دانلود پروژه رشته برق در مورد موقعیت كلی نیروگاه گازی ری – قسمت ششم

دانلود پایان نامه

2 ـ كنترل كنندة ANALOG كه توسط مگگ (MEGAC ) كه علامت اختصاری MITSUBISHI ELECTRONIC GAS TURBINE ANALOG CONTROLLER انجام می‌گیرد . كه این كنترل كننده ، كنترل سرعت مرجع ، راه اندازی و بارگیری ، كنترل حد درجه حرارت اگزوز ،‌ كنترل حد درجه حرارت پره های توربین و كنترل سوخت و تغییر سوخت را بعهده دارد كه كمترین سیگنال از سیگنالهای بالا جهت محدود كردن سوخت انتخاب می‌گردد كه به این سیگنال، سیگنال خروجی كنترل (C.S.O ) گفته می‌شود.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

مگك متشكل از 3 قسمت می‌باشد كه عبارتند از : سیگنال ورودی ، محاسبه و كنترل كننده و مبدل سیگنال خروجی كه اجزاء فوق از 20 نوع كارت الكترونیكی تشكیل گردیده است .

این كنترل كننده سیگنالهای كنترل CSO را تولید می‌نماید كه توسط این سیگنالها شیر كنترل سوخت جابجا می‌گردد.

یكی از وظیف مگك گرفتن مقادیر آنالوگ از توربین و ارسال سیگنال به صورت بستن به كنترل كننده مراحل ( MELSEC ) می‌باشد.

شكلهای صفحات بعد، ارتباط اجزاء سیستم كنترل را نشان می دهد.
مراحل راه اندازی و كار واحد

مراحل راه اندازی و كار واحد شامل 4 مرحله می‌باشد:

1 ـ كار در مرحله صفر : كه از شروع راه اندازی تا 20% دور را شامل می‌گردد كه اطلاعات اوضاع واحد بصورت بستن كنتاكتها به كنترل داده می‌شود . بعد از فشردن دكمه استارت ، كنترل كنندة‌ اتوماتیك ، موتور راه انداز پمپ روغن كمكی و چنانچه سوخت مایع جهت راه اندازی انتخاب شود پمپ ترانسفر سوخت گازوئیل و پمپ اصلی سوخت را راه اندازی می‌نماید و در 10% دور ، موتور ترنینگر را خاموش كرده و در دور 750، جرقه زن وارد مدار و والو قطع سوخت سرعت زیاد  ( OVER SPEED TRIP VALVE ) باز شده و حدود 100 ثانیه بعد از جرقه زدن فرصت می‌باشد كه شعله برقرار شود و با برقراری شعله كار در مرحلة صفر پایان می‌پذیرد ولی راه انداز تا 67% دور در مدار است تا به مرحلة شتابگیری واحد برسد.

2 ـ كار در مرحلة یك : بعد از برقراری شعله سیگنال سرعت ، بر حسب تابعی از زمان افزایش یافته و هر لحظه سرعت شفت با سرعت مرجع مقایسه گردیده و تأثیر لازم را بر شیر كنترل سوخت می‌گذارد . در این مرحله درجه حرارت اگزوز و پره های توربین كنترل خواهد شد . این مرحله دور نهایی ( R.P.M 3000 ) با بسته شدن كلید تحریك (FIELD BKR ON ) و بلید والوها پایان می‌پذیرد و ژنراتور آمادة سنكرون كردن خواهد بود.

3 ـ كار در مرحله دو : این مرحله شامل بسته شدن بریكر ( GEN.BKRON ) است كه برای تحقق این امر بایستی شرایط خاصی در ارتباط با ولتاژ ، فركانس و اختلاف فاز برقرار شود .

4 ـ كار در مرحل سه : مرحله بارگیری كه شامل دو حالت بار پایه و بار حداكثر می‌باشد و با فشار دكمه های LOAD RAISE ( بار زیاد ) و LOAD LOWER (باركم) بار را در حد لازم انتخاب نمود.

اشكالات و پیشنهادات راجع به واحدهای میتسوبیشی :

1 ـ یكی از اشكالاتی كه در این واحدها به نظر می‌رسد. راجع به تغذیه پمپهای انتقال سوخت ( ترانسفر ) گازوئیل است كه تغذیه این پمپها AC 380 V می‌باشد و از طریق واحد 32 تأمین می‌گردد و به این صورت كه ولتاژ KV 11 شین واحد 32 توسط ترانس STATION – TR-1 به 380 V تبدیل و تغذیه پمپهای ترانسفر را تأمین می‌نماید و چنانچه به عللی بریكر 230 KV واحد 32 باز گردد و احدهای گازوئیل سوز تریپ خواهند نمود، لذا پیشنهاد می‌شود جهت جلوگیری از تریپ واحدها در زمانیكه با سوخت گازوئیل كار می‌كنند ، اقدام به نصب سیستمی‌گردد كه با باز شدن بریكر
230 KV واحد 32 ، تغذیه پمپهای ترانسفر بطور اتوماتیك ،‌ توسط واحدهای A.E.G تأمین شود تا هیچ اشكالی از لحظ بهره برداری واحد پیش نیاید.

2 ـ خروجی پمپ اضطراری یا DC روغن ،‌ جهت روغنكاری یاتاقانها و جعبه دنده وارد فیلتر روغن نمی‌شود و مستقیماً وارد قسمتهایی كه ذكر گردید، خواهد شد و علت آن این است كه این پمپ می‌تواند فشار 1.5 را تأمین می‌نماید ، و از طرفی این پمپ در مواقع قطع برق AC ممكن است كه در مدت طولانی در مدار باشد و چنانچه به عللی ذرات ناخالصی ، وارد مسیر روغنكاری گردد باعث آسیب رسانیدن به قسمتهای مذكور خواهد شد ، لذا پیشنهاد می‌شود كه در مسیر این پمپ فیلتر قرار داده شود و با تقویت پمپ ، فشار كافی جهت روغنكاری تأمین گردد .

3 ـ گاهی از مواقع به علت سوختن كابلهای مربوط به فن اتاق توربین ( موشكی اگزوز) و تجهیزات الكتریكی ( هیتر ) ، كه به علت اشكال در عایق بندی پوسته توربین و یا عایق بندی EXPACTION JOINT كه محل اتصال توربین به اگزوز می‌باشد، هوای داغ ( خصوصاً در تابستان ) وارد اتاق توربین شده و این هوای گرم باعث سوختن كابلهای مربوط به فن اتاق توربین و تجهیزات الكتریكی ( هیتر ) می‌گردد و در نتیجه فن اتاق توربین از كار افتاده و باعث افزایش درجه حرارت داخل موشكی و اتاق توربین خواهد شد و همین امر باعث كاهش تولیدی واحد شده و با وجود كمترین نشتی روغن، باعث آتش سوزی در یاتاقان توربین و تریپ واحد می‌گردد ، لذا توصیه می‌شود كه عایق بندی محل اتصال توربین و اگزوز و پوسته توربین از جنس خوب تهیه و توسط ورقهای فلزی و تسمه پوشیده شود تا باعث افزایش درجه حرارت قسمتهای مذكور نگردد .

4 ـ برای استارت واحد توسط سوخت گازوئیل در زمستان و در هوای خیلی سرد ، به علت پائین بودن درجه حرارت گازوئیل و اشكال در هیترها خصوصاً هیترهای سیمی‌كه بر روی لوله ها در مسیر قرار دارد و نیز مصرف بالای هیتر اصلی منبع گازوئیل ، درجه حرارت آن پائین بوده و گازوئیل گرم نمی‌ شود لذا در موقع استارت با گازوئیل در هوای سرد ، پمپ سوخت گازوئیل به علت مكش نكردن گازوئیل از مدار خارج شده و واحد استارت نمی‌گردد . لذا توصیه می‌شود كه هیترهای قدیمی‌و فرسوده روی لوله‌ها با هیتر نو تعویض و اشكالات فوق جهت استارت واحد با سوخت گازوئیل برطرف شود .

5 ـ بارها اتفاق افتاده است كه واحد در حال كار ، به علت پالس زدن لرزش یاتاقان، با آلارم VIBRATION HIGH تریپ نموده است و علت آن اشكال از پیك آپ و یا كارت مربوطه بوده است لذا توصیه می‌گردد كه هر چند وقت یكبار پیك آپ های لرزش یاتاقانها و كارت‌ها را بررسی نموده تا باعث توقف واحد نگردد.

6 ـ گاز حاصل از احتراق پس از اینكه انرژی خود را به توربین داده، توسط اگزوز به آتمسفر تخلیه می‌گردد و از طرفی نیز بخارات روغن كه توسط فشار هوای خلاء مكش می‌شود ،‌پس از سرد شدن بصورت روغن به داخل تانك روغن ‌ DRAIN شده اما باز مقداری از آن در اتمسفر تخلیه خواهد شد . این گازها و بخارات باعث می‌شود كه سلامتی افرادی كه در این محیط ها كار می‌كنند بخطر بیفتد، لذا پیشنهاد می‌گردد كه با در اختیار گذاشتن ماسك های مخصوص به افراد جهت فیلتر شدن هوا ،‌ مانع از بخطر افتادن سلامتی آنها گردد.

7 ـ بعد از STOP واحد فشار هوای جرقه زنها قطع شده و با قطع شدن فشار هوای آن جرقه زنها داخل سیلندر خود قرار می‌گیرند . گاهی اتفاق افتاده است كه یكی از جرقه زنها بعد از STOP واحد ، بیرون می‌ماند و علت آن این است كه جرقه زن داخل سیلندر آن گیر كرده و در داخل سیلندر حركت نمی‌كند و همین امر باعث می‌شود كه در موقع استارت واحد و در زمان جرقه زدن ، جرقه زن عمل نكرده و واحد تریپ نماید، ‌لذا پیشنهاد می‌گردد كه هر چند وقت یكبار جرقه زنها سرویس شده تا عمل جرقه زدن بخوبی انجام گیرد.

8 ـ در سیستم خنك كاری توربین بخصوص در فصل تابستان آلارم
DISC CAVITY TEMP . HIGH ظاهر و منجر به كاهش تولیدی ،‌‌ جهت جلوگیری از صدمات حرارتی روی پره های توربین می‌گردد ،‌ این اشكال را می‌توان با انجام یكسری كارهای تعمیراتی روی سیستم خنك كاری پره های توربین مرتفع نموده تا راندمان تولید بالاتری را داشته باشیم .

9 ـ اشكال كمبود ( پائین بودن ) فشار گاز خصوصاً در فصل زمستان ، باعث خواهد شد كه واحدها بر روی گازوئیل CHANGE شوند لذا از لحاظ بهره برداری ، با توجه به وجود سرشار منابع گازی در كشور مقرون به صرفه نخواهد بود. لذا توصیه می‌گردد كه هر چه سریعتر این مشكل توسط شركت گاز رسانی با راه اندازی ایستگاه سوم گاز مرتفع گردد.

ایمنی و كنترل ضایعات در محیط كار

پیشرفت علوم و صنعت در قرون اخیر و توسعه روز افزون فعالیتهای اقتصادی و ایجاد مراكز صنعتی در جهان و تحولات صنعتی باعث گردیده كه حوادث ناشی از كار اهمیت ویژه ای داشته باشد و همه ساله میلیونها حادثه ناشی از كار در دنیا اتفاق می‌افتد كه بعضی از این حوادث باعث مرگ و برخی دیگر موجب از كار افتادگی كلی یا جزئی می‌گردد و جلوگیری از حوادث ناشی از كار یك وظیفه اساسی می‌باشد.

هزینه های غیرمستقیم یك حادثه چهار برابر هزینه های مستقیم آن است كه به كار فرما وارد می‌گردد یعنی زیان وارده به ماشین آلات و ابزار و غیره چهار برابر هزینه های مستقیم یعنی مراقبت های طبی و غرامت می‌باشد . یكی از حوادث كه باعث خسارات مالی و بیكاری می‌شود آتش سوزی است كه در اثر وفور مواد قابل اشتعال در واحدها، كارگاهها و انبارها ، چنانچه مسئله پیش بینی و پیشگیری و مبارزه با حریق كه از اصول ایمنی می‌باشد در نظر گرفته نشود در مقابل حریق مصون نخواهند بود میزان خسارات و ضایعاتی كه در نتیجه آتش سوزی كه در نتیجه عدم پیش بینی های لازم رخ می‌دهد گاه با قیمت از بین رفتن كل كارگاه تمام می‌شود مسئولین كارگاهها می‌توانند و بایستی برای جلوگیری از این قبیل مصیبتها قویاً بیاندیشند و پرسنل نیز وظیفه دارند كه تدابیر حفاظتی را در مقابل آتش سوزی رعایت نمایند . همانطوریكه ماشین آلات موجود در كارگاهها جز ثروت ملی محسوب می‌گردد و در حفظ آنها بایستی كوشا بود نسبت به حفظ و حراست نیروی انسانی توجه كافی مبذول شود .

در زمینه های مخلتف اجتماعی ثابت شده است كه همیشه پیشگیری آسان تر و كم هزینه تر از درمان و یا رفع خسارات وارده احتمالی می‌باشد . در مؤسسات صنعتی كه بدلایل مختلف هم وسایل و دستگاهها در معرض خطر خسارت بوده اند و هم نیروی انسانی ، بنابراین برای جلوگیری از این خسارات ، موارد ایمنی باید بر اساس نیاز قسمتهای مختلف پیش بینی گردیده اقدامات لازم بعمل آید، تا از دستگاههای اتوماتیك در موارد مختلف استفاده شود همانگونه كه برای جلوگیری از خسارات وارده به پره های توربین هنگام افزایش درجه حرارت بطور خودكار تولیدی واحد كاهش پیدا می‌نماید و یا جهت رفع خطر حریق و آتش سوزی با نصب لوازم مانند سنسورها و چشمهای الكترونیكی و غیره حساس به گرما یا دود بطور اتوماتیك سیستم آتش نشانی فعال می‌شود تا نیروهای انسانی فرا رسیده و چاره كار بهتری را نمایند . در این گونه موارد پاكیزه نگهداشتن محوطه و قسمتهای مختلف از مواد آتش زا باید بخوبی انجام گیرد . در موارد خسارات جانی هم موارد متعدد در قسمتهای مختلف مورد نیاز می‌باشد ، مثلاً در بهره برداری یكسری لوازم ایمنی از جمله گوشی ، كفش ایمنی و لباس كار مناسب و دستكش و كلاه و غیره مورد نیاز است ، در صورتیكه در كارهای تعمیراتی لوازم دیگر از جمله كلاه ، ماسك ، دستكش و كفش و جامه های نسوز برای كارهای جوشكاری و آهنگری باید تهیه گردد . در ضمن برداشتن هر گونه مانع در رهگذرها و نصب نرده ها و استفاده از كمربند ایمنی در قسمتهای پرتگاهی و ایجاد مسیرهای اضطراری دارای اهمیت ویژه ای می‌باشد تا از خسارات وارده به دستگاهها و جان افراد بشدت جلوگیری نموده و ضایعات را به حداقل كاهش داد.

محدوده و كاربرد مقررات ایمنی فنی :

1 ـ این مقررات شامل تمامی‌پرسنل می‌گردد كه در سرویس و نگهداری ،‌ تعمیر دستگاهها و تجهیزات مربوط در نیروگاهها در دست بهره برداری و یا در دست باز سازی مشغول بكار می‌باشند . با در نظر گرفتن شرائط محلی كادر سرپرستی باید تدابیر تكمیلی كه ایمنی انجام كارها را افزایش دهند پیش بینی نمایند .

2 ـ تجهیزات الكتریكی و دستگاههای برقی نیروگاهها باید مطابق مقررات ساختمان دستگاههای الكتریكی باشند و مطابق مقررات ایمنی فنی دستگاههای مربوطه بهره بردای شوند.

3 ـ بهره برداری از دستگاههای بالابر كارگاههای حرارتی نیروگاهها باید مطابق مقرارت ساختمان ایمنی فنی به هنگام بهره بردرای از جرثقیل ها باشد .

4 ـ تمامی‌دستورالعملهای مربوط به بهره بردرای و تعمیرات و تجهیزات نیروی حرارتی و دستورالعملهای مربوط به ایمنی فنی بهنگام بهره برداری از آنها كه در نیروگاهها مورد استفاده قرار می‌گیرند باید طبق مقررات به مرحله اجرا درآیند.

5 ـ تأمین تدابیر به منظور سازماندهی و تدابیر فنی جهت ایجاد شرایط ایمنی كار و آموزش پرسنل به روشهای ایمنی انجام كار و كنترل سیستماتیك پرسنل اجرائی از نظر رعایت مقررات ایمنی فنی مانند مقررات مقابله با حریق و استفاده از وسائل حفاظتی مثل لباس كار و دیگر شرائط حفاظت شخصی افراد .

6 ـ هر یك از پرسنل مكلفند مقرارت حاضر را رعایت و در صورت مشاهده نقض مقرارت مذكور و نیز خرابی تجهیزات و دستگاههای حفاظتی و غیره كه می‌تواند برای پرسنل و خود تجهیزات ایجاد خطر نمایند ، به سرپرست مستقیم و در صورت عدم حضور وی به سرپرست بالاتر اطلاع دهند .

7 ـ نقض مقرارت ایمنی فنی توسط هر یك از افراد به منزله نقض انضباط كار می‌باشد و هر یك از این وقایع باید توسط مدیر مربوطه بررسی و تحقیق گردد.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment