دانلود پروژه رشته حقوق با موضوع بررسی علل تمایل به خودكشی و پیشگیری از آن – قسمت دوم

دانلود پایان نامه

راه‌های پیشنهادی برای حل مشكل

1- مشاوره سوگ

انسانها در فرآیند سوگ مراحلی را می گذرانند، برای برخی از آنها این مراحل توالی مشخصی دارد، اما برای سایرین این مراحل در هم تداخل می كنند یا به ترتیب متفاوتی روی می دهند هر كس موجود منحصر به فردی است و به شیوه ای منحصر به خود به سوگ می نشیند. مهمترین مراحل سوگ در توالی معمولاً چنین است:

ضربه، انكار، نشانه های هیجانی روانی و جسمانی، افسردگی، گناه، عصبانیت آرمانی ساختن، واقع گرایی، پذیرش، سازگاری مجدد و رشد شخصیت.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

اگر فردی قادر به تطبیق با مراحل سوگ نباشد، احتمالاً در گردابی از ناامیدی و یاس گرفتار می شود او دستخوش ناراحتی عصبی می شود و عمیقاً نا امید می گردد و ممكن است به تمایلات خودكشی گرایانه روی آورد.

معمولاً اولین مرحله سوگ، ضربه می باشد. این مرحله به ویژه در مورد فقدانهای ناگهانی یا هنگامی كه فرد خود را كاملاً برای فقدان پیش بینی شده آماده نكرده است می تواند طاقت فرسا باشد. به نظر می رسد كه در این موارد شخص تقریباً از انجام كار دست می كشد، بی حس است، در گیجی به سر می برد و قادر به انجام هیچ كار سازنده ای نیست.

سعی نكنید فرد داغدار را آرام كرده یا تسكین دهید. سعی نكنید به او روحیه شاد بدهید به او كمك كنید كه احساساتش را آزادانه بیان كند، اگر می خواهد گریه كند و بطور كامل سوگواری كند (دیوید گلدارد- دكتر سیمین حسینیان 1374).

2- صحبت كردن درباره مسئولیت زندگی و در نهایت مسئولیت داشتن نسبت به خود.

3- ایجاد ارتباط با مراجع و بیان این مطلب كه چقدر ناراحت هستم از اینكه می‌دانم او در فكر كشتن خودش است و دوست دارم او را از این كار بازدارم و در نتیجه احساس مسئولیت به زندگی و همراهی مشاور با او.

4- تقویت احساسات مذهبی و بیان موانع شرعی در خودكشی و برانگیختن حس ترس از تنبیه شدن برای خودكشی و پاسخگویی در مقابل پروردگار.

5- تماس با افراد خانواده و سعی در بهبود روابط آنها با مراجع.

6- تماس با عموی مینا و آگاه نمودن وی از وضعیت روحی دانش آموز و ترغیب ایشان به همكاری در این زمینه.

7- ترغیب دوستان نزدیك مینا به حفظ ارتباط با وی و در صورت ضرورت تماس با مشاور.

مراحل اجرای راه حل ها

در 28 اسفند مراجع به اتفاق دوستانش (براساس هماهنگی قبلی با دوستان دانش آموز و به امرار آنها) به دفتر مشاور دبیرستان آمد، براساس اطلاعات اولیه كه توسط دوستان مراجع ارائه گردید سعی شد با مراجع ارتباط برقرار شود، ساعتی با او صحبت كردم مینا بیشتر گریه می كرد و خیلی كم حرف می زد سرانجام موافقت نمود در ایام تعطیلات عید برای اطلاع از وضعیت روحی و جسمی اش با او تماس تلفنی داشته باشم تا نگرانی ام رفع شود.

پس از آن با دوستان مینا جداگانه صحبت نموده و قرار شد در ایام عید هر كدام به تناوب با اجازه خانواده به ملاقات او بروند و یا تماس تلفنی داشته باشند.

– متاسفانه امكان تماس تلفنی با عموی مراجع وجود نداشت زیرا در منطقه ای دور از شهر مشغول گذراندن دوره خدمت وظیفه بود.

– شماره ای از یك مجله روانشناسی كه حاوی مقاله ای داستانی در زمینه از دست دادن عزیزی و ارائه رهنمودهائی درباره امید به زندگی پس از فقدان بود جهت مطالعه در اختیار مراجع قرار دادم و بر دلواپسی ام در مورد سلامت و روحیه وی تاكید نمودم.

پس از روز اول عید تقریباً هر روز تماس تلفنی با مراجع داشتم بعد از یك هفته كه كمی روحیه اش تغییر نمود و لحن صدایش كمتر غمگین بود مراجع را تشویق نمودم كه یكی از كتاب های درسی را كه بیشتر به آن علاقمند است مطالعه نماید و بعد از آن فاصله تماس های تلفنی ام را بیشتر نمودم ضمناً دو بار هم با دوستانش تماس گرفتم تا از وضع روحی مراجع آگاهی دقیق تری داشته باشم بنا به اظهار آنان خوشبختانه مینا كمتر در مورد خودكشی صحبت می كرد ولی همچنان غمگین بود. در طی این مدت چند بار مراحل انجام كار را با مشاوران دیگر و مدیر آموزشگاه بررسی كرده و نظر خواهی نمودم همگی از روند كار رضایت داشتند.

در زمان تعطیلات رفت و آمدهای خانوادگی و آمدن خواهر مینا به همراه فرزندش در تغییر روحیه وی بسیار موثربوده است.

بعد از تعطیلات عید وقتی عموی مینا به مرخصی آمد با وی تماس گرفته و خواهش كردم به دفتر مشاوره بیاید، و حضوراً مشكل دانش آموز را مطرح نمودم، قرار شد ایشان با فاصله كمتر به مرخصی آمده و مراقب مینا باشد و آدرس و شماره تلفن چند مركز مشاوره آموزش و پرورش و آزاد در اختیارش قرار داده شد كه در صورت ضرورت به آنجا مراجعه نمایند. ضمناً از عموی مینا خواستم به طور غیر مستقیم از مادر و خواهر وی بخواهد ارتباط خود را با مراجع نزدیكتر نمایند.

پس از آن هر هفته پیگیر وضعیت مینا بودم علائم ظاهری نشان می داد كه وضع روحی او مناسب تر است. دوبار هم با عموی ایشان تلفنی در این مورد صحبت نمودم. در تمام این مراحل در ملاقات هایم با مراجع او خیلی كم حرف می زد كه پس از بررسی متوجه شدم نسبت به افراد بزرگتر از خودش كم رو می باشد و وقتی از دور حركات او را با دوستانش می دیدم رفتارش طبیعی بود.

سرانجام امتحانات ترم برگزار شد و دیگر دانش آموزان را ندیدم ولی در سال تحصیلی بعد یك روز مینا به اتفاق دوستانش با روحیه بسیار خوب به دیدن من آمد و در مورد برنامه ریزی برای كنكو و ادامه تحصیل با من مشاوره نمود.

نتیجه گیری

مشاوره و پیگیری وضعیت مینا خوشبختانه با موفقیت همراه بوده است و وی مراحل داغدیدگی را به سلامت طی نمود و توانست به شرایط عادی برگردد. ضمناً با تماس هایی كه با عموی او داشتم و با همكاری ایشان ارتباط عاطفی مراجع با اطرافیان بهبود یافت.

بار دیگر به لطف پروردگار با وجود امكانات محدود، یك مشاور توانست در شرایط بحرانی به دانش آموزی یاری رسانده و تفكر عقلانی را در وی تقویت نماید و از تصمیم گیری عجولانه وی جلوگیری نماید.

امید است با تقویت واحدهای مشاوره مدارس و گسترش آن در سطوح راهنمایی و دبستان و آموزش والدین مشكلات عاطفی و تحصیلی دانش آموزان در مراحل ابتدائی شناسائی و به موقع راهكارهای مناسب ارائه گردد.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment