دانلود پروژه رشته حقوق با موضوع جـرم سیـاسـی – قسمت پنجم

دانلود پایان نامه

گفتار اول : قبل از اقدام به جنگ

  • تجمع و بیان عقاید خود و تبلیغ اهداف و نظراتی كه دارند البته د راین مورد ، « اهل عدل »‌پاسخ های لازم را به شبهات بغات خواهند داد . سیره امیرالمومنین در مطالبی هم كه قبلاً مذكور شد، این سنت و امتیاز را نشان می دهد النهایه بنا به نوشته آیه الله صدر « منبع پیشین » حق تبلیغ و اجتماع تا زمانی است كه از حقی امتناع یا با دستوری مخالفت نكرده باشند ، و وجود آنان خطری برای نظام اسلامی ، و مسلمانان نباشد ، و رها كردن آنها بحال خود موجب تقویت باطل و سستی و یأس اهل حق نشود ، در این صورت نرمش و سكوت در مقابل آنان جایز نیست .
  • نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید
  • ورود به مساجد برای ذكر خدای تعالی
  • استفاده از غنایم « فیئی » تا زمانی كه از اهل عدل جدا نشده اند (‌مادامت ایدیكم معنا)
  • عدم اقدام به جنگ ، تا زمانی كه بغات جنگ را شروع كنند.
  • «مجازات اعدام درباره مجرمین سیاسی كه در حال جنگ نباشند‌، از نظر موازین شرعی داده نمی شوند.[1]

البته این در صورتی است كه :‌مرتكب قتل نشده باشند یعنی در صورتی كه یك مجرم سیاسی ، خارج از میدان نبرد ، یا بعبارت دیگر در زمانی كه هنوز آتش جنگ شعله ور نشده ، یا فی المثل جنگ تمام شده ، مرتكب قتل شود ؛ به تقاضای اولیای دم به قصاص محكوم می شود و دیدیم كه امام علی (ع) ، ابن ملجم مرادی را صرفاً به قصاص محكوم كرد (‌هر چند كه فرموده عفو بهتر است )‌در هر صورت جرایم عادی قبل از جنگ مطابق مقررات كلی مجازات می شود .

گفتار دوم : در خلال شورش و پس از جنگ

  • در صورتی كه قیام مسلحانه نباشد ، برخورد در حد نصیحت و پاسخ است ، مع الوصف اگر تبلیغات خطرناك بوده و برای نظام اسلامی در حد براندازی و سرنگونی است ، مجازات تعزیری مثل حبس و توقیف در نظر گرفته می شود .
  • در صورتی كه قیام مسلحانه است و بغات دارای حكومت و دستگاه رهبری مستقل و امثال اینها هستند فراریان آنها تعقیب و مجروحین آنها به قتل می رسند در صورتی كه توبه نكرده باشند .
  • در صورتیكه قیام مسلحانه است ولی دارای حكومت مستقل و رهبری منسجم و تشكیلات حكوتی نیستند ، فراریان آنها تعقیب نشده ، مجروحین را مداوا می كنند ،و به آنها تكلیف توبه می‌شود.
  • اگر یك «‌باغی » د رگرماگرم جنگ مرتكب قتل شود ، قصاص نخواهد شد ، امیرالمومنین در جنگ جمل آنان را مورد عفو قرار داد
  • بطور كلی مجرمین سیاسی ، از استرداد معاف هستند ، مگر مرتكب قتل ، یا جرمی خارج از میدان جنگ شده باشند .
  • رسیدگی به جرایم مجرمین سیاسی ، مطابق اصل 168 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، با حضور هیأت منصفه انجام می گیرد .
  • فر زندان آنان اسیر نمی شوند ، و اموال آنها هم مصادره نمی گردد و كلیه اموال بغاه به آنها پس داده می شود .
  • كلاً جنگ با بغاه به قصد دفع شورشیان است و همچنین پراكنده كردن آنها و نه كشتن و قلع و قمع كردن ، با شورشیان نبرد می شود « حتی یفی الی طاعه الامام »

خلاصه فصل سوم :

در این فصل سوم بغی یا جرم سیاسی از نظر اسلام را مورد بحث قرار داده ایم كه بغی را فاسد معنی كرده‌اند و بعد تعریف جرم سیاسی از نظر اسلام كه گروهی مسلمان كه تشكیلاتی قوی وو نیرومند بدست آورده اند و از زمان اطاعت ولی امر مسلمین در اثر شبهاتی بی اساس خارج گردیده اند و بعد شرایط جنگ بایغات یا مجرمین سیاسی را بحث كرده ایم كه هریك از فقها نظراتی را دادند بعد هم جرم سیاسی در متون اسلامی را مورد بحث قرار دادیم و در آخر هم مزایای مجرمین سیاسی (‌الف ) قبل از جنگ (ب) در خلال شورش و پس از جنگ .

نتیجه گیری :

جرم سیاسی یكی از جرایمی است كه تعریف دقیقی از آن نشده است و نمی توان ضابطه‌ای دقیق برای تشخیص جرم سیاسی بدست آورد دانشمندان علوم حقوق نظریه های مختلفی درباره جرم سیاسی داده اند ( اصل 168) قانون اساسی مقرر كرده است كه رسیدگی به جرایم سیاسی اولاً‌علنی و ثانیاً با حضور هیأت منصفه انجام پذیرد .

تسهیلات و تخفیفات متعددی برای متهمان و مجرمان سیاسی پیش بینی شده است كه در جرایم دیگر كم‌تر مشاهده می شود برای مثال زندانیان سیاسی را نمی توان به هیچ وجه در طول مدت محكومیت به پوشیدن لباس موظف نمود هم چنین دستبند زدن به متهمان و محكون سیاسی ممنوع است .

جرم سیاسی یا بغ در شریعت اسلام مورد عنایت و توجه شارع می باشد و شاید علت آن این باشد كه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ذكری از قوانین مربوط به جرم سیاسی به طور مستقل و جدای از قوانین حدود و قصاص ودیات به میان نیامده است .

هم چنین مجرمان سیاسی از مزایایی برخوردارند كه سایر مجرمان دارا نمی باشند .

پیشنهادات

با توجه به اینكه جرم سیاسی امروزه در یك بحرانی و بسیار نابسامان از دوران حیات خود به سر می‌برد ،لازم است كه مقامات و مسئولین كشور به پیشنهادها و نكات زیر توجه لازم و كافی مبذول دارند:

  • در حال حاضر تنها بر اساس اصل 168 قانون اساسی از جرم سیاسی یاده شده و هویت آن به رسمیت شناخته شده است . اما صرف نظر از قانون اساسی ، دیگر هیچ قانون یا نهاد سیاسی ، اجتماعی و حقوقی توجه ویژه‌ای به این موضوع ننموده و قوای رسمی حاكم نیز عمداً‌و با توجه به موضوع از كنار مسئله بدون هرگونه موضع گیری و اظهار نظر می گذرند. بنابراین لازم است كه هر چه زودتر مقامات و قوای حاكم ، بین این موضوع مهم یعنی جرم سیاسی پرداخته و حدود، چهارچوب ، مصداق و احكام آن را مشخص كنند .زیرا با وضعیت فعلی امكان سوء‌استفاده وجود دارد و ممكن است افرادی به ناحق در زندان نگهداری گردند . بدون آنكه دقیقاً‌جرم آنها و احكام مناسب با آن تعیین شده باشد .
  • لازم است كه با زندانیانی كه به عنوان مجرم سیاسی دستگیر شده اند رفتار مناسب و متفاوت با سایر مجرمین عادی صورت گیرد .
  • تا حدود ، ابعاد ، تعریف دقیق و مصادیق جرم سیاسی معلوم نشود امكان اجرای اصل 168 قانون اساسی وجود ندارد .بنابراین برای اجرای قانون اساسی و جلوگیری از ضایع شدن حقوق افراد باید هرچه زودتر جرم سیاسی تعریف و بر اساس آن مجرمان محاكمه شوند .

لازم است كه رسیدگی به جرایم سیاسی حتماً با حضور هیأت منصفه و در دادگاه های علنی صورت گیرد . این اصلی است كه در قانون اساسی پیش بینی شده است ولی باید در عمل هم مورد توجه قرار گیرد .

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment