دانلود تحقیق در مورد پروژه روانشناسی یادگیری -قسمت یازدهم

دانلود پایان نامه

 

جهت یادگیری آموزش كودكان مبتلا به یادگیری خاص می تواند در موارد زیر خلاصه شود.

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

1- آموزش عادی در چهارچوب برنامه درسی عادی: كه با بهره گیری از مربیان یا والدین غیر متخصص پابه پای كودكان عادی به تحصیلاتشان ادامه می دهند و معمولاً این اختلالات دوام ندارند و به آسانی برطرف می شوند.

2- آموزش خاص در راستای اهداف برنامه درسی عادی: كودك در برنامه آموزش عادی پیروی می كند و تحت آموزش های خاص انفرادی توسط معلم مشاور و یا مشاور سیار به او داده می شود.

3- آموزش خاص به علاوه درسی عادی: در این مرحله كودكان دارای اختلالات عمیق تری بوده و به تناسب نوع و گستره شدت ناتوانی كلاس های ویژه ای در كنار كلاس های عادی بر او تدارك دیده می شوند. و آموزش خاص تنها به عنوان یك شیوه كمكی مطرح می شود.

4- آموزش خاص در مدارس خاص: برای كودكان با آسیب پذیری بالا به كار گرفته می شود كه شامل امكانات، خدمات، تسهیلات و پرسنل متخصص در یك سكان مشخص است.

شیوه های ارائه آموزش

– شیوه ادراكی – حركتی: این شیوه آموزش بر مبنای تقویت مهارت های ادراكی- حركتی می باشد و آن را ثمربخش ترین شیوه ارائه آموزش می داند.

– شیوه زبانی: عامل پدیدآورنده ناتوانی های یادگیری را مهارت های درون دادی، تداعی انگیزی و برون دادی ضعیف زبانی        می داند و تقویت مهارتهای زبانی به وسیله متخصصان و زبان شناسان را توصیه می كند.

– شیوه چند حسی: اطلاعات از طریق چند حس به طور همزمان به كودك داده می شود و اطلعات  در ذهن كودك حك           می شود و فراموش نمی شود.

– شیوه صحیح آموزی: توانایی های یادگیری را به طور عمده ناشی از فقر و نارسانی های اولیه می داند، بنابراین با بازسازی فرایندهای آموزشی به شكل صحیح می توانیم آن را اصلاح كنیم.

– شیوه آموزش مستقیم: كه مبتنی بر آموزش مستقیم مهارت های تحلیل شده است و مشابه به روش صحیح آموزی است.

توصیه های آموزشی

فرد مبتلابه ناتوانی های یادگیری دارای رفتارهای شناختی، اجتماعی، هیجانی است كه باید برنامه های آموزشی بر این اساس         بنا گردد و تا آنجا كه ممكن است آموزش ها به صورت انفرادی باشد.

مهارتهای پی در پی تمرین شود، در آموزش از واژگان ساده و قابل فهم استفاده شود.

جهت بهداشت روانی كودك از مشاور استفاده كنیم. از مثلث كودك، والدین، مربیان كه كارآمدترین شكل آموزش دادن است استفاده كنیم.

یادگیری مفاهیم

مقدمه

یادگیری مفاهیم و اصول شالوده فعالیتهای ذهنی آدمی را می‌ریزند. ما از راه مفهوم آموزی دنیا را در ذهن خود خلاصه می‌کنیم و با ایجاد ارتباط میان آنها ، پدیده‌های هستی را می‌شناسیم و به تفکر می‌پردازیم. مفاهیم عناصر اصلی اصول و قوانین را تشکیل می‌دهند و اصول و قوانین به نوبه خود تار و پود نظریه‌ها و اندیشه‌های انسان را می‌سازند. به عبارتی هر فرد یا آدمی پیش از آنکه بتواند به محرکها و رویدادهای محیط خود پاسخ مناسبی بدهد باید با مفاهیم در خود و مربوط آشنایی کافی داشته باشد. چنانکه اگر بخواهیم مساحت یک مربع مستطیل یا دایره را بدست آوریم باید با مفاهیم طول و عرض یا شعاع ، مجذور و عدد پی آشنا باشیم.

اهمیت یادگیری مفاهیم

دی چکو و کرافورد (1974) چندین مورد را در ارتباط با تاثیر یادگیری مفاهیم در زندگی انسانها توضیح داده‌اند:

  1. مفاهیم پیچیدگی محیط را کاهش می‌دهند.
  2. مفاهیم ما را در شناسایی اشیا محیط پیرامون مان یاری می‌دهند.
  3. مفاهیم نیاز به یادگیری مکرر را کاهش می‌دهند.
  4. هر گونه آموزشی به یاری مفاهیم امکان پذیر است.

روش آموزش مفاهیم

چون مفاهیم نادرست موجب اندیشه و استدلال نادرست می‌شوند، به این جهت در آموزش آنها باید دقت کافی بکار برد. روش آموزش مفاهیم را در هفت مرحله می‌توان شرح داد. این مراحل بر مراحل عمومی آموزش مبتنی هستند:

مرحله اول

عملکردی را که پس از آموزش مفهوم از یادگیرنده انتظار دارید در آغاز درس بیان کنید؛ در یادگیری مفاهیم ، عملکرد مورد نظر معمولا به صورت توانایی یادگیرنده در شناسایی مثالهای تازه مفهوم یاد گرفته شده بیان می‌شود. بنابراین لازم است یادگیرندگان قبل از شروع یادگیری بدانند در طول یادگیری چه چیز را یاد خواهند گرفت و بعد از اتمام یادگیری چه عملکردی باید داشته باشند.

مرحله دوم

از تعداد ویژگیهای مفاهیم پیچیده کم کنید و ویژگیهای مهم را بارزتر جلوه دهید؛ برخی از مفاهیم ویژگیهای متعددی دارند. لازم نیست معلم تمام ویژگیهای مربوط را نام ببرید. تاکید بر ویژگیهای مهم ارزش بیشتری در یادگیری مفهوم مورد نظر خواهد داشت.

مرحله سوم

واسطه‌های کلامی لازم را در اختیار یادگیرندگان قرار دهید. شواهد تجربی نشان داده است یادگیری پاره ای از نامها و اصطلاحات به صورت واسطه‌های کلامی به دانش آموزان در یادگیری مفاهیم کمک می‌کند.

مرحله چهارم

مثالهای مثبت و منفی مفهوم را در اختیار یادگیرندگان قرار دهید؛ به عنوان مثال در یادگیری مفهوم پرنده مثالهای گنجشک ، کبوتر ، اردک به عنوان مثالهای مثبت و سگ ، گربه ، موش به عنوان مثالهای منفی ارائه شوند.

  • مرحله پنجم: مثالهای مفهوم را بطور متوالی ارائه دهید.
  • مرحله ششم: فرصتهایی را برای پاسخگویی یادگیرندگان فراهم کنید و پاسخهای آنها را تقویت کنید.
  • مرحله هفتم: یادگیری دانش آموز را ارزشیابی کنید.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment