دانلود پروژه رشته الکترونیک در مورد سیستم ترمز ضد قفل ABS – قسمت دوم

دانلود پایان نامه

سنسور شتاب

استفاده از سنسور شتاب ECU سیستم ABS را قادر می سازد تا مقدار شتاب منفی خودرو (شتاب هنگام توقف یا كم شدن سرعت) را اندازه گیری كرده و بدین ترتیب از شرایط و وضعیت سطح جاده بهتر مطلع شود، در نتیجه دقت ترمزگیری برای جلوگیری از قفل شدن چرخها افزایش می یابد. به سنسور شتاب، سنسور G نیز گفته می شود.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

ساختار سنسور شتاب

سنسور شتاب از دو دیود نوری، یك صفحه شكاف دار و یك مدار تبدیل سیگنال تشكیل شده است. سنسور شتاب نرخ شتاب خودرو را حس‌كرده و آن را بصورت سیگنال به ECU می‌فرستد.

ECU با استفاده از این سیگنال ها وضعیت و مشخصات دقیقتر سطح جاده را برای تصمیم‌گیری مناسب تر به دست می آورد.

 در بعضی از خودروها، شتاب جانبی خودرو نیز تشخیص داده شده تا مشخص گردد آیا خودرو در سر پیچ جاده در حال گردش است یا خیر.

در حین گردش، چرخهای داخلی (نزدیك به مركز گردش) تمایل به هرز چرخیدن داشته در حالیكه چرخهای خارجی به سبب نیروی جانب مركز، محكم به سطح جاده فشرده می شوند، به عبارت دیگر، چرخهای داخلی در حین گردش خودرو براحتی قابل قفل شدن بوده، در حالیكه چرخهای خرجی در برابر قفل شده مقاوم می باشند.

در سیستم كنترل شتاب جانبی، پس از تعیین اینكه خودرو در حال گردش است یا خیر، فشار هیدرولیك وارد بر چرخ عقب و خارجی مسیر گردش نسبت به چرخ داخلی افزایش پیدا می كند.

یك سنسور ترانزیستوری نوری (مشابه آنچه در قبل توضیح داده شده) بصورت جانبی نصب شده است، كه شتاب جانبی را تعیین می كند.

در شكلهای زیر دو نوع سنسور شتاب سنج جانبی نشان داده شده است.

 
سنسور دیگری كه برای تعیین شتاب جانبی كاربرد دارد، سنسور نوع نیمه هادی می‌باشد. مزیتی كه این نوع سنسور نسبت به سنسور ترانزیستوری نوری دارد اینست كه با یك واحد از این نوع سنسور شتاب سنج، هم شتاب منفی خطی خودرو و هم شتاب جانبی تشخیص داده می شود.

عملكرد سنسور شتاب

وقتی نرخ شتاب خودرو تغییر می كند، صفحه شكاف دار مربوطه در جهت شتاب منفی خودرو و متناسب با نرخ شتاب حول محور خود می چرخد. با چرخیدن صفحه، شیارها از مقابل دیود نوری عبور نموده و باعث قطع شدن نور دیود می شوند، در نتیجه ترانزیستور گیرنده نیز با قطع و وصل شدن نور دیود، از حالت روشن به حالت خاموش تغییر وضعیت می دهد.

اگر در یك شتاب سنج دو جفت دیود نوری و ترانزیستور استفاده شود، با حركت صفحه شكاف دار چهار حالت برای خاموش و روشن گیرنده نوری ایجاد می شود، كه با این وصف نرخ شتاب به چهار مقدار تقسیم شده و به صورت سیگنال برای ECU فرستاده می شود.

فعال كننده ABS

(ABS ACTUATOR)

فعال كننده ABS با توجه به سیگنال های ارتباطی كه از ECU دریافت می كند، به شكلی فشار روغن هیدرولیك هر كدام از ترمزها را كنترل می كند تا مقدار بهینه فشار روغن بر هر كدام از ترمزها اعمال شود.

 
دیاگرام سیستم ABS

در شكل زیر یك دیاگرام سیستم ABS بصورت خلاصه نشان داده شده است. این سیستم از دو پمپ و چهار شیر سلونوئیدی تشكیل شده است. همچنین دو مخزن نگهدارنده روغن در مدار فعال كننده سیستم ABS در شكل زیر نشان داده شده است.

 

جزء كاركرد
 

 

شیر سلونوئیدی

(واحد كنترل)

در مدت فعالیت سیستم ترمز ضد قفل ECU یكی از سه حالت افزایش فشار هیدرولیك، ثابت ماندن فشار یا كاهش فشار هیدرولیك را بر اساس سیگنالهای دریافتی انتخاب می‌نماید.

 

 
 

 

مخزن و پمپ

(واحد كاهش فشار)

در هنگام كاهش فشار، روغن ترمز از سیلندرهای ترمز توسط پمپ به سیلندر اصلی برگشته و مخزنها نیز پر می شوند.

پمپ فعال كننده از نوع پمپ پیستونی باشد.

 

 

بطور خلاصه یك سیستم فعال كننده را می‌توان به دو بخش مجزا تقسیم‌بندی نمود:

عملكرد فعال كننده ECU

(عملكردی كه در زیر تشریح می شود برای خودروهای دیفرانسیل جلو كاربرد دارد).

وضعیت ترمز معمولی: (ABS فعال نیست)

در مدتی كه ترمزگیری معمولی انجام می گیرد، سیستم ABS فعال نبوده و ECU هیچ پیام الكترونیكی را برای سیم پیچ های الكترونیكی ارسال نمی كند. بنابراین شیر سلونوئیدی توسط برگشت فنر بسته شده و دریچه A در هنگامی كه دریچه B توسط فنر برگشتی بسته می شود، باز می ماند.
وقتی كه پدال ترمز رها می شود، روغن ترمز از طریق دریچه C و سپس دریچه A و همچنین شیر یك طرفه شماره 3 كه در شیر سلونوئیدی قرار دارند به سیلندر اصلی بر می گردد.
وقتی كه پدال ترمز فشرده می شود، فشار روغن سیلندر اصلی بالا می رود و روغن ترمز از دریچه A عبور كرده و به دریچه C رسیده و با عبور از دریچه C به سیلندر ترمز فرستاده یم شود. شیر یك طرفه شماره 1 كه بالای پمپ نصب شده است از ورود روغن به پمپ جلوگیری می كند.

نام قسمت عملكرد
شیر سلونوئیدی دریچه A باز

دریچه B بسته

موتور پمپ كار نمی كند

وضعیت ترمز اضطراری (ABS فعال است)

وقتی كه یكی از چرخها در یك ترمز ناگهانی در حال قفل شدن است فعال كننده ABS فشار روغن وارد بر ترمز مربوط به چرخ را با استفاده از سیگنالهای دریافتی از ECU كنترل كرده، در نتیجه از قفل شدن چرخ جلوگیری می شود.

1- حالت كاهش فشار:

وقتی یكی از چرخها در حال قفل شدن است، ECU جریانی (حدود 5 آمپر) را به سیم پیچ سلونوئیدی می فرستد و یك نیروی مغناطیسی قوی تولید می شود شیر سه وضعیته كاملاً به طرف بالا حركت كرده و بدین وسیله دریچه A بسته شده و دریچه B باز می شود.
با انجام گرفتن فرآیند فوق، روغن ترمز از سیلندر چرخ خارج شده و بعد از عبوراز دریچه های B و C در سلونوئیدی سه وضعیته به مخزن می رسد.

در همین هنگام، موتور پمپ توسط سیگنالهای دریافتی از ECU شروع بكار می‌كند و روغن موتور از مخزن به سیلندر اصلی برگشت داده می شود. از سوی دیگر با بسته شدن دریچه A از وارد شدن روغن به شیر سه وضعیته جلوگیری می شود. شیرهای تنظیم شماره 3و1 نیز از برگشت روغن به سلونوئید و پمپ جلوگیری می كنند، در نتیجه فشار روغن هیدرولیك كاهش یافته و از قفل شدن چرخ جلوگیری می شود.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment