دانلود پروژه رشته برق در مورد سیستم سوخت رسانی انژكتوری – قسمت سوم

دانلود پایان نامه

انژكتورها (INGECTORS) :

وظیفه پاشش (اسپری) كردن سوخت را بر عهده دارند.دونوع انژكتور داریم:

1ـ مخروطی (پژو پارس و سمند) كه زاویه پاشش آنها 30 می‌‌‌‌‌باشد.

2 ـ استوانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای (پژو 206 و پیكان) زاویه پاشش آنها 10 می‌‌‌‌باشد.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

علاوه برشكل ظاهری انژكتورها از نظر نوع تزریق سوخت به داخل سیلندر نیز تفاوت دارند. یعنی انژكتور مخروطی از بغل و استوانه‌‌‌ای از بالا تزریق می‌‌‌‌‌كنند.انژكتور دارای سوكت 2 پایه مشكی رنگ و محل نصب آن بین ریل سوخت و مانیفولد هوا می‌‌‌‌‌باشد. برای تست انژكتور باید مقاومت آن رااندازه گرفت كه در خودروهای مختلف حدود 14 اهم است. در صورت خرابی این قطعه خودرو حالت 3 كار كردن دارد.

سوئل پات (كاسه بنزین):

وظیفه آن تامین بنزین برای سوختن در هنگام خالی بودن باك و موافق لازم است. جای این قطعه در انتهای باك است و حدود 3 لیتر ظرفیت دارد. لوله‌‌‌‌‌های ورودی و خروجی بنزین در داخل آن قرار دارد. اگر سوخت در انتهای باك باشد چون در پیچ‌‌‌‌ها بنزین به یك طرف باك میرود. این قطعه بنزین لازم را برای پمپ فراهم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كند.

ریل سوخت:

ریل سوخت بر روی منیفولد هوای ورودی در نزدیكی سر سیلندر قرار دارد. روی این ریل انژكتورها، رگولاتور فشار سوخت (خودرو پژو 206 فاقد رگولاتور است) و بست‌‌‌‌‌‌های نگهدارنده آنها قرار دارد.

دریچه گاز :

دریچه گاز با استفاده از یك كابل و بادامك كه صفحه متحرك موجود در دریچه گاز را به حركت در می‌‌‌‌آورد كار می‌‌‌‌كند. بر روی دریچه گاز، یك عدد پتانسیومتر بمنظور اندازه‌‌‌‌گیری زاویه دریچه گاز و همچنین یك موتور مرحله‌‌‌‌ای دور آرام كه دارای شیر مخروطی بوده ووظیفه آن تغییر میزان جریان هوا در دور آرام است، نصب گردیده است.

مخزن كنیستر:

مخلوط بخار بنزین و هوا از باك به این مخزن وارد می‌‌‌‌‌شود داخل این مخزن فیلتری از جنس كربن وجود دارد كه بخارات بنزین را از هوا جدا می‌‌‌‌كند بنابراین هوای جذب شده از بخار بنزین به هوای آزاد فرستاده می‌‌‌‌شود.

شیر برقی كنیستر:

وظیفه این شیر ارسال بخار بنزین به مسیر هوای ورودی میباشد این شیر مستقیماً توسط E.C.U كنترل می‌‌‌شود هنگام خاموش بودن موتور شیر برقی كنیستر بسته است.لذا بخار بنزین و هوا در داخل مخزن كنیستر از یكدیگر جدا می‌‌‌‌شود هنگام باز بودن موتور در شرایطی كه E.C.U تشخیص می‌‌دهد این شیر برقی باز شده و بخار بنزین به مسیر هوای ورودی موتور ارسال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سوییچ فشار فرمان هیدرولیكی:

این قطعه در خودرو پژو 206 وجود دارد. سنسور فشار فرمان هیدرولیك اجازه می‌‌‌‌دهد كه E.C.U دور موتور را در زمان پارك كردن افزایش دهد.

الف ـ شرایط افزایش دور موتور:

ـ زمانی كه سرعت خودرو كمتر از 4KM/HR است.

ـ فعال شدن سوییچ فشار فرمان هیدرولیك

ب ـ محل نصب:

روی لولهروغن هیدرولیك فشار قوی بین پمپ هیدرولیك فرمان و سوپاپ تقسیم فشار (پینیون فرمان)

واحد كنترل كننده مركزی (E.C.U) :

این واحد زمان جرقه و پاشش را متناسب با پارامترهای متغییر دریافتی كنترل می‌‌‌‌كند. این پارامترها عبارتند از :

ـ سنسور دور موتور

ـ سنسور فشار منیفولد هوای ورودی (مپ سنسور)

ـ سنسور موقعیت دریچه گاز

ـ سنسور دمای آب موتور

ـ سنسور دمای هوای ورودی

ـ سنسور سرعت خودرو

ـ اكسیژن سنسور

ـ سنسور ضربه

ـ قدرت مورد نیاز كولر

ـ ولتاژ باتری

ـ فشار مدار فرمان هیدرولیك

ـ E.C.U گیر‌‌‌‌بكس اتوماتیك

E.C.U از اطلاعات فوق الذكر برای كنترل مقادیر زیر استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌كند:

ـ میزان پاشش سوخت(تنظیم زمان باز شدن انژكتور)

ـ پمپ بنزین

ـ شیر برقی كنیستر

ـ قطع تزریق سوخت برای جلوگیری از افزایش دور موتور(CUT OFF)

ـ قطع كمپرسور كولر

ـ عملكرد كنیستر

تنظیم دور آرام متناسب باپارامترهای زیر صورت می‌‌‌‌گیرد:

1ـ دمای موتور

2ـ ولتاژ باتری

3ـ زمان پارك (فشار مدار فرمان هیدرولیك)

4ـ گیر‌‌‌‌بكس اتوماتیك

5ـ كولر

حافظه E.C.U :

در داخل ECU دو نوع حافظه قرار دارد:

الف ـ حافظه دائم       ب ـ حافظه موقت

الف) حافظه ECU با قطع باتری از بین نمی‌‌‌‌رود ودر واقع محل قرارگیری جدولیست كه طی آنECU شرایط لازم را جهت راه اندازی موتور بدست می‌‌‌‌‌آورد.

ب) حافظه موقتECU با برداشتن كابل باطری از بین نمی‌‌رود و اگر كابل باطری را بیش از 15 دقیقه قطع كنیم، این حافظه پاك می‌‌‌شود و با پاك شدن حافظه، خودرو در هنگام رها كردن گاز، دنده عوض كردن یا شتاب‌‌‌‌گیری ،بدون دلیل دچار ریپ زدن و یا خاموش كردن موتور می‌‌‌‌‌شود.

نكات ایمنی در هنگام كار بر روی خودروهای انژكتوری:

1ـ در هنگام روشن بودن موتور ، اتصال باتری را جدا نكنید.

2ـ در وضعیت سوییچ باز كانكتور ECU را جدا یا متصل نكنید.

3ـ در هنگام بررسی سیستم جرقه و فشار كمپرس سوكتهای انژكتورها را جدا كنید.

4ـ قبل از اتصال مجدد یك كانكتور موارد زیر را بررسی كنید.

ـ وضعیت اتصال از نظر تغییر شكل، پیچیدگی، آببندی و احتمال نفوذ مایعات

ـ وضعیت مكانیزم خار قفل كننده كانكتور

5ـ در هنگام آزمایش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های الكتریكی به موارد زیر توجه نمایید:

ـ باتری كاملاً شارژ باشد.

ـ هرگز از منبع ولتاژ بزرگتر از 16 ولت استفاده نكنید.

ـ هرگز از لامپ تست استفاده نكنید.

ـ درهنگام استارت زدن یا روشن بودن موتور وایر شمعها را به بدنه متصل نكنید.

6ـ در خودروهای مجهز به سیستم مبدل كاتالیزوری از بنزین بدون سرب استفاده كنید. ‌‌‌‌‌

7ـ در خودروهایی كه كمپرس موتور آنها بالا است از بنزین با اكتان 95 استفاده كنید.

8 ـ در هنگام روشن بودن موتور سوكت كویل دوبل را جدا نكنید.

9 ـ موتور را بیشتر از 15 دقیقه با دور بالا در حالت توقف خودرو نگه ندارید.

10 ـ بعد از اتصال مجدد باتری عمل تجدید حافظه را انجام دهید.

روش تجدید حافظه:

ابتدا سوییچ را به مدت حداقل 10 ثانیه ببندید. سپس سوییچ را به مدت حداقل 10 ثانیه باز كنید و بدون فشردن پدال گاز خودرو را روشن كرده و حداقل به مدت 10 ثانیه گاز ندهید. در خودرو پارس با سیستم مگنتی مارلی بعد از این مرحله به روش ذیل دنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های 1 تا 4 را به ECU معرفی می‌‌‌‌‌‌كنیم.دنده‌‌‌های 5 و عقب هم معرفی ندارند. ابتدا اهرم دنده را در وضعیت دنده یك قرار داده و حركت می‌‌‌‌كنیم تا دور موتور به 3500 RPM برسیم. سپس در دنده دو دور موتور را به 3500 RPM می‌‌رسانیم و دنده را خلاص می‌‌كنیم تا دور موتور كم شود و به دنده یك برمی‌‌‌‌‌گردیم.در این حالت دنده یك معرفی شده و سایر دنده‌‌‌‌‌ها را با این روش معرفی می‌‌‌كنیم.بعد از طی مراحل فوق و معرفی دنده‌‌‌‌ها(فقط در پژو پارس با سیستم مگنتی مارلی) به مدت 15 دقیقه در دنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف و با دورهای مختلف حركت می‌‌‌‌‌‌كنیم تا شرایط مختلف به ECU معرفی شود.

انواع سیستم انژكتوری:

1ـ SPFI

2ـMPFI

3ـ GDI

1ـ (SINGIE POINT FUET INGECTION) SPFI (پاشش تك نقطه‌‌‌ای):

پاشش سوخت توسط یك یا دو انژكتور داخل مانیفولد هوا انجام می‌‌‌‌شود.

2ـ(MULTI POINT FUEINGECTION) MPFI (پاشش چند نقطه‌‌‌‌ای)

پاشش سوخت توسط یك انژكتور مجزا برای هر سیلندر پشت سوپاپ هوا داخل مانیفولد انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سیستم MPFI بر سه نوع تقسیم می‌‌‌‌‌‌شود (از نظر نوع پاشش):

1 ـ ترتیبی مانند پژو 206 بر حسب ترتیب احتراق.

2 ـ نیمه ترتیبی مانند پیكان و پژو پارس و سمند با E.C.U نوع SL96 D كه انژكتورها دو به دو پاشش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنند.

3 ـ غیر ترتیبی مانند پارس و سمند با E.C.U نوع MM8P كه هر چهار انژكتور با هم پاشش می‌‌‌‌‌كنند.

3 ـ (GASOLINE DIRECT INGECTION) GDI (پاشش مستقیم گازوییل):

پاشش سوخت توسط یك انژكتور مجزا برای هر سیلندر داخل محفظه احتراق انجام می‌‌‌‌‌‌شود.‌‌‌     

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment