دانلود تحقیق در مورد پروژه تشریح اهمیت جایگاه هنر در جامعه و نظام آموزشی -قسمت پنجم

دانلود پایان نامه

– شعر و شعر خوانی

كودكان دنیای عجیبی دارند گویی همه شاعرند دنیایی دارند سرشار از زیبایی و خیال، دنیایی كه كینه را در آن راهی نیست اگر كدورتی در دنیایشان وارد شود به سرعت ابرهای بهاری پراكنده می شود و در دنیای آنها گلها خمیازه می كشند، می رقصند و می خندند، كودكان با گیاهان و سنگها حرف می زنند و دوستی می كنند در دنیای آن ها همه چیز زبان دارند و حرف آنها را می فهمند كودكان با ابرها گفتگو می كنند و ماه را از دور می بوسند و به او سلام می كنند ستاره ها از باغ آسمان می چینند و به گردن عروسكشان می آویزند و…مطالبی كه ارائه نمودم صرفاً جهت تشریح اهمیتی است كه شعر در دوره ابتدایی و سایر دوره ها به صدر و طرق مختلف می تواند داشته باشد.

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

چرا كه زبان انسان زبان شعرگونه است و اولین كلامی كه با پا گذاشتن انسان به این كره خاكی جسم و جان و روح او را نوازشگر شده كلامی آهنگین بنام لالایی مادر بوده است و حتی ما می بینیم وقتی كه این انسان از این دنیا می رود باز هم این شعر است كه تسلّی بخش دل داغدیدگان بوده و سنگ قبر آنان نیز مزیّن به این كلام آهنگین است. پس شعر می تواند به عنوان یك ابزار قوی هنری در اختیار مربیان و معلمان هم در جنبة آموزشی و هم جنبة تربیتی قرار گیرد در مقام ارزش و اثرگذاری شعر سخن زیاد است و كتابهای زیادی هم به رشته تحریر درآورده امّا بنده به سخنی از جانسیس هایز آندورز یكی از مربان كودكستان فلوریدا بسنده می نمایم.[1]

ایشان می گوید «شعر در نزد من و تدریس من چیزی بیشتر از جادو است من می توانم به وسیله شعر به طریقه های مختلف و گوناگون بچه ها را برانگیزانم به كلاسم جان بدهم و آنها را مشتاق و آماده دریافت مطالب مختلف علمی- آموزشی- اخلاقی- اجتماعی و….. نمایم و بعد برنامه های درسی ام را با موفقیت به اجراء بگذارم»

پس هر معلم و مربی خلاقی خواهد توانست با انتخاب اشعار مناسب و مرتبط با اهداف آموزشی و تربیتی چه در داخل و چه در خارج از كلاس درس ارزشهای والای انسانی و دینی را در قالبی زیبا و منطبق بر تخیل زیبای بچه ها به آنها ارائه نماید.

امّا آنچه كه اثر شعر را صد چندان می كند و بر غنای آموزشی و تربیتی آن می افزاید شیوه های ارائه و خواندن آن است كه مربیان محترم امور تربیتی می تواند در قالب تشكیل گروه های سرود كلاسی، مدرسه ای- منطقه ای، شهرستانی هم به صورت فردی و هم گروهی با ذكر شیوه هایی كه در ذیل می آید از این ابزار هنری قوی حداكثر بهره را ببرند.

شیوه های گوناگون شعرخوانی[2]

1- شعر خوانی به شیوه دكلمه

2- شعرخوانی همراه با آهنگ یا موسیقی

3- شعرخوانی به شیوه تصویر سازی

4- شعرخوانی همراه با ساخت كاردستی

5- شعرخوانی همراه با بازی

6- شعرخوانی به شیوه داستانی

7- شعرخوانی همراه با تقلید صدا

8- شعرخوانی همراه با آهنگ گذاری زبانی

9- شعرخوانی همراه با تغییر لباس

10- شعرخوانی همراه با چهره آرایی

11- شعرخوانی همراه با معرفی اشیاء و پدیده ها

12- شعرخوانی همراه با نقاشی

13- شعرخوانی همراه با كتابت و خوشنویسی

14- شعرخوانی شعرخوانی همراه با تغییر در تن صدا

15- شعرخوانی همراه با نمایش

16- شعرخوانی شعرخوانی همراه با ایفای نقش

17- شعرخوانی همراه با انجام حركات موزون

18- شعرخوانی همراه با قصه گویی (روش تلفیقی)  و…

بهره گیری از شیوه های جدید هنری مبتنی بر IT و ICT در توسعه فعالیتهای  امور تربیتی

قطعاً امروزه با رشد سریع فناوریهای نوین که زندگی انسانها را تحت الشعاع قرار داده نظام آموزشی ما نیز باید همسو و هم جهت با آن زمینه بهره مندی از آن و حتی رسیدن به مرحله تولید علم و دانش را فراهم نماید . که این امر مهم نیازمند توجه جدی نظام تربیتی ما به بهره گیری از آن می باشد . چرا که اعتقاد بنده بر این است که آشنایی فراگیران با فناوری ICT و IT خود می تواند در روزمره هنر و هنرآموزی باشد و کمک های بسیار زیادی به توسعه فعالیتهای امور تربیتی نماید بطور مثال امور تربتی می تواند در جهت غنای فعالیتهای فرهنگی و تربیتی از فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات حداکثر بهره را ببرد . که مهمترین مورد استفاده آن در برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری تهیه و طراحی محتوای الکترونیک جهت مسابقات فرهنگی و هنری در رشته های مختلف از جمله :

اذان ، اقامه ، نماز ، احکام ، نقاشی ، شعر ، داستان ، مقاله ، قصه نویسی ، سرود ، و …

که در تمامی زمینه های فوق الاشاره امور تربیتی می تواند با آموزش فراگیران آنهارا در جهت تهیه محتوای الکترونیک مبتنی بر فناوری IT و ICT تشویق نماید . تا  آنان بتوانند با شیوه های  مختلف از جمله برنامه نویسی ، طراحی مسابقات ، تهیه انیمیشن ، فیلم ،‌و … هم خودشان در فرایند مسابقات ایفای نقش نمایند و هم مسابقات را با محوریت  استفاده از رایانه برگزار نمایند که قطعاً بسیار جالب و مورد علاقه فراگیران نیز واقع خواهد شد .

البته سخن در این زمینه زیاد است و پرداختن به جنبه های مختلف آن خود نیازمند توضیح و تفسیر که در این مقوله نمی گنجد و بنده نیز به همین مقدار بسنده   می نمایم . امیدوارم که توانسته باشم حق مطلب را اداء نمایم .

ان شاالله

سید محمد حسینی دقیق

آموزگار آموزش و پرورش منطقه میان جلگه و مدرس مرکزتربیت معلم دانشور نیشابور


فهرست منابع و ماخذ:

نیک خو ، مهدی ، نقش هنر و رسانه در تعلیم و تربیت ، ناشر دارالثقلین قم ، 1379

اسبوران ، الکس ،‌اس .پرورش استعدا دهمگانی ابداع و خلاقیت ، توجه حسن قاسم زاده ، انتشارات نیلوفر ، 1386

کودک چگونه فکر می کند ،‌سنیگر رونسن ، ترجمه مصطفی کریمی

فیل ریس و سالی براون ، 500 نکته چگونه آموزشگر بهتری باشیم ،‌ترجمه پرویز امینی ، انتشارات قدیانی ، 1381

کتاب مجموعه مقالات سمپوز یوم جایگاه تربیت در دوره ابتدایی ، انتشارات تربیت ، تهران 1371

کتاب راهنمای درس هنر ، گروه مؤلفان ، انتشارات اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی ، 1385

رووف علی ، یاد دادن برای یاد گرفتن ، انتشارات مدرسه ، تهران 1382

آلیس ، سوزان و سوزان و آلن ؛ آشنایی با یادگیری از طریق همیاری ، ترجمه طاهره رستگار و مجید ملکان:

نشر نی ، تهران 1378

شکر کن ، حسین ، ارتباط میان نگرش و رفتار ،‌مجله علوم تربیتی وروانشناس ، دانشگاه شهید چمران ، دوره جدید ، شماره اول ، زمستان 1366

کنفرانس جهانی آموزش و پرورش مسلمین در 1977 ، فصل دوم ، مقاله نقش مذهب در آموزش و پرورش ، نویسنده محمد قطب

آمابلی ، ترزا ، شکوفایی خلاقیت کودکان ، ترجمه حسین قاسم زاده ، نشر دنیای نو تهران 1377

کتاب زبان آموزی ، ( مجموعه مقالات همایش زبان آموزی ) مقاله (شیوه های گوناگون شعر خوان ) نوشته

سید محمد حسینی دقیق ، نشرتمرین ، 1385

 

نتیجه گیری

شاید این فرصت بسیار مغتنمی بود برای پرداختن به مقوله هنر و بهره گیری از هنر آموزی و پرورش ذوق و استعدادهای فرزندان این مرز و بوم در جهت غنای فعالیتهای امور تربیتی و حقیقت هم هیمن  است که دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت کشور ما بدانند که تفکر دقیق و خلاق و ظرافت هنر و شیوه های هنری همواره برای فرزندان این مرز و بوم بصیرت آورده و دیدگان اهل بصیرت هم اندر دل هر زره ، خورشیدی دیده اند بنده نیز بعنوان عضو کوچکی از خانواده تعلیم و تربیت کشور بر خود فرض دانستم تا با ارائه ی مقاله ای تحت عنوان بهره گیری از شیوه های هنری و هنر در توسعه فعالیتهای امور تربیتی ادای دینی کرده باشم . چرا که همانگونه که در مقاله هم با توضیحاتی که ارائه نمودم اعتقاد دارم که امروزه لازمه ی پرورش انسانهای فرزانه ، و فرهیخته و کمال جو در نظام تعلیم و تربیتی ما میسر نخواهد شد مگر با بهره گیری از هنر چرا که هنر تنها دارای بعد آموزشی نیست آنچه که به هنر و جایگاه آن را در فعالیتهای امور تربیتی اهمیت ویژه می بخشد بعد پرورشی هنر می باشد . که امور تربیتی با تاکید بر آن و توسعه آن در فعالیتهای خود خواهد توانست به اهداف والای تربیتی خود یابد . ان شالله …

سید محمد حسینی

 

 

1- مقاله (شعر ابزار جادویی كلامی) نوشته جانسیس هایز آندوز- ترجمه علی رؤف

1- مقاله ای تحت عنوان (بهره گیری از آثار ادبی در برنامه زبان اموزشی- سید محمد حسینی دقیق- كتاب زبان آموزی- مشهد مقدس 1385)

 

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment