دانلود پروژه رشته برق در مورد تجارت الكترونیك – قسمت دوم

دانلود پایان نامه

ب: ایجاد دوره‌‌های آموزشی به منظور آشنایی بازرگانان و صاحبان مؤسسات تجاری و صنعتی با تجارت الكترونیك.

ج: ایجاد برخی تغییرات در سیستم آموزشی عمومی (از دوره ابتدایی تا دبیرستان)جهت گسترش فرهنگ تكنولوژی اطلاعات.

د: بررسی برخی از مسائل تجارت الكترونیكی دارای الهام از بعد حقوقی و فقهی (مانند استناد به دیسكت‌های اطلاعاتی و اطلاعات موجود در كامپیوتر به جای اسناد مكتوب و كاغذی).

ه: گسترش شبكه بانك‌های الكترونیكی و اینترنتی و توسعه كارتهای اعتباری به جای پول نقد.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

و: اصلاح ساختار تجاری كشور و تهیه قانون تجارت الكترونیك و زمینه‌سازی جهت مشاركت عامه مردم.

ز: ایجاد ارتباط گسترده و قانونمند با سازمان‌های معتبر بین‌المللی در زمینه تجارت الكترونیك و گسترش فرهنگ آن در جامعه.

«موانع محیطی و ارائه الگوی مناسب جهت

استفاده  از تجارت الكترونیك»  در ایران

1- مقدمه:

حضور در بازارهای جهانی با توسل به شیوه‌های موفق و كارآمد كه خودنمایی از توانمندی اقتصادی كشورها را به تصویر می‌كشد، از جمله ضرورتهای تطبیق با نظام بین‌المللی كنونی به لحاظ پیشرفت‌های حاصله در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی آن است. بی‌شك، بهره‌گیری از فناوری اطلاعات یكی از حلقه‌های لازم برای افزایش كارایی تجاری در اقتصاد ملی است. نیل به هدف افزایش كار این، مستلزم اقدام در دو محور اساسی اطلاع رسانی بازرگانی و تسهیل تجاری است. اطلاع رسانی بازرگانی، با شكستن انحصار اطلاعات، زمینة رقابت و در نتیجه ارتقاء بهره‌وری را افزایش داد. و گام بلندی در تأمین عدالت اجتماعی به شمار می‌رود.

در محور تسهیل تجاری باید از شیوه‌های نوین بازرگانی بهره جست كه شامل به كارگیری از خط نماد (باركد)، استانداردهای مبادله الكترونیكی داده‌ها و انجام معاملات به صورت تجارت الكترونیكی و بدون كاغذ می‌شود.

بررسی نشان می‌دهد كه استفاده از تجارت الكترونیك، 21 تا 70 درصد صرفه‌جویی در هزینه‌های فعالیت‌های مختلف می‌كند.

ایجاد تسهیلات تجاری مجموعه‌ای است كه می‌تواند روشنایی بخش راه حضور بیشتر در مبادرت جهانی باشد و با تسهیل ارتباط میان عوامل عرضه و خرید كالا و خدمات. حجم تجارت روند افزون حضور بیشتر در مبادرت، سریع، مطمئن و كاراتر خواهد شد.

اما تحصیل چنین فرآیندی مستلزم تدابیر و ابتكاراتی پویا در جهت اصلاح ساختار و حذف موانع محیطی است. در جهت مرتفع نمودن موانع مزبور، از جمله راه‌كارهایی كه لزوم توجه به آن احساس می‌شود، اشاعة فرهنگ استفاده از تسهیلات تجاری و آشنایی تمامی بخش‌‌های تجاری با كاربرد چنین امكاناتی است.

بدون تردید، بهره‌گیری خردمندانه از فناوری تجارت الكترویك می‌تواند ما را در بهبود كارایی تجاری و حضور فعال‌تر در عرضه تجارت جهانی یاری داده و به تقویت جایگاه كشور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی كمك كند.

با توجه به آنكه تجارت الكترونیك از ضروریات تجارت در قرن 21 می‌باشد لذا برای استفاده از این فناوری لازم است عوامل محیطی مستقیم و غیر مستقیم بعنوان زیر بنادر امر توسعه صادرات مورد بررسی و مطالعه و بازنگری قرار گیرند. همچنین تجار و سایر دست اندركاران در امر تجارت باید این امر حیاتی را شناخته و درك نمایند. برای رسیدن به این منظور لازم است ابتدا عواملی و در واقع موانع محیطی شناخته و اولویت‌بندی شوند، سپس ضریب اهمیت هر كدام را معین كنیم و در نهایت الگویی جهت پیاده‌سازی مناسب تجارت الكترونیك ارائه نماییم.

2- «طرح پرسش‌‌ها»:

در ارتباط با موانع محیطی پرسش‌های زیر مطرح می‌شود:

  • آیا عوامل محیطی مستقیم در استفاده از تجارت الكترونیك تأثیر دارند؟ به چه میزان؟

2- آیا عوامل محیطی غیرمستقیم در استفاده از تجارت الكترونیك تأثیر دارند؟ به چه میزان،

  • آیا تجار در استفاده از تجارت الكترونیك تأثیر دارند؟ چقدر؟
  • آیا رقبا در استفاده از تجارت الكترونیك تأثیر دارند؟ چقدر؟
  • آیا واحدهای توزیع فیزیكی در استفاده از تجارت الكترونیك تأثیر دارند؟ چقدر؟
  • آیا مشتریان در استفاده از تجارت الكترونیك تأثیر دارند؟ چقدر؟
  • آیا عوامل اقتصادی در استفاده از تجارت الكترونیك تأثیر دارند؟ چقدر؟

8- آیا عوامل اجتماعی و فرهنگی در استفاده از تجارت الكترونیك تأثیر دارند؟ به چه میزان؟

9-آیا عوامل سیاسی و قانونی در استفاده از تجارت الكترونیك تأثیر دارند؟ به چه میزان؟

10- آیا عوامل جمعیتی در استفاده از تجارت الكترونیك تأثیر دارند؟ به چه میزان؟

11- آیا عوامل تكنولوژیكی در استفاده از تجارت الكترونیك تأثیر دارند؟ به چه میزان؟

به نظر می‌رسد با انجام تحقیق بتوان تا حدودی سر پرسش‌های مطروحه فوق پاسخ گفت.

3- مطالعه تحقیقی جهت ارائه الگوی مناسب در جهت استفاده از تجارت الكترونیك در ایران[1]

با توجه به توسعه سریع تجارت در جهان و اینكه تجارت دیگر به صورت داخلی نمی‌تواند انجام پذیرد و نیز با توجه به اینكه ایران، جهت حضور فعال در صحنه جهانی و مجامع بین‌المللی مانند سازمان تجارت جهانی باید توان استفاده از فناوری تجارت الكترونیكی را داشته و نیز با توجه به این واقعیت كه ایران نیز باید مانند سایر كشورهای جهان استراتژی مشخص و مدنی در خصوص استفاده از تجارت الكترونیك كه از ضروریات تجارت در قرن 21  می‌باشد داشته باشد لذا برای استفاده از این فناوری نوین، لازم است استراتژی مشخص تدوین گردیده و در این راستا عوامل محیطی مستقیم و غیرمستقیم بعنوان زیربنا، جهت استفاده از تجارت الكترونیك در امر توسعة صادرات و تجارت مورد بازبینی و بررسی قرار گیرند. تجارت الكترونیك در واقع انجام عملیات از ابتدای راه‌ یعنی اعلام نیاز و جستجو برای بدست آوردن كالای مناسب، تا انتهای راه‌ یعنی تحویل جنس در محل را شامل می‌شود. تمام عملیات تجاری توسط یك شبكه گسترده انجام می‌پذیرد بدون آنكه، معضل بوروكراسی، موجب كندی كار گردد. بعبارت دیگر كلیه عملیات بانكی، بیمه، مدارك عمل و نقل و سایر اسناد مورد نیاز برای صادرات و واردات محصول توسط امكانات و شبكه‌های كامپیوتری و اینرنت انجام می‌پذیرد. در راه حصول به این مهم كشور ما مدافع متعددی را پیش رو دارد. یكی از مهمترین و اصلی‌ترین موانع، موانع محیطی است كه نقش اساسی و بسزایی را ایفا می‌كند.

4- موانع محیطی:

موانع محیطی را به دو قسمت مستقیم و غیرمستقیم بندی می‌كنیم.

موانع محیطی مستقیم شامل تجار، رقبا، واحدهای توزیع فیزیكی و مشتریان و موانع محیطی غیر مستقیم شامل محیط‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و قانون، جمعیتی و تكنولوژیكی می‌باشد. البته این عوامل محیطی نزدیك بوده و عوامل محیطی دور را شامل نمی‌گردد.

5- اهداف تحقیق:

پاسخ به این سئوالات می‌تواند ما را به اهداف زیر رهنمون سازد:

1- كشف موانع و مشكلات محیطی جهت استفاده از تجارت الكترونیك در فرآیند بازرگانی كشور و یافتن راه‌های بهبود و ارائه مدلی در این خصوص.

2- استفاده به جا و صحیح از تجارت الكترونیك و فنون آنی.

3- كمك به افزایش سرعت و ریسك برنامه مدون و اساسی جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی.

4- كاهش تأخیرهای زمانی و تهیه مدارك.

5- كاهش بروز اشتباه.

6- كاهش هزینه نیروی كار.

7- كاهش تأخیرهای ناشی از كنترل اجتناب ناپذیر اداری.

6- روش‌های تحقیق :

برای رسیدن به پاسخ این سئوالات و اهداف مورد نظر فوق تحقیقی بین افرادی از 75 كشور جهان شامل 64 كشور در حال توسعه و 11 كشور توسعه یافته صورت گرفته و نقاط قوت و ضعف آنان را از نظر موانع محیطی مورد بررسی قرار داده است.

البته لازم به ذكر است این تحقیق بر اساس 2 روش تطبیقی و پیمایشی صورت گرفته است كه الگوهای بدست آمده از این روش‌ها نیز در ذیل آمده است.

لكن قبل از درج الگوها باید توضیحی راجع به دو روش فوق الذكر داده شود.

روش تطبیق:

در این روش ابتدا اطلاعات مربوط به كشورهای مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. سپس نقاط ضعف و قوت هر كدام مشخص و بعد كشورهای در حال توسعه و توسعه یافته با هم مقایسه می‌گردند.

روش پیمایشی:

از این روش جهت جمع‌آوری اطلاعات از شركت‌ها، سازمان‌ها و افراد صاحب نظر در داخل و خارج از كشور استفاده می‌گردد.

ابتدا فرم‌هایی تهیه و سپس موانع محیطی تعیین می‌گردد. سپس برای شركت‌ها و افراد در داخل و خارج كشور ارسال می‌گردد.

 

7- نتیجه‌گیری از تحقیق:

در این تحقیق شناخت عوامل محیطی مستقیم و غیر مستقیم و تأثیر آنها به عنوان مانع در تجارت الكترونیك در ایران و ارائه الگوهای مناسب، مد نظر بوده است.

در نتیجه پرسش‌های زیر مطرح می‌شود:

1- آیا عوامل محیطی مستقیم (تجار، رقبا، واحدهای توزیع فیزیكی، مشتریان) در استفاده از تجارت الكترونیك تأثیر دارند؟

2- آیا عوامل محیطی غیر مستقیم (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و قانونی، جمعیتی، تكنولوژیكی) در استفاده از تجارت الكترونیك تأثیر دارند؟ چقدر؟

[1]– اعرابی، سید محمد و سرمد سعیدی، سهیل ـ فصلنامه اطلاع رسانی ـ دوره 18-شماره 1.2 – صفحة 36.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment