دانلود پروژه رشته برق در مورد تجارت الكترونیك – قسمت اول

دانلود پایان نامه

مقدمه:

در عصر ظهور پدیده‌ها، تجارت الكترونیك پدیده‌ای برتر است كه تمام زیر ساخت‌های سنتی اقتصاد را به چالش طلبیده است. ناسازگاری اقتصاد سنتی و زیر ساخت‌های آن با اقتصاد نوین ناشی از به كارگیری روشی نو و جدید در اقتصاد عصر دانش است.

پویایی تجارت عامل بروز پدیده‌ای ناب در كسب و كار بین المللی شده است. كه اینك این پدیده دوران بلوغ خود را در برخی از نقاط دنیا سپری می‌كند اما همچنان در برخی دیگر از مناطق دنیا در دوران طفولیت خود بسر می‌برد.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

این ناهماهنگی در رشد این پدیده در مناطق مختلف بیانگر این است كه زمینه‌های رشد در همه جا یكسان و به موازات هم نبوده است. هر جا كه زمینه برای رشد فراهم شده است این پدیده اثر خود را به روشنی نمایان ساخته است و هر جا كه محدودیت‌ها و تنگناها مانع رشد بوده‌اند هیچ جلوه‌ای از تأثیر مثبت این پدیده رویت نگردیده است. پدیده تجارت الكترونیك یا ارمغان عصر جدید می‌تواند با توجه به ویژگی‌های ذاتی آن عامل محركی برای رشد اقتصادی كشورها باشد اما بدین شرط كه محدودیت‌ها در حیطه جغرافیایی مورد بحث برداشته شود و راهكار‌ها جایگزین آن شود.

در ایران نیز موانع در راه گسترش این صنعت بسیار است اما فقدان بستر مناسب ملی و نگاه سنتی مردم به تجارت، كرس از بیكاری و عدم گسترش بانكداری الكترونیك را می‌توان از مهمترین این موانع دانست.

لذا طبیعی است كه اقدامات اساسی و مهمی دارد. شناسایی و رفع این موانع از سوی دولتمردان ایران انجام گیرد.

جدایی از تجارت سنتی با توجه به ساختار اقتصاد و بازار ایران به یكباره ممكن نیست و این را همه كارشناسان و اهل فن می‌دانند  اما می‌توان با بسترسازی جهت جایگزینی تجارت نوین یا همان كسب و كار الكترونیك در از مدت به این خواسته نائل آمد.

2- «عدم زمینه‌سازی لازم برای رشد تجارت الكترونیكی[1]»:

سهم ما از درآمد تجارت الكترونیك در جهان چقدر است؟

اغراق نیست اگر بگوییم تقریباً ما هیچ درآمدی از این راه نخواهیم داشت و اگر كمی خوشبختانه‌تر به قضیه بنگریم بازهم نمی‌توانیم سهم قابل توجهی برای خودمان اختصاص دهیم.

بحث تجارت الكترونیك در كشور نه از سوی دولت و نه حتی از سوی بخش‌های خصوصی و در حقیقت مردم جدی تلقی نشده است. اما دلیل امر چیست؟

تعداد كاربران اینترنت و حتی متخصصان ما در مقایسه با كشورهایی مانند بحرین، امارات و … بسیار بیشتر است از نظر دسترسی به تجهیزات پیشرفته نیز ما تقریباً در وضعیت مناسبی بسر می‌بریم و تقریباً حدود 5 سال است كه اینترنت به طور جدی وارد كشور ما شده، با این وجود سهم این كشورها از تجارت الكترونیكی به هیچ وجه قابل قیاس با درآمد ما نیست و حتی آینده روشنی نیز در این زمینه مشاهده نمی‌شود. این مسأله می‌تواند دلایل بسیاری داشت باشد. اما یكی از مهمترین دلایل به طور قطع نگاه سنتی به این پدیده چه از سوی سیاستگذاران و هم از سوی مردم است.

معمولاً به دلیل همین نگاه سنتی ما موفق نمی‌شویم از فناوری‌های جدید نهایت استفاده را ببریم. در این مثال خاص اینترنت و یك بازار بزرگ داخلی و خارجی در فراروی ما است، ولی تاكنون ما نتوانستیم حتی قدم‌های كوچكی در راه پیشرفت و توسعه تجارت الكترونیك برداریم. بگذارید كمی بیشتر وارد جزئیات شویم. مطمئناً مهمترین هدف در تجارت ـ حال چه از روش‌های بسیار پیشرفته الكترونیكی استفاده كند و چه از روش‌های سنتی و قدیمی ـ دستیابی به پول و سود بیشتر است. طبیعتاً در این میان نقش بانك‌ها و مؤسسات اقتصادی در نقل و انتقال پول بسیار حیاتی است. هنگامی كه در سال 1994 اینترنت قابلیت‌هایی تجاری خودرو علاوه بر جنبه‌های علمی و تحقیقاتی به نمایش گذاشت، مؤسسات تجاری و بانك‌ها در كشورهای پیشرفته اولین نهاد‌هایی بودند كه تلاش جدی خود را برای استفاده هر چه بیشتر از این جریان به كار انداختند. محصول تلاش آنها همان بانكداری الكترونیك امروزی است. به سرعت مشخص شد كه اینترنت بستر بسیار مناسبی برای انواع فعالیت‌های بانكداری و اقتصادی به شمار می‌رود. اما در كشور ما با اینكه مدت زیادی است اینترنت به طرز جدی مورد توجه عموم جامعه قرار دارد اما نه بانك‌ها و نه مؤسسات اقتصادی نتوانستند خود را با این جریان هماهنگ كنند. به عنوان مثال در كشور ما هنوز یك روش مناسب برای پرداخت‌ها و نقل و انتقال پول در اینترنت وجود ندارد ما نه توانستیم از سیستم‌های كارت اعتباری جهانی كه می‌توانست با ترویج در گسترش در جامعه راه را برای نمونه‌های مشابه ایرانی باز كند استفاده كنیم و طبیعتاً به دلیل نداشتن تجربه و نادیده گرفتن تجربه‌های دیگران خودمانی نیز نتوانستیم یك روش مناسب با بازار و وضعیت اجتماعی خودمان بنا كنیم. انواع فعالیت‌های گوناگون و پراكنده در این زمینه چه از سوی بانك‌ها و چه از سوی مؤسسات اقتصادی خصوصی با شكست محض همراه شد.

هنوز بسیاری از ما تصور می‌كنیم اگر پول نقد خود را از یك دستگاه خود پرواز با قرار دادن یك كارت و وارد كردن رمز دریافت كردیم به این ترتیب نیمی از راه دیجیتالی شدن در اقتصاد را طی كرده‌ایم در صورتی كه این كار تنها ماشینی كردن همان روش‌های سنتی است.

بانكداری و تجارت الكترونیك هم اكنون در جهان به عنوان یك بحث بسیار تخصصی و در عین‌ حال بسیار پیچیده تبدیل شده است و تطبیق آنی با سیاست‌های اقتصادی در كشورمان تحقیق و برنامه‌ریزی جدی را می‌طلبد، كه متأسفانه به نظر نمیرسد ما در این زمینه قدمی برداشته باشیم. در بررسی تاریخچه تجارت الكترونیك در می‌یابیم بورس‌های اوراق بهادار مؤسسات دیگری بودند كه به سرعت فعالیت‌ خود را با روند پیشرفت اینترنت هماهنگ كردند و موفق شدند در مدت كوتاهی با توجه به برتری‌های اینترنت در مقایسه با روش‌های قدیمی به دلیل سرعت و عرض دقت بالا به موفقیت بی‌نظیری دست یابند به این وسیله در كنار بورس هزارات مؤسسه كارگزاری و شركت‌هایی كه انواع خدمات مرتبط را ارائه می‌دادند خدمات خود را از طریق اینترنت ارائه كردند و به این ترتیب موج جدیدی از تجارت در اینترنت به راه افتاد. اما اینترنت جز ساده‌تر كردن كارها مزایای دیگری نیز به همراه داشت. به عقیده یكی از نویسندگان روزنامه والی استرژیت ژورنال وارد شدن بورس به اینترنت به شفاف‌شدن و حتی گسترش این بازار عظیم منجر شد و توانست رونق بیشتری به آن بدهد. در این زمینه نیز در كشور ما متأسفانه هیچ حركت مثبتی دیده نمی‌شود.

و به هر ترتیب می‌توان با استفاده از چنین اقداماتی زمینه رشد فرهنگ اقتصاد ملی را گسترش داد. برای فراگیر شدن بحث تجارت الكترونیك در كشور ـ كه در آینده نه چندان دور امری اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود ـ با توجه به اینكه ما مجبوریم به زودی به عضویت سازمان تجارت جهانی درآییم و وارد اقتصاد رقابتی جهان شویم بدون آشنایی با اسرار مسئله مهمی مانند تجارت الكترونیك شانس موفقیت خود را به شدت كاهش خواهیم داد و باید هر چه زودتر دست به كار شویم. آموزش و ایجاد انگیزه برای عموم مردم می‌تواند كلید موفقیت برای شروع موفقیت آمیز گسترش تجارت الكترونیك باشد.

ایجاد انگیزه یك نكته اساسی به شمار می‌رود به عنوان مثال مدل تجارت الكترونیك C2B كه معمول‌ترین روش تجارت الكترونیك است را در نظر بگیرید. هم اكنون این روش در كشور ما موجود است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش‌ خریدار به طور مستقیم با توزیع كننده از طریق اینترنت وارد معامله می‌شود. هم اكنون سازمان‌هایی مانند شهروند چنین خدماتی را ارائه می‌كنند، اما این خدمات هنوز به صورت عامه در میان ما جا نیفتاده است. حتی میان كاربران حرفه‌ای اینترنت در ایران استفاده از این خدمات كمتر مرسوم است. در صورتی كه همه ما به خوبی از مزیت‌های این روش با خبریم ولی از آن استفاده نمی‌كنیم. مطمئناً آموزش و ایجاد انگیزه در كنار یكدیگر می‌توانند ما را به نتایج قابل توجهی برسانند.

3- «تجارت الكترونیك، موانع گسترش در ایران در راه‌كارها[2]»:

بخشی از این عوامل به طور فهرست وار عبارتند از:

الف: ضعف شبكه ارتباطی داده‌ها و نبود پی بستر مناسب ملی در كشور، عدم وجود سیستم‌های سخت اقراری مناسب و نبود شركت‌های خدماتی قوی پشتیبانی همه‌گیر جهت ایجاد نصب و نگهداری شبكه‌ها و سایت‌های مورد نیاز نه نقاط مختلف كشور.

ب: همه‌گیر نبودن فرهنگ كاربری مناسب از كامپیوتر در بین عامه مردم ایران و گران بودن آن نسبت به درآمد در سطح كشور.

ج: علاقه سنتی مردم به حضور فیزیكی در بازار به دلیل عدم اعتماد و ناآشنا بودن به اینگونه پدیده‌های نوین و دلایل فرهنگی.

د: گستردگی فراوان مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و مؤسسات عرضه كننده كالا در مقایسه با سایر كشورهای توسعه یافته جهانی كه ترس از بیكاری را در پی دارد.

ه: عدم گسترش شبكه بانكداری الكترونیكی كشور.

و: آشنا نبودن عامه مردم با كارتهای اعتباری و مزایای آن در مقایسه با پول نقد و مشكلات ناشی از آن.

ز: پایین بودن درآمد سرانه مردم ایران در مقایسه با كشورهای توسعه یافته كه معمولاً مشكل اعتباری را به دنبال دارد.

ح: وجود برخی از ابهامات فقهی قابل پیش‌بینی كه ظاهراً در مقابل با تجارت الكترونیكی‌ می‌باشد و می‌بایست توسط فقها ریشه‌یابی و حل و فصل گردد.

ط: مسأله حفاظت و امنیت تجاری در شبكه‌های كامپیوتری و نبود دادگاه‌های الكترونیكی.

ی: نیاز نه سرمایه‌گذاری اولیه و گسترده جهت ایجاد فروشگاه الكترونیكی و دوره انتظار طولانی جهت سوددهی و بازگشت سرمایه به دلیل نامأنوس بودن مردم با این قبیل فروشگاه‌ها.

ك: تئوریزه نوبدن مراحل تشكیل فروشگاه اینترنتی و عدم آشنایی و كم تجربگی برخی از سرمایه‌گذاران ایرانی در طراحی و تأسیس آن.

در صورت بی‌توجهی به تجارت الكترونیك و اصرار بر شیوه‌های سنتی، درآینده نه چندان دور به احیاء در صحنه سیاست‌های اقتصادی جهانی متصل گردیده و به حاشیه رانده خواهیم شد. بنابراین می‌بایست از هم اكنون اقدامات بنیادی و ریشه‌ای را جهت اتخاذ زمینه‌های لازم به منظور رشد و توسعه تجارت الكترونیك به عمل آوریم.

برخی از راه‌كارها و اقدامات اجرایی لازم عبارتند از:

الف: گسترش شیوه‌های نوین بازرگانی، كدگذاری كلیه كالاها و اقلام تولیدی (باركد) با استفاده از استانداردهای بین‌المللی.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment