دانلود پروژه رشته پزشکی در مورد اختلال تیك – قسمت دوم

دانلود پایان نامه

اختلالات تیك (مقاله شماره 1)

تیك مشكلی است كه در آن یك بخش از بدن مرتبا ، به سرعت و ناگهانی و بی اراده تكان می خورد . تیك ممكن است در هر بخش از بدن مانند صورت ، شانه ها ، دست ها و پاها اتفاق بیفتد . آنها را می توان به طور ارادی برای یك دوره ی كوتاه متوقف كرد. صداهایی مانند «گلوصاف كردن» كه بی اراده ایجاد می شوند تیك های آوایی نامیده می شوند . اكثر تیك ها ملایم هستند و به سختی قابل توجه هستند ، اما در بعضی موارد فراوان و جدی هستند و می توانند از بسیاری جهات زندگی كودك را تحت تاثیر قرار دهند.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

معمول ترین اختلال تیك اختلال تیك گذرا (TRANSIENT) نامیده می شود كه ممكن است بیش از 10 درصد كودكان را در طول سالهای اولیه ی مدرسه تحت تاثیر قرار دهد. معلمان یا دیگران ممكن است متوجه تیك ها شوند و ندانند كه آیا كودك تحت استرس است یا عصبی است . تیك های گذرا خود به خود از بین می روند . بعضی از آنها ممكن است با اضطراب خستگی و بعضی دارو درمانی‌ها بدتر شوند.

بعضی تیك ها از بین نمی روند تیك هایی كه یك سال یا بیشتر به طول می انجامند تیك های مزمن (chronic) نامیده می شوند. تیك های مزمن كمتر از درصد كودكان را تحت تاثیر قرار می دهند و ممكن است مربوط به نوع خاص و معمول تر اختلال تیك به نام اختلال تورت (Tourette) باشند.

كودكان مبتلا به اختلال تورت هر دو نوع تیك های كلامی و بدنی را دارا هستند . بعضی تیك ها در ابتدای بزرگسالی از بین می روند و برخی باقی می مانند . كودكان مبتلا به اختلال تورت ممكن است مشكلاتی در توجه تمركز و همچنن ناتوانی هایی در یادگیری داشته باشند. آنها ممكن است تكانشی عمل كنند یا وسواس فكری عملی از خود نشان دهند.

گاهی ممكن است افراد مبتلا به اختلال تورت كلمات توهین آمیز ادا كننده ، نسبت به دیگران بی ادب باشند و یا حركات یا ژست های توهین آمیزی نشان دهند . آنها نمی‌توانند این صداها و حركات را كنترل كنند و نباید به خاطر آن سرزنش شوند . تنبیه والدین ، آزار و اذیت همكلاسی ها یا سرزنش معلمان به كودك كمك نمی كند تا بتواند تیك هایش را كنترل كند اما به عزت نفسش آسیب می رساند .به وسیله یك معاینه ی پزشكی كلی ( فراگیر ) كه اغلب شامل مشاوره ی پزشكی اطفال یا عصب شناختی است یك روانپزشك كودك و نوجوان می تواند تعیین كند كه آیا یك جوان مبتلا به اختلال تورت یا اختلال تیك دیگری است . درمان برای كودكی كه مبتلا به اختلال تیك است ممكن است شامل دارو درمانی باشد تا به كنترل نشانگان اختلال كمك كند ، روانپزشك كودك و نوجوان همچنین می تواند خانواده را راهنمایی كند تا چگونه برای نوجوان خود حمایت عاطفی و محیط آموزشی مناسب فراهم كنند.

اختلالات تیك (مقاله ی شماره 2)

تعریف : گروهی از اختلالات كه با حركات و آواگری های ناگهانی ، غیر ارادی ، تكرار شونده ، سریع ، تصادفی ، بی هدف و بسیار قالبی شناخته می شوند.

همه گیر شناسی :

نرخ شیوع : معمول ترین اختلال حركتی

سن آغاز ( شروع ) :

میانگین 7 سالگی ( از پیش دبستانی تا سالهای آغاز دبستان )

عوامل خطر زا :

خانوادگی ( الگوی وراثتی تعیین نشده است )

شرایط مرضی همزمان

  • اختلال كمبود همزمان
  • اختلال كمبود توجه
  • اختلال وسواس فكری ـ عملی
  • اختلالات خواب
  • اختلالات زبان و گفتار
  • ناتوانی های یادگیری
  • مهارت های حركتی ـ دیداری مختل ( دچار اختلال )
  • عملكرد های دیداری ـ ادراكی دچار اختلال
  • تمایز شنیداری پریشان
  • مشكلات رفتاری هیجانی

انواع :

1) اختلال تیك گذرا

2) اختلال تیك آوایی و حركتی مزمن

3) اختلال تورت

مشخصات بالینی:

1) تیك های حركتی :

  • معمولا با سر و صدا و گردن در ارتباط هستند .
  • به طور غیر معمول با دست ها پاها و بدن در ارتباط هستند.
  • معمولا به صورت یك تیك ساده ظاهر می شوند كه تبدیل به تیك های دیگر و یا دو یا چند تیك همزمان می شود.

انواع :

1) ساده

  • شامل گروهی از عضلات خاص سر و گردن می شوند.
  • چشمك زدن
  • ادا و اصول های صورت
  • سر تكان دادن
  • تكان دادن گردن
  • بالا انداختن شانه

2) پیچیده

  • شامل گروهی از عضلات می شود.
  • ژست های صورت
  • بو كردن اشیا
  • بلند كردن دست به سمت صورت
  • مدفوع كردن ( copropraxia)
  • رفتارهای تمیز كردن ( آرایش كردن )
  • زدن یا گاز گرفتن خود
  • پژواك رفتار
  • لی لی كردن ، پریدن ، خیز برداشتن ، جست و خیز كردن ، پایكوبی
  • ممكن است شامل گروهی از تیك های ساده ی حركتی باشد.
  • ممكن است وسواسی باشد:
  • لمس كردن اشیا ، دیگران ، خود
  • مرتب كردن اشیا

تیك های كلامی :

1) ساده

  • پارس كردن
  • سرفه كردن
  • خرخر كردن
  • فین فین كردن ( بالا كشیدن بینی )
  • صدای فین در آوردن
  • صاف كردن گلو

2) پیچیده

  • صداها:

صدای حیوانات ، آروغ زدن ، سكسكه كردن ، فریادهای بلند و جیغ كشیدن

  • واژه ها :

بد دهنی كردن ، پژواك گویی ، مكرر گویی

3) مشخصات بالینی

  • مومی شكل و به تدریج كم شونده
  • ناخواسته است و به وسیله ی استرس ایجاد نشده است
  • با اضطراب ، استرس عاطفی ، عصبانیت ، هیجان ، خستگی افزایش می یابد.
  • با خواب ، آرمیدگی و یا تمركز كاهش می یابد .
  • برای مدت كوتاه قابل فرونشانی است اما ممكن است به تشدید آن بیانجامد.
  • اختلال گذرا( كمتر از یك سال ) در برابر اختلال مزمن
  • می توان بین آن و دیگر اختلالات حركتی تفاوت قایل شد
  • داع الرقص، جنبش نا منظم و تشنجی ماهیچه ، ناتوانی در حفظ ماهیچه به حالتی خاص ، تونوس ، پرش ناگهانی دست و بازوی یك نیمه از بدن ، رعشه
  • مقیاس های تشخیص شدت تیك در دسترس است
  • همچنین تیك های حسی
  • احساس ها ـ خارش های ناراحت كننده ، تحریك پذیری ، تغییر دما ، احساسات غیرعادی

4) شرایط مرضی همزمان

  1. اختلالات بیش فعالی ـ كمبود توجه :
  • در 20 تا 60 درصد از سندرم های تورت
  • ممكن است ظهور تیك ها را 2-3 سال جلو بیندازد
  • ممكن است در افراد مبتلا به تیك بیشتر و معمول تر باشد
  • بیشتر درمردان مبتلا به سندرم تورت شیوع دارد
  1. اختلالات وسواس فكری – عملی :
  • در 28 تا 67 درصد از سندرم تورت
  • وسواس فكری:
  • ترس از آسیب ، آلودگی و غیره…
  • وسواس عملی:
  • عادات مرتب كردن ، نظم دادن
  • مناسك چك كردن ، شمردن یا پاكیزه كردن
  1. اختلالات خواب
  • راه رفتن در خواب ، حمله های شبانه ، كابوس ها ، حرف زدن در خواب ، ناآرامی به سختی به خواب رفتن
  1. اختلالات یادگیری:
  • در 33 تا 50 درصد سندرم تورت
  • ممكن است به مهارت های دچار اختلال دیداری حركتی ، و یا تمایز شنیداری نارساخوانی مربوط باشد
  1. دیگر مشكلات رفتاری
  • 5 تا 20 برابر بیشتر در سندرم تورت متداول است
  • اضطراب ، افسردگی ، خصومت
  • رفتارها یا افكار جنسی نامتناسب
  • اختلالات سلوك ، مشكلات انضباطی ، مانیا ، حمله های هراس ، ترس های مرضی ، لكنت زبان ، نوروزها

تحقیقات :

  • عملكرد در همه ی تست ها معمولا نرمال ( بهنجار ) است.
  • در تحقیقات هیچ تشخیص بالینی درمورد این بیماران داده نمی شود.

مدیریت :

  1. هدف :

تعیین اینكه منبع پریشانی تیك ها هستند یا مشكلات مرضی همزمان و تهیه ی یك برنامه‌ی مدیریتی چند روشی فردی شده

  1. روانشناختی :
  • مشاوره ی فردی و خانوادگی
  • آموزش خانواده همسالان و معلمان مدرسه
  • آزمایش مفصل روانی ـ آموزشی برای شرایط مرضی همزمان ( مانند ، ناتوانی های یادگیری ، مهارت های دچار اختلال دیداری- حركتی )
  1. طبی :

1) اختلالات تیك :

  • منافع
  • تیك ها را در 80 درصد بیماران فرو می نشاند.
  • خطرها
  • هیچ درمانی نتایج تصادفی را تغییر نمیدهد.
  • 50 درصد عوارض جانبی خفیف یا شدید دارد
  • نشانگان
  • اختلالات تیك حركتی یا آوایی مزمن
  • اختلالات تورت
  • نشانگانی برای درمان اختلال تیك گذرا وجود ندارد
  • ناتوانی های اجتماعی و تحصیلی
  1. هالوپریدول :
  • آنتاگونیست دوپامین كه از سال 1961 استفاده می شود.
  • از 25/0-50/0 میلی گرم اغاز می شود
  • از 5/0 میلی گرم افزایش می یابد تا وقتی كه تاثیرات درمانی وجوددارد سپس به همان مقدار تغییر می یابد.
  • اگر با 6 میلی گرم در روز پاسخی دیده نشود غیر محتمل است كه جوابگو باشد .
  • عوارض جانبی :
  • رخوت و سستی ، ملال و دلتنگی ، افسردگی ، اضافه وزن
  • عملكرد شناختی یكنواخت با عملكرد دچار اختلال درمدرسه
  • تظاهرات برون هرمی ( بیش از 10 درصد بیماران)

واكنش تونوسی حاد

اسپاسم آكولوژیر ، كجی گردن

واكنش های نادر

  1. پیموزید :
  • قفل كننده ی پس سیناپسی گیرنده های D2
  • به اندازه هالوپریدول موثر است اما با عوارض جانبی بیشتر.
  • عوارض جانبی:
  • تظاهرات برون هرمی ( در 10 تا 15 درصد بیماران)
  • مانند بالا
  • مدت QT را بر روی ECG افزایش می دهد.
  1. مشكلات مرضی همزمان :

1) اختلال كمبود توجه :

  • رویكردهای رفتاری یا آموزشی
  • درمان با متیل فنیدیت ، دكسترو مفتامین یا پمولین ممكن است تیك ها را بدتر كند.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment