دانلود تحقیق در مورد پروژه تربیت‌معلم و آموزش ضمن خدمت-قسمت سوم

دانلود پایان نامه

 

تأمین معلم از طریق سپاه دانش

با شروع کار سپاهیان دانش، مراکز تربیت‌معلم یک‌ساله به‌تدریج منحل شد و تدریس در مدارس سپاه دانش روستاها به‌عهدهٔ کسانى بود که به‌جاى خدمت سربازى – با دیپلم کامل متوسطه و گذراندن دورهٔ چهارماههٔ آموزشى – به این امر مبادرت مى‌ورزیدند.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

دانشسراهاى راهنمائى تحصیلى

با تغییر ساختار آموزش و پرورش در سال ۱۳۴۵ و پیش‌بینى دورهٔ راهنمائى تحصیلى در نظام آموزش و پرورش ایران، دانشسراهاى راهنمائى تحصیلى از سال تحصیلى ۱۳۴۹-۱۳۵۰ در تهران و شهرستان‌ها تأسیس شد. طبق اساسنامهٔ مصوب شوراى عالى آموزش و پرورش در این مراکز، ابتدا رشته‌هاى تحصیلى علوم تجربی، ریاضی، علوم انسانی، حرفه‌وفن و زبان خارجى دایر و مدت تحصیلى در این مراکز دو سال معین شد.

مؤسسهٔ تربیت‌معلم و تحقیقات تربیتى

در سال ۱۳۴۳ دانشسراى عالى منحل شد و به‌جاى آن سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتى به‌وجود آمد. این سازمان داراى سه مؤسسهٔ تربیت دبیر، تربیت مدیر و راهنماى تعلیماتى و مؤسسهٔ تحقیقات و مطالعات تربیتى شد.

دانشگاه تربیت‌معلم

در مرداد ۱۳۴۶ مجدداً دانشسراى عالى دایر شد و داراى چهار مؤسسه به‌شرح ذیل بود:

۱. مؤسسهٔ تربیت دبیر براى تربیت دبیران رشته‌هاى مختلف مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش

 

۲. مؤسسهٔ تربیت مدیر و راهنماى تعلیماتى

۳. مؤسسهٔ تدریس ریاضیات

۴. مؤسسهٔ تحقیقات و مطالعات تربیتى.

در شهریور ۱۳۵۳ دانشسراى عالى به دانشگاه تربیت‌معلم تغییر یافت. این دانشگاه داراى شعبه‌هائى به‌نام دانشسراى عالى در یزد، زاهدان و سنندج بود. براى تربیت دبیران مورد نیاز کشور در بعضى از دانشگاه‌ها، دانشکده‌اى به‌نام دانشکدهٔ علوم‌تربیتى ایجاد شد که وظیفهٔ اصلى آنها تربیت دبیر در شعبه‌هاى مختلف بوده است. در دانشسراى عالى سپاه دانش و مدارس عالى نیز دانشجویانى در رشته دبیرى فارغ‌التحصیل شده‌اند.

قانون الحاق ۲ ماده به قانون اجازهٔ تأسیس دانشسراهاى مقدماتى و عالى

به‌موجب این قانون – مصوب خرداد ۱۳۵۴ ش- دانش‌آموزان یا دانشجویان شاغل به تحصیل در مراکز تربیت‌معلم و دبیر یا رشته‌هاى دبیری، به‌عنوان کارآموز شناخته شده و به آنان حقوق کار‌آموزى پرداخت مى‌شود. در ماده یک این قانون آمده است:

‌”وزارت آموزش و پرورش مى‌تواند داوطلبان ورود به مراکز آموزشى تربیت‌معلم از قبیل مراکز تربیت ‌مربى کودک و دانشسراهاى عشایری، مقدماتی، راهنمائى تحصیلی، عالی، هنرسراهاى مقدماتى و مراکز تربیت‌ دبیر حرفه‌اى را که در امتحانات ورودى قبول مى‌شوند یا در مؤسسهٔ آموزشى که وزارت آموزش و پرورش براى تربیت‌معلم، دانش‌آموز یا دانشجو معین مى‌کند از تاریخ اشتغال به تحصیل به‌عنوان کارآموز در رشته‌اى که تحصیل مى‌کنند، بپذیرد و به آنان حقوقى برابر پایه یک گروه مربوط به مدرک تحصیلى لازم، جهت ورود به رشتهٔ مورد نظر بپردازد؛ مشروط بر اینکه سن داوطلب در موقع ثبت‌نام با اِحتساب دوران رسمى تحصیل از هجده سال تمام کمت نباشد“

به‌موجب تبصره‌هاى این ماده هزینهٔ سرانهٔ شبانه‌روزى داوطلبان تحصیل از حقوق کارآموزى آنان کسر مى‌شود. مدت تحصیل کارآموزان در صورت استخدام، در حکم خدمت آزمایشى محسوب مى‌شود و فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت‌معلم باید دوبرابر مدت سال‌هاى تحصیلى خود در وزارت آموزش و پرورش خدمت کنند.

در این قانون پرداخت وام مسکن و وام ضرورى کارکنان وزارت آموزش و پرورش و هزینهٔ درمان دانش‌آموزان طبق آئین‌نامه‌اى مورد تأکید قرار گرفته است.

تربیت‌معلم پس از انقلاب اسلامى (قوانین و مقررات آن)

س از انقلاب اسلامى در اساسنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها و برنامه‌هاى مراکز تربیت‌معلم و تربیت دبیر دانشگاه‌ها تغییراتى به‌وجود آمد و در مورد کارآموزان این مراکز آموزشى و استخدام آنان قوانینى وضع شد و براى تربیت و تأمین معلمان مدارس ابتدائی، استثنائی، راهنمائى تحصیلی، متوسطهٔ عمومى و فنى و حرفه‌اى رشته‌هاى جدیدى به رشته‌هاى قبلى افزوده شد.

 

 

  • دانشسراهای تربیت‌معلم
  • گروه هماهنگی تربیت‌معلم
  • تأمین معلم از طُرق دیگر
  • مراکز تربیت‌معلم (دو ساله)
  • مراکز تربیت‌معلم فنی و حرفه‌ای
  • دانشگاه‌های تربیت‌معلم و دانشکده‌های …

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment