دانلود پروژه رشته حسابداری درمورد صورت گردش وجوه نقد – قسمت سوم

دانلود پایان نامه

لازمه و پیش شرط- شما بایستی چه چیزی را در اختیار داشته باشید؟

جهت شروع فرآیند پیش‌بینی به روز كردن آن چیزهای مشخص وجود دارد كه باید در اختیار داشته باشید. همچنین بعضی روشهای تحلیلی وجود دارد كه باید انجام شود. اجازه بدهید كه یآنها را مورد بحث قرار دهیم، الف: صورتهای مالی، ب: پیش‌بینی فروش و سود، ج: الگوی دریافت حسابهای دریافتنی، د: الگوی پرداختها در مورد كالاها، مخارج، حقوق و…

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

صورتهای مالی، اولین چیزی كه باید در اختیار داشته باشید صورتهای مالی شامل ترازنامه و صورت سود و زیان است. مهم نیست كه صورتهای مالی شما بوسیله خودتان یا بوسیله افراد خارج از شركت مثل حسابداران خبره و موسسات مالی تهیه شده است. نكته مهم این است كه صورتهای مالی باید صحیح، قانونمند (توجیحاً ماهانه) و به روز و مربوط باشد. مهمترین مورد این است كه صورتهای مالی شما بدون هیچ ابهامی قابل درك و فهم باشد. شما باید قادر باشید كه درآمدها و مخارج و هزینه‌ها را درك كنید و قادر باشید كه انواع معاملات مربوط به هر قلم از صورت سود و زیان را تحلیل كنید. همچنین در مورد ترازنامه شما باید بدانید كه چگونه هر یك از دارائیها و بدهیها را چه عینی و چه از طریق مدارك مستند بررسی كنید و فقط از طریق چنان قابلیت هایی شما می توانید به سطحی از فهم تجارت و ضرورتهای مالی شركت خود دست یابید تا یك پیش‌بینی معنی دار انجام دهید.

بطور اخص، صورت حساب سود و زیانی كه به شما ارائه شده باید «به صورت درصدی سود و زیان» باشد بدین مفهوم كه هر خط آن نشانگر درصدی از كل درآمد باشد. داشتن این درصدها به این دلیل كه آنها مبنایی برای پیش‌بینی شما خواهد بود حائز اهمیت است.

پیش‌بینی فروش مبنای پیش‌بینی وجوه نقد می باشد. شما برای طراحی و پیش‌بینی با اطمینان فروش بایستی فرآیند سازماندهی شده ای برخوردار باشید. مراحل فرآیند پیش‌بینی فروش عبارتند از:

1- درآمدها یا فروشهایتان را بر مبنای ویژگیهای مشابه و یا متغییرهای مشابه با گروههای مناسب تقسیم بندی كنید. می توانید امیدوار باشید كه در این روش صورتهای مالی و سایر گزارشهای مدیریتی شما باعث دسته بندی درآمدهای تان خواهد شد.

2- این گروهها را در صورت امكان برای سه سال اخیر تجزیه و تحلیل كنید.

3- برخی تحقیقات از روی نشریات اقتصادی و تجاری در مورد فاكتورهای مرتبط با صفت مربوطه، مشتریان یا صاحبان سرمایه، تولیدات، حوزه های جغرافیایی و سایر موارد انجام دهید كه این تحقیقات به شما گستره ای از روندها و مرجعی جهت اخذ تصمیمات را ارائه می دهد.

4- متغییرهای ویژه ای كه بر روی گروههای فروش یا درآمدها در دوره مورد پیش‌بینی تأثیر می گذارند كه شامل فرآیندهای بسیاری خواهد بود كه شامل چندین متغییر می باشد را استخراج و تجزیه و تحلیل كنید. بعضی از این متغییرها عبارتند از: قیمت، نمودار مشتری مداری، ظرفیت تولید یا توانایی تولید، طرحهای بازاریابی و بودجه بندی و تغییرات جغرافیایی بازار.

شما با كاركردن بر روی این متغییرها می توانید با درصد اطمینان بالایی در مورد تصمیمات عملیاتی موفقیت آمیز تصمیم گیری نمائید. این سطح از برنامه ریزی خارج از بضاعت شركتهای تجاری كوچك است، اما آن برای شركتهای بزرگ همچون جنرال موتور و یا میكروسافت قابل دسترسی است.

روند وصول حسابهای دریافتنی:

اگر شركت شما بخش با اهمیتی از محصولات یا خدمات خود را بصورت اعتباری به فروش رسانیده است بایستی تحلیلی از روند وصول حسابهای دریافتنی جهت پیش‌بینی صحیح وجوه دریافتی بعمل آورید در مورد زمان تاخیر بین فروش اعتباری و وصول نهایی معاملات آگاهی داشته باشید.

یك كاربرگ، خواه بر روی كاغذ و یا كامپیوترتان، تشكیل دهید و فروشهای اعتباری چند ماهه و وصول آنها را آنالیز كنید. یك ستون برای هر ماه قرار دهید و لیست معاملات را در زیر آن كاربرگ ذكر كنید یك كاربرگ مجزا برای فروشهای هر ماه تهیه كنید. برای مثال، اگر شما فروشهای مربوط به ژانویه را آنالیز می كنید، ستون ماهیانه تان را تحت سر فصل ژانویه تشكیل دهید. سپس فوریه، مارس،… هر فروش را در سمت چپ بنویسید و وصول آنها را در ستون مناسب در سمت راست ذكر نمائید.

فرض كنید شما فروشی به میزان 10 هزار دلار داشته اید كه 5000 دلار در فوریه، 3000 دلار در مارس و 2000 دلار در آوریل وصول شده است. شما می دانید كه 50% وصولیهای فروش ژانویه تان در اولین ماه بعد از فروش (یعنی فوریه)، 30% وصولیها در دومین ماه و 20% در سومین ماه به وقوع پیوسته است.

اگر شما این روش را برای 6 ماه از 12 ماه داشته باشید آنوقت شما مواد و اطلاعات ضروری جهت پیش‌بینی روند وصول را خواهید داشت. اگر شما نتایج سالیانه را در اختیار داشته باشید می توانید از میانگین آنها استفاده نمائید. بهرحال، اگر اطلاعات مربوط به روند وصول سالیانه شما در طی سالهای مختلف پراكندگی داشته باشد. شما ممكن است كه از اطلاعات ماهیانه به جای میانگین استفاده نمائید.

روند پرداختها:

اساساً این بخش متفاوت از بخش فوق الذكر نیست اما لازم است مقادیر منصفانه‌ای از جزئیات كاربردی تكمیل آن بكار گرفته شود كه در ابتدا شامل گروه هزینه های ریز می باشد.

موجودیها، حساب هزینه های عملیاتی عمومی، حقوق و دستمزد، پرداخت بدهیها، مالیات بر درآمد. هدف در اینجا این است كه ما اطلاعات مربوط به ماههای پرداخت هر یك از گروهها را بدست آوریم. بعضی از اینها یك ارتباط قانونمندی با فروش یا درآمد ماهانه دارند. گروههای دیگر مثل اجاره یا اسناد پرداختنی ثابت خواهند بود. آنها شناخت كافی جهت پیش‌بینی مطمئن روند پرداخت برای هر گروه را به شما خواهد داد.

این در جایی است كه پیش‌بینی فروشهای شما در بازی نقش داشته باشد. با استفاده از پیش‌بینی فروشهای ماهیانه، شما نتایج پرداختهایی كه با سطوح فروش مربوطند را پیش‌بینی خواهید كرد. صورت حساب ماهیانه سود وزیان كه بصورت درصدی باشد مفید خواهد بود. اگر شما آن اطلاعات را در دسترس نداشته باشید می توانید با استفاده از صورت حساب سود و زیان و با تقسیم هر هزینه بر روی فروش خالص درصدهای مورد نیازتان را محاسبه كنید. صورت حساب سود و زیان (دفاتر كل) انواع سرفصلهای هزینه ضروری جهت پیش‌بینی هزینه های ماهیانه را ارائه می كند.

چگونه شما باید شكل پیش‌بینی‌تان را سازماندهی كنید؟

اكنون اجازه دهید كه هم این مفاهیم را با هم در یكجا قرار دهیم و آنها را برای پیش‌بینی مستندسازی كنیم. از مشاور SBDC تان برای یك نمونه فرم بودجه بندی وجوه نقد سفید و یك نمونه فرم بودجه بندی وجوه نقد كامل شده مشاور بخواهید. فرم سفید بودجه بندی نقدی ستونهایی را برای سه دوره زمانی نشان می دهد. هیچ سحر و جادویی وجود ندارد. قصد فقط ارائه یك شكل كلی مورد نظر است. این فرم فقط پیش‌بینی‌های مربوط به دوره مورد نظر را به شما ارائه می دهد.

هم اكنون به شرحهای پائین، سمت چپ پیش‌بینی ها توجه كنید. آنها وجوه ورودی و وجوه خروجی همراه با تغییرات آن را در پائین ارائه می دهند. شما برای تكمیل بخش وجوه نقد دریافتی نیاز به كاربرگ پیش‌بینی فروش و روند وصول حسابهای دریافتی هستید. بعد از ارائه جزئیات قابل ذكر برای ایجاد این دو مورد، رقمهایی از بودجه نقدی را خواهید داشت.

همچنین یك بخش تحت عنوان سایر دریافتهای نقدی را ملاحظه خواهید كرد، مثل درآمد سرمایه گذاریها، سرمایه گذاریهای سررسید شده و فروش دارائیهای ثابت. وجود تمامی پیش‌بینی های مربوط به دریافتهای نقدی حائز اهمیت می باشد. بعداً بخش مربوط به پرداختهای نقدی را تكمیل خواهید كرد. همه موجودیها جنسی را تحت‌عنوان یك قلم جمع‌بندی نمائید و همین عمل را برای همه هزینه‌های عملیاتی‌تان تحت سرفصل پرداختیهای عمومی انجام دهید. توجه كنید كه سایر گروهها مثل خرید سرمایه گذاریها یا خرید دارائیها از قلم نیفتد.

هر قلم از دریافتها یا پرداخت بوسیله تعدادی از كاربرگ ها و یاتحلیلهایی كه برای ارائه پیش‌بینی انواع گروهها تهیه نموده اید فرض شده اند. برای مثال كاربرگ مفروض برای پرداختهای عمومی در بخش هزینه های عملیاتی صورت سود و زیان نهفته است. هر حساب هزینه لیست خواهد شد. برخی از این حسابهای هزینه های ویژه در قالب كاربرگ های جزئیات كه نشانگر عملیات قبلی برای تعیین پیش‌بینی هاست ارائه می‌گردند. بالاخره اینكه در قسمت آخر این بودجه بندی، مربوط به تغییرات می باشد.

اینجا، جائی است كه تاثیرات ماهیانه پیش‌بینی ها نشان داده خواهد شد و اگر نتایج قابل قبول باشد تصمیم گیری صورت خواهد گرفت. شما می توانید به انتخاب خودتان حداقل مانده وجوه را نشان دهید و یا نشان ندهید.

هدف از بودجه نقدی ارائه انواع مراحل كارهای مربوط به آینده بر روی كاغذ قبل از تكمیل آن كار بخصوص می باشد.

از كجا شروع می كنید؟

اگر در این مرحله شما در مورد اینكه ابتدا باید چه كار بكنید شك دارید، پیشنهاد زیر را بكار بگیرید: یك بودجه نقدی را برای ماه آخر تهیه كنید.

چرا شما می خواهید بودجه نقدی مربوط به ماه آخر ارائه دهید؟ این نكته درست است. به سراغ همه تحلیهایی كه قبلاً بحث كردیم بروید و ماه آخر را بازسازی كنید و سپس آنرا در مشكل پیش‌بینی قرار دهید. این فرآیند شما را قادر خواهد ساخت كه در مورد كارهای زیر ماهر شوید و شما را در شروع به پیش‌بینی دلگرم خواهد كرد.

– تعریف شكل پیش‌بینی شده برای شركت مورد نظرتان.

– بدست آوردن متغییرها و ویژگیهای مربوط به شركت.

– تعریف منابع اطلاعات و چگونگی سازماندهی آنها و غیره.

– با استفاده از دوره “پیش‌بینی” شما مانده وجوه نقد ابتدا و انتهای دوره را می دانید و شما را ملزم می كند كه تحلیلهای لازم تا زمان رسیدن به جواب صحیح را انجام دهید.

یك بودجه نقدی 90 روزه تهیه كنید و بودجه نقدی تاریخی پیشنهاد شده را تكمیل كنید شما هم اكنون برای انجام كارهای واقعی آماده شده اید. دوره پیش‌بینی را بصورت 3 ماهه انتخاب كنید و پیش‌بینی های ماهانه را با استفاده از پیش‌بینی های تاریخی در قالب شكل پیشنهاد شده انجام دهید.

هنگامی كه پیش‌بینی ماه اول تان كامل شد، صحت پیش‌بینی تان را مشخص كنید و نواحی مورد نیاز را در آینده اصلاح نمائید. ماه تكمیل شده را وارد كنید و ماههای بعد را به آن اضافه كنید. در همان موقع اگر شما نواحی تعریف شده را در ماه اول را كه معتقدید نادرست است در 2 ماه بعد تصحیح نمائید. در نهایت به ارقامی دست خواهید یافت كه برای دوره پیش‌بینی 90 روزه صحیح خواهد بود.

مراحل عمل:

هم اكنون كه شما این نوشته را دارید، شما مجموعه اعمالی كه برای ارائه نظرتان در مورد پیش‌بینی وجوه از آنها استفاده نموده اید را در اختیار دارید:

1- یك تعهد را برای خودتان ایجاد كنید و آنرا با شخص دیگری كه با او قصد ایجاد فرآیند موفقیت آمیز برای ارائه بودجه نوری شركتتان را دارید تسهیم كنید.

2- یكسری پوشه را برای هر قدمی كه باید تكمیل شود در نظر بگیرید. مثل پیش‌بینی فروش، آنالیز وصول حسابهای دریافتنی، آنالیز هزینه های مشخص و غیره.

3- پیش‌بینی فروش را ارائه دهید.

4- اگر شركت شما فروشهای اعتباری دارد آنالیز روند وصول حسابهای دریافتنی را تهیه كنید.

5- آنالیز روند خرید موجودیها را تهیه نمائید.

6- آنالیز حساب هزینه های مخصوص و ارتباط آنها با فروش را ارائه نمائید.

7- آنالیز دستمزد، پرداختهای اعتباری، مالیات و … را تهیه كنید.

8- پیش‌بینی وجوه نقد تاریخی را برای هر ماه تكمیل شده برای بررسی تطبیقی با فرمت، تحلیلها، فرایندها و… تهیه كنید.

9- پیش‌بینی را برای یك دوره 90 روزه تهیه كنید.

10- یك پیش‌بینی را یكساله تهیه كنید.

11- تصمیمات اتخاذ شده بوسیله “مدل پیش‌بینی وجوه نقد” را برای ملاحظه قابل قبول بودن نتایج آزمون كنید. شما باید به ارتباط بین بهای تمام شده و هزینه ها با پیش‌بینی فروش پی ببرید.

برای مثال پیش‌بینی فروش یك سطح مورد انتظاری از كاهش در طی دوره پیش‌بینی نشان می دهد. بنابراین این كاهش بر روی همه هزینه ها و بهای تمام شده تأثیر خواهد گذاشت. در پایان تولید برای پیش‌بینی فروش شما مستنداتی است كه فروشها را به گروههای مختلف و برای هر ماه از دوره پیش‌بینی تان لیست می كند و مشخص است كه پیش‌بینی ماهانه مبنای مناسبی برای پیش‌بینی هزینه ها و بهای تمام شده ماهیانه ارائه می كند.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment