دانلود پروژه رشته برق در مورد موقعیت كلی نیروگاه گازی ری – قسمت اول

دانلود پایان نامه

مقدمه

نیروگاه گازی ری در زمینی به مساحت 525000 متر مربع در جاده قم ـ شهرك باقرشهر واقع در جنوب پالایشگاه تهران و به فاصلة تقریبی 7 كیلومتری شهر ری قرار گرفته است در اواسط سال 1355 كار نصب 14 واحد آن شروع شد ( 6 واحد آسك خریداری شده برای اهواز و و 8 واحد هیتاچی خریداری شده برای بندرعباس ) در كمتر از 8 ماه اولین واحد آن به مدار آمده و 13 واحد دیگر در ظرف سه ماه بعد به مدار آمدند . در خلال نصب واحدهای فوق الذكر كار خرید و عقد قرارداد جهت نصب 30 واحد دیگر با شركت های مخلتف انجام پذیرفت و در پایان تابستان 1356 كار نصب این واحدها نیز به پایان رسید. در رژیم گذشته و در دوره تحویل موقت ، كار نگهداری و تعمیرات واحدها توسط پرسنل خارجی انجام می‌گرفت كه با سقوط رژیم و پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی‌پرسنل خارجی به بهانه های مختلف و در برخی موارد حتی بدون تحویل دائم واحدها ، و با خیال توقف كامل نیروگاه در آینده نزدیك ، ایران را ترك نمودند ،‌ ولی همت و تلاش و پشتكار برادران متعهد و مسلمان ایرانی ، در زمان كوتاهی خلاء پرسنل خارجی را پر كرده و با به مدار آوردن تك تك واحدها كه اكثراً هم دارای اشكالاتی بودند و با بهره برداری و انجام تعمیرات مختلف بطلان اندیشه آنان را به اثبات رساندند.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

در سال 1360 تعداد 4 واحد ، از واحدهای گازی آ.ا.گ این نیروگاه بعلت ضرورت هائی به شیروان منطقه خراسان و در سال 1380 تعداد دو واحد ، از واحدهای گازی هیتاچی به بندر عباس و نیز در سال 1381 تعداد یك واحد از واحدهای گازی آ. ا.گ به كیش انتقال داده شدند و در حال حاضر نیروگاه گازی ری دارای 37 واحد گازی از 5 شركت مختلف ( آسك ـ هیتاچی ـ فیات ـ میتسوبیشی و آ.ا.گ ) می‌باشد كه قدرت نامی‌نصب شده حدوداً 1200 مگاوات می‌باشد . در شرایط ISO ،‌ از آنجایی كه قدرت عملی قابل تولید واحدهای گازی ارتباط مستقیم با درجه حرارت هوا ،‌‏ فشار و نوع سوخت ( گاز یا گازوئیل ) دارد . لذا تولیدی عملی آن در فصول مختلف و با نوع سوخت مصرفی متفاوت خواهد بود .

سوخت مصرفی این نیروگاه گاز و گازوئیل می‌باشد.

در حال حاضر گاز نیروگاه ری از طریق خط لوله گاز سراسری شركت گاز و توسط دو ایستگاه شماره 1 و 2 نصب شده در محوطه نیروگاه كه ظرفیت هر یك از 110000 متر مكعب در ساعت با فشار Psi 250 می‌باشد ، تأمین می‌گردد.

واحدهای آسك و هیتاچی قدیم و جدید از ایستگاه شماره یك و واحدهای میتسوبیشی و آ.ا.گ و فیات از ایستگاه شماره 2 تغذیه می‌شوند.

سوخت گازوئیل در پنج مخزن ذخیره می‌شود ،‌ سه مخزن هر یك با ظرفیت 8 میلیون لیتر كه واحدهای فیات و آسك و هیتاچی قدیم و جدید را تغذیه می‌كنند و دو مخزن با ظرفیت هر یك 15 میلیون لیتر كه واحدهای میتشوبیشی و آ.ا.گ را تغذیه می‌نمایند . لازم به توضیح است كه تمامی‌واحدهای این نیروگاه هم با گازوئیل و هم با گاز می‌توانند كاری كنند . مقدار مصرف سوخت در بار پایه در جدول نشان داده شده است.

نقش توربین گاز در صنعت برق :

از توربینهای گازی استفاده ای غیر از تولید انرژی الكتریكی نیز استفاده می‌گردد . این توربینها بخاطر خصوصیات ویژه ای كه دارند می‌توانند برای یك سری موارد دیگر نیز استفاده شوند كه از آنچه می‌توان نام برد ، استفاده به عنوان موتور جت در هواپیماها برای تأمین نیروی محركه هواپیما و نیز استفاده به عنوان محركه یك پمپ قوی مثل پمپهائی كه جهت تزریق گاز در چاههای نفت ، جهت بالا بردن راندمان استخراج بكار برده می‌شود.

ولی معرفی توربین گاز ، عمدتاً آشنایی با توربیهای گاز صنعتی است كه در صنعت تولید برق استفاده می‌شوند.

توربین گاز در اواخر دهه 50 میلادی به عنوان تولید برق در شبكه ها مورد استفاده قرار گرفت و در طی مدت 20 سال میزان استفاده از آن 50 برابر شده است .

میزان مصرف برق در ساعات مختلف شبانه روز فرق می‌كند ، برای مثال در بعضی از ساعات شبانه روز ، ( مانند فاصلة ساعت 10 تا 12 صبح و از تاریك شدن هوا بمدت حدوداً دو ساعت در شب ) مصرف برق خیلی بالاست و به حداكثر خود می‌رسد و در بعضی ساعات مانند ساعات بین نیمه شب تا صبح ،‌ مصرف برق خیلی پائین است و در بقیه اوقات ،‌ مقدار متعادل را دارد .

دیاگرام زیر تغییرات بار مقدار مگاوات مصرفی در مقابل ساعات شبانه روز را نشان می‌دهد .

یك مقدار از بار مصرفی تقریباً در تمام ساعات شبانه روز ثابت است كه به آن بار پایه ( BASE LOAD ) می‌گویند. یك مقدار بار نیز تنها در ساعات محدودی از شبانه روز اتفاق می‌افتد و مقدار آن بیشتر از بار در بقیه ساعات شبانه روز می‌باشد این بار را بار رپیك ( PEAK LOAD ) می‌گویند . نوسانات بین بار پایه و بار پیك را بار میانه یا متوسط (INTERMEDIATE LOAD) می‌نامند .

برای تأمین بار پایه، به نیروگاههایی احتیاج است كه خرج جاری آن پائین باشد ، مانند نیروگاههای بخاری ،‌ نیروگاههای هسته ای و نیروگاههای آبی .

این نیروگاهها دارای خرج جاری پائین ولی خرج نصب یا خرج اولیة‌ آن بالاست ، نیروگاههای بخاری ،‌ بخاطر سوخت ارزان ( سوخت مصرفی آنها معمولاً مازوت است)، جهت تأمین بار پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تأمین باری پیك ،‌ به نیروگاههایی احتیاج است كه خرج نصب آن پائین و سرعت راه اندازی و باردهی سریع را دارا می‌باشد، حتی اگر خرج جاری آن بالا باشد ( مثلاً سوخت گران مصرف نماید )‌. در این ارتباط برای تأمین بار پیك از توربینهای گازی كه دارای خصوصیات فوق می‌باشند ، مورد استفاده قرار می‌گیرد . برای تأمین بار میانه نیز تركیبی از نیروگاههای مختلف كه اقتصادی تر باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. لذا یكی از مهم ترین موارد استفاده توربین های گاز در صنعت برق ، تأمین بار پیك توسط این واحدهاست.

البته در ایران به علت اینكه مسأله تأمین سوخت ( گاز یا گازوئیل ) ، مساله مهمی‌را ایجاد نمی‌كند ،‌ از واحدهای گازی برای تأمین بار پایه نیز استفاده می‌گردد.

یكی دیگر گر از موارد استفاده واحدهای گازی در صنعت برق ، استارت در خاموشی (BLACK START) می‌باشد.

واحدهای گازی كه با دیزل استارت می‌شوند قادر خواهند بود با استفاده از باطری های موجود در باطریخانه خود كه همیشه شارژ هستند ، در زمانی كه شبكه بی برق می‌باشد ، استارت شده و به مرحلة بار دهی برسد و برق تولید شده را به شبكه انتقال دهد.

یكی دیگر از موارد استفاده از واحدهای گازی ، موتوری كردن ژنراتور می‌باشد كه به كندانسور كردن معروف است و در بعضی از واحدها كه دارای S.S.S كلاچ می‌باشند انجام می‌گیرد ،‌ این كلاچ بین محور توربین و ژنراتور قرار گرفته كه می‌تواند این دو محور را از هم جدا نماید و با جدا شدن محور توربین از ژنراتور، در حالی كه ژنراتور به شبكه متصل است ، با خاموش كردن توربین و باز شدن S.S.S كلاچ ،‌ دور توربین نسبت به ژنراتور افت پیدا كرده و ژنراتور به صورت موتور در می‌آید و به این وسیله ولتاژ شبكه را تنظیم می‌نمایند.

بررسی دیاگرم لاجیكی مراحل راه اندازی و بارگیری و توقف واحدهای میتسوبیشی

شرایطی كه قبل از راه اندازی باید وجود داشته باشد تا واحد قابل استارت باشد:

1 ـ ترنینگر در مدار بوده و لامپ آن روشن باشد

2 ـ صحت شرایط برای اینترلاك استارت وجود داشته باشد.

برای اینترلاك استارت باید صحت شرایط زیر وجود داشته باشد:

1-2- وضعیت تمام كلید های سیستم های كمكی در M.C.C بصورت اتوماتیك باشد . اگر وضعیت كلید ها در M.C.C در حالت AUTO باشد با توجه به گیت AND در این مسیر ، ورودی به آن یك ( 1 ) است و سیگنال یا ولتاژ خواهیم داشت.

چنانچه وضعیت كلید های سیستم های كمكی و یا وضعیت كلید موتور پمپ اصلی گازوئیل و كلید پمپ ترانسفر ( انتقال سوخت ) گازوئیل غیر از حالت AUTO باشد ، سیگنال لامپ مربوط به آلارم M.C.C SWITCH POS.WRONG را روشن می‌نماید كه نشاندهندة AUTO نبودن هر كدام از كلید ها خواهد بود.

2-2- اگر وضعیت كلید موتور پمپ اصلی گازوئیل و كلید پمپ ترانسفر گازوئیل در حالت AUTO بوده و انتخاب سوخت گازوئیل باشد و یا در صورتیكه انتخاب سوخت گاز باشد و فشار گاز تأمین بوده و بالاتر از 13 باشد ، ورودی دیگر گیتAND نیز یك ( 1 ) و دارای سیگنال خواهد بود.

چنانچه فشار گاز ورودی پائین بوده و توسط كلید فشاری PS-253B احساس شود كه به كمتر از 13 رسیده است ، سیگنال مربوطه لامپ آلارم FUEL GAS SUPPLY PRESS LOW را روشن كه نشان دهندة پائین بودن فشار گاز می‌باشد.

3-2- لامپ مربوط به FLAME ON خاموش بوده و شعله برقرار نباشد ، در این حالت ورودی دیگر گیت AND، نیز یك (1) خواهد شد. چنانچه زمان غیر از زمان جرقه زدن ، جرقه زنها فعال شود و لامپ FLAME ON روشن باشد، ABNORMAL FLAME (شعله غیر عادی است ) روشن می‌گردد.

4-2- سیستم در حالت آزمایش با سیمولاتور نباشد ، در این حالت ورودی چهارم گیت AND ،‌ نیز یك ( 1 ) می‌گردد.

چنانچه واحد در حالت آزمایش تشابه مگك باشد، سیگنال مربوطه لامپ آلارم
SIMULATION TEST (تست تشابه ) را روشن می‌نماید.

5-2- فشار هوای تانك كلاچ كاهش نیافته باشد . اگر فشار هوای تانك كلاچ بیشتر از 14 باشد ، آخرین ورودی به گیت ‌AND ، نیز یك ( 1 ) خواهد شد .

هر گاه فشار هوای تانك كلاچ توسط كلید فشاری PS-402B حس شود كه به كمتر از 14 رسیده است دراین حالت آلارم CLUTCH AIR TANK PRESS LOW. ظاهر می‌گردد. با توجه به این كه كلیه ورودیهای گیت AND اولی ، در صورت صحت شرایط فوق یك ( 1 ) شده ، در نتیجه خروجی گیت مذكور نیز یك ( 1 ) می‌گردد لذا با توجه به وجود گیت AND بعدی ،‌ یكی از ورودی های این گیت یك ( 1 ) خواهد شد.

6-2- مانیتور درجه حرارت در وضعیت غیر عادی نباشد. اگر اشكالی در مانیتور درجه حرارت وجود نداشته باشد ورودی دیگر گیت AND نیز یك ( 1 ) و دارای سیگنال خواهد بود . چنانچه اشكالی در مانیتور درجه حرارت وجود داشته باشد بطور مثال تغذیه مانیتور قطع و یا مدار هر یك از ترموكوپلها در حالت باز باشد سیگنال مربوطه لامپ آلارم TEMP.MONITOR ABNORMAL را روشن می‌نماید.

7-2- سیگنال ارسالی از كنترل كنندة آنالوگ مگك ( MEGAC ) غیر عادی نباشد ،‌ در این حالت ورودی دیگر گیت AND ،‌ نیز یك ( 1 ) است.

چنانچه سیگنال ارسالی از مگك غیر عادی باشد ،‌لامپ آلارم MEGAC SIGNAL ABNORMAL روشن خواهد شد.

8-2- منبع تغذیه كمكی AC 380V از كارنیفتاده باشد ( قطع نباشد ) .اگر ولتاژ تغذیه AC380V عادی باشد یكی دیگر از ورودهای گیت AND ، یك ( 1 ) و دارای سیگنال خواهد بود . چنانچه ولتاژ AC380V قطع باشد و یا در مدار تغذیه 380 ولت AC اتصال كوتاه انجام شده باشد ، سیگنال مربوطه لامپ آلارم AC 380 V POWER FAIL را روشن خواهد كرد.

9-2- اشكالی در مدار كمكی جهت ملسك وجود نداشته باشد ، پس ورودی دیگر گیت AND ،‌ یك (1) و سیگنال برقرار خواهد شد.

اگر اشكالی در مدار كمكی ( BACK UP – SEQUENCE) پیش آید ،‌آلارم
BACK UP SEQUENCE ABNORMAL ظاهر می‌گردد.

10-2- اشكالی در سیستم حفاظت آتش وجود نداشته باشد ، در این حالت یكی دیگر از ورودی های گیت AND ،‌ یك (‌1 ) می‌باشد. چنانچه اختلالاتی در سیستم اطفاء حریق رخ دهد و یا پودر CO2 دارای فشار كافی نباشد ، سیگنال مربوطه آلارم
FIRE PROTECTION FAULT را روشن می‌كند.

با وجود صحت شرایط فوق ( بند 6-2 الی 10-2 ) تمام ورودی های گیت AND بعدی، یك ( 1 ) است و دارای سیگنال یا ولتاژ خواهد بود ، لذا یكی دیگر از شرایط استارت واحد فراهم می‌گردد.

3 ـ عدم دریافت فرمان تریپ ( TRIP ) توربین گاز یا عدم عملكرد رلة L86 .

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment