دانلود تحقیق در مورد پروژه تشریح اهمیت جایگاه هنر در جامعه و نظام آموزشی -قسمت اول

دانلود پایان نامه

 

مقدمه

در شرایط حساس كنونی، و با توجه به احیاء معاونت پرورش در وزارت آموزش و پرورش كه قطعاً قبل از آن با حذف امور تربیتی جایگاه هنر هم در آموزش و پرورش به فراموشی سپرده شده بود، ولی تصمیم انقلابی دولت نُهم كه جاری و ساری ساختن صدقة جاریة شهیدان رجائی و باهنر را به همراه داشت قطعاً با طرح مقولة هنر و آفرینشهای هنری كه بطن، و اساس و پایة فعالیتهای امور تربیتی به حساب می آید در سطوح مختلف تحصیلی و در جامعه انقلابی ما تبدیل به مسئله ای فوری و فوتی گردیده كه شاید پس از گذشت چندین سال از تعطیلی و به دست فراموشی سپرده شدن امور تربیتی این تنها فرصت تاریخی بسیار مغتنم و عزیزی باشد برای پرداختن به هنرآموزی و پرورش ذوق و استعداد فرزندان كشور و آشنایی آنان با میراثهای گرانبها و ارزشهای معنوی والا و انقلابی كه ریشه در اندیشه های ناب و روح بخش معمار بزرگ انقلاب و مردان بزرگواری همچون شهیدان رجائی و باهنر و هزاران شهید گلگون كفنی كه زیباترین جلوه های هنر را با ایثار جان خود به نمایش گذاشتند و برماست كه امروز با برافروخته و شعله ور شدن مجدد چراغ نورانی و فروزان امور تربیتی بتوانیم آنگونه كه بایسته و شایسته انقلاب اسلامی می باشد و با بهره گیری از هنر این چراغ را نورانی تر و فروزان تر از گذشته نگاه داریم و بر غنای هنر در توسعه فعالیتهای آن بیافزاییم.

 

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

چرا كه هنر حدیث شریف زندگی دیروز است كه امروز هم می تواند صدر اسرافیلی باشد برای قطع وابستگی های ناخواسته ما، زیرا آنچه از این صبح عالمتاب باقی است می تواند تكیه گاهی استوار و مطمئن برای تحرك و پویایی و خلاقیت و سرافرازی باشد و مطمئن هستم كه با توجه به تغییر و تحولاتی كه امروزه در صحنه علمی دنیا به وقوع پیوسته بگونه ای كه عصر امروز را عصر انفجار دانش و اطلاعات و تكنولوژی نام نهاده اند.

تكنولوژی نهفته در هنرهای اصیل و سنتی برگرفته از ارزشهای اصیل و والای انسانی ریشه دار در فرهنگ ارزشمند و ناب انقلابی و اسلامی ما می تواند پایه و اساس خودكفایی باشد چرا كه هنرهای اصیل سرچشمه ای خدایی دارند و در حقیقت همان «بار امانتی» است كه حضرت احدیت به آدمی عنایت فرموده است.

تصور بنده این است كه این مقدمة هر چند مختصر می تواند زمینه ای باشد برای توجه جدی تر به مسئله هنر و نقش آن در توسعه فعالیتهای امور تربیتی چه در ابتدایی كه پایگاه و زیربنای هر آموزشی است و چه در مقاطع آموزشی دیگر به هر حال آنچه مسلم است جایگاه هنر و حاصل آن در دیروز و امروز، در دنیای شتر و كاروانهای قدیمی یا دنیای اطلاعات و ارتباطات و موشك و… یكی است زیرا كه آموزش هنر، باروری و شكوفایی احساس و ذوق است و هر جامعه ای كه آن را نادیده بگیرد به طور یقین گرفتار عواقب سوء آن خواهد شد شواهد گوناگون، نشان می دهد كه هنر و تربیت، موازی و هم جهت می باشند و راهی مطمئن و ارزشمند برای انتقال مفاهیم پیچیدة دینی، اخلاقی، ارزشی و معنوی آنهم با روشهای جذاب، عمیق و آرام و ژرف كه نهایتاً تبدیل به پایه ای محكم برای پرورش انسانهای متعالی و متكامل كه روند تعلیم و تربیت را به طوری صحیح و اصولی پیموده و به عالیترین اهداف غایی و آرمانی نظام تعلیم و تربیتی ما كه همانا چیزی نیست جز قرب الی الله نائل گردند و در پایان این مقدمة نسبتاً طولانی، آنرا با سخنی از آلبرت اینشتین به پایان می برم ایشان می فرماید:

امروزه گاه صرفاً مدرسه را محملی برای انتقال صرف اندوخته های علمی و اطلاعات بشری به ذهن فراگیران می دانند حال آنكه اندوخته های علمی چیزی مرده است و ما با زندگان سروكار داریم و ما باید راه و رسم چگونه زیستن و چگونه اندیشیدن را به آنان بیاموزیم.

والسلام- سید محمدحسینی دقیق- آذرماه 86


تشریح اهمیت جایگاه هنر در جامعه و نظام آموزشی

اگر تاریخ را ورق بزنیم و جوامع مختلف را مورد كنكاش قرار دهیم، نهادهای متعددی را در آن جوامع خواهیم یافت كه كارشان آموزش آمیزه های دینی و مذهبی مبتنی بر جهان بینی و ایدئولوژی حاكم بر آن جوامع می باشد و نتیجه می گیریم كه آموزش دینی و فعالیتهایی كه در ارتباط با آن در جوامع مختلف صورت می گیرد همزاد انسان و یك نیاز قطعی و واقعی برای او بشمار می رود و انتقال آن به نسل های آینده نیز در زمره انتقال میراث فرهنگی جوامع است لذا در جامعه اسلامی ما توجه به امور پرورشی و فعالیتهای مرتبط با آن می تواند به عنوان یک مسأله ویژه مورد توجه قرار گیرد زیرا این مسأله حتی یك گرایش عمومی برای اولیاء نیز محسوب می شود و اولیاء نیز مایلند دین و آمیزه های دینی و ارزشهای فرهنگی و تربیتی خود را مثل هر میراث فرهنگی دیگر به فرزندان خود منتقل نمایند.

ماده 26 اعلامیه حقوق بشر این اولویت را در انتخاب نو ع تربیت: برای اولیاء به رسمیت می شناسد. علاوه بر آن در جوامع معلمان بیشماری هستند كه آموزش آمیزه های دینی و تربیتی را به عنوان رسالتی اصلاح طلبانه دنبال می نمایند. علاوه بر آن كه كنجكاوی دربارة دین و گرایش به آن و علاقمندی به فعالیتهای متنوع فرهنگی و تربیتی یك رغبت قطعی و فطری در كودكان شناخته شده است كه این علاقه و رغبت عموماً در سالهای پایانی دبستان بروز و شدت بیشتری پیدا می كند با این وجود آموزش دینی و قرآن و بهره مندی از فعالیتهای متنوع و جذاب بمنظور ایجاد یك نظام تربیتی قوی و مؤثر و پایدار از مسائل بسیار مهم و دارای اولویت می باشد كه بسیار مهم و شایستة التفات است كه لاجرم باید به آن پرداخته شود و برای پرداختن به آن لازم است به سئوالاتی از قبیل ذیل پاسخ دهیم

كودكان ما مفاهیم دینی را چگونه می فهمند، تربیت دینی و فعالیتهای تربیتی متناسب با آن در سنین مختلف و مقاطع مختلف تحصیلی باید دارای چه خصوصیاتی باشد، كدام مفاهیم برای آموزش به دانش آموزان دبستانی یا راهنمایی و یا متوسطه ………. مناسب است؟ آیا فعالیتها و برنامه های فعلی نظام آموزش ما آنگونه كه بایسته و شایسته است توانسته است در ایجاد نظامی پایدار آموزش و تربیتی را پی ریزی نماید؟

قطعاً برخورداری از یك نظام تربیتی مطلوب، پویا در نظام آموزشی ما آنگونه كه شایسته نظام مقدس جمهور اسلامی ما میباشد نیازمند پاسخگویی به سئوالات مذكور می باشد.

از طرفی دیگر توجه به ویژگیهای ورحی، روانی و رفتاری فراگیران در مقاطع مختلف بمنظور پاسخگویی به سئوالات فوق و پی ریزی یك برنامه مدون آموزشی موفق در فعالیتهای تربیتی امری اجتناب ناپذیر است كه فراگیران با ورود به دورة ابتدایی مواجه با یك تحول اساسی می شوند. از نظر ظرفیت و توانائیهای ذهنی، برای كسب بسیاری از مسایل آموزشی و تربیتی كه قبل از ارتباط مستقیم با مدرسه پیدا نكرده بودند آمادگی پیدا می كنند و همچنین تحولات عظیمی در ذهن آنها نسبت به مسائل اجتماعی ایجاد می شود و با ورود فراگیران به عرصه آموزش رسمی (مدرسه) و دور شدن از محیط محدود دورة زندگی در محیط خانواده آمادگی بیشتری برای سازگاری با محیط و قبول قواعد و مقررات اجتماعی، آنان را وارد مرحله جدیدی از زندگی می كند كه همه و همه حاكی از فرآیند تحولی است كه عمدتاً به دلیل ورود فراگیران به دوره های مختلف تحصیلی و پاگذاشتن به محیط آموزش و پرورش رسمی ایجاد می گردد.

از طرفی دیگر دوره های تحصیلی مختلف هر كدام متناسب با ویژگی های سنی، ذهنی، رفتاری، اخلاقی و اجتماعی ….. فراگیران دورة شكوفایی بسیاری از استعدادهای دانش آموزان است. شامل استعدادهای هنری، علمی، ادبی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زیستی، اخلاقی و…… و بسیار از خلاقیت ها در این دوره شكل می گیرد خصوصاً دورة ابتدایی كه از اهمیت ویژه ای در میان دوره های تحصیلی ما برخوردار است.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment