دانلود تحقیق در مورد پروژه روانشناسی یادگیری-قسمت سوم

دانلود پایان نامه

 

از طرفی با توجّه به تجرته ای كه دارم به نتیجه رسیده ام اگر هر هفته در مقاطع راهنمائی و متوسطه دو ساعت كلاس درس ریاضی آزاد به شكلی كه مطرح میكنم برگزار شود در ایجاد انگیزه و شور و نشاط در دانش آموزان مؤثّر است.از طرف مسئولین با توجّه به هر سال تحصیلی فهرستی از عنوان های مختلف مباحث ریاضی مطرح شود و معلّم مختار باشد هر عنوان را كه می خواهد انتخواب كند و مطالبی را در مورد آن عنوان مطرح كند سپس مسائلی از خود در همان ارتباط مطرح كند و آن را بین دانش آمو زان به بحث و تبادل نظر قرار دهد .حل مسائل را بعهده خود دانش آموزان قرار دهد و نحوه امتحان نیز به عهده معلّم باشد و باتوجّه به مطالب تدریس شده امتحان گرفته شود.

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

من تقریبا ده سال است كه در ده دقیقه آخر هر كلاس سعی می كنم یك مسئله مربوط با موضوع درسی  مطرح كنم و یك نمره برای حل آن در نظر می گیرم و این كار آنقدر باعث شور و نشاط در دانش آموزان می شود كه هسجچان و علاقه وافر دانش آموزان به وضوح مشاهده می شود و با نظر خواهی كه از ـنها به عمل آمده است این كار مورد تائید اكثر آنهابوده است.

این كلاس آزاد ریاضی بدان جهت مفید است كه در كلاس درس معلم امكان آن را  ندارد كه به مسائل جانبی بپردازد و تاید به مطالب كتاب و تمرینات آن بپردازد. مشكلات دیگر آموزش ممكن است به مسائل زیر مربوط شود:

  • تدریس همكاران محترم ریاضی بیش از 24ساعتدر هفته به علت كمبود دبیروغیره.
  • استاندارد نبودن كلاس ها از نظر تعداد دانش آموزان
  • آشنا نبودن بعضی از همكاران محترم با رایانه و یا در دسترس نبودن آن
  • نحوه برگزاری آزمون سراسری
  • تشویق
  • آشنا شدن با روش های نوین یادگیری
  • آشنا شدن با الگوهای یك تدریس نوین
  • قداست علم
  • عادت در یادگیری
  • تغییر یا حذف مطالب كتب درسی قبل از آنكه معلم كتاب را بررسی كرده باشد
  • قدر دانی از آثار و تألیفات همكاران ارجمند ریاضی
  • حذف امتحانات نهایی در پایه های پنجم ابتدائی و سوم راهنمائی و استفاده از معلمین متخصص در رشته های ریاضی در دوره ابتدایی كه راجع به بعضی از موارد توضیح می دهند و موارد 6و7و9 با استناد به كتاب كلیت روش ها و فنون تدریس (آثار……… صفوی)بیان می كنم.

نحوه برگزاری آزمون سراسری

یكی از مواردی كه در سال های سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی در نحوه تدریس معلم تآثیر می گذارد نحوه پذیرش دانشگاه ها بر اساس آزمون سراسری می باشد و این باعث شده است دانش آموزان كمتر به درك مفاهیم ریاضی بپردازند و از اثبات قضایا و چگونگی بدست آمدن یك فرمول سر باز زنند و تمایلی نشان نمی دهند در كلاس هندسه تحلیلی هنگامی طریقه بدست آوردن فرمول فاصله از یك نقطه از صفحه را تدریس می كردم در پایان یك دانش آموز پرسید آیا اثبات این فرمول در امتحان می آید در آزمون سراسری چه طور ؟من گفتم خیر .ایشان گفت : پس بهتر نبود از اول فقط فرمول را می نوشتید و می گفتید بدین ترتیب جایگزین كنیم و اگر در كلاس نكات تستی مطرح نشود دانش آموزان از كار معلم راضی نیستند پس باید در این مورد فكر اساسی برداشته شود كه به مفاهیم توجه شود دیگر آنكه در كتب درسی بدون آنكه قبلاً همكاران كلاسهای مورد نظر را طی كرده باشند .

  قداست علم

سه چیز در متن خود از قداست برخوردار است:علم،تقوا،جهاد.و باید سعی كنیم كه قداست علم را به دانش آموزان بفهمانیم.

تشویق

قدر دانی از افراد شایسته و نیكوكار و ارج نهادن به شخصیت  و اعمال و رفتار آنان بسیار اهمیت داردو فوق العاده در پیشرفت امور مؤثر است ، به گونه ای كه ممكن است شخصی بر اثر تشویق دگرگون شود و كاملاً مسیر زندگی خویش را تغییر دهد و به درجاتی بس عالی ارتقاء یابد و به عكس بی اعتنائی و بی توجهی در برابر اعمال و رفتار پسندیده  موجب دلسردی است و سبب می شود كه افراد شور شوق و هیجان  خود را از برای انجام كارهای نیك و ارزنده و كسب فضائل و محاسن از دست بدهند و رغبتی برای نیل به مقامات عالیه از خود نشان ندهند. لذا باید توجه داشته باشیم كه مبادا نسبت بهه نیكان و كارهای نیك نوباوگان با بی اعتنائی برخورد نمائیم و ارزش و اهمیتی برای آنان در نظر نگیریم و نیز باید بدانیم كه در مسابقات علمی داوری بسیار مهم است چنانكه معلوم است آن كسی كه به رأی داور برنده معرفی می شود این برای او امتیاز و تشویق به حساب آمده چه بسا بر اثر داوری عادلانه آن كسی كه برنده محسوب شده در زمینه آنچه مسابقه داده به درجات بس عالی نائل شود.

یادگیری از كتاب تعلیم و تربیت  اسلامی

یادگیری فرایند تغییر كردن ،تغییر یافتن ،با تغییر پذیرفتن كم و بیش دائمی است یا انجام می دهیم ایجاد می گردد.

می توان كفت بهترین تعریفی كه تا كنون از یادگیری شده است از آن هیلگارد و مارگویز است.این دو روان شناس  یادگیری را بدین شرح تعریف كرده اند: «یادگیری یعنی ایجاد تغییر نسبه ثابت،در رفتار بالقوه یادگیرنده، مشروط بر این كه این تغییر بر اثر اخذ تجربه رخ داده باشد»

خصوصیات این تعریف یعنی تغییر نسبه ثابت ،رفتار بالقوه و تجربه اهمیت بسزا دارد و اینها هستند كه این تعریف را از دیگر تعریفهای یادگیری متمایز می سازند . با استناد به تعریف فوق بطوری كه از كلمه «رفتار بالقوه»بر می آید،باید گفت كه  یادگیری با عملكرد تفاوت دارد.یادگیری ، بر تغییرات نسبه دراز مدت حاصل از تجربه و تمرین در دلالت دارد . در حالی كه عملكرد عبارت از تبدیل یادگیری به رفتار است. عملكرد،متأثر از عوامل خلق الساعه ، چون انگیزش ، مقتضیات محیط و خستگی است . پس بنا به اقتضای این عملكرد ممكن است یك  شاخص صحیح یا نا صحیح برای یادگیری باشد.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment