دانلود تحقیق در مورد پروژه روانشناسی یادگیری-قسمت پنجم

دانلود پایان نامه

عادت :

هر گاه كسی یك موضوع علمی یا یك كار عملی را آنقدر تكرار كند كه در مراحل بعدی انجام و فهم آن بدون هیچگونه وقفه و درنگی صورت گیرد می‌گویند به آن عمل یا فهم آن مطلب عادت كرده‌است. بنابراین عادت ورزیدگی قبلی موجب سرعت فهم و پیشرفت كار است كه به میزان قابل توجهی در كیفیت فهم و سرعت درك و عمل تأثیر دارد. تمرین و ورزیدگی و تكرار فراوان این نتیجه را دارد كه واكنش و تأثر را تا اندازه‌ای غیر عادی و خودبخود می‌سازد. در این صورت است كه عادت به وجود می‌آید و باعث می‌شود كه مطالب بدون هیچگونه مانع و زحمتی مفهوم و میسر گردد.

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

الگوهای یك تدریس نوین از كتاب كلیات روشها و فنون تدریس

بنا به تعریفی كه جویس و ویل از الگوی تدریس بیان كرده‌اند:

الگوی تدریس یك طرح كلی یا الگویی است كه دانش‌آموزان را در امر یادگیری انواع دانشها ، نگرشها و مهارتها یاری می‌دهد . یك الگوی تدریس به طوری كه گفته خواهد شد از یك پشتوانه نظری یا فلسفی برخوردار است و همچنین در بردارنده مراحل ویژه‌ای از تدریس است كه برای دست‌یابی به نتایج مطلوب تربیتی طراحی شده‌است . اكنون یك نوع الگوی تدریس را معرفی می‌كنم:

الگوی تدریس به روش كاوشگری گروهی

الگوی كاوشگری گروهی از اندیشه‌های جان دیوئی ، هربرت تلن ، ویلیام هرد كیلپا تریك و گرودون هولفیش و فیلیپ اسمیت نشأت گرفته‌است . این الگو از فرآیندهای مبتنی برآ‍زادی و روش علمی تشكیل یافته‌است و معلم هنگام آموزش به شیوه كاوشگری گروهی مراحل زیر را دنبال می‌كند :

  • برای ایجاد انگیزه دانش‌آموزان را با یك مسئله مواجه می‌سازد.
  • به دانش‌آموزان به اندازه كافی فرصت می‌دهد تا پیرامون مسئله فكر كنند واكنش نشان دهند و اظهارنظر نمایند.
  • فعالیت‌ها را با فهمیدن مسئله و كاری كه باید صورت گیرد گروهبندی افراد، طرز كار گروهها،‌در نظر گرفتن جا و مكان برای فعالیت‌های گروهی ، تعیین و تدارك وسائل ، مواد ومنابع و تعیین دقیق وقت سازماندهی می‌كند.
  • گروه‌ها مطالعات خود را انجام می‌دهند.
  • گروه‌ها پیشرفت كار خود، مراحل كار و نیازهای گروهی را گزارش می‌دهند و به گزارشها گوش می‌دهند و به سایرین كمك می‌كنند.
  • در صورت لزوم كار گروهی در زوهای دیگر دنبال می‌شود.

یك معلم به طور خلاصه باید با استفاده از الگوی آموزش مستقیم مراحل زیر را طی كند :

  • مرور یادگیری قبلی
  • بیان هدف درس
  • توضیح یا نمایش مفهوم یا مهارتی كه بایستی آموخته می‌شد با استفاده از اشیاء عینی.
  • كنترل میزان درك و فهم دانش آموزان.
  • دادن تمرین گروهی و راهنمایی آنها .
  • طرح سوال‌های كوتاه جواب برای حصول اطمینان از فهمیدن.
  • ارائه بازخورد در موارد لازم .
  • ارائه تمرینهای اضافی.
  • نظارت بر كار دانش‌آموزان و كمك به آنها در موارد ضروری .
  • ارائه تمرین مستقل.
  • ارزشیابی از كار دانش‌آموزان .
  • موانع یادگیری و پیشنهادات جهت رسیدگی به آنها مانند 1) تدریس بیش از حد بعضی دبیران 2)استاندارد نبودن كلاسها از نظر تعداد دانش‌آموزان 3) آشنا نبودن با فن‌آوری و تكنولوژی در مورد بعضی همكاران  4)نحوه پذیرش دانشگاه‌ها  5)تشویق  6)قداست علم 7)عادت در یادگیری 8)تغییر یا حذف بخشی از كتب درسی بدون گذراندن دوره ضمن خدمت مربوط به آن .9)قدردانی از آثار و تألیفات دبیران ریاضی 10)حذف امتحان تنهائی در پایه‌های پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی .
  • تشكیل كلاس‌های آزاد ریاضی با شرایط ذكر شده در متن مقاله جهت ایجاد انگیزه‌‌،شور، نشاط و نوآوری در دانش‌آموزان.
  • برگزاری كلاسهای ضمن خدمت قبل از تغییر كتب درسی.

معرفی یك الگوی تدریس نوین به روش كاوشگری گروهی

مهارتهای یادگیری

نظریه های یادگیری

اصولاً هر فعالیتی یك مبنای نظری دارد كه منتج از یك سری تحقیقات و تابع یك اصول و شناخت كلیت یافته­ای است .

نظریه به معنای وسیع عبارتست از تعبیر و تفسیر حوزه ای از شناخت . در نتیجه براساس این تعریف، نظریه­های یادگیری اصول كلیت یافته­ای هستند در زمینه یادگیری و شرایط آن . یعنی نظریه­های یادگیری در واقع تحلیل كننده شرایط یادگیری است .

بسیاری از معلمین و دانشجویان بین نظریه و فرضیه تفاوت قائل نیستند یا اشتباه می­كنند وقتی می­گوییم فرضیه یعنی یك راه حل احتمالی علمی مسأ­له در برابر یك مسأ­له­ای كه هنوز صحت و سقم آن تأیید و یا رد نشده است .

اما نظریه ها مجموعه ای از معرفت و دانش بشری هستند در حوزه­ای از مطالعات كه دقیقاً به اثبات رسید ، این نظریه یا مجموعه تحقیقات یك كلیات دارند كه مجموعه آنها را شامل می­شود . در واقع بر اساس آن كلیات است كه شما می­توانید یك فعالیت را تعریف و تفسیر كنید بنابراین به معنای تأ­یید نشده هستند ، اما به این معنی نیست كه مطلق باشد ، همین است و دیگر عوض نمی­شود ، خیر . پس نظریه قابل تغییر و تحول هست. در نظریه مجموعه عوامل در اختیار محقق نیست مخصوصاً در تحقیقات علوم انسانی و گیاهی ، گر چه اكثر نظریه­ها­یمان در روانشناسی تربیتی و یادگیری بر اساس تحقیقاتی است كه در آزمایشگاه صورت گرفته و دقیقاً همان مراحل كنترل كه در بقیه تحقیقات وجود دارد در اینجا حاكم است ولی با این حال ما نظریه را بعنوان یك قانون و قطعیت نگاه نمی­كنیم ولی نتایج تأ­یید شده و پذیرفته شده بر اساس كار محقّقان است .

نظریه­های مختلفی در زمینه یادگیری وجود دارد كه ما آنها را در دو حوزه و قلمرو مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم .

حوزه رفتار گرایی یا نظریه­های شرطی

حوزه نظریه­های شناختی

دیدگاه این دو نظریه در مورد یادگیری و حتی در زمینه آموزش كاملاً با یكدیگر متفاوت هستند. حال این سؤال مطرح می­گردد كه اگر یادگیری یك مفهوم مشخص است ، پس چرا این همه نظریه­های مختلف وجود دارد و نقد زیاد شده است ؟

 

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment