

می توان LOها را بخشهای سازنده محتوای آموزش الكترونیكی دانست. می توان از آنها استفاده كرده و هرنوع تجربه آموزشی را ایجاد نمود. LOها معمولاً با بلاكهای LEGO مقایسه می شوند. از آنجائیكه LOها با استانداردهای مشابه یا سازگار با هم انطباق دارند، می توان هر تركیبی از آنها را مورد استفاده قرار داد در حالیكه به بهترین وجه با یكدیگر هماهنگی خواهند داشت. به طور كلی می توان از كنار یكدیگر قرار دادن LOها بخشهای بزرگتری از محتوای آموزش نظیر موضوعها، دروس، یا كل دوره‌ها را شكل داد. البته بدون وجود استاندارد سازی، هیچ تضمینی نسبت به ایجاد تركیبیقابل استفاده از LOها وجود ندارد. (شكل 1-1 را ملاحظه كنید)

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment