دانلود پروژه رشته روانشناسی در مورد شاد بودن – قسمت دوم

دانلود پایان نامه

فعالیت های اجتماعی و روابط جنسی : این دو شایع ترین منابع هیجانات مثبت هستند و زیرا دادن پاسخ مثبت به دیگران ، به معنی لبخند زدن و دادن سایر نشانه های مثبت اجتماعی ، به دیگران پاداش می دهد و بخش سایرین نیز در برگرداندن این پاسخ علاوه بر لبخند و سایر نشانه ها ، کمک واقعی ، و همکاری نیز نشان می دهند خلق مثبت و اجتماعی بودن ، با هم ارتباط نزدیکی دارند. برای مثال نوزادان با لبخندی که به بزرگسالان می زنند آنها را ترغیب می کنند تا از آنها مراقبت نمایند. نشانه ها اجتماعی مثبت مشابه این ، منجر به روابط جنسی و سایر پاداش های بیولوژیکی می شود

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

ورزش : ورزش آسان ترین و قوی ترین روش برای ایجاد لق مثبت تحت شرایط تجربی ایت . تأثیر ورزش آنقدر واضح است که گاهی آن را « ضد افسردگی» می نامند. و می تواند به عنوان درمانی برای افسردگی به کار برود . ورزش موجب آزاد شدن اندروفین ، احساس خشنودی ، قدرت و رضایت از داشتن تناسب اندام می شود و بر عزت نفس نیز تأثیر می گذارد

موفقیت و تأیید اجتماعی: عزت نفس ارتباط نزدیکی با شادی دارد و همان طور که مشخص است یکی از شایعترین منابع لذت محسوب می شود . موفقیت و تأیید اجتماعی برای ما مهمترین منبع است؛ البته عزت نفس تا حدی به ارتباط با دیگران و تا حدی به عملکرد موفقیت آمیز بستگی دارد

استفاده از مهارت ها : رضایت شغلی ، تا حدی بستگی به استفاده از مهارت ها دارد و تا حدی به شناخت و پیشرفت . این تنها برای دریافت پاداش نیست بلکه همچنین یک « رضایتمندی ذاتی » از انجام مهارت های کاری ایجاد می کند . همانند ورزش و سایر مواردی که ذکر شد، افراد از فعالیت های شبیه شنا ، اسکی و آرامشی که پس از مهارت های کاری ایجاد می شود ، لذت می برند

موسیقی هنر و مذهب: یکی دیگر از روشهای ایجاد کننده خلق مثبت نواختن موسیقی شاد است این حالت هیچ گونه نیاز بیولوژیکی را ارضا نمی کند . قسمتی از آنچه موسیقی انجام می دهد تحریک صوت انسان است و این ممکن است توسط صدای یک انسان در حالات هیجانی متفاوت ایجاد شود . فرد با خلق خوب به روش خاصی صحبت می کند درحالی که شخص افسرده با تن صدای پایینتر ، کندتر و آرامتر سخن می گوید. با موسیقی اغلب می تواند هیجانات شدید و عمیق ایجاد می کند . مذهب نیز حالات هیجانی مشابهی ایجاد م کند

شرکت در کنسرت های موسیقی ، شوخی و ارضا کنجکاوی به عنوان لذت های ذهن هستند

هوا و محیط: زمانی که خورشید می درخشد و هوا نسبتاً گرم است (اما نه خیلی گرم) و رطوبت پایین است، افراد شادترند . نبودن خورشید در ما افسردگی ایجاد می کند . باران نیز مهم است ، و ممکن است برای باریدن آن نماز خوانده شود اما باران زیاد چندان برای ما خوشایند نیست

افرادی که در حومه شهر هستند احساسات مثبت قوی تری دارند ، طبیعت وحشی ، مثل کوه در فرد احساسات مثبت ایجاد می کند ؛ حتی دیدن یک فیلم از یک طبیعت وحشی فشار خون را پایین می آورد و به فرد آرامش می دهد. مردم ، بیشتر جاهایی را می پسندند که خوش آی و هوا بوده و چشم انداز زیبایی داشته باشند. انسانها فضاهای طبیعی را به مصنوعی ترجیح می دهند

آرامش و استراحت : تماشای تلویزیونی مشهودترین مثال برای رسیدن به آرامش است اکثر مردم به طور متوسط 3 ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند یک حالت آرامش در شکل عمیق آرمیدگی تجربه می شود. مثل حالتی که بین خواب و بیداری تجربه می شود

چرا روی آوردن جوان ها به شادی های كاذب آسیب شناسی نمی شود؟ چرا همیشه قبل از كشف علت و برطرف كردن آن تنها به معلول و حذف موقتی آن فكر می كنیم! جو جامعه ما تحت تاثیر برخی از حوادث غم انگیز، همچنان غمگین و عبوس است.گاه شادی و شاد بودن را مخالف جدیت تلقی می كنیم و ارتباط شادی را با افزایش انگیزه كار و تلاش معكوس فرض می كنیم.این گزارش سعی دارد مسأله حبس شادی را از ۳ دیدگاه روانشناسی، جامعه شناسی و اسلام مورد بررسی قرار دهد.
شادی لازمه حیات اجتماعی
اگر با دقت احوال انسانهای شاد و ناشاد را بررسی كنیم، متوجه می شویم كه اندوه مادی متاعی شیطانی و شادی هدیه ای رحمانی است. از ابتدای تمدن بشر غم و اندوه مایه توقف و انزجار و شادی و نشاط عامل تحرك و نظم بوده است.
انسان از اندوه، غم و تاریكی می گریزد و به شادی و نور پناه می برد. شاد زیستن آرزوی دیرینه آدمی است. دنیای بدون غم، خشم و جنگ. سرشار از مهربانی و شادی، آرزویی است كه ریشه در خلقت و نهاد آدمی دارد. آرزویی كه مقدمه غلبه بر تمام ناكامی هاست. شادی، این معجزه درونی، گره گشای بسیاری از رنج هاست.در میراث كهن ما ایرانیان، شادی، پدیده ای الهی محسوب می شود. به گونه ای كه می گویند نخستین معجزه زرتشت خندیدن وی در بدو تولد بوده است. پارسیان شادی را آفریده خداوند و اندوه و غم را آفریده اهریمن می دانستند. مردم ایران باستان حدود 60 روز از سال را جشن می گرفتند و به ستایش می پرداختند.گذشتگان ما برای ارج نهادن به پیدایش انسان جشن بزرگ نوروز را با شكوهی بسیار زیاد برپا می كردند. ایرانیان سعی می كردند به هر بهانه ای روزگار را به شادی و شكرگزاری سپری كنند.
پیشینه تاریخی كشورمان نشان می دهد كه نشاط در همه ادوار مورد توجه ایرانیان بوده است.
چو شادی بكاهد، بكاهد روان
خرد گردد اندر میان ناتوان
مده دل به غم تا نكاهد روان
به شادی همی دار دل را جوان
متاسفانه در بافت جوان جامعه ما،آنگونه كه باید شادابی و پویایی یك جامعه فعال و سخت كوش به چشم نمی خورد. به نظر می رسد كه برای بررسی معضلات اجتماعی قبل از هر چیز باید به شناخت و بررسی عوامل مهم پرداخت و بعد به مقابله اندیشید.
باید پذیرفت كه شادی و غم در زندگی اجتماعی انسانها، تأثیرات عمده ای دارد. متأسفانه گاه در جامعه امروزی ما بنا به تعبیرهای غلط و بدون استدلال، تفكر شادی متروك شده و علی رغم آنكه در فرهنگ دینی ما شادی و نشاط از آموزه های محكم و انكارناپذیر است، برخی به غلط اندوه و گوشه نشینی را جایگزین شادی و نشاط نموده اند. تا جایی كه آثار زیانبار آن هر روز بیشتر از پیش نمایان می شود.
لازمه شادی و شادبودن چیزی نیست جز مثبت اندیشی و جستجوی خوبی ها و زیبایی ها. انسان با نگرش منفی به دنیا چیزی جز روحیه ای افسرده، چهره ای غمگین و حالتی خشمگینانه ندارد و این نگرش منفی، تخریب گر جامعه است. نباید فراموش كرد كه رخدادهای اجتماعی، راه حل های اجتماعی دارد و راهكارهای جمعی در برخورد با چنین مشكلاتی می تواند بسیار كارساز باشد. به یاد بسپاریم كه پیشگیری كارآمدتر از درمان است.
در جامعه غم زده، انرژی افراد صرف برطرف كردن اندوه و ناراحتی شده و دیگر فرصتی برای تولید و توسعه باقی نمی ماند. به تجربه ثابت شده شادی و نشاط، ماده اولیه تغییر جامعه و تحول و تكامل درونی انسانهاست. در جامعه خوشحال و خرسند، تولید بهتر، اشتغال بیشتر و اقتصاد، سالم تر خواهد بود. بدون شك در چنین محیطی امنیت اجتماعی و فردی راحت تر به دست می آید. در محیط شاد، ذهن انسان پویا، زبانش گویا و استعدادش شكوفا می شود.باید توجه داشته باشیم، نسل غم زده، محكوم به شكست است و از این بابت بر دلسوزان جامعه واجب است، روح شادی و نشاط را در رگ حیات جامعه تزریق كنند.
دیدگاه صاحبنظران
دكتر امان الله قرایی مقدم _ عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم- می گوید:شادكردن و شاد بودن جامعه موجب پیشرفت و توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و خانوادگی جامعه می شود؛ از بسیاری مسائل و بروز انواع آسیب های جامعه، جرم و بزهكاری، طلاق، نابسامانی خانوادگی و سایر مسائل جلوگیری به عمل می آید؛ اختلالات روحی در جامعه كمتر می شود و میزان رغبت تحصیلی و دل به كار دادن و تولید، افزایش پیدا مِی كند. شادی یك نیاز اساسی انسان است، افراد اگر در جامعه خود نتوانند این نیاز را برآورده كنند، روبه جوامع دیگری می برند ، در نتیجه به تدریج از فرهنگ ملی خود دور می شوند، بتدریج فرهنگ و ارزش های غربی در جامعه رواج یافته و جامعه مسخ می شود.دكتر قرایی مقدم می افزاید: باید تا آنجا كه می توانیم در برگزاری جشن های ملی و میهنی چه از طریق رادیو و تلویزیون و مطبوعات و چه از طریق چراغانی كردن معابر و میادین و توزیع هدایا و شیرینی در خیابانها كوشش كنیم.
جشن های باستانی خود را در میادین یا پایگاههای مخصوصی برگزار كنیم. به واقع به نوعی جامعه را شاد نگه داریم و بساط شادمانی را برای مردم فراهم كنیم تا از بروز هزاران مشكل جلوگیری كنیم و با صرف هزینه های كم برای شادی از پرداخت هزینه های هنگفت آسیب های اجتماعی در امان باشیم. خوشبختانه در ایران علاوه بر جشن های باستانی، اعیاد مذهبی زیادی داریم كه می توان برای شاد نگه داشتن جامعه از آنها سود برد. بهتر است همان كاری را كه برای اعیاد مذهبی انجام می دهیم، به سایر اعیاد ملی نیز، تعمیم دهیم و به آنچه در ارتباط با شادكردن جامعه فكر می كنیم، عمل نماییم چرا كه شادی موجب افزایش دلبستگی و علاقه به كشور، فرهنگ، دین و مذهب می شود و انسجام فرهنگی و ملی میهنی افزایش پیدا می كند.قرایی مقدم در پایان گفت: همانطور كه بابت ایجاد پارك و سینما و غیره هزینه می كنیم، بهتر است صدچندان بیشتر در زمینه شادی آفرینی جامعه به وسیله برگزاری اعیاد نیز سرمایه گذاری كنیم كه سرمایه گذاری در این مورد هزاران برابر بازده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی دارد و از بروز انواع بیماری های روحی و روانی جلوگیری می كند و در نتیجه بهداشت روانی جامعه را در پی خواهد داشت.
دكتر علی اكبر رحمانی _ استاندار سابق تهران _ پذیرش فرهنگ شادی از سوی مسئولان را ضروری ترین عامل تغییر نگرش به جوانان می داند و می افزاید: ما متأسفانه در فضایی كه به مسأله شادی با دیده تردید و نفی نگریسته می شود بسر می بریم. تلاش های صورت گرفته برای ایجاد محدودیت در شادی جوانان از قبیل برخوردهای نادرست ناشی از نگاه های منفی نسبت به شادی های جمعی جوانان است. این در حالیست كه نه تنها برای هیجانات جوانی برنامه ای مشخص در نظر گرفته نشده، بلكه گاهی اوقات با بدعت های نابجا اسلام را دینی عبوس معرفی كرده اند.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment