دانلود تحقیق در مورد پروژه روانشناسی یادگیری-قسمت نهم

دانلود پایان نامه

 

این‌ فناوری‌های‌ نوین‌ كمك‌ می‌كنند كه‌ آموزش‌ از دور در دسترس‌ قرار بگیرد، و البته‌ از قیمت‌ آن‌ كاسته‌ شود. این‌ برای‌ كسانی‌ از ما كه‌ چشم‌ انتظار تمدید اشتغال‌ ــ و آموزش‌ و باز آموزش‌ ــ برای‌ چند سال‌ دیگر هستند خبر خوبی‌ است‌!

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

ناتوانایی های یادگیری

نا توانایی های یادگیری مقوله خاص دیگری است كه در حیطه كودكان استثنایی قرار دارد و درصد چشمگیری از كودكان را در بر می گیرد، نا توانایی های یادگیری نارسایی های خاصی است كه در صورت عدم شناسایی آن معمولاً تحقیر و توهین و…بی دری و شكست های تحصیلی را به بار می آورد. اشكال بزرگ این اختلال آن است كه بر خلاف نابینایی و ناشنوایی و … تشخیص آن در سنین پیش دبستانی به آسانی امكان پذیر نیست.

نكته مهم در تشخیص اختلالات یادگیری این است كه بتوانیم اختلال را پیش از ظهور یا در همان مراحل اولیه ی ظهور مورد شناسایی قرار دهیم تا از صدمات روانی تحصیلی بعد جلوگیری كنیم. زیرا هم خود كودك به دلیل ناتوانایی در انجام بعضی تكالیف رنج می بردوتصویرمثبتی كه ازخود داشته ازبین می رودوهم موردتوبیخ وسرزنش معلمین ودانش آموزان قرار می گیرد.


 

تا سال 1960 مشكل این كودكان ناشناخته بود و در این سال نظریات متفاوتی در این باب باز شد در این نظریات عامل نا توانی یادگیری ‌‌‌‌}معلول تنبلی، ضایعه مغزی، اختلال عصبی، معلولیت ادراكی{ را ذكر كرده اند.

در سال 1963 با برگزاری یك كنفرانس ملی به رهبری سامول كرك در شیكاگو اقدام به ایجاد یك مؤسسه ملی كردند او در این سخنرانی گفت : موضوع بحث ما در این جا كودكانی هستند كه  یا به جهت سبب شناسی (برای مثال:  نقص جزئی در كار مغز یا اختلال عصبی – روانی) یا جلوه های رفتاری (برای مثال: فكری خوانی، اختلال های ادراكی) نامی بر آنها گذاشته شده و او پیشنهاد كرد كه برای این گونه افراد اصطلاح ناتوانی یادگیری كه در برگیرنده تمامی افراد مورد نظر است استفاده شود.

عناصر مشترك در تعاریف ناتوانی یادگیری:

1- تفاوت میان عملكرد مورد انتظار و عملكرد واقعی كودك

2- نشانه های رفتاری

3- نبود سایر مشكلات مثل ناشنوایی

4- تمركز یا نگرش پایه آن ها درباره مشكل یادگیری

یك تیم زمانی می تواند از تشخیص نا توانی خاص یادگیری استفاده كند كه كودك با سطوح توانایی و سنی خود در زمینه های }بیان كلامی، درك شنیداری، بیان نوشتاری، مهارت های پایه خواندن، درك خواندن، محاسبه ریاضی{ نتواند پیشرفت كند.

تیم تشخیص دهنده زمانی ممكن است یك كودك را به عنوان دارنده ناتوانی یادگیری خاص تشخیص دهد كه ناهمخوانی بین توانایی و پیشرفت او ناشی از موارد زیر نباشد.

1- معلولیت بینایی، شنوایی، حركتی                                      2- عقب ماندگی ذهنی

3- اختلال هیجانی                                                    4- محرومیت محیطی، فرهنگی، اقتصادی

 

تعریف كمیته اتحاد ملی

نا توانی یادگیری یك اصطلاح است كه به گروه ناهمگون ی از اختلالات اطلاق می شود كه با مشكلات خاص در كسب و استفاده از مهارت ها همراه می باشند (مهارت های گوش دادن، صحبت كردن، خواندن، نوشتن، استدلال كردن، توانایی های ریاضی مشخص می شوند).

دراین تعریف وجود ناتوانایی یادگیری را درهمه سنین به رسمیت می شناسد.

طبقه بندی ناتوانایی های خاص یادگیری

1- ناتوانایی های یادگیری زبانی: كه طیف وسیعی از كودكان را در بر می گیرد و به سه دسته فرعی؛ زبان درونی، زبان دریافتی و زبان بیانی تقسیم می شود. زبان درونی كه در خود فرد است و شامل مفهوم سازی، تصویرسازی كلمات و هضم مفاهیم به فرد كمك می كند و كودكانی كه در این مورد (زبان درونی) ناتوان هستند از درك معانی واژه ها عاجزند. زبان دریافتی، عبارت از توانایی درك زبان محاوره ای یا گفتگوی شفاهی كه كودك مبتلا به این ناتوانی، معمولاً در مكالمات روزمره مشكل دارد یعنی آنها را از نظر فیزیولوژیكی می شنود اما درك نمی كند. اختلال ناشی از این نوع را با نام های ناشنوایی كلمه، زبان پریشی دریافتی، زبان پریشی حسی یاد می كنند. زبان بیانی به زبانی می گویند كه به وسیله آن می توانیم با دیگران به طور شفاهی ارتباط برقرار كنیم و حرفهای خود را بزنیم.

2- ناتوانی یادگیری خواندن: این ناتوانی یادگیری مختص به تحصیل بوده و تا زمان تحصیل تشخیص آن نا ممكن است. این ناتوانی در واقع عارضه ای شایع است.

3- ناتوانی یادگیری نوشتار: این ناتوانی نیز در زمان تحصیل مشخص می شود، این كودكان در زمینه هایی مثل نوشتن با دست، ضعف مهارتهای پیش نیاز نوشتن، ناتوانی در شكل دادن به حروف، وارونه نویسی، جدانویسی، آیینه نویسی، دیكته نویسی و … .

4- ناتوانی های یادگیری مربوط به ریاضیات: از ناتوانی های شایع است. دیس كالكولیا یا ناتوانی مفاهیم ریاضی به اشكال مختلفی وجود دارد مثل: مشكل  در تشخیص شكل، اندازه اعداد، شمارش و محاسبه و اندازه گیری.

5- ناتوانی های یادگیری اجتماعی- عاطفی: دسته ای از كودكان به ناتوانی در یادگیری آداب و روابط اجتماعی و كنترل عاطفی چه در بیان و بروز عواطف و چه در پذیرش و تحمل آنها مشكل دارند. اشكال مرضی این ناتوانی شامل حواس پرتی، بروز رفتارهای نامناسب، گوشه گیری، تحرك بیش از حد و عدم درك اجتماعی جلوه می كند.

6- ناتوانی های یادگیری ادراكی- حركتی: زندگی ما با مهارتهای ادراكی- حركتی آمیخته است. فرضیه هایی كه معمولاً در این حیطه قرار می گیرند شامل كاستی های  ادراك دیداری (تشخیص شكل و زمینه) ارتباط های فضایی سیستم های حركتی، نداشتن تعادل، ضعف در مهارتهای حركتی ظریف یادرست، تمیز شنوایی و… .

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment