دانلود پروژه رشته برق در مورد تجارت الكترونیك – قسمت سوم

دانلود پایان نامه

ارائه الگوهای حاصل از تحقیق:
ترتیب الگوهای بدست آمده از دو روش تطبیقی و پیمایشی:
الگوی بدست آمده از روش اول

عوامل محیطی غیر مستقیم نیز به ترتیب زیر اولویت‌بندی می‌گردند.
الگوی بدست آمده از روش اول

روش دوم ـ در این روش با توجه به پاسخ متخصصین به سئوالت پرسشنامه و تعیین ضریب اهمیت و درصد سر ؟؟؟ پرسش‌‌ها، آنها را رتبه‌بندی و اولویت هر كدام را مشخص می‌كنیم.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید
الگوی بدست آمده از روش دوم
اولویت‌بندی عوامل محیطی مستقیم به ترتیب زیر می‌باشد.
الگوی بدست آمده از روش دوم
همچنین اولویت‌بندی عوامل محیطی غیرمستقیم نیز به ترتیب زیر می‌باشد.
الگوی بدست آمده از روش دوم
8- ارائه پیشنهادات:
با توجه به الگوهای ارائه شده پیشنهاداتی بر اساس اولویت‌های تعیین شده به شرح زیر خلاصه شده است.
1- عوامل سیاسی و قانونی
الف) حمایت نظام و فرهنگ سازان جامعه از تجارت الكترونیك
ب) عضویت ایران در كپی رایت جهانی و تصویب‌ قانونی كپی‌رایت
ج) تغییر این بینیش كه دولت رقیب بخش خصوصی است.
2- عوامل اقتصادی
الف) تصویب قوانین تسهیل كننده
ب) ایجاد نظام بانكی كارآمد و بستر مناسب جهت ایجاد بانكداری الكترونیكی
ج) دسترسی بدون تبعیض، به اطلاعات
3- اجتماعی و فرهنگی
الف) آموزش تجارت الكترونیك در سطح مدارس و دانشگاه‌ها
ب) آموزش مستمر زبانی انگلیسی در سطوح مختلف
4- تجار
الف) اعطای بودجه مناسب جهت انجام پایان‌نامه‌های كارشناسی ارشد و دكتری
ب) ملی‌كردن پروژه تجارت الكترونیك و اشاعه همه جانبه فرهنگ آن
ج) ایجاد صندوق حمایت از تحقیقات الكترونیك
د) از میان برداشتن قوانین دست و پاگیر كه موجب خنثی سازی ایجاد تسهیلات برای گسترش تجارت الكترونیك می‌گردد.
5- مشتریان
الف) ایجاد بستر مناسب فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و قانونی و اداری، جهت ایجاد الكترونیك از طرف دولت.
ب) افزایش امكان دسترسی عمومی به اینترنت
ج) همكاری مناسب دولت و اركان نظام با یونسكو و سایر مراكز در خصوص طرح استفاده از زبان مادری در اینترنت
6- رقبا
الف) شناسایی مزیت‌های نسبی به واسطه تحقیقات بازرگانی
ب) حمایت دولت از صادركنندگان جهت استفاده از روش‌های نوین تجارت، هم سطح جهان
ج) اشاعه فرهنگ استفاده از باركد
7- تكنولوژیكی
الف) انجام پروژه‌های مهندسی مجدد، حمایت از آنها
ب) تشكیل گروه‌های كاری در وزارت خانه‌های مربوط، جهت ایجاد بانك‌های اطلاعاتی
ج) توسعة كابل‌های فیبر نوری در سطح كشور
د) ایجاد مراكز تحقیق و توسعه و تصویب بودجه‌های لازم جهت حمایت از آن‌ها
8- واحدهای توزیع فیزیكی
الف) الكترونیكی كردن گمركی و مراحل‌ ترخیص كالا
ب) استاندارد كردن فرم‌ها و روش‌های مربوطه به تجارت الكترونیك
ج) مكانیزه كردن سیستم‌های انباری و ایجاد انبارهای مدرن و مكانیزه به كمك دولت
9- جمعیتی
الف) توزیع عادلانة ثروت و درآمد از طریق نظارت مداوم دولت بر روند توزیع درامد در جامعه، مالیات، عوارض و یا رانه به افراد كم درآمد
ب) استفاده از جمعیت جوان و تحصیل كرده كشور در امر توسعة تجارت الكترونیك
ج) افزایش درآمد سرانه از طریق اختصاص صحیح درآمد نفت به آحاد جامعه

«بانكداری و تجارت الكترونیك»

1- مقدمه:
برآیند واقعیت‌های موجود مبین این است كه تجارت الكترونیكی وابستگی شدیدی به بانكداری الكترونیكی دارد و این وابستگی تا بدان حد است كه بدون توجه به بانكداری الكترونیك باید تحقق كسب و كار الكترونیكی را منتفی دانست.
گسترش مكانیسم‌های پرداخت الكترونیكی موحیات حذف نظام‌های سنتی در بانك‌ها را فراهم كرده و از این طریق موجب تسهیل در وقوع تجارت الكترونیكی در كشور می‌شود.
در این فصل سعی شده است ابتداً تعریفی از بانكداری الكترونیكی و سپس در گفتاری كوتاه به ذكر موانع آن پرداخته شود. در ادامه به پول الكترونیكی كه ابزار اصلی در بانكداری الكترونیكی است توجه شده است و ویژگی كلیدی آن مورد توجهی قرار گرفته است. اثرات پول الكترونیكی بر بانك‌ها از دیگر مطالب مورد بحث در این فصل می‌باشد.
2- بانكداری الكترونیكی:
نگارنده بر این عقیده است كه بانكداری الكترونیكی را می‌توان شامل انجام تمام فرآیند‌های مالی بانك‌ها از طریق مبادله الكترونیكی داده‌ها دانست كه ارائه خدمات به مشتریان را سرعت بخشیده و انجام عملیات بانكی را با دقت بیشتر ممكن می‌گرداند.
امروزه تأثیر تكنولوژی بانكداری الكترونیكی در بهینه‌سازی اداره امور بانكی، تغییر در چرخه‌های كاری بانك‌ها و تضمین سود‌آوری بانك‌ها در آینده را همگان پذیرفته‌اند. اما به نظر می‌رسد زمانی این صنعت این اثرات را از خود باقی خواهد گزارد كه به دو مسأله زیر توجه كافی و وافی صورت گیرد.
1- لحاظ نمودن الزامات و توقعات مشتریان حقیقی و حقوقی سیستم بانكی در مناطق مختلف كشور
2- در نظر گرفتن فعالیت‌ رقبای داخلی و خارجی در ارتباط با تكنولوژی و خدمات در ضمن لازم به یادآوری است كه بانك‌ها باید خود تغییرات لازم را در فاز‌های اجرایی منطبق بر وضعیت و توان خود انجام دهند.
3- «بانكداری الكترونیك در ایرانی و موانع موجود در سر راه آن»
مفاهیم ارتباط الكترونیكی همچون ارسال و دریافت پیام‌های مالی از طریق بكارگیری فن‌آوری رایانه‌ای و شبكه مخابراتی، با پیوستن بانك های داخلی به شبكه جهانی سوء نیت جای خود را در فعالیت‌های بانكی ایران باز نمود. با این وجود، زیر ساخت قدیمی بانك‌ها، عدم تغییر اساسی در روش بانكداری برای سا‌لهای مدید و مقررات بانكی محدودكننده كه عمدتاً ناشی از ضعف ساختاری سیستم بانكی در تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار مالی و مشتریان خود می‌باشد، از جمله موانع بزرگی هستند كه در مسیر ایجاد تحول و همگام شدن با بانكداری نوین جهانی، سد راه سیستم بانكی می‌باشد و باید توسط موج جدید بانكداران تحول‌گرا و مدیران نو اندیش به كار زده شود.
بانكداری الكترونیك به مفهوم واقعی آن، تنها در چهارچوب یك شبكه بانكی سراسری و یكپارچه امكان پذیر است كه در آن دریافت و پرداخت وجوه از هر حساب به حساب دیگر (بدون توجه به بانك مبدأ و بانك مقصد) انجام پذیر باشد و هنوز تا آن مرحله راه‌اندازی راه درازی در پیش است.
البته در این میان باید به طرح‌های جالب و پیشرو نظیر «شبكه شتاب» اشاره داشت كه یكپارچه كننده چند بانك داخلی در قالب یك شبكه سراسری بوده است.
از سوی دیگر كندی در پاسخ گویی به نیازهای مشتریان و متقاضیان خدمات بانكی، فضای مناسبی برای شركت‌ها و مؤسسات مالی و اعتبارات (غیر بانكی) ایجاد می‌كند تا با ارائه خدمات در اشكال نوین، در حد توان سهم بزرگی از بازار خدمات مالی و اعتباری را از آن خود نمایند و در این میان ارائه انواع كارت‌های اعتباری و ایجاد سیستم‌های پرداخت از طریق اینترنت و تلفن همراه كانون توجه بازار خواهد بود. در همین ارتباط اگر دقت شود كه ماهیت عملیات تجارت الكترونیك از لحاظ ارتباط غیر فیزیكی و غیر مستقیم شبیه به عملیات تجارت بین‌المللی باشد، آنگاه قابل تصور خواهد بود كه طیف وسیعی از خدمات مالی و اعتباری همچون صدور ضمانت‌نامه‌ها، بیمه‌نامه‌ها و سایر انواع واسطه‌گری‌های مالی توسط بانك‌ها و مؤسسات اعتباری نه فقط برای معاملات بین‌المللی بلكه حتی در حوزه معاملات داخلی یك كشور، قابل عرضه باشد و در صورت ارائه این خدمات، بازاری كه در آن تجارت الكترونیك در جریان است به سمت هر چه ایمن شدن پیش خواهد رفت و در حقیقت این نوع خدمات مالی الكترونیك همان نقشی را در اقتصاد الكترونیك بازی خواهد كرد كه بانك‌ها و مؤسسات‌ مالی در چند سده گذشته در اقتصاد سنتی داشته‌اند و البته این فرصت انحصاری و سود‌آور از آن مؤسساتی خواهد بود كه با سرمایه‌گذاری به موقع در این زمینه اقدام نمایند.
4- پول الكترونیكی چیست؟
بانكداری الكترونیكی و پول الكترونیكی مفاهیمی عام و كلی هستند و ما باید مشخص كنیم كه ‌آنها دقیقاً از چه چیزی صحبت می‌كنند؟ امروزه این مسأله پذیرفته شده است كه بانكداری الكترونیكی می‌تواند به دو جریان مجزا تقسیم شود: یكی عبارت است از محصولات پول الكترونیكی، به ویژه در شكل محصولاتی كه ارزش آنرا ذخیره می‌كنند و دیگری عبارت است از تحویل یا دسترسی الكترونیكی به محصولات.
این‌ها محصولاتی هستند كه به مصرف كننده این امكان را می‌دهند تا از وسایل ارتباطی الكترونیكی استفاده كرده و به این ترتیب به خدمات پرداخت قراردادی دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال: استفاده از یك كامپیوتر شخصی و یا شبكة كامپیوتری و نظیر اینترنت) برای پرداخت كارت الكترونیكی یا ارسال دستوری برای انتقال وجوه بین حساب‌های بانكی. از:
از آنجایی كه پول الكترونیك همچنان در مراحل اولیه پیشرفت است، هنوز تعریف واحدی از پول الكترونیكی وجود ندارد و اشخاص مختلفی پول الكترونیكی را به روش‌های متفاوتی تعریف كرده و توضیح داده‌اند. جامعة اروپا در پیش‌نویس دستور‌العمل خود پول الكترونیكی را بر اینگونه تعریف نموده است:
الف) بر روی قطعه‌ای الكترونیكی همانند تراشه‌های كارت و یا حافظه كامپیوتر به صورت الكترونیكی ذخیره شده است.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment