دانلود پروژه رشته برق در مورد سیستم فرمان الكتریكی ESP- قسمت اول

دانلود پایان نامه

نمای كلی سیستم فرمان

مجموعة سیستم هایی كه در هدایت و تعادل حركت اتومبیل سیستم هستند. شامل سیستم، ترمز،‌سیستم تعلیق و سیستم فرمان می باشند. در این مقاله با بررسی نوعی سیستم فرمان پیشرفته می پردازیم.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

انواع سیستم های فرمان

  1- انگشیتی یا مارپیچ  
مكانیكی 2- تاج خروسی

3- ساچمه ای

4- غلطكی

 

1-انگشتی دار

2- تاج خروسی

پنوماتیكی 1- فشار باد به تنهایی

2- فشار باد + هیدرولیك

 

الكتریكی 1- الكتروموتور ساده

2- هیدروموتور

ایمنی فرمان:

شامل كلیه تدابیری می شود كه در اتومبیل برای ایمنی راننده در هنگام تصادف می شود.

انواع سیستم های ایمنی فرمان:

1- سیستم تلسكوپی: در این نوع سیستم در ستون فرمان (رابط بین غربیلك و جعبه فرمان) مقداری سیم پیچی با طول اولیه تقریباً 5 سانتی متر وجود دارد. كه در هنگام ضربه یا تصادف این سیم پیچی در هم پیچیده شده و طول آن به حدود 2 سانتی متر رسیده و بدین صورت از انتقال ضربه به راننده جلوگیری می شود.

2- سیستم ایمنی فرمان كشویی:

همانطور كه از اسم آن مشخص است رابط بین غربیلك و جعبه فرمان به شكل كشویی می باشد كه در هنگام تصادف در داخل هم جمع شده و از انتقال ضربه به راننده جلوگیری می كند.

3- سیستم ایمنی فرمان كمرشكن (خم شونده):

در این نوع سیستم ایمنی رابط بین غربیلك فرمان و جعبه دنده به صورت كوپلینگ (زانویی) می باشد. این مورد نیز با تا شدن از انتقال ضربه جلوگیری می كند.

در همة موارد ذكر شده نوعی ستون فرمان بین غربیلك فرمان و میل وسط فرمان وجود دارد كه ما در این مقاله با بررسی نوعی فرمان پیشرفته كه فاقد ستون فرمان می باشد. به بحث و بررسی می پردازیم كه از آن با عنوان سیستم فرمان الكتریكی ESP یاد می شود.

فرمان الكتریكی ESP مخفف جمله Electric Power Steering می باشد.

مقدمه:

در اتومبیلهای امروزی بسته به نیروی قابل استفاده و مورد احتیاجشان با فرمانهای هیدرولیكی – الكتروهیدرولیكی – الكتریكی تجهیز می شوند.

در همة موارد ذكر شده بدون توجه به نوع سیستم هدایتی كه بدان مجهز می باشند همة آنها از طریق ستون فرمان دارای یك ارتباط مكانیكی بین فرمان و چرخها می باشد.

اما در سیستم فرمان الكتریكی Steerby wire این ستون فرمان حذف شده و در این سیستم بین غربیلك فرمان و چرخها هیچ رابط مكانیكی وجود ندارد كه این خود دلیل برتر شدن این سیستم نسبت به سیستم فرمانهای دیگر شده است.

 

سیستم هدایت الكتریكی كه در عكس شماره 1 نشان داده است با سیستم هدایتی هواپیماهای مدرن امروزی قابل مقایسه است. كه در آنها دستورات خلبان از طریق یك مدار به دستگاهها و قسمتهای مورد نظر فرستاده شده و در آنجا دستگاه مورد نظر دستور دریافت كرده و حركت مورد نظر خلبان صورت می گیرد.

دلایل طراحی سیستم:

1- جلوگیری از قفل شدن و بلوكه شدن در هنگام رانندگی كه راننده در هر زمان كه بخواهند می تواند فرمان دهد.

2- فرمان نمی تواند خود به خود و بدون دخالت راننده پیچیده شود یعنی اینكه هیچ نوع حركت و جهت دهی بدون دستور راننده انجام نمی شود.

3- در هنگام تصادف به علت نبودن ستون فرمان هیچ گونه ضربه ای به غربیلك فرمان و به راننده منتقل نمی شود كه یكی از مهمترین نكات ایمنی را برقرار می كند.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment