دانلود پروژه رشته حقوق با موضوع بررسی علل تمایل به خودكشی و پیشگیری از آن – قسمت اول

دانلود پایان نامه

«تعریف اختلال»

در DSMIV-TR خودكشی را به صورت زیر تعریف كرده اند:

«مرگ عمدی به دست خود، از واژه های لاتین به معنی مال خود و كشتن»

در فرهنگ جامع روانشناسی و روانپزشكی «نصرت الله پورافكاری» خودكشی به این صورت بیان شده است:

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

عمل خاتمه دادن عمدی به زندگی خود به شرط اینكه به میل شخص و بدست خود او صورت پذیرد. اصطلاح Suiside (خودكشی) ظاهراً اول بار در نیمه اول قرن 17 میلادی به كار رفته است مطالعه نوین خود كشی در اواخر قرن 19 میلادی بوسیله امیل دور كهایم در زمینه جامعه شناسی و زیگموند فروید در زمینه روانشناسی آغاز گردید.

در روم قدیم زندگی آنقدر بی ارزش بود كه خودكشی عمل طبیعی، حتی پسندیده به شمار می رفت.

به نظر امیل دور كهایم جامعه شناس فرانسوری (در كتاب خودكشی):

«خودكشی» عبارت است از هر نوع مرگی كه نتیجه مستقیم و غیر مستقیم كردار مثبت یا منفی خود قربانی است كه می دانسته است كه می بایست چنان نتیجه‌ای ببار آورد.

«اقدام به خودكشی» عملی است كه بدینسان تعریف شده است اما قبل از اینكه به مرگ منجر شود متوقف شده است.

در كتاب مبانی روانپزشكی آكسفورد در ارتباط با خودكشی آمده است: در اكثر كشورها در حدود دو سوم زنان و حدود یك سوم مردان با مصرف دوز بالای دارو خودكشی می كنند. داروها اغلب ضد درد و ضد افسردگی هستند بقیه مرگ های ناشی از خودكشی به علل گوناگون نظیر حلق آویز كردن خود، استفاده از اسلحه گرم، زخمی كردن خود، غرق كردن، پریدن از بلندی و پریدن جلوی اتومبیل در حال حركت صورت می گیرد.

بررسی ها نشان می دهد كه میزان خودكشی در میان جوانان به سرعت رو به فزونی است پس از دیگر كشی و تصادفات، بین سنین 15 تا 24 سالگی خودكشی سومین علت شایع مرگ و میر است برآوردهای آماری نشان می دهند كه اقدام به خودكشی در بین دختران به مراتب رایج تر از پسران است اما درصد پسرانی كه از خودكشی جان خود را از دست می دهند به مراتب بیشتر است.

بیان مسئله

من مسئولیت مشاوره را در متوسطه عهده دار می باشم سال گذشته مشاور یك مركز پیش دانشگاهی دخترانه بودم كه حدود 900 دانش آموز در رشته های ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیك در شاخه نظری در آن اشتغال به تحصیل داشتند و 200 نفر نیز دانش آموز دبیرستانی در رشته تجربی و ریاضی فیزیك در سال دوم تحصیل می نمودند.

در روزهای پایانی سال یعنی 27 اسفند ماه دو نفر از دانش آموزان به دفتر مشاوره مراجعه نمودند و اظهار داشتند كه دوستشان قصد خودكشی داشته و از ما تقاضای كمك نمودند. بدنبال علت مسئله بر آمدم. دلایل مسئله را چنین یافتم:

1- قطع ارتباط با شخص مورد علاقه

یكی از علل اقدام به خودكشی در نوجوانان قطع ارتباط یا احتمال قطع ارتباط با شخص مورد علاقه نوجوانان می باشد.

وقتی دقیق تر به مسئله نگاه كنیم روشن می شود كه واكنش نوجوان به حوادث منجر به خودكشی بطور كلی نتیجه به اوج رسیدن انبوه مشكلات است مطالعه ای كه در زمینه 154 مورد از اقدام به خودكشی انجام شده نشان داد كه نا امیدی مهمترین عامل اقدام به خودكشی است و نه افسردگی ناشی از یك وضعیت موقتی در زندگی (وتزل 1976) در مورد مطرح شده فرد مورد علاقه مراجع به تازگی بر اثر تصادف فوت كرده بود.

2- عدم ارتباط مناسب با والدین

نوجوانانی كه دست به خودكشی می زنند معمولاً تاریخچه طولانی مدتی مبتنی بر عدم ثبات و ناسازگاری در خانواده دارند. آنان چنان نسبت به والدین احساس بیگانگی می كنند كه نمی توانند با آنان ارتباط برقرار نمایند یا از آنان كمك بخواهند، نوجوانان مستعد خودكشی دوستان چندانی ندارند، ولی اگر ارتباط داشته باشند بسیار پرشور و شدید است و آنچنان نیازمند این ارتباط اند كه غالباً دوستانشان از درك آنها عاجزند (كاپلان- پورافكاری 1380).

در این مورد پدر و مادر كم سواد بوده و مراجع فرزند آخر خانواده‌ای پرجمعیت است كه فاصله سنی والدین با این دختر زیاد و تفاوت فرهنگی نیز از عوامل عدم ارتباط مناسب بین پدر و مادر و مراجع می باشد فرزندان بزرگتر نیز ازدواج نموده و ارتباط این دختر با آنها كم شده است. تنها فردی كه ارتباط صمیمانه با او دارد عموی جوانی است كه در آن دوران بحرانی در حال گذراندن دوره آموزشی سربازی در شهر دیگری بوده است و مراجع در سوگ فرد مورد علاقه اش تنها مانده است.

3- شكست در تحصیل

در دوران پیش دانشگاهی دانش آموزان به علت در پیش داشتن آزمون سراسری كنكور دارای اضطراب زیادی می باشند كه این امر موجب كاهش مقاومت و تحریك پذیری بیشتر آنها می گردد و حتی در مقابل مسائلی كه تا چند ماه قبل بر ایشان براحتی قابل تحمل بود ناشكیبا می گردند.

گردآوری اطلاعات

ابتدا با دوستان مراجع كه وی را مینا می نامیم در مورد وضعیت خانوادگی و میزان ارتباط وی با متوفی اطلاعات لازم بدست آمده و سپس از دانش آموزان مذكور خواستم تا دوستشان را به دفتر مشاوره هدایت نمایند.

قبل از ملاقات با (مینا) پرونده تربیتی تحصیلی و نمرات ترم گذشته وی را بررسی و شناخت اولیه با سوابق تحصیلی و خانواده‌ وی پیدا نمودم، براساس اطلاعات بدست آمده مادر دانش آموز 52 ساله و با سواد خواندن و نوشتن و پدرش نیز بیش از 60 سال سن و تحصیلات ابتدایی و كارگر بوده است. دانش آموز دارای 4 خواهر و برادر بوده كه اكثراً ازدواج كرده بودند و تنها یك برادر در خانه بود وضعیت درسی دانش‌آموز متوسط بوده ولی در ترم اول از چند درس مردود شده بود مسئله با حفظ اصول رازداری و عدم افشاء نام مراجع با مدیر و سایر مشاوران آموزشگاه در میان گذاشته شد و راههای كمك به دانش آموز و مسئولیتهای مشاور بررسی گردید.

بررسی پرونده تحصیلی و مشاوره ای دانش آموزو سخنان دوستان وی نشان می داد او دختری ساكت و كم حرف است و تنها دو نفر دوست صمیمی دارد و با افراد خانواده نیز ارتباط عاطفی نزدیك ندارد و در بین اقوام با عموی خود كه سرباز است درد دل می‌كند وی چندی قبل برای سرگرمی تلفنی با جوانی ناشناس صحبت می نموده كه بعدها محل كارش را شناسائی و پسر را ملاقات می كند بعد از مدت كوتاهی از آشنایی آنها بر اثر سانحه رانندگی جوان فوت می كند و اكنون در اولین مرحله سوگ یعنی ضربه می باشد. مراجع قصد دارد با پریدن جلو اتومبیل خودكشی نماید.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment