دانلود تحقیق در مورد پروژه روانشناسی یادگیری-قسمت چهارم

دانلود پایان نامه

 

راههای یادگیری

1-تقلید:انسان بسیاری از رفتارها و كردارهای خود را در مرحله آغازین زندگی از راه تقلید از والدین و اطرافیان خود یاد می گیرد. مثلاً سعی می كند سخن گفتن را با تقلید از دیگران در مورد تلفظ كلمات كه در برابرش بارها تكرار شده است یاد بگیرد.به همان  گونه كه تلاش می كند راه رفتن ، لباس پوشیدن و آداب و رسوم را از كسانی كه با او در تماس هستند بیاموزد. بدین ترتیب آدمی بسیرای از عادتها و رفتارها را از راه تقلید از محیط زندگی فرا می گیرد.

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

كسی كه از دیگران تقلید می كند او را الگو و پیشوای خود قرار می دهد و در او نسبت به خود تفوق و برتری احساس می كند لذا از او تقلید می كند و می خواهد كه خودش را به مثابه او جلوه گر سازد. برای همین است كه اعمال و رفتار افراد برجسته مورد توجه و تقلید دیگران قرار می گیرد و نظر ایشان را به خود جلب می كند. مثلاً والدین و اطرافیان چون در نظر كودك مهم و با عظمتند مقتدای او هستند و نیز پیامبران اسوه دیگرانند.

2-آزمایش علمی و آزمایش و خطا: آدمی از راه تجربه علمی در رویاروئی با مشكلات گوناگون زندگی و تلاش برای حل و غلبه بر آنها به فراگیری می پردازد. او در مراحل زندگی پیوسته با مسائل تازه ای برخورد می كند كه پیش از آن نیاموخته است. در این هنگام می اندیشد كه چه چاره ای در برابر آنها به كار برد و چه رفتاری داشته باشد.وی در چنین مواردی طوری عمل می كند ككه در شرایط مختلف دفتارهای  گوناگون داشته باشد كه البته در برخی موارد دچار اشتباه می شود.بدین ترتیب آدمی همواره از طریق آنچه روان شناسان آن را آزمایش و خطا می نامند چگونگی برخورد با مسائل جدید و راه حل مشكلاتی را كه عملاًدر زندگی با آنها مواجه می شود می آمورد.

3-تفكر و مشاوره: انسان از طریق تفكر و مشاوره به یادگیری می پردارد زیرا وقتی درباره مشكل خاصی فكر یا مشاوره می كند در واقع به نوعی آزمایش و خطای ذهنی دست می زند. او با این كار در ذهن خود یا با استمداد از آرای دیگران راه حلهای گوناگون آن مشكل را مورد بررسی قرار می دهد  و راه های اشتباه و غیر متناسب را رد می كند. بنابر این انسان از طریق تفكر و مشاوره برای رسیدن به هدف خود به راه های جدیدی پی می برد و به نوآوریها و ابداعهای تازه ای راهنمائی می شود . به همین دلیل روان شناسان جدید این نوع یادگیری را «عملیات عالی یادگیری»می نامند.

4- انگیزه: انگیزه در امر یادگیری اهمیت فراوانی دارد. اگر برای دست یابی به هدف مشخص انگیزه ای نیرومند  وجود داشته باشد انسان تلاش می كند كه راه های درستی برای یادگیری و رسیدن به هدف خویش پیدا نماید.و چنانكه با مشكلی مواجه می شود با كوششی هر چه تمامتر به حل آن مشكل می پردازد تا سر انجام راه حل مناسب را بیابد.

5- پند گرفتن از رویدادهای مهم تاریخ: یكی از عواملی كه تحریك انگیزه یادگیری وجلب توجه آدمی كمك می كند رویدادها و حوادث و مشكلات مهمی است كه وجدان مردم را تحریك می كند و توجهشان را بر می انگیزد. معمولاً بر اثر تحقق این گونه رویدادهای مهم آمادگی دارند تا درس و پندی را كه در آنها وجود دارد بیاموزند .

6- تكرار : یكی از راه‌‌های یادگرفتن و به خاطر سپردن تكرار است و عرضه مكرر اندیشه‌ها و آرا به افراد معمولاً به استقرار این اندیشه‌ها و نظرات و تثبیت آنها در اذهانشان می‌انجامد.

7- توجه : مسأله توجه در یادگیری عامل مهمی به حساب می‌آید ؛ مثلاً اگر انسان به یك سخنرانی توجه نكند نمی‌تواند مضمون و مفاد آن سخنرانی را درك نماید و در نتیجه نمی‌تواند در آینده مطلبی را كه در سخنرانی بیان شده به یا‌د‌ آورد . به همین دلیل معلمان و مربیان همواره می‌كوشند كه در شاگردان خود حالت توجه و دقت به وجود آورند تا درس را كاملاً درك كنند و یاد بگیرند.

8- مشاركت پی‌گیرانه : برای یادگیری مهارتهای حركتی لازم است یادگیرنده به تمرین عملی مهارتها بپردازد تا یادگیری كامل حاصل شود تمرین عملی نه تنها در یادگیری مهارتهای حركتی مهم است كه در یادگیری علوم نظری و رفتارهای اخلاقی و فضایل و ارزشها و آداب و رفتار اجتماعی نیز اهمیت دارد ؛ زیرا انسان كاری را كه می‌خواهد یادبگیرد اگر خودش انجام دهد به سرعت و دقت یادگیری او كمك می‌كند . نتایج یك تحقیقات تجربی این مسأله را روشن كرده‌است كه افرادی كه برخی از كلمات مقابل خود را خود می‌خواندند در حفظ آنها سریعتر  و موفقتر ازكسانی بودند كه تنها معلم یا مسئول آزمایشگاه آن كلمات را برایشان می‌خواند و آنها گوش می‌دادند و نیز آنان موفقتر از كسانی بودند كه معلمان ضمن خواندن كلمات تصویر همان كلمات را برای آنها روی پرده به نمایش می‌گذاشتند . نتیجه این آزمایش اهمیت مشاركت پی‌گیرانه را در امر یادگیری نشان می‌دهد.

9- توزیع یادگیری : تحقیقات تجربی روانشناسان معاصر ثابت كرده‌است كه توزیع یادگیری یا تمرین آن ، در فاصله‌های زمانی دور از هم  كه در خلال آن فرصتهایی برای استراحت فراهم شود به سرعت یادگیری و تثبیت آن در حافظه كمك می‌كند. این تحقیقات همچنین روشن كرده‌است كه یادگیری با استفاده از روش‌ توزیع بسیار بهتر از یادگیری به روش متمركز است. روش متمركز روشی است كه در طول مدت زمانی پیوسته و بدون فاصله‌های استراحت صورت می‌گیرد.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment