دانلود تحقیق در مورد پروژه روانشناسی یادگیری-قسمت ششم

دانلود پایان نامه

 

دلیل آن اینست كه محقق و روانشناس بر اساس دیدگاه خود و یا از منظری كه به یادگیری نگاه می­كند آنرا تعبیر و تفسیر می­كند بنابراین نگاه او درست است و غلط نیست . او از یك زاویه نگاه می­كند اما باید یادآور شد كه نظریه نمی­تواند باز­گو كننده تمام مجموعه فرآیند یادگیری باشد .

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

اگر چه مقوله بحثمان در این حوزه و حیطه نیست و عزیزان باید به كتاب روانشناسی تربیتی و یادگیری مراجعه كنند . اما چون در جلسه قبل بحث ما تدریس و یادگیری بود لذا باید از نظریه یادگیری تا حدودی آشنا باشیم .

در نظریه رفتارگرایی افراد زیادی را دیدید كه معروفترین آنها اسكینر و پاولف می­باشند. اما آنچه در روانشناسی تربیتی بیشتر مطرح می­باشد اسم اسكینراست كه مترادف شده با رفتارگرایی رفتارگرایان اصولاً یادگیری را عبارت از ایجاد و تقویت ارتباط و پیوند بین محرك و پاسخ در سیستم عصبی فرد می­دانند . اینها معتقدند یك نوع ارتباط و پیوند عصبی بین محرك و پاسخ است كه در فرد تغییر ایجاد می­كند .

البته دیدگاهها متفاوت است كه مشهورترین آنها شرطی شدن كلاسیك یا شرطی شدن پاولوفی و یا شرطی شدن واكنشی است و دیگر نظریه شرطی شدن فعال است كه بیشتر بنام اسكینر است ، كه ما سعی می­كنیم برای نمونه اشاره كنیم . و بعد این نظریه­ها را تحت عنوان الگوهای یادگیری دنبال كنیم.

حال سؤال اینجاست كه چرا ما نظریه­ها را تحت عنوان یادگیری دنبال كنیم ؟

می­گوئیم چون می­خواهیم كاربرد آن را بررسی كنیم بهمین دلیل نظریه­ها را تحت عنوان الگوهای یادگیری ذكر می­كنیم .

پس از دیدگاه رفتارگریان یا شرطی شدن ، یادگیری یا تغییر عبارتست از ایجاد و تقویت ارتباط بین محرك و پاسخ در حالی كه در نظریه شناختی برعكس است . آنها معتقدند یادگیری ناشی از شناخت، ادراك و بصیرت است اما به هیچ وجه شناختیها منكر نظریه رفتارگرایان نیستند چون هر كدام از آنها از زاویه­ای به قضیه نگاه می­كنند به قول مولوی « هر كسی از دید خود شد یار من وز درون من نجست اسرار من » بنابراین هر كس نظر خودشان را بیان می­كنند .

برای نمونه از رفتاریها ، نظریه سورن­لایت و از شناختیها هم نظریه « برونر » را مطرح می­كنیم و تیتروار آنرا مورد بحث و بررسی قرار می­دهیم .

همه شما با كاری كه آقای سورون­لایت با گربه یا حیوانی كه در قفس بوده انجام داده. آشنا هستید حیوان گرسنه است ، و وقتی كه گرسنه است به تلاش می­افتد ، و حركت می­كند و بطور نا­خودآگاه بر روی كفه قرار می­گیرد ، به محض اینكه روی كفه قرار گرفته غذا در اختیارش قرار داده می­شود. گربه ، كم كم از طریق آزمایش و خطا درمی­یابد كه هرگاه غذا می­خواهد باید روی كفه قرار بگیرد بر همین اساس از نگاه سورون­لایت و اسكینر ، یادگیری چه در انسان و حیوان در اثر كوشش و خطا ایجاد می­شود . آنان برای تحلیل و حمایت نظری از بحث خودشان ، تحقیقات آزمایشگاهی زیادی دارند و سه قانون را مطرح می­كند .

یكی از این قوانین ، قانون آمادگی است ، قانون آمادگی یعنی چه ؟

یعنی اینكه فرد باید به یك مرحله از رشد و دانش برسد كه بتواند موضوع را بفهمد ، مثلاً فردی چراغ نفتی دارد و می­خواهد روشن كند كبریت می­زند ولی روشن نمی­شود . فكر می­كند نفت ندارد و یا كبریت مشكل دارد ولی مشكل از آنها نیست با اندكی دقت متوجه می­شود فتیله به اندازه كافی بالا كشیده نشده كه شعله بتواند به آن برسد.

بنابراین كار معلم در اصرار وزیدن برای آموزش دادن دانش­آموزان كه از نظر ظرفیت عقلی و ذهنی به آن مرحله نرسیده مثل روشن كردن چراغ نفتی است .

قانون دیگری كه آقای سورون­لایت در بحث مطرح می­كند ، قانون اثر است

یعنی بین محرك و پاسخ باید ارتباط خوشایندی وجود داشته باشد . یعنی اگر گربه كه بر روی كفه قرار گرفته بجای غذا ، كتك بخورد . آیا دوباره بر روی آن كفه قرار خواهد گرفت برای گرفتن غذا ؟ مسلماً خیر پس غذا ، یك عامل محرك خوشایند است .

در این آزمایش و خطا وقتی رفتاری از ارگانیسم سر زد . باید این رفتار همراه باشد با یك فرایند خوشایند تا موجب تثبیت شود . این یك قانون اثر است .

سومین قانونی كه آقای سورون­لایت مطرح می­كند، قانون تمرین و تكرار است

ایشان معتقد است وقتی قانون اثر یعنی ارتباط بین محرك و پاسخ خوشایند شد . اگر چنین رفتاری تكرار و تمرین شود ، بیشر تأثیر می­گذارد . بنابراین در نظامهای آموزشی ، فرهنگ تكلیف و تمرین دادن رایج شد ولی سؤال اینجاست كه آیا هر نوع تكلیف و تمرین و یا تكراری موجب یادگیری خواهد شد . جای تأمل دارد و حتی خود آقای سورون­لایت در پایان كارهایش می­گوید ، هر تغییر تكراری موجب یادگیری نمی­شود و حتی ممكن است برخی از تمرینها موجب باز داشتن یادگیری و كندی یادگیری شود . مثل تمرینهایی كه در گذشته اغلب مدارس داشند ، تمرینهای تكراری و بی­معنا و خسته كننده­ای كه ما در طول تحصیلات داشتیم .

در اینجا سورون­لایت حداقل دو ویژگی برای تمرین مطرح می­كند

عامل شدت : به زبان ساده هر چه محرك در مقابل محركی كه ارائه می­شود خوشایند باشد و از شدت خوشایندی بیشتری بر­خوردار باشد ، یادگیری بیشتر خواهد بود یعنی اگر تمرینی كه من انجام می­دهم احساس كنم علاقه­مند به این تمرین هستم ، آن تمرین مؤثر است و اگر تمرین با بی­میلی و با فشار انجام دهم ، نتیجه بخش نیست .

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment