دانلود تحقیق در مورد پروژه تكلیف شب -قسمت چهارم

دانلود پایان نامه

گاه انجام تكالیف برای شاگردان بی معنی و بی فایده به نظر می رسد، زیرا او دقیقا نمی داند چه باید بكند. در این مواقع كمك به وی به روشن شدن موضوع كمك خواهد كرد یا عدم ارتباط مطالب درسی با زندگی روزانه كودك یكی دیگر از مواردی است كه او را نسبت به انجام تكالیف دلسرد می نماید. كودك مفید بودن این تكالیف را نمی تواند تشخیص بدهد و كمك لازم در این مواقع كوشش در ارتباط دادن وقایع و تجربیات زندگی خانوادگی با دروس مدرسه است. اكراه در انجام تكالیف گاه ناشی از جذابیت محیط اطراف به خصوص بازی با دوستان یا تماشای تلویزیون می باشد.[1]

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

متأسفانه در بعضی از خانواده ها، كودكان آنان به جای شیطنت و ایجاد مزاحمت به تماشای تلویزیون مشغولند، به همین امر كم كم كودكان را به تماشای تلویزیون تا آنجا علاقمند می‌كند كه میتوان گفت كودكان به برنامه های تلویزیونی عادت كرده اند، گاه این اعتیاد به جایی می كشد كه در سنین دبستانی و حتی بالاتر كودكان نمی توانند از دیدن برنامه های تلویزیون خودداری كنند و لذا به جای انجام تكلیف به تماشای تلویزیون می پردازند. وقتی كه والدین با اصرار زیاد كودكان را از دیدن تلویزیون منع می كنند باز هم موفقیتی ندارند. مثلا در بسیاری از خانواده ها وقتی كه به كودكان اصرار می‌شود كه تكلیف مدرسه را انجام دهند آنان از والدین خود می خواهند كه اول تلویزیون را تماشا كنند و بعداً تكالیف خود را انجام دهند. بدیهی است كه بعد از دیدن برنامه های تلویزیون هم چشمان كودكان خسته شده و هم وقت خواب فرا رسیده است.[2]

معلمانی كه در اول سالتحصیلی درباره تكالیف مورد انتظار، نحوه انجام و زمان ارائه آن با دانش آموزان و اولیای آنان مشورت می كنند و به شاگردان اختیاراتی در انجام تكالیف ونحوه ارائه آن می دهند، معمولا در دریافت كیفیت مناسب تكالیف و جلب رضایت شاگردان موفقیت بیشتری دارند و اما در مورد شاگردانی كه به علل محرومیت های فرهنگی، بیسوادی یا گرفتاری های اولیا  شرایط نامساعد مسكن به ندرت از عهده انجام تكالیف بر می آیند، مدرسه می تواند برنامه ای پیش بینی كند و اوقات خاصی را برای انجام تكالیف زیر نظر معلمان یا شاگردان كلاس های بالاتر تنظیم نماید تا این قبیل دانش آموزان بتوانند در محیطی آرام و پر انگیزه كار درسی خود را انجام دهند و احیاناً با طرح مشكلات خود از كمك های درسی لازم برخوردار گردند، در این صورت تنها تكلیفی را می توان به خانه فرستاد كه امكان انجام آن به تنهایی برای كودكان وجود داشته باشد.[3]

از طرفی دیگر نیز اولیای كودكان تصویر مثبتی از كار فعالیت جدی به او ارائه نداده اند در این صورت چگونه می توان از كودكی انتظار داشت كه از كار كردن لذت ببرد. در حالی كه هرگز چنین الگویی را در اطراف خود ندیده است. یا هرگز به او نشان نداده اند كه انجام یك كار جدید و حل یك مشكل تا چه حد می تواند لذت بخش باشد و ارزش این را دارد كه انسان به خاطر آن لذت های زودگذر را فدا كند.[4]

 

 

1-قوانین یادگیری از نظر روانشناسان

عموم روانشناسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت ضمن توجه به اهمیت عامل تمرین و تكرار در یادگیری پایدار بر چگونگی تحقق این مهم تاكید فراوان داشته‌اند. چرا كه تمرین و تكرار خود به خود اثری در تكمیل یادگیری نمی تواند داشته باشد. مگر اینكه با انگیزه های درونی و محرك های بیرونی توام گردد. به عنوان مثال «شراندایك» در پی مطالعات وسیع خود پیرامون یادگیری، انسان و حیوان، یادگیری را تابع سه قانون اصلی می داند. یكی از این سه قانون تمرین است.

«شراندایك قوانین یادگیری را به شرح زیر عنوان می‌كند».

الف- قانون آمادگی:

یادگیرنده زمانی قادر خواهد بود مطلب یا مهارتی را بیاموزد كه از جهات جسمی، ذهی، عاطفی، روانی و اجتماعی آمادگی های لازم را داشته باشد.

ب- قانون نتیجه یا اثر:

هر قدر دانش آموز در فعالیت های آموزشی و انجام تكالیف و تمرینات درسی با احساس خوشایندی مواجه گردد و زمینه ارضای نیازهای ذهنی و روانی او فراهم شود، به یادگیری، تكرار و تمرین‌ آن رغبت و انگیزه بیشتری از خود نشان می دهند و اگر از انجام تكالیف درسی لذتی نبرد، در رفتار او تغییرات چندان مثبتی مشاهده نخواهد شد.

ج-قانون تمرین و تكرار:

ارتباط بین محرك و پاسخ یا استمرار و تكمیل برداشت های ذهنی و آموخته ها در اثر تمرین و تكرار محكم تر شود.[5]

مراد از تمرین هرگز رونویسی یك صفحه از كتاب چندین و چند مرتبه نیست، بلكه مهم آن است كه دانش آموز بتواند مطلب مورد نظر معلم را در موارد گوناگون با آمادگی و رغبت به توجه و دقت و به دور از اضطراب و تشویش عجله و شتاب به كار برد. اگر تكالیف درسی شاگرد بیش از ظرفیت جسمی، ذهنی و عاطفی او باشد نه تنها كمكی به تكمیل آموخته‌های قبلی نخواهد كرد. بلكه زمینه ایجاد نگرش منفی، احساس تنفر و  گریز نسبت به محیط آموزشی را درونی فراهم خواهد ساخت. (1)

2-تاثیر تكلیف در یادگیری:

بدون شك در یادگیری عواملی از تمرین و تكرار، هوش، رشد آمادگی، تجارب قبلی، انگیزه و دقت، ادراك روش یكپارچه یا روابط كل و جزء تشویق و تنبیه موثر می باشد. از این عوامل تمرین و تكرار و مهارت كه با موضوع در ارتباط می باشد تاكید و توصیه می شود. تكرار و تمرین های اكتسابی آموزشگاهی سبب یادگیری بهتر و به خاطر سپردن آموخته هاست. اما آنچه كه در این ارتباط حائز اهمیت است شیوه و چگونگی تكرار مطالب و تمرین است.

[1] – پیوند نشریه ماهانه، تربیتی، تكلیف ش 1370، صفحه 102.

[2] – ماهنامه تربیت.سال دهم شماره نهم صفحه ص 36 و ص 35.

[3] – پیوند نشریه ماهنامه تربیتی، تكلیف شب چاپ 1370، صفحه 105.

[4] – مجله پیوند—دكتر زهرا بازرگان، سال 1370، شماره 147، ص 107.

[5] – مقدمه‌ای بر نظریه های یادگیری، علی اكبر سیف (مترجم) ج 1 ص 86 الی 88.

 

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment